Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

180 mld zł na inwestycje kolejowe. Jaka struktura wydatków?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
24-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-03-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
180 mld zł na inwestycje kolejowe. Jaka struktura wydatków?
wiz. PKP Polskie Linie Kolejowe
Premier Donald Tusk zapowiedział niedawno przeznaczenie w najbliższych latach aż 180 mld zł na inwestycje kolejowe. Z odpowiedzi wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka na interpelację, którą złożyła posłanka Paulina Matysiak, wynika, że dużą część tej kwoty obejmują nakłady inwestycyjne na komponent kolejowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. 

Na początku lutego podczas konferencji prasowej „Polska. Rok przełomu” premier Donald Tusk zapowiedział, że państwo przeznaczy w najbliższych latach na inwestycje w infrastrukturę kolejową aż 180 mld zł. Należy tu podkreślić, że premier wskazał w tym zakresie również na przedsięwzięcia, które znajdują się już w fazie realizacji. – Łapię się za głowę, bo to naprawdę robi wrażenie i to nie jest inwestycja odłożona w czasie. Te inwestycje już się zaczęły, trwają – podkreślał wówczas Donald Tusk.

Istotnie, choć wciąż proporcje pomiędzy nakładami inwestycyjnymi na kolej i drogi są wciąż dalekie od oczekiwanych przez sektor kolejowy, ostatnie lata przyniosły duże zmiany, w efekcie których linie kolejowe w Polsce zmieniają się w naszych oczach. Można jednak mieć wątpliwości, czy wszystkie realizowane zadania w ramach programów modernizacji kolei cechowała korzystna relacja koszt-efekt. W ostatnich latach zrealizowano bowiem wiele projektów modernizacyjnych, które nie przyniosły odczuwalnej poprawy parametrów eksploatacyjnych, czego dobitnym przykładem jest choćby modernizacja linii kolejowej 358 między Zbąszynkiem a Czerwieńskiem. Najbliższe lata powinny przynieść długo oczekiwany przełom w tym zakresie.

Komponent kolejowy CPK dogania KPK pod względem wartości

Jak wynika z odpowiedzi odpowiedzialnego za transport kolejowy wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka na interpelację złożoną przez posłankę Paulinę Matysiak, w najbliższych latach państwo przeznaczy 79,1 mld zł na inwestycje w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku w horyzontem do 2032 roku, natomiast na realizację komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego w dużej mierze budowę pierwszych tras w ramach systemu kolei dużych prędkości, przewidziano w ramach osobnej puli aż 75,1 mld zł. Przypomnijmy, że już w 2032 roku ma zostać oddana do użytku linia KDP z Warszawy do Łodzi przez CPK.

Kolejnych 13,3 mld zł na infrastrukturę kolejową wydanych zostanie w ramach programu uzupełniania lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej Kolej Plus, w ramach którego nastąpi reaktywacja całego szeregu linii kolejowych, na których wiele lat temu wstrzymano ruch pasażerski. Horyzont czasowy programu to 2029 rok, choć można zakładać z dużą dozą prawdopodobieństwa, że zostanie on wydłużony. Dodatkowo 0,3 mld zł wydanych zostanie na budowę i modernizację przystanków kolejowych na lata 2021-2025, co wpłynie na poprawę dostępności kolei na już dziś obsługiwanych relacjach.

KPO – inwestycje rewitalizacyjne, szybkie efekty 

Na kolejnej pozycji znajdują się przedsięwzięcia kolejowe realizowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, na które przeznaczonych ma zostać 9,5 mld zł. Co istotne, są to środki, które trafią do wykonawców stosunkowo szybko, ponieważ projekty realizowane w ramach KPO muszą zostać rozliczone do końca czerwca 2026 roku. Oznacza to, że w ramach tej puli zrealizowane zostaną głównie zadania rewitalizacyjne, które jednak w wielu przypadkach mają przynieść dość duże efekty. Przykładem będzie rewitalizacja wybranych fragmentów linii kolejowej 273, czyli tzw. Nadodrzanki, stanowiących wąskie gardła.

Kolejnych 2,8 mld zł na kolej przeznaczonych zostanie w ramach programu budowy drogowej, kolejowej i morskiej infrastruktury dostępowej do pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce, która powstanie w gminie Choczewo w powiecie wejherowskim na Pomorzu, w bezpośrednim sąsiedztwie Morza Bałtyckiego. Przypomnijmy, że w ramach tego przedsięwzięcia zaplanowano zarówno modernizację istniejących linii kolejowych wraz z elektryfikacją, jak i budowę nowych fragmentów. Szerzej o inwestycjach pisaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” pod koniec ubiegłego roku.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź. Ruszyła przebudowa krańcówki w parku Staromiejskim

Zintegrowany transport

Łódź. Ruszyła przebudowa krańcówki w parku Staromiejskim

Daniel Siwak 24 marca 2025

Wielkopolska: Drugi SA105 wraca do służby po naprawie głównej

Tabor i technika

Koleje Śląskie: Jest wykonawca sieci przestawnej w bazie

Infrastruktura

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Łódź. Ruszyła przebudowa krańcówki w parku Staromiejskim

Zintegrowany transport

Łódź. Ruszyła przebudowa krańcówki w parku Staromiejskim

Daniel Siwak 24 marca 2025

Wielkopolska: Drugi SA105 wraca do służby po naprawie głównej

Tabor i technika

Koleje Śląskie: Jest wykonawca sieci przestawnej w bazie

Infrastruktura

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5