SERWISY PARTNERSKIE rynekinfrastruktury.pl transport-publiczny.pl rynek-lotniczy.pl tor-konferencje.pl zdgtor.pl
Siemens: W niedzielę debiut wodorowego Mireo w Niemczech
Roman Czubiński 12 grudnia 2024
Pierwsze wodorowe zespoły trakcyjne Mireo Plus H otrzymały zezwolenie na przewozy pasażerskie – informuje Siemens Mobility. Oznacza to, że będą mogły zgodnie z planem zacząć kursować liniowo w dniu zmiany rocznego rozkładu jazdy – 15 grudnia. Zezwolenie to kolejny krok w stronę bezemisyjności transportu, którą chcą osiągnąć władze landów Berlin-Brandenburgia i Bawaria.
Z Łodzi znów do Torunia Wschodniego. Czy przybędzie pasażerów?
PKP PLK: Wykorzystanie KPO bardzo ambitnym zadaniem
PKP Intercity: Miliardy dla polskich firm i pracowników
Niemcy: Pociągi wodorowe stoją bez paliwa. Jak długo?
Roman Czubiński 12 września 2024
Wodorowe zespoły trakcyjne obsługujące połączenia w Dolnej Saksonii musiały zostać odstawione z powodu braku paliwa. Przewoźnik doraźnie zastępuje pojazdy taborem spalinowym, którego jest jednak zbyt mało, by zapewnić pasażerom porównywalny komfort podróży, a nawet realizację wszystkich kursów. Według zapewnień dostawcy wodoru problem ma zostać rozwiązany w najbliższych dniach.
Chińska lokomotywa na wodór pociągnęła 10 000 ton
Stadler podbija rynek wodorowy w USA
Siemens kończy pierwsze testy pociągu wodorowego w Bawarii
Włochy: Duże inwestycje w tabor wodorowy
Roman Czubiński 16 czerwca 2024
60 dwutrakcyjnych pojazdów elektryczno-wodorowych, 11 jednostek wyłącznie wodorowych oraz dwa klasyczne EZT – to elementy wartego 700 mln euro planu zakupowego dla kolei w regionach, finansowanego przez włoski rząd. Inwestycje będą częścią długofalowego planu rozwoju Grupy FS.
Z Łodzi znów do Torunia Wschodniego. Czy przybędzie pasażerów?
PKP PLK: Wykorzystanie KPO bardzo ambitnym zadaniem
PKP Intercity: Miliardy dla polskich firm i pracowników
Czeski Orlen Unipetrol i Pesa z memorandum dotyczącym wodoru
Michał Szymajda 13 czerwca 2024
Grupa rafineryjno-petrochemiczna ORLEN Unipetrol oraz producent taboru kolejowego Pesa podpisały memorandum o współpracy w zakresie rozwoju niskoemisyjnego transportu opartego na napędach wodorowych. Do porozumienia doszło podczas targów kolejowych Rail Business Days w Ostrawie.
PESA dołącza do Partnerów Pawilonu Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai
Krzysztof Zdziarski (PESA): Rozwijamy się tak w kraju, jak i za granicą
Pesy w Ghanie już z pasażerami. Kursują na trasie Tema-Mpakadan
Pesa: Chcemy kojarzyć się z niezawodnością
Roman Czubiński 07 czerwca 2024
Inwestycje w wyposażenie bydgoskiej fabryki umożliwią nam zwiększenie produkcji, wejście na kolejne rynki oraz zaoferowanie nowych rodzajów pojazdów – zapowiedział podczas Kongresu Rozwoju Transportu prezes zarządu Pesy Krzysztof Zdziarski. Wśród tych ostatnich mają znaleźć się zespoły trakcyjne o prędkości co najmniej 250 km/h, przygotowane wspólnie z partnerem zagranicznym. Zapewnił też, że producent pracuje nad poprawą niezawodności swoich produktów.
PESA dołącza do Partnerów Pawilonu Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai
Krzysztof Zdziarski (PESA): Rozwijamy się tak w kraju, jak i za granicą
Pesy w Ghanie już z pasażerami. Kursują na trasie Tema-Mpakadan
Wodór w transporcie kolejowym: Do wdrożenia na dużą skalę daleko
Roman Czubiński 29 kwietnia 2024
Wobec konieczności rezygnacji z silników Diesla dla każdej z tras niezelektryfikowanych trzeba przeprowadzić dokładną analizę i wybrać optymalne rozwiązanie. Może nim być tabor wodorowy, ale także bateryjny lub elektryfikacja. Część przewoźników uważa, że organy UE zbyt wcześnie podjęły decyzję o wycofaniu się ze wspierania inwestycji w tabor spalinowy – to wnioski z debaty podczas Europejskiego Forum Taborowego.
Leasing taboru: Jak zachęcić przewoźników?
Nowy tabor: Fundusze UE są niezbędne, ale nie wystarczą
Pekao Leasing: Możemy pomóc w szybszej wymianie taboru
Wodorowy pociąg z Hiszpanii teraz na torach w Portugalii
Przemysław Farsewicz 21 kwietnia 2024
Prototyp wodorowego składu, który powstał w ramach projektu FCH2Rail, we współpracy m.in. z CAF-a i Toyoty, po długich testach w Hiszpanii przeszedł już jazdy próbne na torach w Portugalii. To drugi europejski kraj, w którym pojazd uzyskał dopuszczenie. Skład H2 ma za sobą już 8,5 tys. przejechanych kilometrów.
Z Łodzi znów do Torunia Wschodniego. Czy przybędzie pasażerów?
PKP PLK: Wykorzystanie KPO bardzo ambitnym zadaniem
PKP Intercity: Miliardy dla polskich firm i pracowników
Chińska lokomotywa na wodór pociągnęła 10 000 ton
Jakub Madrjas 10 kwietnia 2024
Chiński producent taboru CRRC Zhuzhou pochwalił się udanym testem lokomotywy wodorowej z pociągiem złożonym ze 105 wagonów.
Niemcy: Pociągi wodorowe stoją bez paliwa. Jak długo?
Stadler podbija rynek wodorowy w USA
Siemens kończy pierwsze testy pociągu wodorowego w Bawarii
Pesa na World Smart Energy Week w Tokio
jm, Rynek Kolejowy/Pesa 03 marca 2024
Bydgoska Pesa wzięła udział w największej światowej konferencji dotyczącej zielonej energii - World Smart Energy Week w Tokio. Na zaproszenie organizatorów wykład na temat technologii wodorowej producenta wygłosił prezes Krzysztof Zdziarski.
PESA dołącza do Partnerów Pawilonu Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai
Krzysztof Zdziarski (PESA): Rozwijamy się tak w kraju, jak i za granicą
Pesy w Ghanie już z pasażerami. Kursują na trasie Tema-Mpakadan
Jeszcze więcej Flirtów H2 dla Kalifornii
Jakub Madrjas 21 lutego 2024
Stan Kalifornia i Stadler podpisały umowę na sześć dodatkowych pociągów wodorowych Flirt H2. Szwajcarski producent sprzedał tym samym już 150 pociągów z napędem bateryjnym lub wodorowym.
Kolejny szwajcarski kontrakt Stadlera. Ezety trafią do RBS
Stadler: Jesteśmy gotowi, by sprostać zapotrzebowaniu na tabor
Teksas kupuje kolejne spalinowe Flirty od Stadlera
Francuski SNCF z przetargami na 180 dwusystemowych składów
Przemysław Farsewicz 17 lutego 2024
Francuskie koleje SNCF ogłosiły dwa przetargi na dostawy łącznie 180 dwusystemowych składów do obsługi regionalnych połączeń kolejowych. Ponadto składy zostaną wyposażone w dodatkowy napęd – część w ogniwa wodorowe, a reszta w baterie. Przewidziano dwie 10-letnie umowy ramowe.
Atak na sieć TGV na początku Igrzysk Olimpijskich. Ruch częściowo wznawiany [aktualizacja]
Francja: SNCF sprzedaje kilkunastoletnie elektrowozy
Bilety za 10 euro na 10-lecie marki Ouigo. To francuski kolejowy Ryanair
Pociąg dużych prędkości... na wodór!
Mikołaj Kobryński 28 stycznia 2024
10 hiszpańskich przedsiębiorstw łączy siły w ramach projektu Hympulso, którego celem jest opracowanie i budowa pociągu dużych prędkości, który będzie napędzany energią elektryczną pochodzącą nie z sieci trakcyjnej, lecz wodorowych ogniw paliwowych. Bazą dla planowanej konstrukcji ma być znany już pociąg Talgo 250. Jego producent jest liderem projektu.
