Koleje Czeskie zamówiły pięćdziesiąt lokomotyw wielosystemowych Vectron MS w firmie Siemens Mobility. Umowa obejmuje również piętnastoletni serwis. Lokomotywy, których maksymalna prędkość eksploatacyjna wynosi 230 km/h, są przystosowane do pracy na liniach konwencjonalnych i szybkich w szybkim transgranicznym ruchu pasażerskim. Dostawy rozpoczną się w grudniu 2025 roku.
– Cieszymy się z zaufania, jakim obdarzyły nas Koleje Czeskie, i z naszego największego jak dotąd zamówienia Vectronów z Republiki Czeskiej. Po raz pierwszy nasze lokomotywy są przystosowane do pracy na liniach dużych prędkości o prędkości maksymalnej 230 km/h. Koleje Czeskie będą dzięki temu idealnie przygotowane do zapewnienia elastycznego, zrównoważonego i transgranicznego transportu kolejowego. Dzięki dodatkowej umowie serwisowej zagwarantujemy również dostępność lokomotyw – powiedział Michael Peter, CEO Siemens Mobility GmbH.
– Mamy bardzo dobre doświadczenia z lokomotywami Vectron firmy Siemens. Obecnie eksploatujemy 18 lokomotyw, a pozostałe są używane przez naszą spółkę zależną ČD Cargo. Wierzymy, że ta kolejna generacja Vectronów o prędkości maksymalnej 230 km/h zyska równie pozytywne referencje. Będziemy je eksploatować razem z 20 nietrakcyjnymi zespołami trakcyjnymi ComfortJet i mogą one również kursować z naszymi czeskimi Railjetami – powiedział Michał Kraus, wiceprzewodniczący zarządu ČD i zastępca dyrektora generalnego ds. utrzymania.
Lokomotywy dla Kolei Czeskich zostaną wyprodukowane w zakładzie Siemens Mobility w Monachium-Allach. Zastosowano w nich sprawdzone na całym świecie rozwiązanie Siemens ETCS dla urządzeń pokładowych Trainguard 100/200/300 i są one przystosowane do eksploatacji w Republice Czeskiej, Niemczech, Austrii, Polsce, Słowacji i na Węgrzech.
Koleje Czeskie planują eksploatować lokomotywy na liniach Praga – Hamburg, Praga – Wiedeń – Graz oraz Praga – Budapeszt. Lokomotywy Vectron są najnowocześniejszymi lokomotywami do przewozów pasażerskich w Europie i zapewniają największą elastyczność dzięki bogatemu portfelowi homologacji krajowych.
Firma Siemens Mobility sprzedała już 1327 lokomotyw Vectron 61 klientom. Lokomotywy te przejechały do tej pory ponad 500 milionów kilometrów i są obecnie dopuszczone do eksploatacji w Austrii, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Danii, Finlandii, Niemczech, Węgrzech, Włoszech, Holandii, Norwegii, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii, Szwecji, Szwajcarii i Turcji.
Polscy operatorzy i przewoźnicy kolejowi zakupili już blisko 100 nowoczesnych elektrycznych lokomotyw Siemensa (Husarze, Vectrony, Smartrony). Na co dzień korzystają z nich CARGOUNIT, PKP Intercity, PKP Cargo, DB Cargo Polska, Lotos Kolej oraz Laude Smart Intermodal.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.