Jak poinformowało PKP Intercity, spółka odebrała dwie ostatnie lokomotywy serii EU160 Griffin wyprodukowane w ramach zamówienia obejmującego łącznie 20 maszyn tego typu. Wartość całego kontraktu wyniosła blisko 524,6 mln zł brutto.
Przetarg na jednosystemowe elektryczne lokomotywy, zdolne prowadzić pociągi pasażerskie wyłącznie w Polsce z prędkością 160 km/h, ogłoszony został w sierpniu 2022 roku. Umowa z Newagiem na dostarczenie pojazdów podpisana została zaś w marcu 2023 roku. Pierwszą lokomotywę PKP Intercity odebrało już w grudniu tego samego roku.
– Zgodnie z pierwotnymi założeniami postępowania przetargowego, wszystkie pojazdy miały trafić do przewoźnika najpóźniej w terminie do 30 miesięcy od daty podpisania kontraktu. Dzięki przyspieszonej realizacji dostaw, wszystkie lokomotywy PKP Intercity otrzymało w skróconym czasie – w ciągu 19 miesięcy – poinformowało PKP Intercity.
Systematycznie odbierane Griffiny trafiały do Zakładu Północnego PKP Intercity w Gdyni i wdrożone zostały do rozkładu jazdy. Z północy Polski prowadzą one pociągi jadące do Warszawy, Łodzi, Wrocławia, Poznania, Zielonej Góry, Krakowa czy Zakopanego.
Zamówienie pozwoliło na unowocześnienie parku taborowego PKP Intercity i zniwelowanie problemów z dostępnością elektrowozów. W listopadzie 2020 roku przewoźnik zakończył odbiór 30 elektrycznych lokomotyw tego samego typu i obecnie dysponuje 50 Griffinami serii EU160. Nowe elektrowozy będą zastępować lokomotywy EU i EP07, zdolne prowadzić pociągi z prędkością 125 km/h.
Dodajmy, że PKP Intercity w ostatnich dniach przyjęło na stan dziewięć szybkich elektrowozów Griffin 200.
Prowadzą one już pociągi operatora.