Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

VT614 wkońcu naŚląskich torach?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
22-03-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

– W przyszłym tygodniu rozpoczniemy jazdy próbne pojazdów VT614 – obiecuje właściciel Sigmy Tabor Zbigniew Majcherek. Dostawa ośmiu spalinowych pociągów dla Kolei Śląskich ma rekordowe opóźnienie – To wina niemieckiego kontrahenta – mówi Majcherek.

Koleje Śląskie zamówiły trójczłonowe, używane, spalinowe zespoły trakcyjne u Sigmy Tabor za 46 mln złotych. Pojazdy VT614 należały do Kolei Niemieckich. Pochodzą z lat 1972–1975. Pierwszy spalinowy zespół trakcyjny VT614 typu SN84 pojawił się pod koniec lutego na stacji w Katowicach. Według oznaczeń na taborze został on dopuszczony tylko do prędkości 120 km/h, mimo że konstrukcja pozwala osiągnąć w eksploatacji o 20 km/h więcej.

Przewoźnik wciąż nie odebrał jednak pojazdów od Kolei Śląskich – a miały jeździć już w grudniu. – Niemcy opóźnili się w naprawie pociągów. Widać niemiecka rzetelność okazała się w tym wypadku bez pokrycia – ubolewa Zbigniew Majcherek, właściciel Sigmy Tabor. Dodaje, że pojazdy, wbrew donosom naszych Czytelników, nie miały problemów z dopuszczeniem do ruchu przez Urząd Transportu Kolejowego – Zawiniła strona niemiecka – mówi.

Koleje Śląskie poinformowały, ze naliczyły Sigmie Tabor ponad 2,5 mln złotych kar umownych za niedostarczenie taboru. Czy Sigma będzie żądać, by Niemcy zapłacili te kary? – Przede wszystkim, to Koleje Śląskie nie wywiązały się ze swojej części umowy. Była w niej mowa o zapewnieniu nam zaplecza technicznego dla pociągów. Do dziś KŚ nie wskazały takiego miejsca – mówi Majcherek. – Do tego bez dnia zwłoki zapewniliśmy Kolejom Śląskim tabor zastępczy w postaci wydzierżawionych od Przewozów Regionalnych pojazdów EN57. Przewoźnik nie poniósł tu więc szkody – dodaje prezes Sigmy Tabor.

Jazdy próbne w przyszłym tygodniu

Jak informuje Sigma, w najbliższych dniach na terenie województwa śląskiego, na trasie Katowice-Myszków-Katowice odbędą się jazdy próbne. Spotkanie między przedstawicielami Sigmy Tabor oraz Kolejami Śląskimi dotyczące procedury i terminów wdrożenia pojazdów do ruchu (w tym szkolenia maszynistów i przekazania dokumentacji) oraz uzgodnienia miejsca w którym pojazdy będą serwisowane, ma odbyć się w przyszłym tygodniu.

Kiedy pasażerowie będą mogli pojechać niemieckimi pociągami? Według Majcherka przekazywanie pojazdów nie potrwa długo, o ile KŚ zapewnią w końcu miejsce do ich utrzymania. Po przekazaniu przewoźnikowi będą potrzebne jeszcze dwa miesiące na przeszkolenie maszynistów. Pasażerowie Kolei Śląskich będą jeszcze jeździć EN57 zamiast VT614 przez dłuższy okres.

Co to za pociągi?

VT 614 to niemiecka konstrukcja firmy Duewag AG z połowy lat 70-tych, która kilkakrotnie przechodziła gruntowne modernizacje. W latach 2003-2004 wymieniono m.in. silniki na nowoczesne i niezawodne silniki Cummins QSK-19 o mocy 896kW, stosowane do dzisiaj m.in. w pojazdach Bombardiera. Zmodernizowano również toalety (teraz wszystkie funkcjonują w układzie zamkniętym), zaprojektowano nowy układ siedzeń, zadbano o miejsca dla rowerzystów i niepełnosprawnych. Pojazdy, eksploatowane z powodzeniem wiele lat przez Koleje Niemieckie i Koleje Rumuńskie zostały również w pełni spolonizowane i dostosowane do ruchu w Polsce przez Sigma Tabor.

VT 614 - Specyfikacja

  • rok produkcji:     1973-1976
  • ilość członów w pojeździe:  3
  • prędkość maksymalna:  140km/h
  • moc silnika:    896kW
  • masa całkowita:   143t
  • długość pojazdu:   79,46m
  • ilość miejsc:    224 (+20 uchylnych)

Czytaj też:

Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wiemy, jakie pociągi spalinowe chce Intercity. I jak pojadą

Tabor i technika

Wiemy, jakie pociągi spalinowe chce Intercity. I jak pojadą

Jakub Madrjas 05 listopada 2020

Spalinowy pociąg VT614 dla KŚ w końcu dotarł do Katowic

Tabor i technika

Zobacz zdjęcia VT614 dla Kolei Śląskich

Fotorelacje

Zobacz zdjęcia VT614 dla Kolei Śląskich

jm, Rynek Kolejowy 25 lutego 2013

Rozpoczęły się jazdy próbne pierwszego VT614 dla Kolei Śląskich

Tabor i technika

Sigma: Pierwszy dzień jazd VT614 bezniespodzianek

Tabor i technika

Sigma: Pierwszy dzień jazd VT614 bezniespodzianek

jm, Rynek Kolejowy 03 kwietnia 2013

Zobacz również:

Wiemy, jakie pociągi spalinowe chce Intercity. I jak pojadą

Tabor i technika

Wiemy, jakie pociągi spalinowe chce Intercity. I jak pojadą

Jakub Madrjas 05 listopada 2020

Spalinowy pociąg VT614 dla KŚ w końcu dotarł do Katowic

Tabor i technika

Zobacz zdjęcia VT614 dla Kolei Śląskich

Fotorelacje

Zobacz zdjęcia VT614 dla Kolei Śląskich

jm, Rynek Kolejowy 25 lutego 2013

Rozpoczęły się jazdy próbne pierwszego VT614 dla Kolei Śląskich

Tabor i technika

Sigma: Pierwszy dzień jazd VT614 bezniespodzianek

Tabor i technika

Sigma: Pierwszy dzień jazd VT614 bezniespodzianek

jm, Rynek Kolejowy 03 kwietnia 2013

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5