13 grudnia wejdzie w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Wprowadzają go także Koleje Śląskie. Największą zmianą będzie oczywiście rozpoczęcie obsługi najważniejszej linii w regionie: z Krakowa do Katowic. Ale przewoźnik wprowadzi także mnóstwo innych, pozytywnych zmian.
Pociągi Kraków – Katowice
Najważniejszą nowością w ofercie Kolei Śląskich będzie start pociągów Katowice – Kraków, które trasę tę przemierzą w około godzinę i 7 minut. Szczegółowe informacje na ten temat przewoźnik ma zamiar podać w najbliższych dniach. W czerwcu prezes Kolei Śląskich zapewniał, że operator jest zainteresowany realizowaniem połączeń
nawet co godzinę.
Szybciej z Katowic do Częstochowy
Drugą najważniejszą zmianą w nowym rozkładzie jazdy będzie zakończenie modernizacji linii kolejowej nr 1 na odcinku Zawiercie – Częstochowa. Umożliwi to skrócenie czasu jazdy na odcinku Katowice – Częstochowa do poniżej 90 minut dla pociągów osobowych i poniżej 70 minut dla pociągów przyspieszonych. Zostaną uruchomione nowe pociągi przyspieszone dowożące do Katowic i Zagłębia na godzinę 9, a także odwożące z centrum Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii po godzinie 14 oraz 18.
Utrudnienia w Dąbrowie Górniczej
Przez cały rok będzie kontynuowana modernizacja stacji Dąbrowa Górnicza oraz Dąbrowa Górnicza Gołonóg wraz z przebudową układu komunikacyjnego wokół nich. W miarę poprawy przepustowości związanej z kolejnymi fazami robót w rejonie remontowanych stacji będzie zwiększana liczba bezpośrednich połączeń z Tychów Lodowiska w kierunku Zagłębia i odwrotnie. Docelowo bezpośrednie pociągi mają być uruchamiane co godzinę dla każdego kierunku.
Do 29 XII potrwają ostatnie prace modernizacyjne związane z budową przejścia podziemnego w stacji Poraj. Będzie oznaczało to ruch jednotorowy na odcinku Myszków – Poraj oraz wariantowanie rozkładu jazdy niektórych pociągów.
Kontynuowana będzie inwestycja związana z modernizacją stacji Dąbrowa Górnicza i Dąbrowa Górnicza Gołonóg oraz układu komunikacyjnego wokół nich, co będzie największym utrudnieniem w ruchu na S1. Jednak dzięki zmianom w układzie połączeń na bardziej równomierny nie będzie uruchamiania autobusów komunikacji zastępczej. Niektóre pociągi w dalszym ciągu zostaną skierowane drogą okrężną przez Sosnowiec Południowy lub Mysłowice, wybrane kursy pojadą jako pociągi przyspieszone lub skrócone do stacji Sosnowiec Główny. Uruchomione zostaną dodatkowe postoje w Sosnowcu Południowym oraz w Sosnowcu Dańdówce.
Beskidzki Sprinter
Po raz pierwszy Koleje Śląskie zaprezentują całkowitą nowość – weekendową ofertę pociągów Beskidzki Sprinter. Zastąpi ona dotychczasową, szczątkową ofertę pociągów przyspieszonych. Pociągi o poranku będą rozpoczynać bieg w większych miastach północnej oraz centralnej części regionu. Dojadą natomiast w atrakcyjne turystycznie regiony południowej części Województwa Śląskiego oraz do Zakopanego. Będzie to kompleksowa oferta sześciu par połączeń, zapewniająca bezpośrednią podróż w niemal każdej relacji, natomiast skomunikowanie poszczególnych pociągów w stacji Katowice umożliwi podróż o każdej porze w dowolnej konfiguracji.