CPK. Gdzie znajdzie się dworzec i stacja w Kaliszu?
Czy KDP Warszawa – Łódź w 2028 roku była realna? Kontekst energetyczny
“Linia Y”. Pociągi z Poznania do Warszawy w miksie. Szybsze i wolniejsze
Włosi kupią kolejne wodorowe pociągi na wąski tor
Michał Szymajda 18 stycznia 2024
Ferrovie della Calabria (FdC) – operator wąskotorowych linii w czubku włoskiego buta zamówi trzy kolejne wodorowe zespoły trakcyjne mogące operować na wąskim torze.
Kolejny szwajcarski kontrakt Stadlera. Ezety trafią do RBS
Stadler: Jesteśmy gotowi, by sprostać zapotrzebowaniu na tabor
Teksas kupuje kolejne spalinowe Flirty od Stadlera
Rumunia: Trzeci przetarg na wodorowe zespoły trakcyjne. Tym razem się uda?
Roman Czubiński 12 stycznia 2024
Do 26 stycznia można składać oferty w przetargu na dostawę 12 wodorowych zespołów trakcyjnych dla kolei rumuńskich. Niepowodzenie poprzednich przetargów skłoniło zamawiającego do zmniejszenia wymagań. Nadal jednak utrzymaniem taboru przez 15 lub nawet 30 lat ma zajmować się producent – informuje rumuński Urząd ds. Reformy Kolei (ARF).
Wodorowa Coradia iLint wozi pasażerów w kanadyjskim Quebecu
Rumunia chce kupić wodorowe zespoły trakcyjne za miliard euro
Alstom z umową na wodorowe Coradie na południe Włoch
Michał Szymajda 06 stycznia 2024
Alstom dostarczy pierwsze pociągi wodorowe do włoskiego regionu Apulia oraz drugie zamówienie pociągów w ramach umowy ramowej z Lombardią
Pierwsza rumuńska Coradia Stream już na linii
Alstom rozbudowuje fabrykę w Chorzowie dla kontraktu z Niemcami
Pierwsza Coradia Max z Chorzowa wyjechała na testy do Niemiec
Cyza: Gdy pojawią się pieniądze z KPO, wodór znów wzbudzi zainteresowanie
Jakub Madrjas, współpraca: Kasper Fiszer 23 grudnia 2023
O szansach na wdrożenie technologii wodorowej w Polsce, o zmianach w strukturze Alstom po przejęciu Bombardiera oraz o inwestycjach we wrocławskim zakładzie koncernu rozmawiamy ze Sławomirem Cyzą, prezesem Alstom Polska.
Z Łodzi znów do Torunia Wschodniego. Czy przybędzie pasażerów?
PKP PLK: Wykorzystanie KPO bardzo ambitnym zadaniem
PKP Intercity: Miliardy dla polskich firm i pracowników
Pierwsza flota wodorowa Siemensa w centrum testowym
inf. pras. Siemens Mobility 11 grudnia 2023
Siemens Mobility zbudował siedem dwuwagonowych pociągów Mireo Plus H dla Niederbarnimer Eisenbahn (NEB). Ostatni pociąg z tej serii opuścił fabrykę w Krefeld 30 października 2023 r. i został przeniesiony do centrum testowego Siemens Mobility w Wegberg-Wildenrath koło Mönchengladbach.
Siemens Mobility: Bardzo duży wzrost zamówień kolejowych
Vectrain na InnoTrans. Dojedzie do Berlina nie tylko na targi [zdjęcia]
Tomasz Prejs szefem Siemens Mobility w Polsce
Wodorowa hybryda CAF intensywnie testowana w Hiszpanii
Michał Szymajda 17 listopada 2023
Rozpoczęto testy bardzo ciekawego zespołu trakcyjnego wykorzystujące wodór do produkcji energii elektrycznej, ale posiadającego także pantografy do pracy pod siecią trakcyjną.
CAF dostarczy nowe pociągi metra do Oslo
CAF zbudował zupełnie nowe elektryczne jednostki dla Majorki
Wielka Brytania: CAF dostarczy zespoły elektryczno-spalinowo-bateryjne
Lokomotywa wodorowa Pesy na testach w Ciech Cargo
Redakcja/inf. pras. 15 listopada 2023
W czwartek 9 listopada na terenie bocznicy kolejowej w Inowrocławiu, należącej do Grupy Ciech, odbyły się testy pierwszej manewrowej lokomotyw wodorowej w Polsce. Testowana lokomotywa SM42-6Dn została wyprodukowana przez Pesę Bydgoszcz. Zbiorniki lokomotywy mieszczą 175 kg wodoru, a w skład systemu trakcyjnego wchodzą również dwa ogniwa paliwowe, z których każde ma moc 85kW, bateria oraz cztery silniki trakcyjne. To pierwsza tego typu lokomotywa wodorowa w Europie, dopuszczona do eksploatacji przez polski Urząd Transportu Kolejowego.
CIECH Cargo zmienia nazwę na Qemetica Cargo
Ciech Cargo z systemem operacyjnym RailSoft
Ciech Cargo z własnym ośrodkiem szkoleniowym
Stadler podbija rynek wodorowy w USA
Jakub Madrjas 13 października 2023
Szwajcarski Stadler umacnia swoją pozycję w Stanach Zjednoczonych. Właśnie podpisał kolejną umowę na pociągi wodorowe dla Kalifornii.
Niemcy: Pociągi wodorowe stoją bez paliwa. Jak długo?
Chińska lokomotywa na wodór pociągnęła 10 000 ton
Siemens kończy pierwsze testy pociągu wodorowego w Bawarii
Pesa podsumowuje Trako 2023. Jest nagroda! [film]
inf. pras. Pesa 25 września 2023
Zakończone w Gdańsku jubileuszowe XV, Międzynarodowe Targi Kolejowe Traku 2023 były dla Pesa Bydgoszcz pod wieloma względami wyjątkowe. Począwszy od zmiany sposobu prezentacji pojazdów, przez nowy design stoiska, na którym odbyło się ponad 100 spotkań, a które odwiedziło ponad 1000 gości, aż po dobre wiadomości, które napłynęły w czasie targów z zagranicy.
Trako 2023 w podsumowaniu Stadlera [film]
Siemens podsumowuje targi Trako (wideo)
Siemens Mobility podsumowuje targi Trako 2023
Stadler: Wodór wymaga prądu z OZE. Dziś lepiej kupować pojazdy bateryjne
Łukasz Malinowski 24 września 2023
– USA jest obecnie bardziej perspektywicznym rynkiem dla pojazdów wodorowych niż Europa. Wynika to z większej długości linii niezelektryfikowanych. Dla krótkich odcinków w Europie lepszym rozwiązaniem jest tabor bateryjny – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” członek zarządu Stadler Polska Arkadiusz Świerkot.
Profesor Politechniki Krakowskiej: Musimy sięgnąć po ogniwa paliwowe
Wielkopolska chce pociągów na wodór
Czas na wodór w pociągach
Zdziarski: Jest duże zainteresowanie naszą lokomotywą wodorową
Jakub Madrjas 19 września 2023
- Właściwie natychmiast po decyzji Prezesa UTK otrzymaliśmy zapytania ofertowe od klientów zainteresowanych modernizacją swoich spalinowych lokomotyw do napędu wodorowego i wszystko wskazuje na to, że wkrótce podpiszemy kolejne umowy - mówi Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy.
PESA dołącza do Partnerów Pawilonu Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai
Krzysztof Zdziarski (PESA): Rozwijamy się tak w kraju, jak i za granicą
Pesy w Ghanie już z pasażerami. Kursują na trasie Tema-Mpakadan
Niespodzianka Pesy na Trako. Wodorem na Hel!
Jakub Madrjas 15 września 2023
W zeszłym miesiącu Pesa w tajemnicy wykonała testowy przejazd pociągu pasażerskiego prowadzonego lokomotywą wodorową z Gdyni do Helu. Teraz, podczas targów Trako, takie przejazdy (już oficjalne) powtórzą się dwukrotnie!
PESA dołącza do Partnerów Pawilonu Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai
Krzysztof Zdziarski (PESA): Rozwijamy się tak w kraju, jak i za granicą
Pesy w Ghanie już z pasażerami. Kursują na trasie Tema-Mpakadan
Siemens kończy pierwsze testy pociągu wodorowego w Bawarii
inf. pras 15 września 2023
Siemens Mobility zakończył pierwsze jazdy testowe pociągu Mireo Plus H napędzanego wodorem w Bawarii. Dwuczłonowy skład wejdzie do ruchu pasażerskiego w połowie 2024 r. n
Niemcy: Pociągi wodorowe stoją bez paliwa. Jak długo?
