Ostateczne rekomendacje odnośnie kierunku restrukturyzacji Przewozów Regionalnych mają zostać przedstawione w październiku br. Restrukturyzacja będzie wdrażana w kolejnych miesiącach – poinformowało „RK” Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Niedawno Jan Maćkowiak, członek Zarządu Woj. Świętokrzyskiego mówił w rozmowie z „RK”, że efekty prac zespołu Ernst&Young (E&Y), który ma przedstawić warianty docelowego funkcjonowania PR, mają być gotowe na przełomie sierpnia i września. Wówczas miałyby zostać upublicznione opracowane warianty restrukturyzacji. Wiążące decyzje w sprawie przyszłości Przewozów Regionalnych miały natomiast, według słów Maćkowiaka, zapaść prawdopodobnie w październiku – jeszcze przed wyborami samorządowymi.
Nie zdążą przed wyborami?
MIR precyzuje, że wszystko to nastąpi nieco później. Z komunikatu, jaki otrzymaliśmy z resortu infrastruktury wynika, że wiążących decyzji w sprawie przyszłości PR raczej nie uda się jednak podjąć w tej kadencji samorządowej. A jeśli się uda, to „za pięć dwunasta”. – Obecny harmonogram prac zakłada, że stosowne rekomendacje zostaną przedstawione Zespołowi Sterującemu w październiku 2014 r. Po uzyskaniu akceptacji docelowa opcja restrukturyzacji zostanie wdrożona w kolejnych miesiącach. Ostateczna decyzja w kwestii docelowego modelu działalności zostanie podjęta przez Zespół Sterujący po analizie rekomendacji – czytamy w oświadczeniu MIR przesłanym do naszej redakcji.
Wybory samorządowe zaplanowane zostały na 16 listopada br. 30 listopada odbędą się drugie tury wyborów wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.
Wspomniany w oświadczeniu Zespół Sterujący został powołany w maju br. W jego skład wchodzą przedstawiciele MIR, Agencji Rozwoju Przemysłu (APR ma nadzorować proces przeprowadzania restrukturyzacji spółki), kierownictwa PR, a także strony samorządowej (Jan Maćkowiak oraz Wojciech Jankowiak, wicemarszałek woj. wielkopolskiego). Zastąpił on „zespół pięciu marszałków”, zawiązany pod koniec 2013 r.
– Rozmowy pomiędzy ministrem ds. transportu, marszałkami i stroną społeczną dotyczące sytuacji w Przewozach Regionalnych oraz działań niezbędnych do poprawy sytuacji w spółce prowadzone były od kilku lat. Pod koniec 2013 r. zdecydowano o konieczności wypracowania efektywnej koncepcji restrukturyzacji spółki. Strona samorządowa była reprezentowana przez pięcioosobowy zespół. W lutym 2014 r., po wypracowaniu wstępnej koncepcji wskazującej na możliwe kierunki działań, zaistniała potrzeba zaangażowania do procesu Agencji Rozwoju Przemysłu, która posiada doświadczenie w przeprowadzaniu procesów restrukturyzacyjnych dużych podmiotów gospodarczych. Zespół Sterujący nie jest ciałem konkurencyjnym wobec zespołu pięciu marszałków, ale jego kontynuacją. Powołanie każdego z zespołów jest konsekwencją ustaleń stron rządowej, samorządowej i społecznej – czytamy w oświadczeniu MIR.
Regionalizacja jednak nie taka pewna?
W wariantach restrukturyzacji przygotowanych przez E&Y mają zawrzeć się propozycje zarówno podziału PR na mniejsze, regionalne podmioty, jak i m.in. nacjonalizacji spółki. Zbigniew Klepacki, podsekretarz stanu w MIR, mówił w kwietniu br., że wariant regionalizacji jest najbardziej prawdopodobny. Teraz jednak, w oświadczeniu MIR, czytamy, iż nie jest to wcale pewne. – Obecnie wariant wskazywany przez ministra Klepackiego nie jest ani wykluczony, ani rekomendowany – napisano w oświadczeniu.