Radomskie perypetie kolejowe
Włodzimierz Winek 02 listopada 2024
W historii budowy szlaków kolejowych w Polsce na przestrzeni ostatnich blisko 150 lat tzw. linia radomska (Warszawa – Radom) miała chyba najbardziej barwne dzieje – pełne zawirowań, różnych przepychanek władz wojskowych, rządowych, biznesowych. W przypadku tych ostatnich obok bogatych bankierów, ziemian, przemysłowców nie brakowało drobnych handlarzy, rzemieślników, których czasami donośny głos sporo potrafił namieszać.
PKP PLK z pracami na trasie Skarżysko-Kamienna - Tumlin. Budżet na 800 mln
Więcej informacji dla pasażerów na linii Warszawa – Radom
Sterowanie ruchem na najważniejszej linii do Krakowa do wymiany za 200 mln zł
Oświęcim – Żywiec. Linia strategiczna czy turystyczna?
Włodzimierz Winek 05 października 2024
W okresie międzywojennym powstało wiele pięknych i śmiałych planów budowy nowych linii kolejowych. Często obok ważnych funkcji gospodarczych czy militarnych, miały być także – ze względu na trasę ich przebiegu – niemałą atrakcją dla turystów. Niewątpliwie do takich należałaby linia kolejowa Oświęcim – Kęty – Porąbka – Żywiec.
Niespełnione ambicje ,,Węglówki”
Wywrotnice wagonów
Historia Kolei: Pług
Niespełnione ambicje ,,Węglówki”
Włodzimierz Winek 15 sierpnia 2024
Linia kolejowa Herby – Gdynia, w okresie międzywojennym zwana magistralą węglową, a niekiedy „Węglówką”, przez wielu jest uznawana za jedno z największych osiągnięć polskich kolei w latach 1918-1939. W tamtym czasie jej znaczenie polityczne i gospodarcze było ogromne. Szczególnie to ostatnie, gdyż łączyła ważne okręgi przemysłowe Śląska i Zagłębia z jedynym polskim portem handlowym. Umożliwiała tym samym rozwiniecie eksportu i importu, niezbędnego dla odbudowy Polski po I wojnie światowej, i wydźwignięcie gospodarcze po okresie zaborów. Jej budowa nie należała jednak do łatwych i była usiana wieloma trudnościami natury finansowej, technicznej, a także politycznej. W dodatku przypadła na okres ogromnego kryzysu gospodarczego przełomu lat dwudziestych i trzydziestych XX wieku.
Oświęcim – Żywiec. Linia strategiczna czy turystyczna?
Wywrotnice wagonów
Historia Kolei: Pług
Wywrotnice wagonów
Włodzimierz Winek 05 maja 2024
Wraz z rozwojem przemysłu w drugiej połowie XIX wieku gwałtownie wzrosło zapotrzebowanie na kolejowe przewozy materiałów sypkich (głównie węgla kamiennego) i ich równie szybki załadunek czy rozładunek – szczególnie w dużych zakładach metalurgicznych czy wytwarzających gaz świetlny, później elektrowniach itp., zużywających w produkcji po kilkadziesiąt czy kilkaset ton węgla lub koksu dziennie.
Oświęcim – Żywiec. Linia strategiczna czy turystyczna?
Niespełnione ambicje ,,Węglówki”
Historia Kolei: Pług
Historia Kolei: Pług
Włodzimierz Winek 03 maja 2024
Zima to dla kolei bodajże najgorsza pora roku. Od mrozu połączonego z marznącym deszczem, który powoduje oblodzenie sieci trakcyjnej, pękanie szyn, zamarzanie układów zwrotnic, chyba gorszy jest śnieg – szczególnie nawiewany na torowiska przez wiatr, który potrafi w nadmiernej ilości skutecznie wyłączyć trasę z ruchu kolejowego.
Oświęcim – Żywiec. Linia strategiczna czy turystyczna?
