Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Metro to archaiczny wynalazek?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-04-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Gazeta Wyborcza

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Metro to archaiczny wynalazek?
Coraz częściej poruszany jest temat budowy metra we Wrocławiu. Jednak wielu mieszkańców miasta podchodzi do pomysłu sceptycznie. - Świat się zmienia, zmieniają się nasze motywacje podróży, metro przestanie do nich pasować – mówi „Gazecie Wyborczej” dr Maciej Kruszyna, specjalista od transportu i infrastruktury transportowej. Zdaniem Kruszyny koncepcja metra to XIX-wieczny archaiczny wynalazek.

- Krytykuje się głównie koszty projektu i trudności techniczne - przede wszystkim drążenie tuneli na podmokłym terenie. Ale to nie jest sedno problemu. Jako inżynier nie widzę przeciwwskazań budowlanych ani technicznych. Czy nas na to stać? Nie chciałbym o tym decydować, ale z doświadczenia wiadomo, że pieniądze zawsze się znajdą- informuje „Gazetę Wyborczą” Kruszyna.

Zdaniem specjalisty, metro nie sprawdzi się w przyszłości. - Trzeba zwrócić uwagę na obecne trendy i zmiany, które już zaczynają się kształtować. Zmniejsza się gęstość zaludnienia i rodzaj aktywności, społeczeństwa się starzeją. Nie wszyscy pracują już w tych samym, określonym czasie - za kilkadziesiąt lat znikną korki w godzinach szczytu, bo będziemy przemieszczać się w bardziej rozproszony sposób – przedstawia swoją wizję „Gazecie Wyborczej”  Kruszyna. - Metro opiera się na systemie "totalitarnym": spychamy ludzi pod ziemię i wtłaczamy ich do wagonów na konkretnych stacjach. Największe zalety tego sposobu transportu - szybkość i wygoda - względem codziennego sposobu życia są mało atrakcyjne – uważa specjalista.

- Maszyna była stawiana ponad człowiekiem. Dzisiaj nie musimy popełniać tych samych błędów. Na przykład Hiszpania przeinwestowała w sieć szybkich kolei. Dostali mnóstwo pieniędzy z Unii, mają teraz najdłuższą sieć szybkich kolei w Europie. Nakręcili ceny nieruchomości i materiałów, a w międzyczasie społeczeństwo zbiedniało. Nie ma komu jeździć tymi kolejami – wyjaśnia „Gazecie Wyborczej” Kruszyna. Zdaniem specjalisty, należy „opierać się na rozwiązaniach bardziej kompleksowych, które będą tańsze i pozwolą na większą swobodę podróżowania”.

Więcej

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Madryt: Drzwi peronowe na linii metra. Wstęp do automatyzacji

Pasażer

Madryt: Drzwi peronowe na linii metra. Wstęp do automatyzacji

Roman Czubiński 08 września 2024

Czy warto inwestować w metro?

Infrastruktura

Czy warto inwestować w metro?

Jakub Balik, Robert Wojciechowski 21 stycznia 2024

Metro: Nowe, szklane wejście na Świętokrzyskiej otwarte

Pasażer

Metro: Nowe, szklane wejście na Świętokrzyskiej otwarte

inf. pras. UM Warszawa 24 sierpnia 2023

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Tabor i technika

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 02 lipca 2023

Zobacz również:

Madryt: Drzwi peronowe na linii metra. Wstęp do automatyzacji

Pasażer

Madryt: Drzwi peronowe na linii metra. Wstęp do automatyzacji

Roman Czubiński 08 września 2024

Czy warto inwestować w metro?

Infrastruktura

Czy warto inwestować w metro?

Jakub Balik, Robert Wojciechowski 21 stycznia 2024

Metro: Nowe, szklane wejście na Świętokrzyskiej otwarte

Pasażer

Metro: Nowe, szklane wejście na Świętokrzyskiej otwarte

inf. pras. UM Warszawa 24 sierpnia 2023

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Tabor i technika

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 02 lipca 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5