Fot. M. Szymajda"Pociąg śpi" na stacji w Monachium
Łączna kwota, którą zamierza wydać Niemiecka Kolej (DB), państwo i samorządy, przeznaczona na remonty, modernizacje i nowe inwestycje w infrastrukturę kolejową w Niemczech, sięgnie w 2024 roku rekordowej sumy 16,4 miliarda euro. Inwestycje są konieczne, bo niemieccy pasażerowie coraz gorzej mówią o swojej kolei. Głównie z uwagi na spore opóźnienia pociągów dalekobieżnych.
Jak podaje Deutsche Welle, Deutsche Bahn zamierza w tym roku wyremontować dwa tysiące kilometrów torów i wymienić bądź wyremontować dwa tysiące zwrotnic. - Inwestycje w infrastrukturę torową ze strony DB, państwa i landów sumują się tylko w roku 2024 na kwotę około 16,4 miliarda euro – podały 29 kwietnia służby prasowe DB.
Najważniejszym projektem DB w tym roku jest remont linii między Frankfurtem a Mannheim, który ma zostać przeprowadzony w rekordowo krótkim czasie pięciu miesięcy. To pierwsza z 40 dużych inwestycji planowanych w nadchodzących latach. Remonty mają być tak zorganizowane, by w jak najmniejszym stopniu przeszkadzać w przemieszczaniu się kibiców i drużyn (Polska reprezentacja wybiera kolej do przemieszczania się między stadionami) podczas Euro 2024, które będą odbywać się w Niemczech.
Jak dodaje Deutsche Welle, niemiecka sieć kolejowa uchodzi za przeciążoną i pozbawioną należytego utrzymania. Skutkuje to wieloma usterkami oraz koniecznościami napraw, co z kolei przekłada się na częste opóźnienia pociągów. Przykład? W marcu 2024 roku tylko 70,5 pociągów dalekobieżnych w Niemczech dotarło do celu bez opóźnienia lub z opóźnieniem mniejszym niż 15 minut. Przekreśla to sens olbrzymich nakładów inwestycyjnych na nowe szybkie pociągi, które zakupiło DB.
– Niemcy krytycznie oceniają stan kolei. (…) 65 proc. pytanych oceniło, że sieć kolejowa jest w bardzo złym albo raczej w złym stanie, tylko 12 proc. oceniło, że w miarę dobrym. Mniej niż pół proc. uznało, że w bardzo dobrym. Jeszcze w 2015 roku pozytywne opinie przeważały nad negatywnymi – podaje DW. Jednocześnie dużo lepiej oceniany jest stan niemieckich autostrad. Przeważają pozytywne opinie. 37 procenty pytanych uważa przy tym, że powinno się inwestować więcej pieniędzy w kolej niż w drogi a 48 proc. domaga się równego traktowania szyn i autostrad.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.