Spółka Newag oraz Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego podpisali umowę ramową na dostawę nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pierwsi pasażerowie pojadą nimi w 2027 roku.
Umowa ramowa na dostawę 25 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych została podpisana w poniedziałek, 9 września w Krakowie. Nowosądecki
Newag był jedynym oferentem, który przystąpił do przetargu. Umowy wykonawcze będą obejmowały dostawę do Kolei Małopolskich kolejno: 6, 14 i 5 pojazdów.
– Pasażerowie chcą podróżować komfortowo i bezpiecznie, a naszym celem jest wychodzić naprzeciw tym oczekiwaniom. Dzięki zawartej dziś umowie ramowej po Małopolsce będą jeździły nowoczesne pociągi, dostosowane do potrzeb mieszkańców – powiedział marszałek województwa Łukasz Smółka.
Wtórował mu wicemarszałek województwa. – Nowe pociągi, które zasilą Koleje Małopolskie z pewnością wpłyną na dalszy rozwój oferty przewozowej przygotowanej przez wojewódzkiego przewoźnika. Skorzystają na tym przede wszystkim mieszkańcy wielu małopolskich miast i powiatów. Dzięki tej umowie poprawiamy warunki podróżowania po Małopolsce – stwierdził Ryszard Pagacz.
Podpisany kontrakt wart jest 1,3 mld złotych. Zawiera się w nim zarówno dostawa jednostek, jak i świadczenie obsługi serwisowo-utrzymaniowej od poziomu P1 do P4 w okresie 5 lat. UMWM przekazał, że rozpoczęcie odbioru pociągów planowane jest na 2027 rok.
Samorząd województwa małopolskiego wyjaśnił, że EZT-y z pierwszej umowy wykonawczej (6 jednostek) finansowane będą z programu Fundusze Europejskie dla Małopolski (FEM) 2021-2027. Wartość tego projektu wynosi ponad 345 mln zł. Zakupy z drugiej umowy wykonawczej (14 jednostek) finansowane będą z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) lub z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Tutaj wartość projektu może wynieść prawie 770 mln zł. Ostatnią umowę wykonawczą (5 jednostek) województwo planuje sfinansować z programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027, ale z uwolnionych w ramach tego programu środków. Wartość ostatniego projektu wyniesie ponad 277 mln zł.
Warto wspomnieć, że podpisane wspomnianej umowy poprzedziła seria trudnych postępowań przetargowych na nowe pojazdy dla Kolei Małopolskich. Po dwóch pierwszych przetargach z 2023 roku, w których nie wpłynęły żadne oferty,
dopiero w trzecim - z końca wspomnianego roku - znacząco zmieniono podejście do planowanego zakupu.