Lepsze skomunikowania w Lublińcu, więcej pociągów do Częstochowy i nowy przystanek Kochcice
Najważniejszą zmianą w rozkładzie na liniach S8 oraz S13 będzie zdecydowana poprawa skomunikowań w stacji Lubliniec oraz zwiększenie liczby połączeń na trasie Częstochowa – Lubliniec – Częstochowa. Tym samym częstotliwość kursowania linii S13 wyniesie 2 godziny od rana do wieczora przez wszystkie dni tygodnia. Zapewniony zostanie również dojazd do Częstochowy na wszystkie trzy zmiany w zakładach produkcyjnych. Tym samym liczba bezpośrednich pociągów Lubliniec – Częstochowa zwiększy się z 8 do 9, liczba połączeń w relacji Kluczbork – Częstochowa zwiększy się z 4 do 5, natomiast liczba połączeń w relacji Tarnowskie Góry – Częstochowa zwiększy się z 5 do 8. Wszystkie połączenia będą codzienne. 13 grudnia PKP PLK SA odda do użytku nowy przystanek Kochcice, na którym będą zatrzymywać się wszystkie pociągi Kolei Śląskich do i z Kluczborka.
Prace w Mysłowicach i utrudnienia w ruchu pociągów
28 stycznia rozpocznie się remont stacji Mysłowice umożliwiający prowadzenie ruchu tylko po jednym torze na odcinku Katowice Zawodzie – Mysłowice. Wiąże się to z kilkuminutowym wydłużeniem czasu jazdy oraz wariantowaniem rozkładu jazdy niektórych pociągów. Ponadto na różnych odcinkach linii S8 będą prowadzone prace torowe, które nie spowodują jednak istotnych utrudnień. Rozkład jazdy niektórych pociągów musiał zostać przesunięty lub wariantowany.
Między Bielskiem a Żywcem pociągi nawet co 30 minut
Nowy rozkład jazdy przyniesie kilka nowości dla podróżnych korzystających z linii S5. Przede wszystkim poprawie ulegnie oferta dla miejscowości położonych na południe od Bielska-Białej. Rozkład jazdy został przygotowany w taki sposób by pociągi mogły pełnić funkcję kolei miejskiej na odcinku Bielsko-Biała – Żywiec, kursującej w godzinach szczytu z częstotliwością ok 30 min, natomiast poza nimi z częstotliwością 60 min. W tym celu wszystkie połączenia kończące dotychczas swój bieg w Bielsku-Białej lub Wilkowicach Bystrej zostaną wydłużone do Żywca.
Dodatkowo oferta zostanie rozszerzona o nowe połączenie przyspieszone Żywiec – Bielsko-Biała – Katowice zapewniające dojazd do Bielska-Białej na godzinę 8 oraz do Katowic na godzinę 9. Tym samym liczba połączeń przyspieszonych obsługujących Żywiec zwiększy się z czterech w obecnym rozkładzie jazdy do siedmiu! Ponadto na wnioski podróżnych uruchomione zostanie połączenie umożliwiające powroty z Bielska-Białej do Żywca po godzinie 21.
Wspólna oferta Kolei Śląskich i PKP Intercity
Brak pociągów Kolei Śląskich relacji Bielsko-Biała – Katowice z przyjazdem około godziny 5:00 oraz Katowice – Bielsko-Biała z odjazdem po godzinie 23 zaniepokoił tych z pasażerów, którzy zadali sobie trud sprawdzenia rozkładów ważnych od 13 grudnia w internecie.
– Informujemy, że połączenie to zapewni wspólna oferta Kolei Śląskich i PKP Intercity. W całym okresie obowiązywania nowego rozkładu jazdy wypracowane zostało honorowanie biletów Kolei Śląskich w pociągach Intercity IC Hutnik 4520 Bielsko-Biała Główna 3:54 – Katowice 4:52 oraz IC Hutnik 5421 Katowice 23:25 – Bielsko-Biała Główna 00:27. Ponadto pociągi te na odcinku Katowice – Goczałkowice będą obsługiwać wszystkie przystanki osobowe – poinformował "Rynek Kolejowy" Tomasz Musioł, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.
