Nowa platforma Regio160 bydgoskiej Pesy eksploruje niestosowane dotąd przez producenta rozwiązania techniczne. Jednym z nich jest częściowo lub w całości piętrowy zespół trakcyjny. Takim taborem interesują się zarówno Polscy, jak i zagraniczni przewoźnicy.
Pesa
zaprezentowała nową strategię do 2025 roku z perspektywą na kolejne lata. Jednym z jej najważniejszych elementów będzie nowa rodzina pojazdów Regio160 – maksymalnie zestandaryzowana, oferująca możliwie szeroki zakres konfiguracji pociągu i rodzajów napędu.
Nowa konstrukcja skorupowa, wszystkie rodzaje napędu
Jak mówił prezes Pesy Krzysztof Zdziarski, najważniejszą nowością jest skorupowy typ konstrukcji, w której poszycie pełni funkcje nośne. Powoduje to, że pociąg jest znacznie lżejszy, ale wymusza jednocześnie zastosowanie nowych technologii spawania, których wdrożenie jest już przygotowywane. – Wymagania dotyczące montażu kolejnych podzespołów w pojazdach powodują, że są one coraz cięższe. Jednocześnie nie można zwiększać całkowitej masy pojazdu, bo to powoduje większe zużycie energii i infrastruktury. Dlatego chcemy wykonać krok do przodu – tłumaczy.
Jak tłumaczy prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys, Pesa dotąd koncentrowała się na maksymalnym dopasowaniu każdego zamówienia do klienta, co zwiększało pracochłonność realizacji zamówień. Nowe podejście ma pozwolić na dostawę szerokiej gamy produktów w ramach jednej platformy Regio160, przy zastosowaniu odpowiednich modułów. To ma ułatwić i usprawnić realizację kontraktów.
Dzięki modułowej konstrukcji, po raz pierwszy w Pesie, w ramach tej samej platformy pociągów pasażerskich produkowane mają być jednostki z różnymi rodzajami napędów. Początkowo będzie ecodiesel stage V (z możliwym przejściem na wodór – Pesa określa to „
hydrogen ready”) oraz klasyczny elektryczny zespół trakcyjny. W kolejnym etapie Pesa zaproponuje hybrydowe jednostki elektryczno-bateryjne i wodorowe. W ramach platformy powstanie też szybki elektryczny zespół InterRegio 200.
Piętrusy i półpiętrusy
Co jest zupełną nowością, w ramach tej samej platformy Pesa chce zaoferować zarówno standardowe dla siebie rozwiązania zestawienia z wózkami wspólnymi Jacobsa, jak i z oddzielnie podpartymi członami (jak w nowym pociągu dla RegioJet) a nawet jednostki całkowicie lub częściowo piętrowe. Zespoły mieszane, parterowo-piętrowe zamawiali w ostatnim czasie przewoźnicy z Niemiec (RRX oraz LNVG).
– To rozwiązanie pozwala na łatwe wejście do pojazdu osobom niepełnosprawnym, rodzinom z dziećmi czy rowerzystom – dla nich przeznaczony jest człon jednopoziomowy. W członach piętrowych może natomiast zapewnić większą liczbę miejsc siedzących – tłumaczy członek zarządu Pesy Maciej Maciejewski.
O taką konstrukcję składu pytają coraz częściej nie tylko zagraniczni, ale i Polscy przewoźnicy, którzy chcą jak najlepiej spełnić oczekiwania pasażerów. Zamówienia takich pociągów nie wyklucza np. Polregio. – Obecnie Polregio prowadzi wstępne konsultacje rynkowe w zakresie zakupu taboru. Wagony piętrowe mogłyby znaleźć zastosowanie do transportu rowerów czy podczas organizacji dużych imprez oraz wszędzie tam, gdzie są duże potoki pasażerskie. Jesteśmy ciekawi wszystkich rozwiązań, jakie potencjalni dostawcy mają nam do zaoferowania – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Artur Martyniuk, prezes zarządu Polregio.