Jak informuje Arriva RP, od 1 września 2014, wcześniej niż pierwotnie zapowiadano, planowane jest przywrócenie połączeń kolejowych na całym obecnie remontowanym odcinku pomiędzy Chełmżą i Grudziądzem.
– Pociągi na całym odcinku Grudziądz-Chełmża kursować będą z prędkością do 80 km/godz.; dotychczas prędkość ta wynosiła odcinakami od 20 do 50 km/godz. Spowoduje to po raz pierwszy od kilkunastu lat skrócenie czasu przejazdu, a naszej spółce pozwoli podjąć długo oczekiwaną próbę ułożenia cyklicznego rozkładu jazdy – zwraca uwagę Joanna Parzniewska, rzeczniczka Arrivy.
Problemem dla skonstruowania w pełni atrakcyjnej oferty na trasie łączącej Toruń z Grudziądzem jest zły stan techniczny odcinka pomiędzy Toruniem Wschodnim i Chełmżą. Przypomnieć należy, że przed kilkoma laty planowana była modernizacja całej trasy Toruń-Grudziądz, jednak ostatecznie zdecydowano się tylko na rewitalizację odcinka Chełmża-Grudziądz.
– Od marca 2014 roku codziennie doświadczamy wprowadzonych „od natychmiast”, z uwagi na zły stan podkładów, ograniczeń prędkości na odcinku Chełmża-Toruń Wschodni. Wskutek tych ograniczeń prędkości do 20-40 km/godz., czas jazdy na odcinku Chełmża-Toruń Wsch. wydłużył się o 5 min. Pierwotnie prędkość na tym odcinku wynosiła 80 km/godz. – dodaje Joanna Parzniewska.
Rzeczniczka Arrivy zauważa, że głównym celem rewitalizacji, wartej 80 mln zł, odcinka Chełmża-Grudziądz było skrócenie czasu jazdy z 60 do 40 min, co miało przełożyć się na możliwość dojazdu w 60 minut z Grudziądza do Torunia. – Brak działań w zakresie rozpoczęcia prac nad II etapem rewitalizacji Chełmża-Toruń Wschodni spowodować może, iż realne przyśpieszenie pociągów na trasie Chełmża-Grudziądz może zostać niezauważone przez większość pasażerów podróżujących w pełnej relacji Grudziądz-Toruń – zauważa rzeczniczka Arrivy.
W sumie, na odcinku Chełmża-Grudziądz następuje całkowita wymiana nawierzchni torowej na długości ok. 38 km, modernizacja 38 przejazdów i 10 peronów oraz remont 56 przepustów. Na trasie są montowane nowe urządzenia srk, na niektórych przejazdach kolejowych instalowane są półrogatki. W ramach inwestycji, zaplanowano też przebudowę układów stacyjnych w Chełmży, Kornatowie i Grudziądzu Mniszku, co ma prowadzić do zwiększenia prędkości przy wjeździe i wyjeździe ze stacji. Środkiem do tego celu jest m.in. przebudowa peronów, likwidacja żeberek ochronnych czy też montaż rozjazdów łukowych, które pozwalają na jazdę z maksymalną prędkością niezależnie od ułożenia zwrotnicy.