Chińska lokomotywa na wodór pociągnęła 10 000 ton
Stadler podbija rynek wodorowy w USA
Włochy: Stadler dostarczy pierwsze wąskotorowe pojazdy wodorowe
Roman Czubiński 20 lipca 2023
Włoscy przewoźnicy kolejowi ARST i Ferrovie della Calabria zawarli ze Stadlerem dwie umowy ramowe na dostawę i utrzymanie łącznie 25 wodorowych zespołów trakcyjnych na tor 950 mm. Będą to pierwsze na świecie wąskotorowe jednostki o takim źródle napędu.
Kolejny szwajcarski kontrakt Stadlera. Ezety trafią do RBS
Stadler: Jesteśmy gotowi, by sprostać zapotrzebowaniu na tabor
Teksas kupuje kolejne spalinowe Flirty od Stadlera
PGE zapowiada drezynę na wodór
inf. pras 29 czerwca 2023
PGE Energetyka Kolejowa i Poznański Instytut Technologiczny podpisały list intencyjny dotyczący współpracy przy rozwoju wodoru na kolei. Zapowiadają budowę drezyny na ogniwa paliwowe.
Niemcy: Pociągi wodorowe stoją bez paliwa. Jak długo?
Chińska lokomotywa na wodór pociągnęła 10 000 ton
Stadler podbija rynek wodorowy w USA
Chińczycy przerobili ciężką lokomotywę spalinową na wodorową
Jakub Madrjas 19 czerwca 2023
Chiński gigant taborowy CRRC wykonał pierwszą modernizację ciężkiej, spalinowej lokomotywy towarowej w taki sposób, by korzystała z ogniw wodorowych. W ten sposób powstał zdecydowanie najpotężniejszy jak dotąd pojazd napędzany błękitnym paliwem.
Niemcy: Pociągi wodorowe stoją bez paliwa. Jak długo?
Chińska lokomotywa na wodór pociągnęła 10 000 ton
Stadler podbija rynek wodorowy w USA
Hiszpania: Testy prototypowego pociągu wodorowego
Mikołaj Kobryński 17 czerwca 2023
W ramach projektu FCH2Rail, realizowanego przez CAF, DLR, Toyotę, Adif, CNH2, IP i Stemmann-Technik, powstał prototyp pociągu wodorowego w oparciu o istniejącą konstrukcję eksploatowaną od lat przez hiszpańskie koleje państwowe Renfe, obsługującą połączenia podmiejskie Cercanías, w której dokonano przebudowy układu napędowego. Ta konstrukcja to Civia, produkowana dla Renfe przez CAF i Siemensa w latach 2002-2010. Powstał w ten sposób zespół trakcyjny, który na odcinkach zelektryfikowanych wykorzystuje energię elektryczną z sieci trakcyjnej, a poza nimi zarówno produkuje ją w wodorowych ogniwach paliwowych, jak też pobiera z akumulatorów.
CAF dostarczy nowe pociągi metra do Oslo
CAF zbudował zupełnie nowe elektryczne jednostki dla Majorki
Wodorowa hybryda CAF intensywnie testowana w Hiszpanii
Alstom ma umowę z dostawcą wodoru na Polskę
inf. pras oprac. JM 13 czerwca 2023
Alstom podpisał umowę z Air Products na dystrybucję i magazynowanie wodoru oraz zapewnienie infrastruktury tankowania na Polskę.
Niemcy: Pociągi wodorowe stoją bez paliwa. Jak długo?
Chińska lokomotywa na wodór pociągnęła 10 000 ton
Stadler podbija rynek wodorowy w USA
Wodorowa Pesa: Znamy szczegóły dopuszczenia do eksploatacji
Roman Czubiński 09 czerwca 2023
Lokomotywa wodorowa 6Dn trafi wkrótce na testy do Orlenu, gdzie jej parametry pozwolą jej zastąpić maszynę serii SM42. Pesa podkreśla, że jej wyrób uzyskał homologację jako pierwszy tego typu pojazd na świecie. Opracowane rozwiązania wodorowe będą mogły być wykorzystane w przyszłych pojazdach pasażerskich, których konstrukcja ma być gotowa za 3-4 lata.
Pierwsza chińska lokomotywa wodorowa po testach bezpieczeństwa
Lokomotywa wodorowa Pesy – wkrótce testy, w tym roku homologacja
Lokomotywa wodorowa: Wiele trudności do pokonania
Lokomotywa wodorowa Pesy dopuszczona do ruchu
Jakub Madrjas 06 czerwca 2023
Jak ogłosił prezes Pesy Krzysztof Zdziarski, pierwsza polska lokomotywa wodorowa otrzymała dokumenty dopuszczające do eksploatacji.
PESA dołącza do Partnerów Pawilonu Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai
Krzysztof Zdziarski (PESA): Rozwijamy się tak w kraju, jak i za granicą
Pesy w Ghanie już z pasażerami. Kursują na trasie Tema-Mpakadan
Tabor kolejowy coraz bardziej ekologiczny, a co z ekonomią?
Jakub Madrjas 25 maja 2023
Europejskie trendy w budowie taboru kolejowe kreowane są przede wszystkim przez decyzje Komisji Europejskiej. Ta już od kilku lat przestała wspierać zakup pociągów spalinowych. Uczestnicy Europejskiego Forum Taborowego zastanawiali się, czy to dobra wiadomość dla Polski.
Ponad 62% linii kolejowych w Polsce jest zelektryfikowanych
KPO: Budimex zbuduje podstacje dla linii Ełk - Korsze
Nowa książka pt. „Elektryfikacja Warszawskiego Węzła Kolejowego 1933–1944"
Tak Pesa tankuje wodór
Jakub Madrjas 31 marca 2023
Lokomotywa wodorowa Pesy czeka na ostatnie dokumenty dopuszczające pojazd do eksploatacji. W fabryce producenta w Bydgoszczy mieliśmy okazję przyjrzeć się tankowaniu najnowszego dziecka polskiej techniki.
PESA dołącza do Partnerów Pawilonu Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai
Krzysztof Zdziarski (PESA): Rozwijamy się tak w kraju, jak i za granicą
Pesy w Ghanie już z pasażerami. Kursują na trasie Tema-Mpakadan
Stadler. Jechaliśmy wodorowym Flirtem!
Łukasz Malinowski 17 marca 2023
W zeszłym roku w Berlinie Stadler pokazał światu swój pierwszy zespół trakcyjny zasilany wodorem. To Flirt H2 dla amerykańskiego San Bernardino. Mieliśmy okazje przetestować ten pojazd w Szwajcarii.
Kolejny szwajcarski kontrakt Stadlera. Ezety trafią do RBS
Stadler: Jesteśmy gotowi, by sprostać zapotrzebowaniu na tabor
Teksas kupuje kolejne spalinowe Flirty od Stadlera
Rumunia. Duże zamówienia na tabor dzięki KPO. Startują Alstom i Pesa
Jakub Madrjas 03 marca 2023
Jednym z największych beneficjentów KPO jest Rumunia. Tamtejsza kolej uruchamia kolejne inwestycje taborowe. Pierwsze składy już buduje w Chorzowie Alstom. O kolejne kontrakty francuski koncern rywalizuje z polską Pesą.
Na środki z KPO na tramwaje jeszcze poczekamy
Wielkopolska także nie kupi nowego taboru z KPO!
KPO także na nowe i obecne trasy tramwajowe
Wodorowy iILint będzie testowany w Kanadzie
inf. pras 26 lutego 2023
Latem tego roku Alstom zaprezentuje swój pociąg wodorowy Coradia iLint w ruchu z pasażerami w kanadyjskiej prowincji Quebec.
Pierwsza rumuńska Coradia Stream już na linii
Alstom rozbudowuje fabrykę w Chorzowie dla kontraktu z Niemcami
Pierwsza Coradia Max z Chorzowa wyjechała na testy do Niemiec
Chiny uruchamiają pociąg wodorowy na 160 km/h
Przemysław Farsewicz, Jakub Madrjas 16 lutego 2023
CRRC wprowadza na rynek bezemisyjny pociąg napędzany wodorem. Skład wyposażono dodatkowo w superkondensatory. Ten czteroczłonowy pojazd może osiągnąć prędkość 160 km/h.
Niemcy: Pociągi wodorowe stoją bez paliwa. Jak długo?
