Zamówienie na 23 regionalne zespoły trakcyjne dla prywatnego operatora RegioJet nie trafi w ręce Pesy. Zbuduje je czeska Skoda. Pesa pozostaje jednak największym dostawcą nowego taboru dla RegioJet.
Czeskie media obiegła informacja, że to czeski producent taboru kolejowego – Skoda Transportation – zbuduje zespoły trakcyjne dla RegioJet. 23 pojazdów do obsługi powierzonych w przetargu linii w regionie Ústí nad Labem przewoźnik potrzebuje w bardzo krótkim terminie (biorąc pod uwagę obecną sytuację na rynku) – do grudnia 2026 roku. Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami RegioJet,
pierwotnie miała je produkować polska Pesa, której pociągi jeżdżą już w Usti i okolicach,
o czym wyczerpująco pisaliśmy tutaj.
– Pesa, będąc odpowiedzialnym producentem, w porozumieniu z potencjalnym zamawiającym stwierdziła, że nie będzie w stanie zrealizować tak dużego kontraktu w tak krótkim terminie. Jednocześnie w mocy pozostają zlecenia od RegioJet na produkcję zespołów trakcyjnych na 200 km/h oraz aglomeracyjnych ezetów do obsługi regionu Pragi – powiedział Jan Bończyk z Pesy, odpowiedzialny za rynek czeski.
Dwa zlecenia wspomniane zlecenia dla RegioJet są już w fazie realizacji. Siedem dwuczłonowych zespołów trakcyjnych, które będą kursować w ramach siatki połączeń praskiego transportu zintegrowanego ma wyjechać na tory w grudniu 2024. Z kolei pojazdy szybkie cztero i trójczłonowie, zdolne poruszać się z prędkością 200 km/h, przeznaczone do obsługi linii Praga – Brno przez Havlíčkův Brod będą przekazywane w grudniu 2026 i w połowie 2027 roku.
Będzie ich aż 18 a do tego istnieje opcja rozszerzenia tego zamówienia.
Pesa zwraca uwagę, że rozstrzygnięcie przetargu na obsługę linii w Usti, które zapadło na korzyść RegioJet, przedłużyło się o wiele miesięcy. Trudno było wstrzymywać sloty produkcyjne przez tak długi czas, tym bardziej, że Pesa ma mnóstwo zleceń z kraju i z zagranicy.
Skoda twierdzi natomiast, że podoła zadaniu do grudnia 2026. Może temu sprzyjać fakt, że pojazd trójczłonowy, którego wymaga RJ, jest już w Republice Czeskiej homologowany. Jeśli Skoda nie da rady z kontraktem, którego nie podejmie się Pesa, będzie płacić wysokie kary umowne.