Samorządy tworzące projekt Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej porozumiały się odnośnie dodatkowych połączeń do Stargardu i Gryfina. Oznacza to, że pierwszy etap SKM Szczecin ruszy w pełni od 10 marca bieżącego roku. Partnerzy uzgodnili też wprowadzenie wspólnego biletu na kolej oraz komunikację miejską w Szczecinie i Stargardzie, który ma zacząć obowiązywać od września.
Kilka tygodni temu pialiśmy o planowanym uruchomieniu pierwszego etapu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Dodatkowe pociągi
aglomeracyjne w kierunku Stargardu, Gryfina oraz Goleniowa miały wyjechać na trasę już od początku stycznia bieżącego roku, lecz z powodu braku porozumienia między samorządami (województwem oraz gminami zaangażowanymi w projekt SKM) w kwestii dofinansowania dodatkowych par, nowe kursy wyjechały na trasę do
Goleniowa oraz częściowo na trasie do Stargardu. Teraz ma się to zmienić.
Najwięcej zyska Gryfino
Jak poinformowało Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego, strony porozumienia uzgodniły stawki za dodatkowe kursy, przez co od 10 marca dodatkowe pociągi pojadą w kierunku Gryfina oraz Stargardu. Dzięki temu na odcinku Szczecin – Gryfino będzie można teraz skorzystać z 20 par kursów w porównaniu do 14 obecnie, natomiast od Szczecina do Stargardu pojedzie teraz 30 pociągów regionalnych wobec 26 obecnie.
– Mogę to już oficjalnie potwierdzić. 20 lutego, partnerzy projektu SKM Szczecin porozumieli się w kwestii dofinansowania dodatkowych par połączeń na trasach do Stargardu oraz Gryfina, które ruszą już od marcowej korekty rozkładu jazdy. Jednocześnie osiągnęliśmy dzięki temu liczbę par na tych trzech kierunkach, która jest zgodna z założeniami studium wykonalności dla tego zadania – mówi nam Roman Walaszkowski, dyrektor Biura Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, będącego liderem projektu.
Walaszkowski przypomina, że rozmowy o dodatkowych parach kursów nie były łatwe, bowiem przez ostatnie lata znacznie wzrosły koszty wozokilometra pociągu regionalnego, z 14,7 do 28,6 złotego, co wymusiło większe wydatki zaangażowanych w SKM gmin.
– Oczywiście pociągi nie pojadą jeszcze do stacji Szczecin Niebuszewo, tak jak zostało to zaplanowane docelowo, co wynika z opóźnionej inwestycji na linii nr 406, od Szczecina do Polic – referuje dyrektor Biura SSOM. W
ięcej o opóźnieniu na trasie do Polic piszemy tutaj.Ważną informacją jest także to, że od marcowej korekty rozkładu jazdy pociągi zatrzymają się na nowym przystanku kolejowym przy strefie przemysłowej w Goleniowie, choć był on gotowy do
przyjęcia pociągów już kilka tygodni temu.
Wspólny bilet na autobusy w Stargardzie, tramwaje w Szczecinie i pociągi w aglomeracji
Drugim, równie ważnym postanowieniem związanym z projektem Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej jest zgoda na wprowadzenie wspólnego biletu (metropolitalnego) na pociągi regionalne oraz komunikację miejską w Szczecinie i Stargardzie (komunikacja miejska w Gryfinie i Goleniowie jest bezpłatna).
– Jak na razie będzie to wspólny bilet o charakterze okresowym, tzw. miesięczny, który obejmie pociągi regionalne oraz komunikację miejską w Szczecinie i Stargardzie. W dalszych etapach będziemy chcieli rozszerzyć to rozwiązanie na kolejne rodzaje biletów. Wartość okresowego biletu metropolitalnego na pewno będzie mniejsza i bardziej atrakcyjna niż suma biletu okresowego ZDiTM Szczecin oraz biletu okresowego na pociągi regionalne. Liczymy, że znacznie zachęci to pasażerów do wyboru komunikacji publicznej na terenie naszej aglomeracji – mówi Roman Walaszkowski, który dodaje jednak, że ostateczne ceny tego biletu zostaną podane do publicznej wiadomości w kolejnych miesiącach.
Wprowadzenie tego rozwiązania będzie bardzo istotne, zwłaszcza, że od początku roku w Szczecinie przestało już obowiązywać honorowanie biletów okresowych w pociągach Polregio na terenie miasta, o czym
pisaliśmy kilka dni temu.