W planie PKP PLK dotyczącym likwidacji 2000 kilometrów linii kolejowych znalazła się też linia nr 55 Siedlce - Sokołów Podlaski. Linia już raz uniknęła likwidacji, kiedy to przeciwko jej zamknięciu protestowali lokalni przedsiębiorcy. Wydaje się, że tym razem zamknięcie linii jest jednak nieuchronne.
Każdego tygodnia na linii uruchamianych jest kilka par pociągów towarowych. Lokomotywy prowadzą wagony wypełnione złomem, uruchamiane na zamówienie jednej z sokołowskich firm. Do niedawna zainteresowanie przewozami było większe. Właśnie dzięki firmom, które zamawiały pociągi, udało się uchronić linię w 2010 roku przed likwidacją. Już wtedy PKP Polskie Linie Kolejowe uznawały ją za nierentowną. W obronę kolejowej trasy z Siedlec do Sokołowa zaangażowały się też samorządy Siedlec i Sokołowa.
Linia nie miała i nie ma szczęścia do przewozów pasażerskich. Od początku lat dziewięćdziesiątych nie kursują po niej składy z pasażerami, a do uruchomienia połączeń przez Koleje Mazowieckie było naprawdę blisko. Przypomnijmy: W 2011 roku zarząd województwa mazowieckiego zapoznał się z informacją dotyczącą potencjalnego uruchomienia pociągów na tej linii. Sytuację analizowano również w roku 2012. - Niestety, ze względu na trudności finansowe samorządu województwa skutkujące ograniczeniami w inwestycjach oraz wydatkach bieżących w 2013 r., najważniejszym z działań organizatora publicznego transportu zbiorowego na terenie Mazowsza jest utrzymanie obecnej siatki połączeń, których realizacja zapewnia regularny dojazd pasażerom do pracy, szkoły oraz możliwość planowania przejazdów fakultatywnych - poinformowała „Rynek Kolejowy” pod koniec ubiegłego roku przedstawicielka biura prasowego samorządu województwa. Warto dodać, że spółka Koleje Mazowieckie była technicznie gotowa do uruchomienia tego połączenia.
W opinii lokalnych samorządowców linia Siedlce - Sokołów Podlaski powinna jednak pozostać na kolejowej mapie Polski. - Jestem stanowczo za utrzymaniem linii do Sokołowa Podlaskiego, a szczególnie za komunikacją pasażerską na tej linii - mówi wiceprezydent Siedlec Jarosław Głowacki. - Usługi przewozowe musi jednak dofinansować samorząd województwa. Dla pana marszałka mam w tej kwestii dużo empatii i rozumiem, że jeśli go nie stać na uruchomienie przewozów, to takich usług urząd marszałkowski nie zamawia. Ta linia miała i ma ważną funkcję gospodarczą i obsługuje wciąż ruch towarowy. My jako samorząd jesteśmy za tą linią, bo jej istnienie ma wiele wymiarów. A za racjonalizowaniem stoją oczywiście i miejsca pracy. Jeśli linia zostanie zamknięta, to także zmaleje liczba miejsc pracy - tłumaczy Jarosław Głowacki.
Wiceprezydent Siedlec zaznacza, że kilka lat temu kolejarze pytali samorząd Siedlec o dalszy los linii. - My wypowiadaliśmy się, że jesteśmy za utrzymaniem linii, bo to jest jeszcze jedna ważna droga na naszym terenie - podsumował Jarosław Głowacki.
Przejazd pociągu towarowego po linii nr 55 w okolicach miejscowości Purzec:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.