– Dwie trzecie przewoźników deklaruje, że będzie wykorzystywać zewnętrzne źródła finansowania zakupu lokomotyw. Oddaje to klimat pesymizmu na rynku – uważa Hubert Stępniewicz, prezes VIS Systems.
Podczas dzisiejszej konferencji „Perspektywy Rynku Lokomotyw” Hubert Stępniewicz, prezes VIS Systems przedstawił wyniki ankiety, przeprowadzonej wśród prawie wszystkich przewoźników w Polsce. Dotyczyła ona planów zakupu taboru. Przewagę w planach modernizacji taboru przewoźników w ciągu najbliższych 12 miesięcy stanowią lokomotywy liniowe, elektryczne. Jednak plany na najbliższe trzy lata przewidują, że ponad 2/3 modernizowanych lokomotyw będą stanowić lokomotywy spalinowe, i to manewrowe. Ogółem przewoźnicy planują w tym okresie zakup ponad 60 lokomotyw.
- Przewoźnicy deklarują zakup ponad 30 sztuk lokomotyw w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Są to w 80% lokomotywy liniowe, jednak występują też – po raz pierwszy w naszych ankietach – plany zakupu nowych lokomotyw manewrowych – mówił Stępniewicz. W ciągu kolejnych dwóch lat przewoźnicy planują zakup 35 lokomotyw, głównie do pracy liniowej, w tym 5 lokomotyw spalinowych liniowych.
- W tym roku blisko dwie trzecie przewoźników zadeklarowała, że będzie wykorzystywać zewnętrzne źródła finansowania zakupu lokomotyw. Oddaje to klimat pesymizmu na rynku, gdyż w zeszłym roku proporcje były odwrotne – większość przewoźników planowała kupować tabor za gotówkę – mówił prezes VIS Systems.
Według niego, ważnym trendem na rynku jest realizacja programu modernizacji lokomotyw we własnym zakresie przez PKP Cargo. – To nie jest dobra wiadomość dla podmiotów zewnętrznych – przyznał. Z drugiej strony, pozytywnym czynnikiem na runku będzie to, że duża część taboru zbliża się do terminu naprawy głównej P5.