PKP PLK otworzyły oferty w przetargu na modernizację trasy Kościerzyna – Kartuzy. Zadanie chce realizować aż 10 oferentów, z których 9 zmieściło się w kosztorysie. Po rozbudowie i elektryfikacji odcinek ten ma stać się alternatywnym wobec linii 131 dojazdem da pociągów towarowych z Bydgoszczy do Trójmiasta.
Najtańszą ofertę na część A – będącą najkosztowniejszą częścią całego zadania – złożyło wprawdzie konsorcjum PPMT-Trakcja SA (1 402 185 249,80 zł brutto). Jeśli jednak chodzi o cały zakres podstawowy, najniższą cenę zaoferował Budimex (1 569 303 276,65 zł) – przesądziła o tym proponowana cena za część B. Kwota, jaką PKP PLK zamierzają przeznaczyć na zakres podstawowy, to 1 813 094 958,57 zł brutto – wszystkie oferty z wyjątkiem najdroższej mieszczą się w tej kwocie.
Najwyższą ofertę złożyło konsorcjum Aldesa Construcciones Polska, Aldesa Construcciones, COALVI i China Civil Engineering Construction Corporation (2 102 282 824,49 zł za cały zakres podstawowy). Ceny zamówień dodatkowych wahają się od 5,8 do 9 mln zł (opcja 1) i od 2,9 do 4,5 mln zł (opcja 2). Pozostali uczestnicy postępowania to: Strabag, Intercor, Torpol, Track Tec i konsorcja: ZRK DOM – Colas Rail – Intop, Porr – Trakcja System, PPMT – Trakcja SA i ZUE – NDI.
Cena brutto jest jedynym kryterium udzielenia zamówienia. Ostateczny zwycięzca zostanie wyłoniony w drodze aukcji elektronicznej. Inwestycja będzie dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej.
Postępowanie ogłoszono 13 lipca bieżącego roku. Otwarcie ofert zaplanowano początkowo na 18 sierpnia, jednak z powodu licznych pytań od zainteresowanych firm i związanych z nimi zmian warunków przetargu termin wielokrotnie przekładano. Wykonawca ma rozpocząć prace w ciągu 90 dni od daty podpisania umowy.
Na linii 201 między Kościerzyną a Somoninem i 214 między Somoninem a Kartuzami (bez tej ostatniej stacji) zadanie A obejmuje w zakresie podstawowym dobudowę drugiego toru na linii 201, elektryfikację, podniesienie prędkości drogowej dla pociągów pasażerskich do 140 km/h oraz kompleksowy, rozszerzony remont linii 214. Część ta będzie realizowana według istniejącego już projektu. Część B – w formule „projektuj i buduj” – obejmuje zabudowę nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym i budowę nowych systemów telekomunikacyjnych. Przewidziano dwa zamówienia dodatkowe: pierwsza opcja obejmuje świadczenie usług pogwarancyjnych dla urządzeń SRK, a druga – zmiany w zakresie interfejsów przy SRK.