Partnerzy serwisu:
Pasażer

100 mln euro na na szybką kolej BiT City

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-09-2008
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Krzysztof Aładowicz, Gazeta Wyborcza, 29 września 2008

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
100 mln euro na na szybką kolej BiT City
Aglomeracja bydgosko-toruńska dostanie potężne wsparcie dla rozwoju transportu. Sto milionów euro z Unii Europejskiej pomoże nie tylko w stworzeniu szybkiej kolei między Bydgoszczą a Toruniem, ale może też pokryć część kosztów budowy linii tramwajowej do Fordonu.

Według naszych informacji, Ministerstwo Infrastruktury nieoczekiwanie zmieniło zasady podziału unijnych pieniędzy w ramach programu "Infrastruktura i Środowisko". W dziale "rozwój transportu publicznego przyjazny środowisku" resortowi zostało do rozdzielenia 300 mln euro. Pierwotnie pieniądze miały być rozdysponowane po konkursie. Stało się inaczej. Do listy projektów podstawowych, w których znajdują się aglomeracje organizujące Euro 2012, dołączono Bydgoszcz z Toruniem, Łódź i Szczecin. Każda z tych aglomeracji ma dostać po sto milionów euro.

Jak ustaliliśmy, pismo w tej sprawie do marszałka województwa kujawsko-pomorskiego oraz prezydentów Bydgoszczy i Torunia rozesłała pod koniec ubiegłego tygodnia wiceminister infrastruktury Patrycja Wolińska-Bartkiewicz. Wczoraj potwierdził to marszałek Piotr Całbecki. - Dla naszej aglomeracji jest to wspaniała informacja i jej pierwszy, tak wielki sukces - powiedział. - Warto było walczyć o metropolię. Gdybyśmy występowali osobno, nie mielibyśmy szans na te pieniądze.

Teraz samorząd województwa oraz prezydenci obu miast muszą znaleźć drugie 100 mln euro, bo UE daje pieniądze tylko na połowę inwestycji. Łącznie więc - w przeliczeniu na złotówki - będziemy mieli do dyspozycji ok. 700 mln.

Błyskawicznie przygotowywane jest spotkanie aglomeracyjnego szczytu, na którym mają zapaść decyzje, na co dokładnie wydać te pieniądze. - Najważniejsza jest budowa szybkiej kolei BiT City. Nie chodzi tylko o położenie nowych torów, ale też nowoczesne węzły przesiadkowe ze środków komunikacji miejskiej na pociągi czy parkingi przy stacjach kolejowych. To wszystko musi być zintegrowane - wyjaśnia Całbecki.

Koszt takiego przedsięwzięcia szacuje się na ponad 600 mln zł. Jednak coś z unijnych pieniędzy mogą uszczknąć dla siebie miasta. Zastępca prezydenta Bydgoszczy Lucyna Kojder-Szweda zapowiada, że w rozmowach z marszałkiem postawimy na budowę linii tramwajowej do Fordonu. I jest na nią duża szansa.

- Kilka tygodni temu otrzymaliśmy deklarację z Polskich Linii Kolejowych, że biorą na siebie modernizację linii Bydgoszcz-Toruń. Zatem tu uda się zaoszczędzić pieniądze. Dzięki temu można pomyśleć o przedłużeniu BiT City do portu lotniczego i Torunia Północnego oraz budowie w Bydgoszczy węzła wschodniego i części linii tramwajowej do Fordonu, a w Toruniu drugiego toru kolejowego przy placu Pokoju Toruńskiego - wyjaśnia Tomasz Moraczewski, dyrektor departamentu infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego.

Na co dokładnie pójdą pieniądze, rozstrzygnie się w ciągu najbliższych tygodni. Całbecki zapowiada, że wszystkie inwestycje za europejską dotację uda się wykonać przed rokiem 2013.


Komentarz "Gazety Wyborczej"

Krysztof Aładowicz: Pieniądze, które rząd przyznał aglomeracji bydgosko-toruńskiej, pochodzą ze specjalnej puli na rozwój metropolii. To udowadnia, że jej powstanie jest kluczowe dla obu naszych miast. BiT-sceptycy powinni uświadomić sobie, że we wspólnocie i współpracy tkwi ogromna siła. Nie starajmy się działać wbrew starej prawdzie - kłótnie nie popłacają. Teraz przed władzami województwa, Bydgoszczy i Torunia chwile trudnych decyzji o podziale pieniędzy. Wierzę, że prezydenci i marszałek wykażą się odpowiedzialnością i pierwszy wielki aglomeracyjny egzamin zdadzą na szóstkę.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5