Chińska lokomotywa na wodór pociągnęła 10 000 ton
Stadler podbija rynek wodorowy w USA
Bank Światowy: Kolej niezastąpiona w walce o ekologię
Roman Czubiński 23 grudnia 2022
Przeniesienie jak największej ilości przewozów pasażerskich i towarowych na kolej to najszybszy z dostępnych dziś środków ograniczenia emisji gazów cieplarnianych z transportu. Nowe osiedla mieszkaniowe i zakłady przemysłowe należy lokować przy istniejących już liniach kolejowych lub z rezerwą dla wybudowania linii w przyszłości. Niezależnie od tego powinno się wspierać spółki kolejowe w wymienianiu źródeł napędu pojazdów na bardziej ekologiczne, priorytetowo traktując inwestycje w elektryfikację linii oraz pojazdy bateryjne – to wnioski z raportu Banku Światowego na temat roli kolei w dekarbonizacji transportu.
Dekarbonizacja europejskiego lotnictwa to koszt 800 mld euro
Wojna a energetyka: Nie ma odwrotu od „zielonego” kursu
Pesa zakończyła testy lokomotywy wodorowej. Prezentacja tankowania na filmie
inf. pras oprac. JM 14 grudnia 2022
Pesa z sukcesem zakończyła badania homologacyjne wodorowej lokomotywy SM42-6Dn. Producent pokazał też szybką i bezpieczną procedurę tankowania wodoru.
PESA dołącza do Partnerów Pawilonu Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai
Krzysztof Zdziarski (PESA): Rozwijamy się tak w kraju, jak i za granicą
Pesy w Ghanie już z pasażerami. Kursują na trasie Tema-Mpakadan
Pesa zakończyła testy lokomotywy wodorowej
Jakub Madrjas 06 grudnia 2022
Pesa i Instytut Kolejnictwa zakończyły testy prototypowej lokomotywy manewrowej 6Dn z ogniwami wodorowymi. Tymczasem firma Air Products, która jest dostawcą wodoru i infrastruktury tankowania, zdradziła szczegóły zastosowanych rozwiązań.
PESA dołącza do Partnerów Pawilonu Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai
Krzysztof Zdziarski (PESA): Rozwijamy się tak w kraju, jak i za granicą
Pesy w Ghanie już z pasażerami. Kursują na trasie Tema-Mpakadan
Grupa Alstom pod kreską, ale z mocno rosnącą sprzedażą
Przemysław Farsewicz 21 listopada 2022
Alstom, francuski producent taboru kolejowego, nie może narzekać na brak zamówień – wzrasta ich ilość i wartość. Firma odbudowuje także swoją płynność finansową, która ucierpiała po przejęciu Bombardiera. Francuzi liczą na zdecydowaną poprawę jeszcze w tym roku obrotowym. Mimo trudnej sytuacji na rynku, Alstom ma nadzieję na stabilny rozwój – w tym w segmencie rozwiązań wodorowych.
Pierwsza rumuńska Coradia Stream już na linii
Alstom rozbudowuje fabrykę w Chorzowie dla kontraktu z Niemcami
Pierwsza Coradia Max z Chorzowa wyjechała na testy do Niemiec
Wodór mniej opłacalny od hybryd bateryjnych?
Roman Czubiński 09 listopada 2022
Koszty życia kolejowych pojazdów wodorowych znacząco przewyższają tabor elektryczny – zarówno zasilany z sieci górnej, jak i hybrydowy. W 30-letnim okresie eksploatacji różnica może przekroczyć nawet 70% – to wyniki badań przeprowadzonych na lokalnej sieci kolejowej w Niemczech. Badania zleciło ministerstwo transportu niemieckiego landu Badenia-Wirtembergia.
Ekologiczna, cicha i bezpieczna – sprawdź najnowsze dane o kolei
Lotnictwo i kolej: Różne drogi do ekologii
Raport EEA: Zachęćmy pasażerów samolotów, by wybrali KDP
Lokomotywa wodorowa Pesy rozpoczyna ostatnie testy w Żmigrodzie
Jakub Madrjas 30 października 2022
Pesa rozpoczyna ostatnie testy lokomotywy wodorowej SM42-6Dn na torze Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie.
PESA dołącza do Partnerów Pawilonu Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai
Krzysztof Zdziarski (PESA): Rozwijamy się tak w kraju, jak i za granicą
Pesy w Ghanie już z pasażerami. Kursują na trasie Tema-Mpakadan
Świętokrzyskie może postawić na wodorowe pociągi dla Polregio
Jakub Madrjas 20 października 2022
Województwo świętokrzyskie zakończyło negocjacje z Komisją Europejską dotyczące funduszy z perspektywy 2021-2027. Będą środki na zakup taboru kolejowego, których beneficjentem będzie Polregio. Komisja wykluczyła ostatecznie możliwość dofinansowania taboru hybrydowego, jaki chce pozyskać samorząd.
Polregio unieważnia przetarg na 4 używane EZT
Polregio o Lubuskiem: Potrzebujemy więcej czasu
PGE Energetyka Kolejowa zapewni dostawy energii trakcyjnej dla Polregio
Elf na olej roślinny i manewrówka - nowości w strategii Pesa 2026+
Jakub Madrjas 04 października 2022
Podczas targów Innotrans poznaliśmy zaktualizowaną strategię Pesy. Producent mocno stawia na ekologię, oferując m. in. pojazdy z platformy Regio160 przystosowane do korzystania z paliwa roślinnego (HVO) z perspektywą przejścia na wodór. Zmienia się też koncepcja lokomotywy wodorowej - producent zamiast modernizacji SM42 będzie budował nowe pojazdy.
PESA dołącza do Partnerów Pawilonu Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai
Krzysztof Zdziarski (PESA): Rozwijamy się tak w kraju, jak i za granicą
Pesy w Ghanie już z pasażerami. Kursują na trasie Tema-Mpakadan
Lokomotywa wodorowa Pesy: Wkrótce pierwsze jazdy z wodorem [film]
Jakub Madrjas 26 września 2022
W sieci można zobaczyć film z pierwszych przejazdów lokomotywy wodorowej Pesy. Pojazd wkrótce czeka pierwsze uruchomienie ogniw wodorowych i przejazd na tor testowy Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie.
PESA dołącza do Partnerów Pawilonu Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai
Krzysztof Zdziarski (PESA): Rozwijamy się tak w kraju, jak i za granicą
Pesy w Ghanie już z pasażerami. Kursują na trasie Tema-Mpakadan
Rekord iLinta. 1175 km na jednym tankowaniu wodoru
inf. pras 18 września 2022
Pociąg wodorowy Coradia iLint przejechał 1175 kilometrów na jednym zbiorniku wodoru - podał Alstom.
Pierwsza rumuńska Coradia Stream już na linii
Alstom rozbudowuje fabrykę w Chorzowie dla kontraktu z Niemcami
Pierwsza Coradia Max z Chorzowa wyjechała na testy do Niemiec
Co pokaże Alstom na targach Innotrans?
inf. pras 14 września 2022
Alstom zaprezentuje na największych targach kolejowych w Berlinie m.in. pociąg wodorowy iLint oraz rozwiązania dotyczące cyfryzacji kolei.
Pierwsza rumuńska Coradia Stream już na linii
Alstom rozbudowuje fabrykę w Chorzowie dla kontraktu z Niemcami
Pierwsza Coradia Max z Chorzowa wyjechała na testy do Niemiec
Pesa i Orlen na Innotrans. Nie tylko lokomotywa wodorowa
Jakub Madrjas 12 września 2022
– Odnowiona Pesa to nie tylko innowacje w pojazdach, ale także nowe technologie i jakość produkcji – mówi prezes Pesy Krzysztof Zdziarski. Na berlińskich targach Innotrans spółka skupi się na technologii wodorowej, prezentując kompletny system lokomotywy i tankowania wspólnie z PKN Orlen.
PESA dołącza do Partnerów Pawilonu Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai
Krzysztof Zdziarski (PESA): Rozwijamy się tak w kraju, jak i za granicą
Pesy w Ghanie już z pasażerami. Kursują na trasie Tema-Mpakadan
Pierwsza jazda pociągu wodorowego Siemensa! Byliśmy na pokładzie [zdjęcia]
Jakub Madrjas 09 września 2022
W centrum testowym Siemensa w Nadrenii Północnej-Westfalii wzięliśmy dziś udział w pierwszym przejeździe nowego pociągu Mireo Plus H z ogniwami wodorowymi. Zaprezentowano także mobilną stację tankowania wodoru.
