Warszawska SKM powtórzyła przetarg na dzierżawę pociągów do wzmocnienia połączeń. Oferty złożyły Polski Tabor Szynowy i Industrial Division.
Tuż przed świętami Szybka Kolej Miejska w Warszawie
ogłosiła przetarg na dzierżawę dwóch ezetów. To wypełnienie planów
opisanych przez nas w październiku – wynajem pojazdów miałby w pierwszej kolejności pozwolić na wzmocnienie pociągów w najbardziej zatłoczonych porach, np. na linii S1 Pruszków – Otwock. W piątek nastąpiło otwarcie ofert, jednak jak potwierdziliśmy u przewoźnika, nie zgłosił się żaden chętny.
Spełniające kryteria przetargu jednostki posiada Industrial Division. Według naszych informacji trafiły one jednak do Kolei Śląskich (jednostki przewiózł operator TKP Silesia). Rzeczniczka przewoźnika Magdalena Iwańska potwierdza uruchomienie aneksu na kolejne dwa składy do
umowy dzierżawy z Industrial Division zawartej w grudniu. Łącznie cztery 14WE pojeżdżą u śląskiego przewoźnika co najmniej do połowy lutego. – Pojazdy 14WE są przez nas dzierżawione przede wszystkim z uwagi na zwiększone potoki podróżnych w okresie ferii – tłumaczy Iwańska.
Śląski przewoźnik wciąż nie otrzymał od Pesy dwóch trzyczłonowych pociągów Elf 2. To
pojazdy z zamówienia uzupełniającego – dostarczone zostały już pociągi zamówione w ramach zamówienia podstawowego z prawem opcji. Nie zostało natomiast dotychczas zrealizowane zamówienie uzupełniające, które dotyczy 2 pojazdów trzyczłonowych. Jak przekazał rzecznik Pesy Maciej Grześkowiak, zostaną one dostarczone do końca maja – pierwotny termin
minął jesienią ubiegłego roku.
Nie wiadomo jeszcze, czy SKM Warszawa powtórzy przetarg. Jak już pisaliśmy,
pociągi pasażerskie na wynajem ma też spółka Polski Tabor Szynowy. Przewoźnik chciał wydzierżawić pojazdy na okres od 1 lutego 2020 do końca 2021 roku. Wtedy spodziewa się dostawy
pierwszych pojazdów z nowego przetargu na 21 jednostek.
Aktualizacja 22 stycznia: Przetarg powtórzony
Szybka Kolej Miejska po tygodniu powtórzyła przetarg na dzierżawę 2 (dwóch) szt. trzyczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych przystosowanych do pracy w trakcji wielokrotnej. Zamówienie ma być realizowane od 17 lutego do końca grudnia przyszłego roku, z możliwością przedłużenia do 31 grudnia 2022 r. w ramach prawa opcji. Przedłużenie dzierżawy nastąpi z 9-miesięcznym wyprzedzeniem, w przypadku pojawienia się zagrożeń w realizacji planowanych terminów dostawy nowych pojazdów – podaje przewoźnik. Prawdopodobnie w grze
pozostaje jedynie Polski Tabor Szynowy z pojazdami EN57Feniks.
Aktualizacja 7 lutego: Dwie ofertySKM Warszawa otworzyła oferty w ponowionym postępowaniu. Złożyły je: Industrial Division, z ceną 6,7 mln zł za okres podstawowy i 3,6 mln zł za prawo opcji oraz konsorcjum Polski Tabor Szynowy - FPS Cegielski, z ceną 8 mln zł za okres podstawowy i 4,3 mln zł za okres dodatkowy. Można zakładać, że zaoferowały one odpowiednio jednostki 14WE oraz EN57 Feniks.