2500 dróżników PKP Polskich Linii Kolejowych odbywa dodatkowe szkolenia na przejazdach kolejowo-drogowych. To doskonalenie procedur i uczenie właściwych reakcji podczas sytuacji kryzysowych na przejazdach. Szkolenia zwiększą poziom bezpieczeństwa pasażerów pociągów i kierowców. W ubiegłym roku ze szkoleń skorzystało 25 tys. pracowników PLK odpowiedzialnych za bezpieczeństwo.
Dodatkowe szkolenia trwają od kwietnia. Obejmują 2500 dróżników. To pracownicy 480 posterunków wyposażonych w system wspomagania dróżnika przejazdowego (swdp). Celem szkoleń jest doskonalenie obsługi przejazdów z wykorzystaniem systemu, szczegółowo informującego o przejeżdżających pociągach. Szkolenia potrwają do września.
– Podnoszenie kwalifikacji pracowników odpowiedzialnych za ruch pociągów, dodatkowe urządzenia na posterunkach, modernizacja linii i przejazdów kolejowo–drogowych to działania PKP Polskich Linii Kolejowych na rzecz bezpieczeństwa na kolei. Łączymy wiele inicjatyw w obszarze techniki, organizacji oraz pracowniczym, by podróże i przewóz ładunków były coraz bezpieczniejsze – mówi Marek Olkiewicz, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych.
Dodatkowe szkolenia odbędą się w miejscu pracy – bezpośrednio na przejazdach. Poprowadzą je doświadczeni instruktorzy. Efektem szkoleń będzie zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym.
Dróżnicy pełnią służbę w dzień i w nocy, bez względu na warunki atmosferyczne. Muszą podejmować odpowiedzialne decyzje i dobrze reagować na sytuacje wywoływane przez kierowców na przejazdach kolejowo-drogowych. Dróżnik w ustalonym czasie, przed przejazdem pociągu, zamyka rogatki. Jest przygotowany na sytuacje nadzwyczajne np. usterka samochodu na przejeździe, awaria rogatek, kierowanie ruchem samochodów.
Dla utrzymania wysokich standardów bezpieczeństwa dróżnicy mają okresowe szkolenia, sprawdzanie znajomości przepisów i praktycznych umiejętności na posterunkach ruchu.
Radio stop na przejeździe
Wyższy poziom bezpieczeństwa gwarantuje także dodatkowe wyposażenie posterunków. Na 147 szczególnie ważnych przejazdach zamontowano urządzenia radio-stop. W sytuacjach zagrożenia umożliwiają pracownikowi natychmiastowe zatrzymanie nadjeżdżających do przejazdu pociągów. To możliwe reakcje na sytuacje niebezpieczne np. zatrzymanie auta na torach.
Szkolenia, procedury, kontrole
Pracownik odpowiedzialny za bezpieczeństwo przechodzi kilkuetapowy proces przygotowania zawodowego. To kursy kwalifikacyjne w formie szkolenia teoretycznego oraz pouczenia okresowe i egzaminy. W 2016 roku PLK przeszkoliły ponad 25 000 pracowników odpowiedzialnych za bezpieczeństwo prowadzenia ruchu pociągów. Praca na posterunkach związanych z bezpieczeństwem jest także monitorowana i kontrolowana. W ubiegłym roku przeprowadzono ok. 115 000 kontroli.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.