Siemens Mobility zaprezentował Velaro dla Egiptu [zdjęcia wnętrza]
Siemens testuje kolejne piętrowe Desiro HC dla Egiptu [zdjęcia]
Ogromne inwestycje Siemensa w bazę utrzymaniową RRX w Dortmundzie
Lokomotywa wodorowa Pesy po pierwszych uruchomieniach
Jakub Madrjas 21 sierpnia 2022
Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", lokomotywa wodorowa Pesy ma już za sobą pierwsze próby ruchowe na terenie zakładu. Po targach Innotrans planowane są już testy na torze Instytutu Kolejnictwa - razem z dugą nowością, hybrydową lokomotywą Dual Power.
PESA dołącza do Partnerów Pawilonu Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai
Krzysztof Zdziarski (PESA): Rozwijamy się tak w kraju, jak i za granicą
Pesy w Ghanie już z pasażerami. Kursują na trasie Tema-Mpakadan
Siemens dostarczy wodorowe Mireo do Berlina-Brandenburgii
inf. pras 27 czerwca 2022
Siemens Mobility dostarczy 7 dwuwagonowych pociągów Mireo Plus H zasilanych ogniwami paliwowymi dla Niederbarnimer Eisenbahn (NEB). Wcześniej przewoźnik zamówił również bateryjną wersję tych nowoczesnych pociągów.
Z Łodzi znów do Torunia Wschodniego. Czy przybędzie pasażerów?
PKP PLK: Wykorzystanie KPO bardzo ambitnym zadaniem
PKP Intercity: Miliardy dla polskich firm i pracowników
Hiszpańscy producenci ścigają się na pociągi wodorowe
Przemysław Farsewicz 12 czerwca 2022
W Hiszpanii realizowane są dwa projekty, których celem jest stworzenie pociągu poruszającego się zarówno po torach wyposażonych w sieć trakcyjną, jak i jej pozbawionych. CAF rozpoczął testy bimodalnej jednostki zasilanej z sieci trakcyjnej oraz wodoru. Nad własnym pociągiem wodorowym pracuje także Talgo, który rusza z kolei z testami dynamicznymi.
Z Łodzi znów do Torunia Wschodniego. Czy przybędzie pasażerów?
PKP PLK: Wykorzystanie KPO bardzo ambitnym zadaniem
PKP Intercity: Miliardy dla polskich firm i pracowników
Europejskie Forum Taborowe. "Nie zamrażajmy inwestycji w obliczu wojny"
Roman Czubiński 19 maja 2022
Wobec nieprzewidywalnej sytuacji na świecie przewoźnicy kolejowi powinni być w najbliższym czasie gotowi do aktualizacji swoich strategii taborowych. Błędem byłoby jednak całkowite zamrożenie inwestycji w zakupy i modernizację taboru – wynika z debaty podczas Europejskiego Forum Taborowego.
Czy polski rynek taborowy może zaistnieć na Ukrainie?
Boom na polskim rynku taborowym?
Europejskie Forum Taborowe już w maju w Warszawie!
Orlen i Alstom wspólnie rozwiną wodór na kolei!
inf. pras 17 maja 2022
PKN Orlen podpisał porozumienie o strategicznej współpracy z firmą Alstom przy dostawach bezemisyjnych, ekologicznych pociągów i paliwa wodorowego dla publicznego transportu kolejowego. Jak czytamy w komunikacie, pierwsze pojazdy wodorowe mają szansę wyjechać na linie regionalne w ciągu dwóch lat.
Pierwsza rumuńska Coradia Stream już na linii
Alstom rozbudowuje fabrykę w Chorzowie dla kontraktu z Niemcami
Pierwsza Coradia Max z Chorzowa wyjechała na testy do Niemiec
Siemens i DB zaprezentowały wodorowe Mireo Plus H
inf. pras oprac. JM 05 maja 2022
Deutsche Bahn i Siemens Mobility zaprezentowały kompletny system wodorowy w fabryce Siemensa w Krefeld: nowo opracowany Mireo Plus H, pociąg najnowszej generacji napędzany wodorem, oraz nowo zaprojektowaną mobilną naczepę do przechowywania wodoru.
Siemens Mobility zaprezentował Velaro dla Egiptu [zdjęcia wnętrza]
Siemens testuje kolejne piętrowe Desiro HC dla Egiptu [zdjęcia]
Ogromne inwestycje Siemensa w bazę utrzymaniową RRX w Dortmundzie
Komentarze
Siemens: Pociąg wodorowy to część systemu energetycznego
Witold Gadoś 28 kwietnia 2022
Kolejowe pojazdy wodorowe górują nad swoimi bateryjnymi odpowiednikami zasięgiem, są jednak droższe i mniej dostępne technologicznie. W ciągu kilku najbliższych lat sytuacja zmieni się jednak na ich korzyść, a wodór jako nośnik energii może zrównać się cenowo z olejem napędowym. Jego upowszechnieniu będzie sprzyjał też rozwój energetyki odnawialnej – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym dyrektor sprzedaży taboru w polskim oddziale Siemens Mobility Witold Gadoś.
Siemens Mobility: Bardzo duży wzrost zamówień kolejowych
Vectrain na InnoTrans. Dojedzie do Berlina nie tylko na targi [zdjęcia]
Tomasz Prejs szefem Siemens Mobility w Polsce
Wielkopolska chce kupić pociągi wodorowe
Jakub Rösler 04 kwietnia 2022
Województwo wielkopolskie złożyło do Krajowego Planu Odbudowy tzw. “fiszkę projektową”, która dotyczy zakupu nowego taboru kolejowego. Region chciałby kupić co najmniej 20 nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz kilkanaście sztuk jednostek wodorowych. Jeśli udałoby się zrealizować te plany, Wielkopolska byłaby pierwszym regionem w Polsce, gdzie kursowałyby pociągi wodorowe.
Alstom pokazał Coradię Stream na wodór. Pojedzie na północy Włoch
Alstom blisko budowy floty pociągów wodorowych dla Wielkiej Brytanii
Rusza budowa pierwszej stacji tankowania wodoru dla seryjnych pociągów iLint
Pierwszy wodorowy pociąg Siemensa w Bawarii
inf. pras 16 marca 2022
Siemens Mobility i Bayerische Regiobahn (BRB) podpisali umowę dot. wdrożenia pierwszego wodorowego pociągu Siemensa w Bawarii. Umowa jest kontynuacją listu intencyjnego podpisanego przez wszystkich uczestników w lipcu 2021 roku.
Siemens Mobility zaprezentował Velaro dla Egiptu [zdjęcia wnętrza]
Siemens testuje kolejne piętrowe Desiro HC dla Egiptu [zdjęcia]
Ogromne inwestycje Siemensa w bazę utrzymaniową RRX w Dortmundzie
Lokomotywa wodorowa Pesy – wkrótce testy, w tym roku homologacja
Roman Czubiński 10 lutego 2022
Najważniejszy innowacyjny projekt rozwojowy Pesy – lokomotywa wodorowa – wchodzi w zaawansowaną fazę rozwoju. W drugim kwartale rozpoczną się jazdy testowe, a cały proces homologacji ma zakończyć się w tym roku. Producent rozmawia już z kilkoma potencjalnymi odbiorcami, poważnie zainteresowanymi pojazdem – ujawnia Rynkowi Kolejowemu prezes Pesy Krzysztof Zdziarski.
Wodorowa Pesa: Znamy szczegóły dopuszczenia do eksploatacji
Pierwsza chińska lokomotywa wodorowa po testach bezpieczeństwa
Lokomotywa wodorowa: Wiele trudności do pokonania
PKP Energetyka z przetargiem wodorowym
inf. pras 03 lutego 2022
PKP Energetyka ogłosiła ważny przetarg na dostawę komponentów do budowy systemu magazynowania energii opartego o wodór. Jak zapowiada, będzie to pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce dedykowane kolei.
Niemcy: Pociągi wodorowe stoją bez paliwa. Jak długo?
Chińska lokomotywa na wodór pociągnęła 10 000 ton
Stadler podbija rynek wodorowy w USA
Siemens Mobility: Era wodoru dopiero się zaczyna
Łukasz Malinowski 13 stycznia 2022
Dla linii niezelektryfikowanych bardziej racjonalnym rozwiązaniem są na razie EZT z modułem bateryjnym, niż tabor wodorowy. Sytuacja ta może się jednak zmienić za kilka lat, gdy zacznie działać infrastruktura dystrybucji, a nowa technologia się upowszechni. Koniecznym krokiem jest przyjęcie przepisów regulujących produkcję, transport i magazynowanie nowego paliwa – przekonują w rozmowie z Rynkiem Kolejowym dotychczasowy i obecny prezes Siemens Mobility.
