Polska spółka Cargounit posiadająca flotę ponad 200 lokomotyw na wynajem zdecydowała się wykorzystać opcję na dostawę 20 lokomotyw Gama. Ostatecznie zamówienie zostało zwiększone i bydgoski producent dostarczy w sumie 40 Gamy Marathon do końca 2024 roku.
–
Zakup lokomotyw z modułem dojazdowym z Pesa okazał się właściwą decyzją biznesową w odpowiedzi na potrzeby przewoźników w zakresie nowoczesnych lokomotyw. W tej chwili w eksploatacji mamy już 19 takich lokomotyw, a nasi klienci doceniają zalety podwójnego napędu, który pozwala prowadzić składy w trakcji elektrycznej, a następnie przy użyciu tej samej lokomotywy wykonywać prace manewrowe w portach czy terminalach. To rozwiązanie oznacza oszczędność czasu, zmniejszenie kosztów i większą efektywność przewozów. Pozytywna ocena rynku oraz szybki termin dostawy do końca 2024 roku miał kluczowe znaczenie dla decyzji o zwiększeniu zamówienia do 40 lokomotyw – powiedział Łukasz Boroń, Prezes Cargounit cytowany w komunikacie.
Gama Marathon to lokomotywa elektryczna z modułem dojazdowym. Napędzany dodatkowym, nowoczesnym i ekologicznym silnikiem agregat prądotwórczy umożliwia poruszanie się̨ lokomotywy na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Jak tłumaczy Pesa, ten użytkowany i doceniany przez przewoźników dodatkowy napęd, przeznaczony głównie do prac manewrowych, umożliwia prowadzenie składu towarowego o masie 3200 ton na wzniesieniu sięgającym nawet 7 promili. Jest także przydatny w sytuacjach awaryjnych, pozwalając doprowadzić pociąg do celu pomimo nagłego zaniku napięcia w sieci.
– Z punktu widzenia producenta taboru zwiększenie zamówienia przez Cargounit to powód do szczególnej satysfakcji. Zalety lokomotyw Gama Marathon potwierdzają klienci naszego partnera, a to najważniejsze dla nas opinie. Zapewniam, że w kwestii lokomotyw Pesa nie powiedziała jeszcze ostatniego – dodał Maciej Maciejewski, Wiceprezes Zarządu Pesa Bydgoszcz.
W portfolio nowych pojazdów oferowanych przez Pesa znajdą się lokomotywy – wielosystemowa (3kV/15kV/25 kV, 200 km/h, multisystem), dwunapędowa (3kV/25 kV,160 km/h, dual mode stage V) i lokomotywy elektryczne z silnikiem dojazdowym (3 kV/25kV, 160 km/h, last mile, stage V). Jak czytamy w komunikacie prasowym, Pesa rozwija również projekt manewrowej lokomotywy wodorowej, poza SM42-6Dn pracuje również nad nową lokomotywą manewrową zasilaną z ogniw wodorowych, która ma być odpowiedzią na zapotrzebowanie zgłaszane przez przewoźników towarowych i intermodalnych, operujących między innymi w dążących do bezemisyjności „zielonych portach” i terminalach intermodalnych.
– Pesa Bydgoszcz dotychczas wyprodukowała i przekazała do użytkowania 62 lokomotywy elektrycznye wyposażone w dodatkowy moduł dojazdowy. Lokomotywy te są eksploatowane przez uznanych polskich przewoźników, między innymi Olavion, Lotos Kolej, Pol-Miedź Trans, Alza Cargo, LTG Cargo, Kolprem, Ciech Cargo, Cemet, Bahnoperator, CTL Logistics, PPM-T. Plany produkcyjne Pesa na bieżący i przyszły rok zakładają produkcję kolejnych minimum 45 lokomotyw Gama Marathon, z czego zdecydowana większość trafi do Cargounit – dodał Piotr Rościszewski, Kierownik Sprzedaży Rynku Lokomotyw i Wagonów Pesa.
Strategia Cargounit zakłada rozwój w krajach Europy Środkowo-Wschodniej poprzez oferowanie przewoźnikom kolejowym nowoczesnych lokomotyw elektrycznych w odpowiedzi na wzrost zapotrzebowania wynikający ze wzrostu przewozów kolejowych jak i potrzebę wymiany użytkowanych lokomotyw na nowoczesne.
– Zamawiane przez nas lokomotywy Pesa systematycznie trafiają do naszych klientów. W tej chwili w eksploatacji jest już 19 Gam Marathon, wkrótce odbierzemy kolejne, a zakończenie dostaw wszystkich 40 lokomotyw planowane jest do końca 2024 roku – zapowiedział Łukasz Boroń Prezes Zarządu Cargounit.