Siedemdziesiąt lat temu zamknięto i rozebrano tor tramwajowy łączący dwa brzegi Szczecina. Od czterdziestu lat planowano przywrócenie sprawnej komunikacji z Prawobrzeżem. W czwartek jeden z pierwszych tramwajów dojechał z pasażerami do pętli Turkusowa, rozpoczynając nowy rozdział szczecińskiej komunikacji. Po 24 miesiącach budowy połączono Basen Górniczy z powstałą od podstaw pętlą na osiedlu Słonecznym.
Na trasę wybudowaną w ramach projektu Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju składają się dwie inwestycje, realizowane przez miasto. Oprócz ułożenia nowego torowiska między Basenem Górniczym a Turkusową, gruntownie zmodernizowano również odcinek linii tramwajowej, biegnący od Mostu Długiego przez Odrę ulicą Energetyków i Gdańską. Przebudowano pętlę w rejonie Basenu Górniczego, do tej pory będącą przystankiem końcowym. Realizacja dość skomplikowanego projektu tramwajowego, wartego 280 mln zł, była możliwa, dzięki dofinansowaniu z funduszy unijnych. Od dziś Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego, oraz Spółka Tramwaje Szczecińskie mogą korzystać z 20 km nowych i zmodernizowanych torowisk, dwóch pętli (w tym jednej tramwajowo- autobusowej), budynków technicznych a także obiektów mieszczących dyspozyturę, nadzór ruchu i lokale handlowo–usługowe.
Przekazana właśnie trasa Szybkiego Tramwaju ma przybliżyć Prawobrzeże do centrum Szczecina. Mimo nowych kilometrów dróg oraz gruntownie przebudowanych węzłów przy głównych ciągach komunikacyjnych, przejazd na drugi brzeg w godzinach szczytu może zająć nawet pół godziny, w skrajnych przypadkach i 40 minut. Każda najmniejsza stłuczka, nie mówiąc o poważniejszym wypadku, wiąże się z paraliżem ruchu.
Więcej na portalu Transport-publiczny.pl
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.