Łącznie przewoźnicy rzeczy przewieźli w I półroczu 2010 roku 109,9 mln ton ładunków i wykonali pracę przewozową równą 22 612 mln tonokilometrów. W stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego stanowi to wzrost przewiezionej masy ładunków o 1,4% i pracy przewozowej wyrażonej w tonokilometrach o 19,1% - wynika ze statystyk za I półrocze opublikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego.
Przewozy rzeczy w I półroczu 2010
W I półroczu 2010 roku licencjonowane przewozy rzeczy realizowało 39 podmiotów, w tym na liniach normalnotorowych 38 przewoźników oraz na linii szerokotorowej o prześwicie 1520mm jeden podmiot - spółka PKP LHS. W I półroczu 2010 roku aktywne licencje na przewozy rzeczy posiadało 71 podmiotów, w tym trzy spółki Grupy PKP (PKP Cargo, PKP LHS oraz PKP Energetyka). Wśród ogólnej liczby 13 licencji posiadały podmioty realizujące przewozy na liniach wąskotorowych.
W 2010 roku wydano 5 nowych licencji na przewóz rzeczy. Otrzymali je następujący przewoźnicy: PHU LOKOMOTIV, Wiskol, Zakład Przewozów i Spedycji "SPEDKOKS" Sp. z o.o., S&K TRAIN TRANSPORT Sp. z o.o. oraz ExTRail Sp. z o.o.
Łącznie przewoźnicy rzeczy przewieźli w I półroczu 2010 roku 109,9 mln ton ładunków i wykonali pracę przewozową równą 22 612 mln tonokilometrów. W stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego stanowi to wzrost przewiezionej masy ładunków o 1,4% i pracy przewozowej wyrażonej w tonokilometrach o 19,1%. Na dużo niższy wzrost wartości przewiezionej masy ładunków w porównaniu z wykonaną pracą przewozową, miało wpływ nie ujęcie w statystyce za 2010 rok przewozów realizowanych na bocznicach przez spółkę DB Schenker Rail Zabrze, a wykazywanych w statystyce w latach poprzednich.
W I półroczu 2010 roku nadal dominującą rolę na polskim rynku posiadały spółki Grupy PKP, które przewiozły 58,6 mln ton ładunku wykonując pracę przewozową 16 030 mln tonokilometrów. Należy zauważyć, iż w porównaniu z rokiem poprzednim spółki te zanotowały znaczący wzrost przewozów, analogicznie o 25,4% i 26,4%. Przewoźnicy z Grup kapitałowych CTL oraz DB Schenker zanotowani w analogicznym okresie spadek przewozów, Grupa CTL o 12,7% i 19,1%, Grupa DB Schenker o 25,3% oraz 1,7%. W dalszym ciągu dynamiczny wzrost przewozów notuje spółka Lotos Kolej, realizująca głownie przewozy paliw oraz wyrobów pochodzących z ropy naftowej. Spółka przewiozła w I półroczu o 55,2% większą masę ładunków i wykonała pracę większą o 47,9% niż w 2009 roku. W dalszym ciągu największy udział w rynku posiadają spółki należące do grupy PKP. Mierzony przewiezioną masą ładunków wyniósł na koniec I półrocza 2010 r. 53,3% a wykonaną pracą przewozową 70,9%.
Wśród pozostałych przewoźników największy udział w rynku, wg przewiezionej masy, jak i wykonanej pracy przewozowej, posiadają spółki DB Schenker. Udział ten wyniósł odpowiednio 26,2% i 7,3%. Analizując dane w poszczególnych miesiącach możemy zauważyć, iż po znaczącym spadku przewozów w pierwszych dwóch miesiącach 2010 roku, nastąpił znaczący wzrost zarówno przewiezionej masy jak i wykonanej pracy przewozowej. Tylko w marcu, w porównaniu do miesiąca poprzedniego wzrost ten wyniósł analogicznie 19% (wg masy) i 27% (wg pracy przewozowej). Począwszy od marca 2010 roku przewozy w poszczególnych miesiącach kształtują się na poziomie wg masy 5-8%, a wykonanej pracy przewozowej 25-30% wyższym niż w roku poprzednim.
Średnia odległość przewozu ogółem w I półroczu 2010 r. wzrosła o 30 km i wyniosła 205,6 km. W Grupie PKP średnia odległość przewozu 1 tony wzrosła w porównaniu z rokiem 2009 o 2,2 km, i wyniosła 273,5 km. Spółką realizującą przewozy na największe odległości jest Lotos Kolej. Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku, w I półroczu 2010, wyniosła 388 km. W I półroczu 2010 r. przewozy intermodalne realizowało 5 przewoźników, w tym spółki grupy PKP – PKP Cargo i PKP LHS, DB Schenker, CTL Rail oraz Lotos Kolej. Przewieziono 166 tys. sztuk jednostek transportowych (o 21,2% więcej niż w roku poprzednim), głownie kontenerów o łącznej masie 1,8 mln ton, wykonując przy ich przewozie pracę równą 807,3 mln tonokilometrów. W porównaniu z analogicznym okresem 2009 r. przewieziono tego rodzaju transportem 14,4% ton ładunków więcej i wykonano pracę większą o 8,6%. Największy udział w rynku w przewozach intermodalnych koleją posiadała spółka PKP Cargo, mierząc przewiezioną masą—83%, a wykonaną pracą przewozową— 84,4%. Wśród pozostałych przewoźników największy udział posiadała spółka Lotos Kolej, analogicznie 12,9% i 12,3%. Spółka ta przewiozła w I półroczu blisko 24 tys. jednostek transportowych.
Informacja statystyczna dotycząca funkcjonowania rynku transportu kolejowego w I półroczu 2010