Koleje Śląskie przypominają jednak, że honorowanie biletów nie zwalnia z konieczności posiadania miejscówki, która w PKP Intercity kosztuje złotówkę.
Wspólny przejazd pociągiem IC możliwy będzie także z uwagi na prace prowadzone przez PKP PLK w Czechowicach-Dziedzicach.
Utrudnienia w Czechowicach-Dziedzicach
Przez cały 2021 rok kontynuowana będzie modernizacja stacji Czechowice-Dziedzice natomiast prace wokół węzła czechowickiego będą prowadzone w różnych lokalizacjach zarówno w kierunku Pszczyny, Bielska-Białej jak i Chybia. W pierwszych miesiącach 2021 roku roboty będą mieć miejsce we wschodniej części stacji, przez co ruch jednotorowy dwukierunkowy będzie prowadzony na odcinku Czechowice-Dziedzice – Czechowice-Dziedzice Południowe. W kolejnych miesiącach prace przeniosą się na zachodnią część stacji oraz w okolice łącznicy, dlatego pociągi będą jeździć tylko po jednym torze na odcinku Pszczyna – Czechowice-Dziedzice. Wtedy zostanie zawieszona obsługa przystanku Goczałkowice-Zdrój, ponieważ ograniczone warunki terenowe wokół linii kolejowej uniemożliwiają połączenie prowadzenia prac z bezpieczną obsługą pasażerów na przystanku.
W zależności od planowanej sytuacji ruchowej w poszczególnych organizacjach ruchu część pociągów linii S72 zostanie skrócona do Pszczyny z ekspresową autobusową komunikacją zastępczą na odcinku Pszczyna – Bielsko-Biała Główna.
Pociągiem ponownie dotrzemy do Wisły
Po wielu miesiącach wyczekiwania na linię S6 powrócą pociągi pasażerskie. Czas przejazdu jaki uda się osiągnąć po modernizacji wyniesie dla najszybszych połączeń już od 1h 6 min w relacji Katowice – Skoczów, 1h 25 min w relacji Katowice – Ustroń oraz 1 h 42 min w relacji Katowice – Wisła. Będzie to możliwe dzięki zakończeniu pierwszego etapu modernizacji linii kolejowej do Wisły. Modernizacja zostanie kontynuowana od 1 III 2021. Wtedy też wymieniony zostanie tor na odcinku Skoczów – Wisła Głębce. Od tego momentu podróż będzie odbywała się z przesiadką na komunikację autobusową.
13 grudnia będzie oddany do użytku nowy przystanek Skoczów Bajerki, który poprawi dostępność kolei w północnej części miasta. Weekendowy pociąg Kubalonka powróci natomiast na swoją stała trasę do Wisły Głębców przez Żory i Chybie. Również po wznowieniu modernizacji przewóz będzie realizowany w pełnej relacji z przesiadką na autobus komunikacji zastępczej w Skoczowie.
Ze względu na modernizację, niedostępna pozostanie infrastruktura przystankowa na stacjach Zabrzeg oraz Zabrzeg Czarnolesie. Dlatego też wszystkie pociągi linii S6 będą kursowały z pominięciem zatrzymań w tych miejscowościach. W zamian za pominięte postoje uruchomiona zostanie komunikacja autobusowa, która będzie częścią ciągu komunikacyjnego S61 Czechowice-Dziedzice – Cieszyn.