Siemens Mobility: Bardzo duży wzrost zamówień kolejowych
Vectrain na InnoTrans. Dojedzie do Berlina nie tylko na targi [zdjęcia]
Tomasz Prejs szefem Siemens Mobility w Polsce
Ministerstwo Klimatu: pociągi wodorowe to perspektywa bliższa, niż może się wydawać
Grzegorz Rekiel 01 grudnia 2021
– Cena zakupu pociągu wodorowego będzie wyższa, ale szacuje się, że na przestrzeni 30 lat, pojazd na wodór będzie tańszy od klasycznego – powiedział Artur Fryczkowski, wiceprezes Alstomu w Polsce podczas niedawnego Kongresu Kolejowego.
Większość Polaków gotowa ograniczyć korzystanie z samochodu. Dla klimatu
CZ Loko zbuduje lokomotywę na wodór
Michał Szymajda 23 listopada 2021
Czeski producent lokomotyw, który zajmuje się obecnie m.in. dostawą lekkich pojazdów manewrowych dla PKP Intercity, zamierza, podobnie jak Pesa, zbudować lokomotywę na wodór.
CZ Loko i FPS w przetargu na manewrówki dla PKP Intercity
Czesi zakończyli modernizację belgijskich lokomotyw
CZ Loko buduje lokomotywę z silnikiem diesla, pantografem i akumulatorem
Alstom blisko budowy floty pociągów wodorowych dla Wielkiej Brytanii
Jakub Madrjas 12 listopada 2021
Alstom podpisał porozumienie z Eversholt Rail w sprawie dostarczenia pierwszej w Wielkiej Brytanii całkowicie nowej floty pociągów napędzanych wodorem.
Alstom pokazał Coradię Stream na wodór. Pojedzie na północy Włoch
Wielkopolska chce kupić pociągi wodorowe
Rusza budowa pierwszej stacji tankowania wodoru dla seryjnych pociągów iLint
Nagroda Dobry Wzór 2021 dla lokomotywy wodorowej Pesy
inf. pras 08 listopada 2021
Lokomotywa Wodorowa SM42-6Dn z tytułem Dobry Wzór 2021. To kolejna nagroda za design dla Zespołu Wzornictwa Przemysłowego Pesy Bydgoszcz.
PESA dołącza do Partnerów Pawilonu Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai
Krzysztof Zdziarski (PESA): Rozwijamy się tak w kraju, jak i za granicą
Pesy w Ghanie już z pasażerami. Kursują na trasie Tema-Mpakadan
Obrycki: PKP Energetyka wchodzi w sektor wodorowy
Jakub Madrjas 13 października 2021
Dystrybucja paliwa wodorowego może być nowym, przyszłościowym obszarem działania spółki. Na razie trwa etap podpisywania porozumień o współpracy z innymi zainteresowanymi tym obszarem podmiotami – mówi dyrektor Biura Badań i Rozwoju PKP Energetyka Piotr Obrycki.
PKP Energetyka podsumowuje 2020 rok
PKP IC zmieni dostawcę energii trakcyjnej?
Syryjczyk: Raport o PKP Energetyce nie pozwala odrzucić obaw
Medcom: Ekologia napędza rozwój technologii
Łukasz Malinowski 24 września 2021
Medcom jest obecny na sześciu kontynentach i nawet połowa jego produkcji trafia na eksport. W okresie zawirowań na rynku wywołanych pandemią niezwykle istotna jest także stabilność i wsparcie dla przemysłu na rodzinnym rynku. O tym, z jakimi wyzwaniami mierzy się obecnie firma, oraz o tym, jak proekologiczne zmiany w transporcie napędzają zmiany technologiczne, rozmawiamy z Piotrem Wrońskim i Pawłem Choduniem, wiceprezesami zarządu firmy Medcom.
Medcom: Energooszczędny transport jest już standardem, a nie innowacją.
Medcom: Wiemy, jak oszczędzać energię
Technologie Medcomu docenione przez Siemens Mobility
Wodór będzie napędzał rozwój transportu kolejowego
Jakub Rösler 23 września 2021
PKP Cargo, Grupa Azoty i Pesa rozpoczynają współpracę na rzecz wdrożenia technologii wodorowych w transporcie szynowym.
PESA dołącza do Partnerów Pawilonu Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai
Krzysztof Zdziarski (PESA): Rozwijamy się tak w kraju, jak i za granicą
Pesy w Ghanie już z pasażerami. Kursują na trasie Tema-Mpakadan
Fotorelacje
FPS Plus pojedzie w Polregio. Zobacz wnętrza!
Jakub Madrjas 21 września 2021
FPS Cegielski zaprezentował na targach Trako spalinowo-elektryczny pociąg Plus. Wnętrza przedstawiają się obiecująco. Jak zapowiedziano, w ciągu kilku miesięcy zamontowane zostanie w nim ogniwo wodorowe. Eksploatacja nadzorowana odbędzie się w Polregio.
3-członowy Plus ciągle czeka na homologację
Trójczłonowy Plus już w barwach woj. lubuskiego [zdjęcia]
3-członowy FPS PLUS na pierwszych zdjęciach
Fotorelacje
Tak wygląda lokomotywa wodorowa Pesy!
Jakub Madrjas 21 września 2021
Podczas targów Trako Pesa zaprezentowała swoją lokomotywę wodorową. Wydarzenie przyciągnęło tłumy widzów!
PESA dołącza do Partnerów Pawilonu Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai
Krzysztof Zdziarski (PESA): Rozwijamy się tak w kraju, jak i za granicą
Pesy w Ghanie już z pasażerami. Kursują na trasie Tema-Mpakadan
Rosja. Kolej wodorowa ma powstać na Sachalinie
Jakub Madrjas 09 września 2021
Koleje Rosyjskie, rząd obwodu sachalińskiego, Rosatom i Transmaszholding zatwierdziły budowę kolei wodorowej na wyspie Sachalin.
Niemcy: Pociągi wodorowe stoją bez paliwa. Jak długo?
Chińska lokomotywa na wodór pociągnęła 10 000 ton
Stadler podbija rynek wodorowy w USA
Wodorowy iLint wyrusza na pierwsze trasy we Francji
inf. pras oprac. JM 08 września 2021
Coradia iLint, pierwszy na świecie pociąg napędzany wodorem wyprodukowany przez Alstom, po raz pierwszy został zaprezentowany we Francji - na torach testowych urzędu transportu kolejowego w Valenciennes (departament Nord).
Pierwsza rumuńska Coradia Stream już na linii
Alstom rozbudowuje fabrykę w Chorzowie dla kontraktu z Niemcami
Pierwsza Coradia Max z Chorzowa wyjechała na testy do Niemiec
Stadler rozwija pociągi wodorowe i bateryjne
Roman Czubiński 25 sierpnia 2021
Grupa Stadler zebrała w tym roku zamówienia warte 3,1 mld franków szwajcarskich – informuje koncern. Producent nadrabia powstałe w ubiegłym roku opóźnienia w realizacji kontraktów. Zarząd koncernu wiąże nadzieję z szybkim stłumieniem pandemii COVID-19 oraz rozwojem pojazdów o napędzie wodorowym i bateryjnym.
Kolejny szwajcarski kontrakt Stadlera. Ezety trafią do RBS
Stadler: Jesteśmy gotowi, by sprostać zapotrzebowaniu na tabor
Teksas kupuje kolejne spalinowe Flirty od Stadlera
Wodorowa współpraca Pesy, PKP i Orlenu
inf. pras 25 sierpnia 2021
PKP, PKN Orlen i Pesa poinformowały o podpisaniu porozumienia w sprawie współpracy na rzecz wdrożenia technologii wodorowych w transporcie szynowym. Spółki chcą razem prowadzić projekty badawczo-rozwojowe i działania zmierzające do zastosowania wodoru na kolei jako paliwa zasilającego pojazdy szynowe.
Niemcy: Pociągi wodorowe stoją bez paliwa. Jak długo?
Chińska lokomotywa na wodór pociągnęła 10 000 ton
Stadler podbija rynek wodorowy w USA
Pesa: Europa Środkowa pozostanie „naszym terytorium” [zdjęcia]
Roman Czubiński 19 sierpnia 2021
Bydgoski producent po zakończonej pomyślnie restrukturyzacji zamierza wejść na nowe rynki w państwach skandynawskich oraz Austrii. Flagowymi projektami Pesy mają być elektryczne zespoły trakcyjne dużych prędkości oraz pojazdy wodorowe, z których pierwszy zostanie zaprezentowany już w przyszłym miesiącu. Firma zapowiedziała też kontynuację prac nad nową platformą „Regio 160”. Prezes Pesy Krzysztof Zdziarski deklarował to podczas wizyty w zakładzie premiera Mateusza Morawieckiego.
