14 mln zł za przebudowę peronów zbudowanego zaledwie 14 lat temu przystanku Kraków Business Park zapłacą PKP Polskie Linie Kolejowe. Główna zmiana, jaką przejdzie przystanek, poza zmianami estetycznymi, to podwyższenie peronów o 21 centymetrów.
– Przystanek Kraków Business Park zapewni mieszkańcom lepsze warunki podróży w obszarze aglomeracji krakowskiej. Budowa nowych przystanków oraz ułatwianie dostępności na wykorzystywanych już stacjach i przystankach w całej Polsce sprzyja rozwojowi kolei, jako atrakcyjnego i przyjaznego środowisku środka transportu. Każda inwestycja w obszarze przystanków to budowa bardziej dostępnej, bezpiecznej i przewidywalnej kolei – zabrał głos w sprawie dwóch peronów minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk.
– PKP Polskie Linie Kolejowe konsekwentnie zwiększają rolę kolei jako przyjaznego i atrakcyjnego środka transportu w obszarze aglomeracji i regionu. Przebudowa przystanku Kraków Business Park jest przykładem takich działań. Efektywnie wykorzystujemy środki unijne m.in. instrumentu CEF Łącząc Europę, aby w centrum Małopolski, na odcinku Katowice – Kraków na międzynarodowej trasie, kolej mogła być częściej wybieranym środkiem transportu publicznego – dodał Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK.
Jak zapewniają PKP Polskie Linie Kolejowe, inwestycja poprawi funkcjonalność i estetykę „biznesowego” przystanku, a pasażerowie dojeżdżający m.in. z Krakowa, Krzeszowic, Katowic, Oświęcimia, zyskają lepsze warunki podróży. Pojawią się także nowe wiaty, oświetlenie i tablice informacyjne systemu informacji pasażerskiej.
Inwestycja ta jednak jest od początku bardzo kontrowersyjna. Przystanek przejdzie bowiem remont za 14 milionów złotych tylko dlatego, że posiada perony niższe o 21 centymetrów niż pozostałe perony na modernizowanej linii Kraków – Katowice. Podwyższenie peronów do 76 centymetrów ponad główką szyny przez pół roku od czerwca będzie wpływać na na ograniczenie przepustowości linii Kraków – Katowice, którą z mozołem modernizowano i
w końcu uzyskano satysfakcjonujące czasy przejazdu. Choć PKP PLK zapewnia, że ograniczenia będą niewielkie.
Przystanek Kraków Business Park otwarto zaledwie 14 lat temu. Już w momencie otwarcia krytykowano inwestycję PLK za estetykę jego wykonania. Fatalnie wyglądają zwłaszcza wiaty. Po 14 latach przystanek przejdzie kompleksową przebudowę w ramach projektu: „Modernizacja linii kolejowej E30, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków, etap IIb”, współfinansowanego przez Unię Europejską z instrumentu CEF Łącząc Europę. Wykonawcą inwestycji będzie Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie – spółka należąca do grupy PKP PLK.
Obecnie na przystanku zatrzymuje się około 80 pociągów regionalnych i aglomeracyjnych dziennie.