Włoski przewoźnik Trenitalia zaprezentował w tym tygodniu pierwszy pociąg dużych prędkości nowej generacji ETR 1000 Frecciarossa. Podczas uroczystości w zakładach AnsaldoBreda w Pistoia skład został ochrzczony imieniem i nazwiskiem Pietro Mennei na cześć włoskiego sprintera, który zmarł 21 marca tego roku.
Jak informuje Trenitalia, Frecciarossa 1000 ma być „najszybszym pociągiem, jaki kiedykolwiek trafił do produkcji seryjnej w Europie”. Jednostka będzie przystosowania do jazdy z prędkością maksymalną 400 km/godz., choć w codziennej eksplotacji nie będzie jeździł szybciej niż 360 km/godz. Przewoźnik zamierza w pierwszej kolejności obsłużyć za pomocą tych pociągów linię Alta Velocità, skracając czas podróży między Rzymem a Mediolanem do 2 godzin i 20 minut.
Producentem pojazdu jest konsorcjum firm AnsaldoBreda oraz Bombardier Transportation. Kontrakt na dostawę 50 tego typu pojazdów o wartości 1,54 mld euro Włoskie Koleje Państwowe Ferrovie dello Stato (FS) podpisały w sierpniu 2010 r. Oferta włosko-kanadyjskiego wyniosła 30,8 mln euro za pociąg, podczas gdy drugi oferent, francuski Alstom zaproponował 35 mln euro za jeden skład. Udział Bombardiera w ramach tego zamówienia ma wartość 654 mln euro.
Konstrukcja pociągu, który otrzyma włoski przewoźnik bazuje na jednostce V300 Zefiro zaprojektowanej przez Bombardiera, która została wzbogacona o elementy flagowego pociągu dużych prędkości V250 produkowanego przez AnsladoBredę. W przyszłości pociągi Frecciarossa 1000 będą przeznaczone do obsługi połączeń transgranicznych między Włochami a Francją, Niemcami, Belgią, Holandią, Austrią oraz Szwajcarią. Dlatego mają być przystosowane do różnych systemów zasilania, zarówno do 25kV oraz 15kV prądu przemiennego, jak i 3kV oraz 1,5kV prądu stałego.
Długi na 202 metry ośmioczłonowy pociąg pomieści 469 foteli oraz dwa miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Jest on wyposażony w technologię aktywnego zawieszenia („wychylnego pudła”), bazującą na rozwiązaniu zaprojektowanym dla piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Twindexx, które Bombardier produkuje dla Szwajcarskich Kolei Federalnych (SBB).
Na prezentacji pierwszego składu w zakładach włoskiego producenta taboru w Pistoia obecny był m.in. Mauro Moretti, prezes Ferrovie dello Stato (FS), Alesandro Pansa, prezes włoskiego koncernu zbrojeniowego Finmeccanica, do którego należy AnsaldoBreda, Mauruzio Menfellotto, szef włoskiego producenta taboru oraz Roberto Tazzioli, prezes włoskiego oddziału Bombardiera. Po prezentacji pierwszy egzemplarz superszybkiego pociągi trafi na testy do włoskiej fabryki Bombardiera w Vado Ligure.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.