Nowy zarząd PKP Intercity z Januszem Malinowskim na czele podsumował swoje osiągnięcia z pierwszych 100 dni działalności.
Nowy Zarząd PKP Intercity został powołany 19 kwietnia 2024 roku. Głównym jego celem krótkookresowym było zapewnienie pasażerom jak największej liczby miejsc w pociągach, podczas szczytów przewozowych: w długi majowy i czerwcowy weekend oraz w trakcie wakacji.
– Szybko podjęto działania mające na celu podniesienie dostępności taboru. Przeprowadzone zostały rozmowy z producentami pojazdów, aby przyśpieszyć ich dostawy. Od tego momentu zostało odebranych i wdrożonych do ruchu 9 lokomotyw Griffin, a kolejne są w trakcie odbioru. Jednocześnie spółka powiększyła park taborowy o 13 lokomotyw, korzystając z pojazdów należących do innych przewoźników –
czytamy w komunikacie. Ponadto zwiększono liczbę sprawnych wagonów z 1224 do blisko 1300, podwyższyła się także dostępność elektrycznych zespołów trakcyjnych i obecnie wynosi ona około 87%.
– Większa ilość taboru oraz bardziej efektywne wykorzystanie zasobów pozwoliło na uruchomienie dodatkowych pociągów. Wzmocniono 3122 pociągów 4730 wagonami i zrealizowano 87 przejazdów składów Pendolino, Flirt i Dart w podwójnym zestawieniu – dodaje biuro prasowe IC.
Honorowanie biletów PKP Intercity przez Polregio na trasie Warszawa - Łódź
Na początku czerwca wprowadzone zostało honorowanie biletów okresowych PKP Intercity we wszystkich połączeniach POLREGIO relacji Warszawa-Łódź-Warszawa. Dzięki temu, pasażerowie podróżujący na tej linii z biletami długookresowymi mogą wybierać swobodnie pociągi obydwu przewoźników. Pozwala to na większą elastyczność w planowaniu codziennych podróży.
Inwestycje warte blisko 8 mld zł
W lipcu PKP Intercity podpisało 2 umowy na zakup nowego taboru. Kontrakt z Newagiem o wartości 3 mld 364 mln zł brutto dotyczy zamówienia
35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Nowe pojazdy pozwolą rozbudowę oferty przewozowej na liniach niezelektryfikowanych. Z kolei z H. Cegielski - Fabryką Pojazdów Szynowych podpisano wartą 4,2 mld złotych umowę
obejmującą dostawę 300 wagonów osiągających prędkość 200 km/h oraz zaprojektowanych w nowym standardzie. Możliwe jest rozszerzenie zamówienia o 150 kolejnych wagonów.
PKP Intercity podpisało także umowę na największą inwestycję infrastrukturalną, czyli budowę zaplecza technicznego wraz z nowoczesną myjnią, które powstanie w Przemyślu, w dzielnicy Bakończyce. Po wielu latach ogłoszony został również przetarg na budowę nowej lokomotywowni na bocznicy kolejowej Warszawa Grochów.
Cele na najbliższe miesiące
Kończą się prace nad nowym rozkładem jazdy, który zacznie obowiązywać w grudniu. Zapewni on bogatszą ofertę połączeń – ich liczba zwiększy się o 12% – oraz atrakcyjne czasy przejazdów. Na niektórych trasach pociągi będą jeździły cyklicznie, w stałych odstępach godzinowych. Aby obsłużyć nowe połączenia, PKP Intercity podejmuje działania mające na celu zwiększenie dostępności eksploatowanego taboru, zwłaszcza wagonów oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych. Trwają także odbiory kolejnych lokomotyw Griffin produkowanych przez nowosądecki Newag. Ważnym celem jest również podniesienie punktualności pociągów PKP Intercity.
Przygotowanie do liberalizacji rynku
Zadaniem długoterminowym Zarządu PKP Intercity jest przygotowanie spółki do liberalizacji rynku przewozów w Polsce, która ma nastąpić po 2030 roku. W tym celu aktualizowana jest strategia taborowa i planowane są nowe inwestycje, m.in. zakup piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz pociągów poruszających się z prędkością minimum 250 km/h, które uzupełnią ofertę Pendolino. Trwają bardziej intensywne prace nad unowocześnianiem stacji postojowych. W efekcie podniesiony zostanie standard obsługi taboru i zoptymalizowanie przygotowania pociągów do tras.