Tylko jedna para pociągów pomiędzy Krakowem a Rzeszowem wykorzystuje możliwości infrastruktury kolejowej uzyskane dzięki modernizacji za kilka miliardów złotych. Ani pociągi PKP Intercity, ani przyspieszone regionalne nie kursują 160 km/h.
Modernizacja linii kolejowej z podkrakowskiego Podłęża do Rzeszowa na większości odcinków zakończyła się w ubiegłym roku. PKP Polskie Linie Kolejowe umożliwiły poruszanie się pociągów z prędkością do 160 km/h – z wyjątkiem krótkich odcinków w obrębie Tarnowa i Sędziszowa Małopolskiego, gdzie prace torowe nadal trwają. Pomimo możliwości infrastrukturalnych, jedynym połączeniem kursującym z maksymalną możliwą prędkością 160 km/h jest jedna para Pendolino Rzeszów – Kraków – Gdynia.
Jedynymi racjonalnymi połączeniami, w przypadku których prędkość poruszania się na poziomie 160 km/h miałaby znaczący efekt, są pociągi ekspresowe, pospieszne czy przyspieszone. Zasadność prowadzenia przewozów z taką prędkością jest uwarunkowana m.in. liczbą postojów i odległości pomiędzy nimi. W wielu przypadkach trasowanie składów przyspieszonych czy pospiesznych na 160 km/h wymija się z celem m.in. ze względu na ekonomikę jazdy czy koszty – a to z uwagi na konieczność wprowadzenia podwójnej obsady maszynistów przy prędkości powyżej 130 km/h (na liniach bez sygnalizacji kabinowej).
Przyspieszone brakiem postojów
Na linii E30 Kraków – Tarnów Koleje Małopolskie i Przewozy Regionalne obsługują łącznie cztery pary pociągów przyspieszonych, w tym trzy wybiegające poza Tarnów (KMŁ „Dunajec” do Nowego Sącza; Regio „Jaskółka” do Piwnicznej, a w weekendy do Krynicy-Zdroju i KMŁ „Nikifor” do Krynicy-Zdroju). Na trasie pomiędzy Krakowem a Tarnowem pociągi te zatrzymują się tylko na stacjach: Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów, Podłęże, Kłaj, Brzesko Okocim, Bochnia i Tarnów Mościce. Tabor wykorzystywany do tych połączeń został wyprodukowany i zakupiony z warunkiem maksymalnej prędkości 160 km/h, ale pociągi KMŁ i PR kursują nie szybciej niż 130 km/h.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, który jest organizatorem regionalnych przewozów kolejowych w woj. małopolskim, tłumaczy, że obecnie – ze względu na trwające prace modernizacyjne na terenie Małopolski, w tym na linii E30 – województwo małopolskie nie planuje wprowadzenia obsługi linii SKA3 pociągami kursującymi z prędkością 160 km/h.
– Takie rozwiązanie jest na chwilę obecną niemożliwe m.in. ze względu na zmniejszoną przepustowość linii i wydłużony czas jazdy w okresie planowanych remontów na odcinku Kraków-Podłęże. Dodatkowo przeprowadzone analizy wykazały, że uruchomienie w tym momencie pociągu z Krakowa do Tarnowa jadącego z taką prędkością dałoby oszczędność czasową zaledwie 4 minut – tłumaczy Tomasz Kobylański, Podinspektor z Biura Prasowego UMWM.
PKP Intercity pojedzie szybciej
Obok pociągów regionalnych zmodernizowana linia kolejowa z Krakowa do Rzeszowa obsługiwana jest przez pociągi PKP Intercity, głównie kategorii Intercity. Osiem par pociągów IC zestawionych jest ze zmodernizowanych wagonów przystosowanych do prędkości 160 km/h. Po trasie kursuje również jedna para EIP Rzeszów – Gdynia i składy Twoich Linii Kolejowych: TLK „Malinowski” Warszawa – Krynica-Zdrój, TLK „Przemyślanin” Świnoujście – Przemyśl i TLK „Karpaty” Gdynia – Przemyśl/ Zagórz/ Krynica-Zdrój (w sezonie letnik zastępcza komunikacja autobusowa za poc. TLK „Karpaty” Tarnów – Zagórz).
PKP Intercity w nowym rozkładzie jazdy 2017/2018 planuje zwiększenie prędkości maksymalnej pociągów InterCity pomiędzy Krakowem a Rzeszowem do 160 km/h. Przewoźnik tłumaczy, że obecnie wyższa prędkość nie wpłynęłaby znacząco na skrócenie czasu przejazdu.
– Wyższa prędkość spowodowałaby dłuższe postoje techniczne w celu krzyżowania z innymi pociągami na linii. Z tego względu podniesienie prędkości nie wpłynęłoby na skrócenie czasu przejazdu. W nowym rozkładzie jazdy na sezon 2017/18 planujemy utrzymanie zamówionej prędkości dla pociągów Pendolino, natomiast dla większości składów kategorii IC – podniesienie prędkości maksymalnej do 160 km/h. Pociągi EIP ze względu na ograniczenia na linii kolejowej kursują obecnie z maksymalną prędkością do 160 km/h. Z kolei składy kategorii IC jeżdżą z prędkością 130 lub 150 km/h, co wynika z prac torowych prowadzonych na odcinku Tarnów-Sędziszów Małopolski. Wspomniana prędkość jest zgodna z zamówieniem wspomnianych składów – tłumaczy Marta Ziemska, p.o. Rzecznika prasowego PKP Intercity.
Modernizacja za 3,5 mld zł
Pociągi IC trasę z Krakowa do Rzeszowa (7 postojów na stacjach pośrednich) pokonują w czasie od ok. 2 godz. do 2 godz. i 15 minut. Tylko podróż Pendolino (4 postoje i przejazd 160km/h) na tym odcinku trwa mniej niż 2 godz., czyli 1 godz. i 43 min.
Modernizacja linii kolejowej z podkrakowskiego Podłęża do Rzeszowa kosztowała 3,5 mld zł, z czego większość stanowiło dofinansowanie Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowały i zrealizowały projekt z założeniem maksymalnej dopuszczalnej prędkości dla pociągów towarowych na poziomie 120 km/h, a pasażerskich 160 km/h. Inwestycja rozpoczęta w 2010 roku trwała (do momentu wprowadzenia 160 km/h) blisko siedem lat.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.