Już za miesiąc PLK całkowicie zamknie odcinek najszybszej trasy kolejowej w kraju – CMK. Szykują się już kolejne roboty na tej linii, w tym związane z dalszym podnoszeniem prędkości.
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły trzy przetargi na prace na CMK. Pierwszy to: „roboty budowlane niezbędne do wykonania celem podwyższenia prędkości rozkładowej pociągów na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Idzikowice”. Prace w km 3,500 – 80,397 linii zostaną przeprowadzone w ramach projektu pn. ,,Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II" za 10 184 390 złotych netto. Kryterium wyboru wykonawcy będzie cena.
Prace dla prędkości 200 km/h od Grodziska do IdzikowicWykonanie prac budowlanych ma się zakończyć już w listopadzie tego roku, a umowa z wykonawcą będzie obowiązywać do 30 marca 2018 roku. Po realizacji prac pociągi pasażerskie mają przyspieszyć do 200 km/h, a towarowe – do 120 km/h. O tych planach
pisaliśmy tutaj.
Oprócz wykonania dokumentacji dla toru o prędkości 200 km/h, wykonawca ma podbić maszynowo tory szlakowe na łącznej długości ok. 150 kilometrów toru pojedynczego oraz rozjazdy, a w wybranych miejscach uzupełnić tłuczeń, wymienić część odbojnic, urządzeń przytorowych oraz uszynić elementy infrastruktury oraz wyregulować sieć trakcyjną. Na wybranych odcinkach potrzebne będzie mechaniczne oczyszczenie podsypki czy wymiana wkładek oporowych.
Warto przypomnieć, że intensywne inwestycje, które spowodują już za miesiąc
całkowite zamknięcie ruchu na CMK, będą skutkować... obniżeniem prędkości
na trzydziestu kilometrach linii. I to na pięć lat.
Będą też prace na południowym odcinku W drugim przetargu dotyczącym prac na CMK, PLK zamawia zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na 14 obiektach inżynieryjnych na szlaku Góra Włodowska – Zawiercie, czyli na drugim końcu magistrali. Te prace mają zostać wykonane do końca sierpnia przyszłego roku, a ich koszt wyniesie szacunkowo 11,082 mln złotych netto. Wykonawcę PLK wybierze za pomocą kryterium ceny (90 proc.) i okresu gwarancji/rękojmi (10 proc.).
W trzecim zamówieniu PLK zamawia przebudowę sieci powrotnej międzytorowej i międzytokowej na odcinku Włoszczowa Płn. – Zawiercie. To dużo mniejsze zamówienie, warte 285 550 złotych netto. Ma zostać zrealizowane do 17 listopada tego roku.