Minionej nocy podczas testów na Centralnej Magistrali Kolejowej pociąg Impuls Newagu dla Kolei Mazowieckich osiągnął prędkość 226 km/h. Ustanowiono w ten sposób nowy rekord prędkości pociągu zaprojektowanego i wyprodukowanego w Polsce.
Poprzedni rekord również należał do Newagu – w ubiegłym roku Impuls wyprodukowany dla Kolei Dolnośląskich osiągnął prędkość 211 km/h. Na odcinku Psary – Góra Włodowska około godziny 2 rano 29 sierpnia rekord ten pobił Impuls 45WE-009 dla Kolei Mazowieckich. Pojazd zostanie w najbliższych dniach przekazany przewoźnikowi.
- Prowadzone przejazdy testowe Impulsa 45WE z prędkościami rzędu 220 km/h mają pozwolić jednocześnie pobić rekord prędkości i zweryfikować parametry, wymagane do produkcji pociągu dla prędkości eksploatacyjnej 200 km/h – mówi Mariusz Bernaś. Aby móc uzyskać dopuszczenie, pociąg musi przejść testy z prędkością o 10 procent wyższą, niż zakładana, czyli właśnie 220 km/h. Wczorajsze testy potwierdziły, że produkowana przez Newag platforma Impuls ma takie możliwości.
Najszybsze, bezawaryjne, z TSI
Koleje Mazowieckie zamówiły w Newagu dwanaście pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls 45WE. Obsługują one najbardziej obciążoną trasę przewoźnika na linii nr 1. W eksploatacji jest już osiem pojazdów, które od początku jeżdżą praktycznie bezawaryjnie – ich dostępność przekracza 99 procent.
Pojazdy dla KM to pierwsze piecioczłonowe Impulsy. Jednocześnie jes to też pierwszy typ elektrycznego zespołu trakcyjnego polskiej produkcji spełniający wszystkie wymagania Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności.
Impulsami Kolei Mazowieckich do Zakopanego, Łodzi i Białegostoku?
Imnpulsy dla Kolei Mazowieckich wykonane zostały w wysokim standardzie wyposażenia wnętrza. Oprócz klimatyzacji, systemów informacji czy monitoringu, jest tu też miejsce na automat z przekąskami. Fotole są też numerowane. To wszystko w przyszłości pozwoli Kolejom Mazowieckim obsługiwać dłuższe trasy niż obecnie, co pozwoli w pełni wykorzystać parametry szybkościowe pociągu. W planach są połączenia do Łodzi, a być może również do Zakopanego i Białegostoku.
W testach wzięli udział przedstawiciele Instytutu Kolejnictwa, którzy wspólnie z producentem badali zachowanie pojazdu. - Bieg pociągu przy prędkości powyżej 200 km/h był bardzo spokojny – ocenił dr inż Andrzej Massel, zastępca dyrektora instytutu.
Bardzo pozytywnie testy odebrał również przedstawiciel Kolei Mazowieckich, do których trafi pojazd. - Jestem dumny, że w Polsce jest producent wykonujący pojazdy tak wysokiej jakości – podkreślił. Impuls, który pobił rekord będzie reklamował producenta i przewoźnika podczas targów Trako, które już we wrześniu odbędą się w Gdańsku.
Obszerną relację z testów na Centralnej Magistrali Kolejowej zamieścimy już w najbliższym miesięcznika Rynek Kolejowy. Premiera numeru – podczas wrześniowych targów Trako. Zapraszamy!
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.