Linie kolejowe pomiędzy miastami Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde i Buxtehude będą za kilka lat obsługiwane wyłącznie przez pojazdy pojazdy wodorowe. 14 Coradii iLint, wyprodukowanych przez Alstom, należących do Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG), stopniowo zastąpi na tej trasie 15 pociągów spalinowych.
– Dzięki zasięgowi 1000 kilometrów zespoły trakcyjne Alstom Coradia iLint mogą przez cały dzień jeździć na jednym zbiorniku wodoru, emitując jedynie parę wodną i wodę, przy znacznie niższym poziomie hałasu – chwali się w komunikacie prasowym Alstom. Jak dodaje producent, pomimo licznych projektów elektryfikacji linii kolejowych w kilku krajach, znaczna część europejskiej sieci kolejowej pozostanie w dłuższej perspektywie niezelektryfikowana. W wielu krajach liczba pociągów spalinowych w ruchu jest nadal wysoka. W Niemczech jest ich ponad 4 tysiące.
Pociągi będą tankowane codziennie na czynnej całą dobę stacji tankowania wodoru produkcji Linde. Na potrzeby obsługi linii zbudowano zbiorniki wodoru w Bremervörde o łącznej pojemności 1800 kilogramów oraz przygotowano sześć sprężarek wodoru i dwie pompy paliwowe. Planowana jest późniejsza produkcja wodoru na miejscu za pomocą elektrolizy i odzysku energii elektrycznej.
Alstom posiada w portfolio dwa wodorowe kontrakty w Niemczech: pierwszy na 14 pociągów Coradia iLint w regionie Dolnej Saksonii, a drugi na 27 pociągów Coradia iLint w obszarze metropolitalnym Frankfurtu. Trzeci kontrakt dotyczy Włoch, gdzie firma buduje 6 pociągów Coradia Stream z opcją poruszania się na wodór, dla Lombardii - z opcją na 8 kolejnych. Czwarty kontrakt dotyczy Francji i obejmuje 12 pociągów Coradia Polyvalent na wodór, które będą kursować w czterech różnych regionach Francji.
Coradia iLint została także z powodzeniem przetestowana m.in. w Austrii, Holandii, Polsce i Szwecji.
O testach w naszym kraju piszemy tutaj.