24 marca w Brukseli odbyły się obchody dwudziestolecia organizacji ERFA zrzeszającej przewoźników towarowych.
Stowarzyszenie Kolejowych Przewoźników Towarowych ERFA obchodzi 20-lecie. Uroczysta ceremonia odbyła się w ubiegłym tygodniu w Brukseli. Adina Vălean Europejski Komisarz ds. Transportu podkreśliła podczas przemówienia wagę nowych propozycji legislacyjnych (np. zmiany w TEN-T i korytarzach towarowych) w kontekście realizacji celów ze Strategii zrównoważonej mobilności i Green Deal.
Jak zmienił się rynek przewozów towarowych?
Jak podkreśla ERFA, przez te 20 lat proces liberalizacji zasadniczo zmienił, zdywersyfikował i umiędzynarodowił europejski rynek kolejowych przewozów towarowych. Średni udział prywatnych przewoźników w rynku wzrósł w tym czasie z 17% (2007 r.) do 48% (2021 r.). Udział narodowych przewoźników towarowych wynosi obecnie mniej niż 50% na wielu rynkach krajowych (np. w Niemczech, we Włoszech, w Polsce), a w niektórych krajach zniknęli oni całkowicie.
– Jest dla IGTL niezwykle ważne, że pierwsze od bardzo dawna (ze względu na pandemię) spotkanie „na żywo” przedstawicieli rynku, międzynarodowych organizacji branżowych działających w Brukseli i Komisji Europejskiej odbyło się z okazji dwudziestolecia ERFA i prezentacji raportu „Europejski rynek kolejowych przewozów towarowych. Analiza konkurencji i rekomendacje”. IGTL jest jednym z członków założycieli ERFA i jednym z dwóch członków, którzy są w organizacji od samego początku do dziś. Raport opracowany na nasze zlecenie wyraźnie pokazał, że obrany przed dekadami kierunek liberalizacji rynku kolejowego jest słuszny i konsekwentnie wzrasta udział w rynku przewoźników konkurujących ze „spadkobiercami” dawnych kolei narodowych – mówi "Rynkowi Kolejowemu" Maciej Gładyga, wiceprezydent ERFA i jednocześnie Dyrektor Zarządzający IGTL.
– Konkurencja na rynku przewozowym przyczynia się do wzrostu efektywności i lepszego dostosowania procesów i oferty do oczekiwań klientów. Z przebiegu dyskusji, a w szczególności wypowiedzi przedstawicieli KE, wynika, że na pewno jesteśmy jeszcze daleko od zamierzonego celu. W wielu wypowiedziach pojawiały się kwestie i problemy znane z naszego krajowego podwórka – stawki dostępu do infrastruktury w kontekście równej konkurencji z drogami, likwidacja wąskich gardeł i koordynacja inwestycji, zarządzanie przepustowością, w tym zapewnienie odpowiedniego jej poziomu dla transportu towarowego, wdrożenie ERTMS, itd. Mocno wybrzmiał polski przykład spadku udziału kolei w przewozach ładunków poniżej 10% przy jednoczesnej propozycji podniesienia stawek dostępu do infrastruktury – mówi Gładyga.
– Warto podkreślić, że termin prezentacji raportu jest nieprzypadkowy. Komisja Europejska prowadzi konsultacje i prace nad dwoma ważnymi obszarami regulacji, tj. rewizją wytycznych dot. sieci TEN-T i wytycznych dot. pomocy publicznej. Ten pakiet zmian w przepisach będzie miał kolosalne znaczenie dla funkcjonowania rynku przewozów towarowych w Unii Europejskiej oraz inwestycji infrastrukturalnych. Dlatego tak istotne było bezpośrednie zaprezentowanie KE naszych postulatów już na tym etapie i sformułowanie jasnego wsparcia dla ambitnych zmian w regulacjach. Warto zacytować Dyrektora Schmidta z DG MOVE – w związku z uruchomieniem Instrumentu Odbudowy i Odporności oraz działań i funduszy objętych Zielonym Ładem otwiera się przed koleją okno możliwości na najbliższe kilka lat i bezwzględnie ten czas należy w pełni wykorzystać – podsumowuje.
Wyzwania na przyszłość
We wspomnianym dokumencie ERFA określiła różne obszary działań w zakresie infrastruktury, technologii i polityki konkurencji. Jeśli chodzi o infrastrukturę, główny nacisk należy położyć na udoskonalenie planów TEN-T 2030 (maksymalizacja przepustowość pociągów), usuwanie wąskich gardeł, lepsze zarządzanie zamknięciami torowymi, cyfrowe zarządzanie przepustowością tras międzynarodowych oraz bezpieczną przepustowość dla pociągów towarowych.
Jeśli chodzi o technologię, zdaniem ERFA niezbędne jest standardowe i spójne wdrożenie europejskiego ERTMS. Jeśli zaś chodzi o regulacje prawne, to stowarzyszenie postuluje m.in. oddzielenie działalności związanej z usługami publicznymi (z dotacjami) od działalności na wolnym rynku przedsiębiorstw oraz zaprzestanie udzielania bezpośrednich dotacji i dokapitalizowania państwowych przedsiębiorstw kolejowego transportu towarowego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.