Już od prawie roku RegioJet jeździ na trasie Praga – Katowice – Kraków – Przemyśl. Zaczął kursowanie 1 marca 2022 roku, krótko po rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Trzy miesiące później RegioJet przekształcił kursy humanitarne w komercyjne, co umożliwiało mu zezwolenie zdobyte w UTK.
– Przez cały okres od 1 marca 2022 roku do dziś RegioJet przewiózł na tej linii ponad 110 tysięcy pasażerów – poinformowało biuro prasowe RJ.
– Pierwszy pociąg, który odpowiadał dwudziestu ciężarówkom pełnym pomocy humanitarnej, odjechał w niewiarygodnym czasie pięć dni od rozpoczęcia wojny. Pociągi kursowały prawie codziennie. W tamtym czasie była to największa pomoc humanitarna w Europie. Wkrótce, 12 czerwca 2022, zaczęliśmy jeździć do Lwowa i Kijowa, dzięki współpracy z Kolejami Ukraińskimi. Ta współpraca trwa do dziś. Pociąg do Lwowa jest szybszy i wygodniejszy niż autobus – powiedział Radim Jančura, właściciel przewoźnika.
– Połączenia kolejowe między Czechami a Ukrainą są dostępne codziennie. Pasażerowie szczególnie cenią sobie możliwość zakupu biletu do wagonów sypialnych, dzięki którym spokojniej dotrą do celu podróży. Planujemy rozwijać to połączenie i, w razie konieczności, zwiększać liczbę pociągów – dodał Jakub Svoboda, dyrektor wykonawczy RegioJet. Regiojet przy realizacji połączenia, a także przy innych projektach zatrudnił 50 obywateli i obywatelek Ukrainy.
– Ukraińscy pracownicy to ludzie, którzy od dawna mieszkają w Czechach, mają tam rodziców lub rodzinę, a języka czeskiego uczyli się sami lub w szkole. Druga grupa to ludzie, którzy przed wojną uciekli do Czech i nie mówią po czesku. Stworzyliśmy dla nich specjalny program edukacyjny, wciągający do zawodu stewarda lub stewardessy – mówi Jakub Svoboda.
Więcej na temat pociągów Przemyśl – Praga
pisaliśmy tutaj.