KŚ nie dojadą do Cieszyna. Ale kolej zawalczy o pasażerów z tego miasta
Modernizacja linii kolejowej na odcinku Zabrzeg – Czechowice-Dziedzice będzie oznaczała nie tylko brak możliwości obsługi przystanków Zabrzeg oraz Zabrzeg Czarnolesie, ale także także znaczne ograniczenie przepustowości infrastruktury. Pociągi będą poruszały się tylko po jednym, technicznym torze. Z tego względu uruchomienie pociągów Cieszyn – Czechowice-Dziedzice oraz Cieszyn – Katowice nie będzie możliwe. Organizacja przewozów na linii komunikacyjnej S61 będzie więc przebiegać według opisanego poniżej schematu:
Uruchomiona zostanie ekspresowa linia autobusowa Skoczów – Cieszyn skomunikowana z pociągami linii S6 do/z Katowie w stacji Skoczów. Autobusy będę kursowały 6 razy dziennie w każdym kierunku, przez 7 dni w tygodniu, a czas przejazdu z Cieszyna do Katowic wyniesie jedyne 1h 30 min co jest absolutnym rekordem w Kolejach Śląskich (busy w tej relacji kursują w podobnym czasie).
Pociągi relacji S61 zostaną skrócone do relacji Chybie – Cieszyn. Uruchomiona zostanie również autobusowa komunikacja zastępcza na odcinku Czechowice-Dziedzice – Chybie. W zamian za to rozkład jazdy pociągów zostanie rozszerzony o dodatkowe kursy, a także lepiej dostosowany do lokalnych potrzeb m.in. do cieszyńskich szkół – dzięki skróceniu relacji, możliwe są częstsze kursy.
Równolegle, kontynuowana będzie modernizacja stacji Cieszyn, która wymaga znacznych przesunięć w rozkładzie jazdy zarówno polskich jak i czeskich pociągów oraz uniemożliwi skomunikowania pomiędzy nimi. W stacji Cieszyn pozostaje bowiem tylko jeden czynny tor.
Koleje Śląskie przejmują linię Katowice – Rybnik – Chałupki od Polregio. Będzie lepsza oferta
Największa nowością na liniach S7 oraz S71 będzie przejęcie połączeń w relacji Katowice – Rybnik – Chałupki od PolRegio. Od 13 XII wszystkie kursy będą obsługiwane przez Koleje Śląskie. Zmiana ta umożliwiła optymalizację oferty i wprowadzenie kilku udogodnień. W zamian za pociąg PolRegio Wodzisław Śląski – Katowice, zostanie uruchomiony nowy pociąg zapewniający bezpośredni dojazd na 8 do Katowic nie tylko z Raciborza, ale i z Wodzisławia Śląskiego oraz Chałupek. Zwiększona zostanie liczba pociągów między Rybnikiem i Katowicami i tym samym zlikwidowane zostaną dwugodzinne luki między kursami w godzinach wieczornych.
Lepsza oferta do Czech
Zoptymalizowana zostanie oferta pociągów do Bogumina. Kursy zostaną przesunięte na bardziej atrakcyjne godziny. Ponadto najbardziej atrakcyjne turystycznie kursy po godzinie 7 z Katowic oraz powrót po godzinie 21, zostaną uruchomione jako bezpośrednie w zamian za kursujące obecnie połączenia z przesiadką w Rybniku.
Para pociągów kursująca w ok. godziny 15 w relacji Katowice – Mikołów – Katowice zostanie wydłużona do Orzesza Jaśkowic z powrotem przez Orzesze Miasto, Łaziska Średnie oraz Tychy zapewniając tym samym powrót z Katowic jeszcze większej grupie podróżnych.
W terminie od 14 do 16 XII w godzinach wieczornych nastąpi wstrzymanie ruchu pociągów w celu przeprowadzenia remontu wiaduktu drogowego w Radlinie Obszarach. Zostanie uruchomiana autobusowa komunikacja zastępcza na odcinku Rybnik – Wodzisław Śląski. Z tego samego powodu od 18 II na odcinku Radlin Obszary – Wodzisław Śląski będzie prowadzony ruch po jednym torze skutkujący wariantowaniem rozkładu jazdy niektórych pociągów.