Spółka Knorr-Bremse, obecna na polskim rynku od 1999 roku, jest częścią międzynarodowego koncernu, którego historia sięga roku 1900, kiedy Georg Knorr stworzył pierwszy hamulec pneumatyczny do wagonów pasażerskich. Obecnie Grupa Knorr-Bremse jest światowym liderem w dziedzinie systemów hamulcowych i podsystemów do pojazdów szynowych oraz użytkowych – w efekcie przyczynia się do wzrostu bezpieczeństwa i efektywności energetycznej transportu na całym świecie.
W ciągu ostatnich 25 lat firma Knorr-Bremse odegrała znaczącą rolę w rozwoju polskiej branży kolejowej. Liczby mówią same za siebie: ponad 1500 ciężkich pojazdów szynowych, ponad 1000 tramwajów i blisko 500 lokomotyw wyposażonych w urządzenia i systemy tej firmy potwierdzają jej istotny wpływ na kształtowanie tego sektora.
Knorr-Bremse Systemy Kolejowe Polska Sp. z o. o. oferuje systemy hamulcowe do wszystkich typów pojazdów szynowych, systemy drzwiowe, sanitarne, sterowania pojazdem oraz urządzenia klimatyzacyjne. Dzięki długoletniej obecności na rynku posiada mocną i ugruntowaną pozycję.
Działając w Polsce, Knorr-Bremse nie tylko dostarcza swoje produkty, lecz także aktywnie uczestniczy w lokalnym rozwoju branży kolejowej. Przez ostatnie dwie dekady firma przeszła imponującą ewolucję. Od swoich początków w Chrzanowie, przez Katowice i Przemyśl, aż do aktualnej lokalizacji w Krakowie spółka systematycznie poszerzała swoją obecność i zasięg w naszym kraju, co obrazuje wzrost wyników sprzedaży: od 2 mln zł w roku 2004 do ponad 260 mln zł w roku ubiegłym.
Tak dynamiczny rozwój firmy jest wspólnym sukcesem i wynikiem pracy wielu osób, które na przestrzeni 25 lat pracowały w Knorr-Bremse lub z nią współpracowały. Początkowo, działając w niewielkiej, ale energicznej grupie kilku osób, wszyscy z zapałem angażowali się w pojawiające się wyzwania. Wśród nich w pierwszych latach działalności spółki wykonane były zamówienia na systemy hamulcowe do 14 czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74 realizowanych przez Pesę Bydgoszcz, 4 czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych 19WE produkowanych przez Newag dla SKM Warszawa czy też systemy do nowych wagonów towarowych dla lokalnych, historycznych już producentów, takich jak: Tabor Szynowy OPOLE, Fabryka Wagonów GNIEWCZYNA, ZNTK w Łapach czy EKK WAGON. Wielu pasjonatom tematów kolejowych są one dobrze znane.
Jednym z kluczowych elementów ekspansji spółki był rozwój kompetencji lokalnych zespołów inżynierskich. W 2007 r. stworzono dział inżynierii systemowej, zaś w 2014 – oddzielny dział modernizacji elektronicznej. Firma systematycznie podnosi swoje kwalifikacje, odpowiadając na zmieniające się potrzeby rynku. Aktualnie w Knorr-Bremse w Polsce jest zatrudnionych ponad 50 inżynierów, którzy zarówno pracują nad projektami lokalnymi, jak i wykorzystują swoje kompetencje do obsługi klientów Grupy na całym świecie.
Rozwój branży kolejowej w Polsce po roku 2000 i nowoczesne technologie Knorr-Bremse
W czasie gdy firma Knorr-Bremse rozpoczynała działalność na polskim rynku, czyli ma początku lat dwutysięcznych, nie było na polskich torach ani jednego nowoczesnego pociągu. Dopiero napływ funduszy europejskich pozwolił na przygotowanie i realizację intensywnego procesu modernizacji infrastruktury kolejowej oraz wymianę taboru szynowego, co dało szansę na dynamiczny rozwój polskiego rynku kolejowego. Dzisiaj w Polsce budowane są nowoczesne pojazdy, które nie ustępują rozwiązaniom technicznym znanych, światowych producentów.
Na przestrzeni ponad 20 lat współpracy z czołowymi producentami pojazdów szynowych spółka Knorr-Bremse dostarczyła systemy do wielu lokomotyw, zespołów trakcyjnych, tramwajów i wagonów oraz liczne innowacyjne rozwiązania. Przykładem realizacji takich zamówień są pojazdy szynowe Elf czy Link produkowane przez Pesę Bydgoszcz czy też Impuls budowany przez Newag. Sztandarową realizacją było także dostarczenie systemów hamulcowych i drzwiowych do znanych wszystkim pociągów Pendolino.