PESA dołącza do Partnerów Pawilonu Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai
Krzysztof Zdziarski (PESA): Rozwijamy się tak w kraju, jak i za granicą
Pesy w Ghanie już z pasażerami. Kursują na trasie Tema-Mpakadan
Półpiętrusy i hybrydy w nowej ofercie Pesy Regio160
Jakub Madrjas 22 lipca 2021
Nowa platforma Regio160 bydgoskiej Pesy eksploruje niestosowane dotąd przez producenta rozwiązania techniczne. Jednym z nich jest częściowo lub w całości piętrowy zespół trakcyjny. Takim taborem interesują się zarówno Polscy, jak i zagraniczni przewoźnicy.
PESA dołącza do Partnerów Pawilonu Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai
Krzysztof Zdziarski (PESA): Rozwijamy się tak w kraju, jak i za granicą
Pesy w Ghanie już z pasażerami. Kursują na trasie Tema-Mpakadan
Bawaria: Wodorowe Mireo Plus H zabierze pasażerów w 2024 r.
Artur Bogdanowicz 20 lipca 2021
Zespół trakcyjny Siemensa na ogniwa wodorowe Mireo Plus H wejdzie do próbnej eksploatacji z pasażerami w 2024 roku.
Siemens Mobility zaprezentował Velaro dla Egiptu [zdjęcia wnętrza]
Siemens testuje kolejne piętrowe Desiro HC dla Egiptu [zdjęcia]
Ogromne inwestycje Siemensa w bazę utrzymaniową RRX w Dortmundzie
Czas na wodór w pociągach
Tomasz Dominiak 06 lipca 2021
– Prezentacja pierwszego seryjnie produkowanego pociągu pasażerskiego na wodór na torze w Żmigrodzie to dowód na skalowalność, dojrzałość i bezpieczeństwo tej coraz bardziej opłacalnej technologii w transporcie – pisze dla Rynku Kolejowego Tomasz Dominiak, ekspert ZDG TOR oraz inicjatywy Wodór2030.pl.
Stadler: Wodór wymaga prądu z OZE. Dziś lepiej kupować pojazdy bateryjne
Profesor Politechniki Krakowskiej: Musimy sięgnąć po ogniwa paliwowe
Wielkopolska chce pociągów na wodór
Fryczkowski: Alstom liczy na zamówienia na jednostki wodorowe z Polski
Kasper Fiszer 28 czerwca 2021
O europejskim i polskim rynku na wodorowe jednostki regionalne, o bezpieczeństwie technologii wodorowej i o zaletach pojazdu Coradia iLint rozmawialiśmy podczas jego polskiej premiery z Arturem Fryczkowskim odpowiedzialnym za sprzedaż i rozwój biznesu w firmie Alstom.
Z Łodzi znów do Torunia Wschodniego. Czy przybędzie pasażerów?
PKP PLK: Wykorzystanie KPO bardzo ambitnym zadaniem
PKP Intercity: Miliardy dla polskich firm i pracowników
Alstom zaprezentował wodorową Coradię iLint w Żmigrodzie. Pierwszy raz w Polsce
Kasper Fiszer 22 czerwca 2021
Po raz pierwszy na polskich torach pojawiła się jednostka Coradia iLint wyprodukowana przez koncern Alstom. Ma ona być odpowiedzią spółki na wyzwania ekologiczne, jakie stawia przed koleją m.in. tzw. zielony ład. To pojazd dojrzały technicznie – zapewnia producent, wskazując też, że nabywcy nie muszą obawiać się skomplikowanego serwisu, bo utrzymaniem jednostek może zająć się ich dostawca.
14 wodorowych Coradii iLint na "wodorowych" liniach w Niemczech
Wodór na kolei: Przyszłość bliska czy daleka?
Roman Czubiński 21 czerwca 2021
Napęd wodorowy to przyszłościowe rozwiązanie, pozwalające na ograniczenie emisji dwutlenku węgla i zanieczyszczeń z transportu kolejowego. Państwo powinno wspierać jego upowszechnianie między innymi poprzez politykę podatkową – zgodzili się uczestnicy dyskusji podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej. Opinie na temat optymalnego tempa wprowadzania nowego źródła napędu były jednak podzielone.
Pierwsza rumuńska Coradia Stream już na linii
Alstom rozbudowuje fabrykę w Chorzowie dla kontraktu z Niemcami
Pierwsza Coradia Max z Chorzowa wyjechała na testy do Niemiec
Vectron na wodór!
inf. pras 31 maja 2021
Siemens Mobility i Helmholtz Institute Erlangen-Nuremberg uzgodniły wspólne badania nad zastosowaniem technologii wodorowej LOHC w transporcie kolejowym. Testy obejmą między innymi zastosowanie wodoru w lokomotywie Vectron - poinformował producent.
Siemens Mobility zaprezentował Velaro dla Egiptu [zdjęcia wnętrza]
Siemens testuje kolejne piętrowe Desiro HC dla Egiptu [zdjęcia]
Ogromne inwestycje Siemensa w bazę utrzymaniową RRX w Dortmundzie
Alstom zaoferuje Polsce tabor wodorowy i monorail
Roman Czubiński 27 maja 2021
- Polski rynek dojrzał do najnowocześniejszych rozwiązań w zakresie infrastruktury i taboru. Jesteśmy gotowi do ich dostarczania – powiedział podczas konferencji EEC Trends dyrektor zarządzający Alstom w Polsce, na Ukrainie i w Krajach Bałtyckich Sławomir Nalewajka. Producent dostrzega potencjał także dla oferowania w naszym kraju pociągów bateryjnych, systemu ERTMS poziomu 3, a także jednoszynowej kolei miejskiej.
Pierwsza rumuńska Coradia Stream już na linii
Alstom rozbudowuje fabrykę w Chorzowie dla kontraktu z Niemcami
Pierwsza Coradia Max z Chorzowa wyjechała na testy do Niemiec
W czerwcu Alstom zaprezentuje wodorowy pociąg iLint w Polsce
Jakub Madrjas 20 maja 2021
Jak dowiedział się „Rynek Kolejowy”, już w przyszłym miesiącu wodorowy pociąg iLint Alstomu przyjedzie do Polski na prezentację.
Pierwsza rumuńska Coradia Stream już na linii
Alstom rozbudowuje fabrykę w Chorzowie dla kontraktu z Niemcami
Pierwsza Coradia Max z Chorzowa wyjechała na testy do Niemiec
Coradia iLint przed europejskim tournée. Pociąg na wodór poprawił zasięg
Michał Szymajda 21 kwietnia 2021
- Technika wodorowa jest technologią przyszłości. Po szeregu testów, które przeszedł nasz iLint, jesteśmy przekonaniu o wartości tego pojazdu – powiedział Henri Poupart-Lafarge, dyrektor generalny Alstomu. Na internetowym spotkaniu z dziennikarzami spółka przedstawiła plany dotyczące sprzedaży wodorowych pojazdów i omówiła wszelkie jego zalety. W samej konstrukcji zaszły zmiany.
Pierwsza rumuńska Coradia Stream już na linii
Alstom rozbudowuje fabrykę w Chorzowie dla kontraktu z Niemcami
Pierwsza Coradia Max z Chorzowa wyjechała na testy do Niemiec
Pierwsze zamówienia na pociągi wodorowe Alstom we Francji
inf. pras. Alstom, oprac. ms. 12 kwietnia 2021
Francuskie regiony składają pierwsze zamówienia na hybrydowe pociągi elektryczno-wodorowe. To historyczny krok w kierunku ograniczenia emisji CO2 przez branżę kolejową z korzyścią dla pasażerów oraz kolejny etap na drodze rozwoju ekosystemu wodorowego i zrównoważonej mobilności.
Pierwsza rumuńska Coradia Stream już na linii
Alstom rozbudowuje fabrykę w Chorzowie dla kontraktu z Niemcami
Pierwsza Coradia Max z Chorzowa wyjechała na testy do Niemiec
Powstanie europejski pociąg na ogniwa wodorowe
Przemysław Farsewicz 12 kwietnia 2021
Powstał międzynarodowy zespół projektowy, którego zadaniem jest stworzenie pociągu łączącego napęd elektryczny z napędem z ogniw wodorowych. Renfe udostępni pociąg do testów, Toyota opracowała moduły ogniw paliwowych, zaś CAF dostarczy akumulatory. Projekt dysponuje budżetem w wysokości 14 mln euro, a efekty prac powinniśmy poznać za cztery lata.
