Od 26 do 29 marca na Centralnej Magistrali Kolejowej podczas nocnych przerw w ruchu prowadzono testowe jazdy z prędkością 250 km/h. Do ich przeprowadzenia wykorzystano EZT ED250 należący do PKP Intercity. Był to element procesu uzyskiwania dopuszczeń do rozkładowego ruchu pociągów z tą prędkością.
Z dostępnych w mediach społecznościowych relacji wynika, że blisko 225 km długości magistrali udało się przejechać w niecałą godzinę. – Spółka wynajęła jednostkę ED250-003 wraz z obsługą trakcyjną do jazd testowych po linii kolejowej nr 4 Pomorskiemu Przedsiębiorstwu Mechaniczno-Torowemu – informuje rzecznik PKP Intercity Maciej Dutkiewicz. Jak dodaje, wynajęcie pojazdu nie zakłóciło realizacji rozkładu jazdy.
Na nasze pytania wysłane do PPM-T odpowiedział Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego spółki-matki – PKP PLK. – Testy, które przeprowadzała firma PPM-T przy współpracy z Instytutem Kolejnictwa i przy udziale pracowników Polskich Linii Kolejowych, polegały na sprawdzeniu możliwości jazdy z prędkością 250 km/h na całej Centralnej Magistrali Kolejowej. Podczas przejazdu badano jakość odbioru prądu z sieci trakcyjnej oraz wzajemne oddziaływania na styku pantograf – przewód jezdny – informuje.
Według naszego rozmówcy testy przebiegły bez problemów technicznych. – Aktualnie specjaliści z Instytutu Kolejnictwa analizują zebrane dane, a pełne opracowanie wyników potrwa kilka tygodni – zapowiada. Opisywane próby są konieczne do uzyskania dokumentów, które umożliwią kursowanie pociągów na CMK z prędkością do 250 km/h.
Zarządca infrastruktury zapewnia, że sukcesywnie przygotowuje Centralną Magistralę Kolejową do umożliwienia ruchu z prędkością do 250 km/h. Na przeszkodzie stoi jednak
brak czynnego systemu ETCS poziomu 2. Mimo wielu
zapewnień mediacje z wykonawcą niezbędnego do jego działania systemu łączności GSM-R wciąż nie doprowadziły do wznowienia prac. Na CMK prędkość maksymalna wynosi dziś zaledwie 160 km/h.