Kazachskie koleje narodowe KTZ przyznały firmie Systra kontakt na projekt i nadzór nad budową linii dużych prędkości o długości 1 011 km między Ałamatą a Astaną. Otwarcie linii planowane jest w roku 2017 na inaugurację wystawy Expo, która odbędzie się w stolicy Kazachstanu.
Budowę linii w styczniu tego roku zapowiedział prezydent Kazachstanu Nursułtan Nazarbajew. – Rozpoczniemy budowę linii kolejowej z Ałamat do Astany. Musimy ją stworzy dla taboru Talgo. Jeżeli podróż zajmie 4-5 godzin, to wystarczy – powiedział Nazarbajew.
Rozstaw szyn na planowanej linii ma wynieść 1520 mm. Będzie ona jednotorowa i dostosowana do prędkości 250 km/godz. 10-kilometrowy most na jeziorze Bałchasz pozwoli o prawie 300 kilometrów skrócić trasę między Ałmatą a Astaną w stosunku do obecnej. Niemal połowa długości całej linii będzie przecinać kazachskie stepy, na których roczna amplituda dochodzi do 75 stopni Celsjusza.
Kontrakt na projekt i nadzór nad budową został podpisali 5 marca w Astanie dyrektor operacyjny Systry Pierre Verzat oraz prezes KTZ Askar Uzakpaevitch Mamin. To nie pierwszy kontrakt Systry związany z tą inwestycją. W 2011 r. francuska firma podpisała umowę na wykonanie studium wykonalności dla wspomnianej linii.