Niemcy: Pociągi wodorowe stoją bez paliwa. Jak długo?
Chińska lokomotywa na wodór pociągnęła 10 000 ton
Stadler podbija rynek wodorowy w USA
Newag od wodoru woli superkondensatory. Pierwszy zamontuje już w tym roku
Roman Czubiński 12 marca 2021
- Ograniczanie emisyjności przewozów na liniach niezelektryfikowanych wymaga rozwiązań tańszych i szybszych, niż wprowadzanie nowych pojazdów wodorowych. Rozwiązaniem przejściowym mogą stać się pojazdy hybrydowe z zamontowanym superkondensatorem – stwierdził na konferencji „Zielony Ład na polskiej kolei” prezes Newagu Zbigniew Konieczek. Jak dodał, na zasilanie wodorem będzie można też przerabiać istniejące silniki Diesla.
Newag pozywa posłankę Paulinę Matysiak
Newag ze złotym medalem UNIFE. Po raz trzeci
Kolejne Griffiny 200 w taborze PKP Intercity
Nowe pojazdy Pesy będą "Hydrogen Ready"
Roman Czubiński 12 marca 2021
Bydgoska firma opracowuje prototyp manewrowej lokomotywy na wodór. Prace są na tyle zaawansowane, że debiut pojazdu zaplanowano na bieżący rok – ujawnił podczas konferencji „Zielony Ład na polskiej kolei” prezes Pesy Krzysztof Zdziarski. Jak dodał, gotowe wodorowe zespoły trakcyjne mają znaleźć się w ofercie za 4 lata.
PESA dołącza do Partnerów Pawilonu Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai
Krzysztof Zdziarski (PESA): Rozwijamy się tak w kraju, jak i za granicą
Pesy w Ghanie już z pasażerami. Kursują na trasie Tema-Mpakadan
Talgo opracuje pociąg na wodór dla różnego rozstawu torów
Michał Szymajda 12 lutego 2021
Talgo rozpoczyna prace nad unikalną konstrukcją wodorowego pociągu, który będzie mógł poruszać się po torach o różnej szerokości.
Talgo będzie polskie? „BI”: Jest oferta PFR
Polska coraz mocniej zainteresowana nabyciem Talgo
Krótki wagon Talgo dla Duńczyków na InnoTrans. Czy pojadą w Polsce?
CRRC zaprezentowało hybrydową lokomotywę na wodór [ZDJĘCIA!]
Jakub Madrjas 01 lutego 2021
Spółka CRRC Datong zaprezentowała hybrydową lokomotywę na wodorowe ogniwa paliwowe.
Niemcy: Pociągi wodorowe stoją bez paliwa. Jak długo?
Chińska lokomotywa na wodór pociągnęła 10 000 ton
Stadler podbija rynek wodorowy w USA
Koleje Portugalskie chcą uruchomić wodorowe, wąskotorowe pociągi
Michał Szymajda 29 stycznia 2021
Comboios de Portugal coraz intensywniej interesują się wdrożeniem wodoru jako paliwa dla pociągów poruszających się po regionalnych liniach. Na początek na wąskotorowej linii o szerokości torów 1000 mm. z Aveiro do Sernada da Vouga.
Dobre wyniki Kolei Portugalskich
Koleje Rosyjskie planują koniec diesla od 2025 r.
Jakub Madrjas 28 stycznia 2021
Jak powiedział zastępca dyrektora generalnego i główny inżynier Kolei Rosyjskich RŻD Siergiej Kobzew, po 2025 roku przewoźnik planuje zakupy taboru napędzanego wodorem, gazem ziemnym lub innymi alternatywnymi źródłami energii.
Rosja chce sama budować szybkie pociągi
Bankructwo Kolei Rosyjskich. To efekt sankcji Zachodu
Z Japonii do Wielkiej Brytanii koleją transsyberyjską. Ruszyło dodatkowe połączenie kontenerowe
Nagroda dla Coradia iLint – pierwszego na świecie pociągu wodorowego
inf. pras 26 stycznia 2021
Operator LNVG otrzymał wyróżnienie European Railway Award 2021 za pionierską współpracę z Alstomem w zakresie wodoru.
Pierwsza rumuńska Coradia Stream już na linii
Alstom rozbudowuje fabrykę w Chorzowie dla kontraktu z Niemcami
Pierwsza Coradia Max z Chorzowa wyjechała na testy do Niemiec
ÖBB Rail Cargo Group przechodzi na “zieloną” energię
Roman Czubiński 17 stycznia 2021
Od początku roku wykorzystywana przez niemiecki oddział Kolei Austriackich energia elektryczna pochodzi w całości ze źródeł odnawialnych – poinformował przewoźnik. Jest to kolejny krok ÖBB na drodze do zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko. Grupa ÖBB ma już dziś własne źródła “czystej” energii, a wkrótce zamierza rozbudować ich sieć.
PKP Energetyka w Stowarzyszeniu Magazynowania Energii
Kraków jedzie na zielonej energii
Massel: Czym zastąpić napęd spalinowy na kolei?
Kasper Fiszer 23 grudnia 2020
Czym zastąpić silniki Diesla na kolei? Andrzej Massel wskazuje na dwie opcje: napęd hybrydowy bądź akumulatory. Które z tych rozwiązań bardziej pasuje do realiów polskich?
Andrzej Massel mianowany p.o. dyrektora Instytutu Kolejnictwa
Massel: Brakuje elektryfikacji tras do terminali intermodalnych
Massel: Inwestycje muszą służyć przewozom, a nie być celem
Wodorowy iLint może wozić bez przeszkód pasażerów w Austrii
inf. pras 04 grudnia 2020
Alstom zakończył z sukcesem trzymiesięczne testy pociągu wodorowego w Austrii. Coradia iLint został w pełni zatwierdzony do regularnej obsługi pasażerskiej Austriackich Kolei Federalnych (ÖBB).
Pierwsza rumuńska Coradia Stream już na linii
Alstom rozbudowuje fabrykę w Chorzowie dla kontraktu z Niemcami
Pierwsza Coradia Max z Chorzowa wyjechała na testy do Niemiec
Alstom dostarczy do Włoch wodorowe zespoły trakcyjne Coradia Stream
Michał Szymajda 27 listopada 2020
Alstom dostarczy dla przewoźnika Ferrovie Nord Milano pierwsze we Włoszech zespoły trakcyjne z napędem wodorowym – poinformował 26 listopada producent.
Pierwsza rumuńska Coradia Stream już na linii
Alstom rozbudowuje fabrykę w Chorzowie dla kontraktu z Niemcami
Pierwsza Coradia Max z Chorzowa wyjechała na testy do Niemiec
Deutsche Bahn przetestuje wodorowe Mireo Siemensa
inf. pras oprac. JM 23 listopada 2020
Deutsche Bahn (DB) i Siemens Mobility poinformowały o planie testów wykorzystania wodoru w transporcie kolejowym. Celem jest sprawdzenie zupełnie nowego całościowego systemu składającego się z nowo opracowanego pociągu i nowo zaprojektowanej stacji paliw. DB przekształci jeden ze swoich zakładów, tak aby można było tam utrzymywać pociąg wodorowy. Pierwsze próby eksploatacyjne pociągu wodorowego z platformy Mireo zapowiadane są na 2024 r.
Siemens Mobility zaprezentował Velaro dla Egiptu [zdjęcia wnętrza]
Siemens testuje kolejne piętrowe Desiro HC dla Egiptu [zdjęcia]
Ogromne inwestycje Siemensa w bazę utrzymaniową RRX w Dortmundzie
Konsorcjum CAF zbuduje dla Komisji Europejskiej hybrydę wodorową
Jakub Madrjas 05 listopada 2020
Konsorcjum m.in. CAF, Renfe, Toyoty i Adif zbuduje hybrydę wodorową dla Komisji Europejskiej i jej partnerów. Otrzyma na to 10 mln euro grantu.
CAF dostarczy nowe pociągi metra do Oslo
CAF zbudował zupełnie nowe elektryczne jednostki dla Majorki
Wodorowa hybryda CAF intensywnie testowana w Hiszpanii
Koleje Włoskie startują z dużym programem wodorowym
Michał Szymajda 27 października 2020
Grupa Ferrovie dello Stato i potentat energetyczny Snam mają wypracować rozwiązania dla możliwie jak najefektywniejszego wykorzystania wodoru do napędzania pociągów we Włoszech.
Niemcy: Pociągi wodorowe stoją bez paliwa. Jak długo?
Chińska lokomotywa na wodór pociągnęła 10 000 ton
Stadler podbija rynek wodorowy w USA