Podpisano umowę za ponad 97 mln zł netto na dodatkowy peron i połączenie przejściem podziemnym stacji z dworcem PKS na stacji Poznań Główny.
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały dziś umowę na przedłużenie przejścia pod torami stacji Poznań Główny. Zapewnione będzie dogodne połączenie z peronów do dworca PKS, a także między dzielnicami miasta po obu stronach stacji. Powstanie nowy, dodatkowy peron między obecnym peronem nr 3 a budynkiem galerii handlowej. W kosztorysie PKP PLK
zmieściła się tylko jedna oferta, firmy Colas Rail Polska w konsorcjum z francuskim Colas Rail.
– Inwestycja na tak dużej stacji, jak Poznań Główny, jest niezbędna przy rosnącej liczbie pasażerów kolei. Na te potrzeby odpowiada Krajowy Program Kolejowy, z powodzeniem realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Dodatkowy peron znacznie poprawi przepustowość stacji i pozwoli na zwiększenie liczby połączeń. Wydłużone przejście zapewni komfortową obsługę podróżnych i lepszą komunikację w obszarze stacji, dworca autobusowego i w mieście – powiedział Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
– Nadzorowany przeze mnie od kilku lat zespół ds. poznańskiego węzła kolejowego ściśle współpracuje z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi. Teraz widać efekty dobrego współdziałania. Wspólnie wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom podróżnych, poprawiamy infrastrukturę i rozwijamy kolej. To ważne, bo dzięki bezpiecznym i wygodnym podróżom z funkcjonalnej stacji Poznań Główny kolej przyciągnie kolejnych pasażerów, a to zmniejszy korki i emisję zanieczyszczeń – powiedział Zbigniew Hoffmann, wojewoda wielkopolski.
Dodatkowy peron będzie mieć 417 m długości i ponad 10 m szerokości. Podróżni wygodnie będą korzystać ze wszystkich typów pociągów, dzięki wysokiej na 76 cm platformie. Nowoczesny system informacji pasażerskiej i czytelne tablice ułatwią orientację na stacji. Zamontowane zostaną ławki. Komfort podróży zapewni antypoślizgowa nawierzchnia z liniami naprowadzającymi dla osób niewidomych i niedowidzących. Na nową platformę prowadzić będą ruchome schody. Z myślą o osobach niepełnosprawnych i osobach o ograniczonej możliwości poruszania się zamontowana zostanie winda.
Zbudowany zostanie dodatkowy tor, wyposażony w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym i rozjazdy, czyli elementy, które umożliwiają przejazd składów miedzy torami. Pociągi będą się zatrzymywać po obu stronach nowego peronu.
Przedłużenie przejścia podziemnego zapewni podróżnym sprawne przemieszczanie się między peronami wydłużony o 47 m tunel (ze 158 do 205 m) będzie prowadzić przez całą stację. Wyposażony w windę obiekt połączy dworce PKP i PKS. Tunel istotnie poprawi komunikację między zachodnią i wschodnią stroną Poznania - informuje PLK.
Prace na stacji Poznań Główny planowane są do marca 2022 r. Inwestycja o wartości 97,2 mln zł netto jest realizowana ze środków budżetowych. Roboty przeprowadzi firma Colas Rail Polska w ramach zadania pod nazwą „Dobudowa peronu na stacji Poznań Główny wraz z przebudową przejścia podziemnego”, które jest częścią projektu „Zwiększenie przepustowości wybranych linii kolejowych poprzez optymalizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym i układów stacyjnych”.