Innymi urządzeniami, od lat dostarczanymi do PKP Intercity oraz operatorów lokalnych, są systemy klimatyzacji. Jedna z ostatnich realizacji dotyczyła dostawy systemów klimatyzacji dla PKP Intercity Remtrak, co przyczyniło się do poprawy jakości powietrza w wagonach oraz zwiększyło komfort i bezpieczeństwo podróżnych.
Do ciekawych projektów, będących równocześnie wyzwaniem dla spółki, było zamówienie na systemy hamulcowe do lokomotywy E4MSUa Griffin, produkowanej przez NEWAG dla operatora PKP Intercity. Jest to lokomotywa czteroosiowa, przeznaczona do obsługi składów pasażerskich, ale też towarowych. Lokomotywa została zaprojektowana do prędkości eksploatacyjnej 200 km/h. Nie bez znaczenia jest fakt, że lokomotywa ma uzyskać świadectwo homologacji poza Polską, w krajach takich jak Czechy, Słowacja, Węgry, Austria i Niemcy.
Knorr-Bremse dostarcza hydrauliczne systemy hamulcowe i piaskowania oraz kompletne systemy drzwiowe dla dziesięciu operatorów tramwajowych w Polsce, działających w dużych miastach: Warszawie, Bydgoszczy, Wrocławiu, Krakowie, Szczecinie, Gdańsku, Częstochowie, Toruniu, Łodzi i Olsztynie.
Większość tramwajów w Warszawie i Krakowie jest wyposażona w hamulce Knorr-Bremse. Należą do nich eksploatowane przez MPK w Krakowie Bombardiery (NGT6 oraz NGT8), Tango, czyli pojazdy Stadlera, popularnie zwane Lajkonikami, oraz z Pesy Bydgoszcz, tzw. Krakowiaki (2014N). Również Tramwaje Warszawskie w swoim taborze dysponują pojazdami wyposażonymi przez Knorr-Bremse. Należą do nich te z Pesy Bydgoszcz (modele 120N, 120Na Swing, 134N Jazz,128N Jazz Duo) oraz 140N Warsolino od Hyundai Rotem.
Nowy zakład produkcyjno-usługowy Knorr-Bremse w Rzeszowie
Najnowszym etapem dynamicznego rozwoju Knorr-Bremse w Polsce było uruchomienie w styczniu 2023 roku nowego zakładu produkcyjno-usługowego w Rzeszowie, w którym usługi świadczy lokalne centrum serwisowe, specjalizujące się w kompleksowych usługach serwisowych urządzeń hydraulicznych i pneumatycznych systemów hamulcowych dla pojazdów szynowych. Pozostałe jednostki, produkujące systemy i urządzenia dla pojazdów szynowych, to Power Electric, specjalizujący się w produkcji elementów wyposażenia elektrycznego, HVAC, produkujący systemy klimatyzacji oraz EVAC, gdzie montowane są systemy sanitarne. Zakład w Rzeszowie ma obecnie powierzchnię ok. 23 tys. m2, natomiast w kolejnych latach przewidywane jest jego powiększenie – nawet do 35 tys. m2.
Bezpieczeństwo i niezawodność mają kluczowe znaczenie w transporcie szynowym. Firma Knorr-Bremse, jako lider rynku, od ponad 120 lat wyznacza trendy i standardy w obu tych dziedzinach. Produkty Knorr-Bremse mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo podróżnych, dlatego spółka dokłada wszelkich starań, aby utrzymać najwyższe standardów certyfikacji. Od wielu lat pomyślnie przechodzi audyty, zgodnie ze standardami ISO 9001 – System Zarządzania Jakością, ISO 14001 – System Zarządzania Środowiskiem, ISO 45001 – System Zarządzania BHP oraz ISO/TS 22163 IRIS – Międzynarodowy Standard dla Przemysłu Kolejowego.
Wraz z dynamicznym rozwojem branży kolejowej w Polsce firma Knorr-Bremse kontynuuje swoją misję, wprowadzając innowacyjne rozwiązania, które nie tylko poprawiają komfort podróży, lecz także przyczyniają się do zwiększenia efektywności i bezpieczeństwa transportu szynowego. Jej historia pełna jest sukcesów i innowacji, które sprawiają, że są nieodłączną częścią współczesnego krajobrazu kolejowego w Polsce.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.