PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały w komunikacie, że ogłosiły w tym roku postępowania przetargowe o wartości 11,8 miliarda złotych. Do końca roku planowane jest ogłoszenie kolejnych zamówień i osiągnięcie łącznego pułapu 17,5 miliarda złotych w 2024 r.
W 2024 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły – jak dotąd – przetargi na łączną kwotę 11,8 mld zł oraz zawarły umowy na 14,6 mld zł.
– Realizujemy
ambitny plan zamknięcia 2024 roku kwotą 17,5 miliarda złotych w nowych przetargach inwestycyjnych. Przed nami ogłoszenie postępowań między innymi na linie: Białystok – Ełk, Skierniewice – Czachówek Wschodni – Pilawa wraz z budową mostu przez Wisłę czy stację Maksymilianowo. Dzisiaj ogłoszony został kolejny ważny przetarg. Na
cztery tory między Warszawą a Otwockiem czekają mieszkańcy aglomeracji i regionu. Prowadzony przez nas proces inwestycyjny pokazuje bardzo dobrą kondycję spółki, rynek będzie miał zajęcie na wiele lat – powiedział Piotr Wyborski, Prezes Zarządu PLK SA.
– Poza widocznym impulsem dla branży budowlanej i wpływem na wzrost gospodarczy, podróżni zyskują coraz szerszą sieć szybkich połączeń, eliminujemy bariery architektoniczne na stacjach i przystankach, poprawiamy warunki transportu towarów – dodał Marcin Mochocki, członek zarządu PLK SA, Dyrektor ds. realizacji inwestycji.
O
zapowiedziach przetargowych na trzeci kwartał roku pisaliśmy w czerwcu. Zgodne z planem ogłoszono postępowanie na odcinek
Szczyrzyc – Tymbark, na modernizację ciągu Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew i na modernizację linii 49 oraz 36 (
Kolej Plus do Łomży). Wspomniany przetarg na odcinek Warszawa Wawer – Otwock ogłoszono dosłownie kilka dni po zakończeniu kwartału, przyspieszono natomiast rozpoczęcie poszukiwania wykonawcy dla
linii 202 między stacją Gdynia Chylonia a Lęborkiem.
Wśród podpisanych umów warto wymienić modernizację linii 201 (odc.
Somonino – Gdańsk Osowa), połączoną z elektryfikacją linii 229 Glincz – Kartuzy. Dużym problemem, z którym musi mierzyć się zarządca infrastruktury, jest natomiast spór ze Strabagiem. Firma odpowiadała za przebudowę odcinka Rabka Zaryte – Mszana Dolna, jednak w sierpniu
PKP PLK wypowiedziały jej umowę, uzasadniając to 'rażącym naruszeniem harmonogramu" (firma nie zgadza się z tym twierdzeniem).