Kolejną inwestycją, jaka ma zostać zrealizowana w ramach środków z KPO jest rewitalizacja linii 148, pomiędzy Pszczyną a Żorami. PLK właśnie otrzymały oferty na rewitalizację tego odcinka i każda z nich mieści się w budżecie zamawiającego. Sęk w tym, że środków na wykonanie inwestycji wciąż brak.
PKP PLK prowadzą aktualnie
przetarg dotyczący zaprojektowania oraz wykonania właściwych prac budowlanych na linii kolejowej nr 148, pomiędzy Pszczyną a Żorami. Inwestycja ma objąć swoim zakresem wymianę torów oraz sieci trakcyjnej, przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych czy też modernizację przystanków osobowych. Po zakończeniu prac pociągi mają rozpędzać się do 120 km/h (w przypadku składów pasażerskich) oraz do 100 km/h w przypadku kursów towarowych. Ma to pozwolić na skrócenie czasu jazdy o 10 minut, z 32 do 22 minut.
Właśnie minął termin składania ofert, dzięki czemu dowiedzieliśmy, że realizacją robót projektowych oraz budowlanych zainteresowanych jest 11 podmiotów. Co ciekawe wszystkie złożone oferty mieszczą się w budżecie PKP PLK, określonym na niespełna 456,441 mln złotych brutto.
Najtańsza oferta wpłynęła od Budimexu, oferującego realizację prac za 316,436 mln złotych. Kolejne oferty pod względem wartości należą do Strabagu, wyceniającego prace nie niespełna 338 mln złotych, firmy Porr, z ofertą na poziomie prawie 355 mln złotych oraz Przedsiębiorstwa Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej z Krakowa wyceniającej roboty na niecałe 365 mln złotych.
Zadanie chcą też wykonać Skanska, za kwotę niewiele przekraczająca 412 mln złotych, Torpol, niecałe 399 mln złotych, konsorcjum Stecol Corporation oraz Torkol, niespełna 440 mln złotych i konsorcjum firm Swietelsky Rail Polska oraz Swietelsky AG z ofertą wycenioną na prawie 369 mln złotych.
Pozostałe oferty należą do Track Tec Construction - 409 mln złotych, oraz dwóch konsorcjów, Pomorskiego Przedsiębiorstwa Mechaniczno-Torowe wraz z Trakcją (409 mln złotych brutto) oraz konsorcjum Nowak Mosty, PRB TOR, Kolejowe Zakłady Automatyki i Ensa Dg - 442 mln złotych brutto.
Inwestycja ma zostać sfinansowana z KPO, do którego Polska jak na razie nie ma dostępu i nie wiadomo kiedy sytuacja ta ulegnie zmianie. Część przetargów i zadań do realizacji z KPO
ma zostać prefinansowana przez Polski Fundusz Rozwoju.