Za kilkanaście miesięcy ma działać system ERTMS drugiego poziomu na liczącym ponad 84 km odcinku linii kolejowej z Legnicy do Bielawy Dolnej, gdzie zamontowano już eurobalisy będące wyposażeniem ETCS oraz maszty radiokomunikacyjne sytemu GSM-R. Kolejnym krokiem są testy, które zweryfikują prawidłowe funkcjonowanie zamontowanych urządzeń.
– Pierwsze testy ERTMS na linii kolejowej E 30 prowadzone będą na pilotażowym odcinku Okmiany – Bolesławiec – Zebrzydowa. Odcinek ten ma zweryfikować przyjęte założenia dotyczące rozwiązań technicznych i instalacyjno-montażowych – wyjaśnia Ryszard Biernat, kierownik kontraktu z ramienia PKP Polskich Linii Kolejowych. – Testy będą prowadzone według specjalnie opracowanych scenariuszy operacyjnych i przypadków testowych. Jeśli wypadną pomyślnie, na pozostałych odcinkach zostaną przeprowadzone w mniejszym zakresie – dodaje.
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która realizuje wdrożenie europejskiego systemu, w dalszej części inwestycji planuje stopniowe uruchomieniu wszystkich systemów na kolejnych odcinkach linii kolejowych, począwszy od 2013 roku. Narodowy Plan Wdrażania Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym przewiduje, że w Polsce planowane jest wdrożenie systemu ETCS na 5 000 km, a GSM-R na 15 000 km linii kolejowych.
System sterowania pociągiem ETCS może występować w trzech różnych poziomach zastosowań. Na odcinku linii kolejowej z Legnicy do Bielawy Dolnej będzie działał ETCS poziomu 2. Jest to system scentralizowany, oparty na podstawowej jednostce, jaką jest centrum sterowania radiowego RBC. Centrum otrzymuje informacje ruchowe z podległego mu obszaru (od kilkunastu do kilkudziesięciu kilometrów), które następnie są analizowane i na podstawie uzyskanych danych RBC przekazuje informacje do pojazdów będących pod jego nadzorem. Informacje te przesyłane są drogą radiową, w wykorzystaniem systemu GSM-R i dotyczą głównie zezwolenia na jazdę i dozwolonej prędkości. Przy takiej konfiguracji systemu ETCS nie jest wymagane stosowanie sygnalizatorów przytorowych – ich użycie jest opcjonalne.
Wdrożenie systemu ERTMS realizowane jest w ramach projektu „Modernizacja Linii Kolejowej E 30, etap II. Pilotażowe wdrożenie ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R w Polsce na odcinku Legnica – Węgliniec – Bielawa Dolna” POIiŚ 7.1-15.1. współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończy się w czwartym kwartale 2014 roku.