W nocy z 27 na 28 oraz z 28 na 29 maja 2009 roku odbywały się na Centralnej Magistrali Kolejowej jazdy pomiarowe lokomotywy Eurosprinter ES64U4 „Husarz” wyprodukowanej dla PKP Intercity SA przez firmę Siemens - pisze dr Andrzej Massel, zastępca dyrektora CNTK.
Jazdy były prowadzone w torze nr 1 na szlaku Psary – Góra Włodowska. Pociąg pomiarowy był złożony z dwóch lokomotyw Eurosprinter oraz trzech wagonów typu Z1A. Podczas jazd pomiarowych rejestrowano między innymi następujące parametry:
- przyspieszenia w poszczególnych punktach pojazdu (maźnice, ramy wózków, pudło),
- współpracę pantografu z siecią trakcyjną (kamera na pojeździe oraz pomiar na sieci trakcyjnej na stanowisku stacjonarnym)
- charakterystyki prądowe na podstacji trakcyjnej
- oddziaływania pojazdu na urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Badania pojazdu są prowadzone przez Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa w celu uzyskania przez pojazd świadectwa dopuszczenia do eksploatacji wydawanego przez Urząd Transportu Kolejowego.
Największa osiągnięta podczas jazd pomiarowych prędkość wynosiła 235 km/h. W jeździe pomiarowej uczestniczyli przedstawiciele Zarządu PKP Intercity, PKP Polskie Linie Kolejowe oraz mediów. Jest to największa jak dotąd prędkość pociągu prowadzonego lokomotywą na sieci kolejowej Polski. Dotychczasowy rekord prędkość dla składu z lokomotywą wynosił 222 km/h i także został osiągnięty na CMK 18 kwietnia 1999 roku.
* Fot. A. Massel.