Jakie są szanse na przywrócenie pociągów na trasy Zagórz - Łupków i Zagórz - Krościenko oraz w jaki sposób finansować niezbędne na trasach kolejowych Podkarpacia inwestycje - o tym w Zagórzu 6 lipca 2013 roku dyskutowali politycy, kolejarze, samorządowcy oraz mieszkańcy miasta. Konferencję poświęconą przyszłości kolei w Województwie Podkarpackim zorganizowali Marszałek Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl, Poseł do Parlamentu Europejskiego Tomasz Poręba oraz Wicemarszałek Sejmu Marek Kuchciński.
Marszałek Władysław Ortyl mówił o najświeższej informacji z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego czyli dodatkowych środkach, jakie z Programu Operacyjnego Rozwój Polskich Wschodniej mają wesprzeć inwestycje kolejowe na Podkarpaciu oraz w 4 innych województwach Polski Wschodniej. Cała dodatkowa kwota, która ma wspomóc inwestycje kolejowe w województwach Polski Wschodniej, to co najmniej 250 mln euro, czyli około 1 miliard złotych. Już teraz wiadomo, że Podkarpackie otrzyma co najmniej dodatkowych 200 mln złotych na inwestycje w infrastrukturę kolejową. Na razie nie ma jeszcze szczegółów, jakie konkretne inwestycje będą mogły zostać sfinansowane z tych pieniędzy.
- Musimy przemyśleć, jak te dodatkowe środki wydać – mówił na konferencji w Zagórzu Marszałek Władysław Ortyl. Sprawa przywrócenia pociągów na tory w Zagórzu nie jest prosta. Najpierw połączenia Zagórz – Łupków i Zagórz - Krościenko trzeba wykreślić z listy połączeń, które decyzją Polskich Linii Kolejowych mają zostać zlikwidowane całkowicie z dniem 1 stycznia 2014 roku. Aby pociągi mogły tędy jeździć, trzeba zmodernizować infrastrukturę kolejową. Dopiero wtedy można rozmawiać o przywróceniu połączeń. To jest do zrobienia, ale wymaga wiele pracy – powiedział marszałek Władysław Ortyl.
Na temat sytuacji kolei w innych krajach Unii Europejskiej mówił w czasie konferencji Poseł do Parlamentu Europejskiego Tomasz Poręba, głos w dyskusji na temat przyszłości linii kolejowych zabrał także członek sejmowej Komisji Infrastruktury, Poseł na Sejm RP Bogdan Rzońca.
Marszałek Władysław Ortyl przypomniał również w Zagórzu, że inwestycje kolejowe w nowej perspektywie finansowej na lata 2014 – 2020 będą mogły być finansowane nie tylko ze środków PO Rozwój Polski Wschodniej, ale także z pieniędzy z innych programów, między innymi Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego.