Toruń przymierza się do kolejnego etapu projektu usprawnienia komunikacji, realizowanego w ramach BiT City. Planowane są m.in. nowe linie tramwajowe do Os. Jar i we wschodniej części miasta, a także zajezdnia tramwajowa.
Toruń ogłosił przetarg na opracowanie studium wykonalności dla projektu, którego celem jest usprawnienie powiązań komunikacyjnych – w szczególności transportu szynowego. To już drugi etap projektu BiT City realizowanego wspólnie przez Toruń i Bydgoszcz.
Specyfikacja zamówienia jest obszerna. Obejmuje opracowanie szczegółowych koncepcji projektowych dla inwestycji obejmujących budowę nowych linii tramwajowych i budowy nowej zajezdni w zakresie wszystkich proponowanych wariantów poszczególnych zadań z wykonaniem modelu ruchu, wraz z analizą stanu prawnego gruntów do pozyskania w celu budowy linii tramwajowych. Wykonawca będzie też musiał opracować szczegółowe zakresy modernizacji linii tramwajowych i zakupu taboru, przeprowadzić konsultacje społeczne, przygotować dokumenty do uzyskania decyzji środowiskowej.
Toruń chce zbudować linie tramwajowe do Osiedla JAR oraz we wschodniej części miasta (skrosowanie linii nr 2 i nr 1). Istotnym przedsięwzięciem będzie budowa nowej zajezdni tramwajowej lub tramwajowo-autobusowej (istniejąca zajezdnia tramwajowa nie mieści całego taboru – tramwaje nocują na pętlach). Przy obiekcie ma powstać parking przesiadkowy Park&Ride. Przewidziano również modernizacje szeregu torowisk tramwajowych – w ciągu ul. Wały Sikorskiego i al. Jana Pawła II (wraz z budową pasa autobusowo-tramwajowego i przebudową układu drogowego), w ciągu Reja, Bydgoskiej, Sienkiewicza i Chopina (wraz z infrastrukturą drogową), na trasie linii 1 i 5 od ul. Waryńskiego do pętli Olimpijska, na trasie linii 2 od ul. Sienkiewicza do Motoareny, na odcinku od al. Solidarności do ul. Wschodniej (wraz z układem drogowym). Planowane są również zakupy taboru tramwajowego niskopodłogowego, technicznego i autobusów niskoemisyjnych. Wariant inwestorski przewiduje zakup 70 pojazdów. Wykonawca studium będzie musiał przeanalizować różne napędy.
Termin składania ofert mija 23 marca br. Najważniejszym kryterium jest cena (95%), pozostałe punkty można uzyskać za termin rękojmi (minimalnie 2 lata, maksymalnie – 5 lat). Zwycięska firma będzie miała dziewięć miesięcy na wykonanie zadania od momentu udzielenia zamówienia.
Więcej o planowanych inwestycjach w Monitorze. Zapraszamy do nowego serwisu ZDG TOR!