Precyzyjna operacja ustawienia 220-tonowego wiaduktu na linii kolejowej Kraków – Rzeszów miała miejsce w nocy z 8 na 9 kwietnia. Pracę nad drogą krajową nr 4 wykonał specjalny dźwig Herkules.
Ustawienie nowej konstrukcji wiaduktu to kolejny etap modernizacji trasy kolejowej E30 z Rzeszowa do Krakowa. W maju 2014 r. PKP Polskie Linie Kolejowe SA zmodernizowały pierwszą części wiaduktu kolejowego w Klęczanach. Modernizacja drugiego przęsła trwała 4 miesiące. Po przebudowie wiadukt wytrzyma większe obciążenia i pozwoli podwyższyć prędkość pociągów ze 120 km/h do 160 km/h. Na inwestycji Polskich Linii Kolejowych korzystają także kierowcy. Nowe, dłuższe przęsła wiaduktu pozwoliły zwiększyć szerokość jezdni i zapewnić pas awaryjny.
– Stalowa konstrukcja wiaduktu waży ponad 220 ton i ma 64 m długość. Przy jej ustawieniu pracowało 40 osób i specjalistyczny dźwig Herkules. Aby ograniczyć utrudnienia, operację przeprowadzono w nocy przy wstrzymanym ruchu drogowym, w przerwie pomiędzy kursowaniem pociągów. Sprawna i precyzyjna akcja zajęła niewiele ponad 3 godziny – mówi Wojciech Waś, kierownik kontraktu z PLK.
Jak informują PKP PLK, modernizacja połączenia między Krakowem a Rzeszowem zakłada wymianę ponad 300 km torów i odnowę ponad 140 wiaduktów, mostów i estakad. Dzięki inwestycji pociągi pojadą z prędkością 160 km/h. Wykonano już m.in. 195 km torów, 57 wiaduktów i mostów, 10 przejść podziemnych dla pieszych oraz 35 peronów.
Koszt całej modernizacji to ok. 3,4 mld zł, kwota dofinansowania w ramach POIiŚ wynosi. 2,3 mld zł.