Mieszkańcy podlaskich Kleszczel korzystają z nowego peronu w kierunku podróżując pociągami regio w kierunku Białegostoku i Czeremchy.
Pierwsze pociągi zatrzymały się 19 grudnia przy nowym peronie w Kleszczelach w powiecie hajnowskim. Peron wybudowano bliżej centrum miejscowości, w nowej, korzystniejszej lokalizacji, w sąsiedztwie drogi krajowej nr 66 i przejazdu kolejowo-drogowego.
Bliżej miejscowości– Przystanek w Kleszczelach to pierwszy obiekt na Podlasiu zmodernizowany z „Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Od dziś pasażerowie wsiadają do pociągów bezpieczniej i wygodniej. Konsekwentnie prowadzimy działania na rzecz likwidacji wykluczenia komunikacyjnego i poprawy dostępu do kolei, także w powiatach położonych przy wschodniej granicy naszego kraju – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Wygodniejszy dostęp do pociągów w Kleszczelach ułatwia podróże w kierunku Białegostoku i Czeremchy. W przygotowaniu są następne inwestycje z „Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych”. Mieszkańcy mniejszych podlaskich miejscowości zyskują lepszy dostęp do kolei – najbardziej ekologicznego środka transportu – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Gigantyczny peron dla autobusu szynowegoJak zapewnia PKP PLK,
nowy peron w Kleszczelach jest dostosowany do wysokości pociągów, "co podróżnym ułatwia wsiadanie i wysiadanie z wagonów", a osoby o ograniczonej możliwości poruszania się wejdą na peron dzięki pochylni. Przygotowano wiatę i ławki oraz czytelne oznakowanie i tablice informacyjne. Jasne, energooszczędne oświetlenie LED zapewnia bezpieczeństwo po zmroku. Koło przystanku władze miasta planują budowę parkingu. Trudno natomiast powiedzieć, że peron jest dostosowany do długości pociągów.
Przy przystanku stają wyłącznie 42-metrowe autobusy szynowe Polregio. Mimo to, peron ma 200 metrów długości, co odpowiednio wpłynęło na jego bardzo wysoki koszt. Tymczasem szans na zatrzymanie się dłuższych pociągów w Kleszczelach w zasadzie nie ma. Mimo to ministerstwo i PKP PLK
twierdzą, że budować krótszych nie mogą (choć mogą to robić Czesi).
Na Podlasiu z „Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025” poza przystankiem w Kleszczelach przebudowywany jest przystanek w pobliskich Suchowolcach. Dodatkowo zabezpieczony zostanie sygnalizacją świetlną i dźwiękową pobliski przejazd kolejowo-drogowy. Na prace w obu miejscowościach przeznaczono 3,5 mln zł.
W województwie podlaskim z „Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” w najbliższych latach będzie wykonane 12 przystanków. Na linii Białystok – Czeremcha zmodernizowany będzie peron na stacji Gregorowce – wyłaniany jest wykonawca prac. Ogłaszane są przetargi na modernizację przystanków na linii Sokółka – Suwałki: Gliniszcze, Sidra, Różanystok, Dąbrowa Białostocka, Balinka, Augustów, Augustów Port, Szczepki, Płociczno k. Suwałk.