Niespełnione ambicje ,,Węglówki”
Wywrotnice wagonów
Z historii piwnych wagonów, czyli piwiarek
Włodzimierz Winek 01 maja 2024
Dzisiaj trudno dostrzec w składach pociągów towarowych, charakterystycznych, wyróżniających się swoim białym kolorem zabudowanej skrzyni ładunkowej, specjalnych wagonów do przewozu piwa, często dodatkowo ozdobionych kolorowym logo browaru. Podobnie trudno jest dzisiaj wielu z nas, szczególnie młodym ludziom, wyobrazić sobie je w składzie rejsowego, często pospiesznego pociągu osobowego, który był częstym widokiem jeszcze w latach 60. XX wieku na wielu szlakach kolejowych nie tylko w Europie.
Oświęcim – Żywiec. Linia strategiczna czy turystyczna?
Niespełnione ambicje ,,Węglówki”
Wywrotnice wagonów
Sanitarki na wąskim torze
Włodzimierz Winek 31 grudnia 2023
O roli, jaką w rozwoju kolejnictwa w Polsce odegrały kolejki wąskotorowe, w polskiej literaturze branżowej, hobbystycznej napisano wiele – szczególnie o okresie międzywojennym (1918-1939), choć prawdziwy boom rozwoju wąskiego toru przypadł na niemal całe lata 20. XX wieku, kiedy to prywatni przedsiębiorcy i samorządy lokalne przejmowały, często porzuconą, całą infrastrukturę (szyny, wagony, lokomotywy) po armiach byłych zaborców.
Oświęcim – Żywiec. Linia strategiczna czy turystyczna?
Niespełnione ambicje ,,Węglówki”
Wywrotnice wagonów
Dzwony, dzwonki, dzwoneczki i inne stacyjne instrumenty muzyczne
Włodzimierz Winek 25 grudnia 2023
Chyba żaden inny okres w dziejach kolei po XIX w. nie przyniósł tyle wynalazków technicznych związanych z obsługą ruchu na liniach kolejowych, ile nazywana przez historyków epoka węgla, stali i pary – szczególnie jej druga połowa, w której właściwie co pięć, dziesięć lat pojawiały się przełomowe, wręcz rewolucyjne udoskonalenia związane z sygnalizacją na szlaku, łącznością między stacjami itd. Wiele z tych wynalazków powstało nie tylko z potrzeby zwiększenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego, lecz także – co w wielu wypadkach było czynnikiem najważniejszym – ze względów ekonomicznych, związanych m.in. ze zmniejszeniem zatrudnienia kosztownego personelu pomocniczego w postaci dróżników, sygnalistów, semaforowych, zwrotnicowych itd., którzy niemal do 1850 roku byli podstawą bezpiecznego prowadzenia ruchu na szlaku kolejowym.
Kładki na Warszawie Gdańskiej (nareszcie) otwarte
Wrocław Mikołajów. Bomby przy nasypie. Stacja zamknięta
Afragola: Nowa stacja zachwyca, ale i budzi krytykę. Nieprzemyślana inwestycja?
Prapoczątki sygnalizacji kolejowej
Włodzimierz Winek 28 października 2023
W początkach istnienia kolei funkcję różnego rodzaju sygnalizatorów zezwalających lub wzbraniających jazdę po drodze żelaznej pełnili specjalnie zatrudnieni do informowania maszynistów o ruchu na szlaku ludzie, nazywani traffic policeman. Ich zadaniem oprócz dawania sygnałów ręką maszyniście było przekładanie zwrotnic wjazdowych, wyjazdowych, ich dozór i najważniejsze – rozróżnianie konkretnych, rozkładowych pociągów oraz kierowanie ich na właściwy tor.
Nowy Rynek Kolejowy już na InnoTrans 2024 i w Empikach
Nowy numer Miesięcznika "Rynek Kolejowy" już w Empikach!
Nowy Miesięcznik "RK" już w Empikach!