II RP: Co nieco o chyżości pociągów
Włodzimierz Winek 11 listopada 2021
Szybkość pociągów na trasie zależy nie tylko od sprawności lokomotywy, lecz przede wszystkim od jakości torowiska. Jeśli chcemy rozwijać duże prędkości, musimy posiadać dobre jakościowo szyny, podtorze itd. Wiedzieli o tym w 1918 roku pierwsi dyrektorzy PKP, planując ogromną modernizację sieci w odrodzonej Polsce.
Dylemat spod Trójmiasta. Czy czy zawsze potrzebujemy pociągu?
Ekologiczna i prestiżowa. Jaka będzie kolej przyszłości?
Mamiński: PKP integratorem rynku kolejowego
Fotorelacje
Straż Ochrony Kolei defilowała 3 maja [zdjęcia]
jd/inf. pras. 04 maja 2019
3 maja, po raz pierwszy w historii powojennej Polski, obok żołnierzy sił zbrojnych, ulicami Warszawy przemaszerowali funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei, którzy wspólnie z funkcjonariuszami innych służb mundurowych odpowiedzialnych za bezpieczeństwo publiczne na terenie kraju, wzięli udział w uroczystych obchodach święta Konstytucji 3 Maja, 20 lat Polski w NATO oraz 15 lat w Unii Europejskiej.
Międzynarodowe ćwiczenia ,,Railex’’ z udziałem SOK
Uczepili się wagonu i jechali na ,,gapę’’
15-latek chciał zaimponować koleżankom układając kamienie na torach
Koleją do niepodległości
Chełm: Z wycieczką do kolejowego osiedla Dyrekcja
Rafał Jasiński 01 stycznia 2019
W okresie dwudziestolecia międzywojennego w Chełmie wybudowane zostało osiedle mieszkaniowe dla pracowników kolei zwane „Dyrekcją”. Jest ona przykładem bardzo interesującego założenia urbanistyczno-architektonicznego. To przykład realizacji koncepcji miasta-ogrodu, odznaczający się oryginalną formą zabudowy, wkomponowaną w lokalne warunki terenowe.
Łódź: Ostatni Moderus dotrze w listopadzie
Nowość Stadlera w USA - piętrowy pociąg bateryjny
Kolej pasażerska wciąż rośnie, ale o rekordy coraz trudniej
Koleją do niepodległości
Niepodległa: 100 lat temu Paderewski dotarł koleją na poznański dworzec
Michał Grobelny 26 grudnia 2018
Kolejowa podróż Ignacego Jana Paderewskiego z Gdańska do Poznania sprzed 100 lat, sprawiła, że Polacy w Wielkopolsce chwycili za broń i rozpoczęli jedno z niewielu w historii Polski powstań zakończonych powodzeniem.
PKP SA przedstawiają uniwersalny biletomat. Bilety różnych przewoźników
PKP SA: Przekazujemy linie do Lwówka i Stronia w zarząd Dolnego Śląska
Gdańsk Główny. Dwie spółki podają dwa różne rozkłady jazdy
Koleją do niepodległości
Mit Luxtorpedy
Szymajda Michał 24 grudnia 2018
Wagon motorowy o nazwie Luxtorpeda był w okresie międzywojnia otoczony podobnym mitem jak obecnie Pendolino. Kursowały wyłącznie dla wybranych, których stać było na drogi bilet. W systemie transportowym II Rzeczpospolitej odgrywały marginalną rolę, niewspółmierną do mitu, jaki po nich pozostał.
Kolejowe „pancerne smoki”
PKP sprzed stu lat
Koleją do niepodległości
Ostatnia kolejowa podróż marszałka
Michał Grobelny 26 listopada 2018
Pogrzeb Józefa Piłsudskiego był największym wydarzeniem tego typu w historii II RP. W sposób symboliczny zamknął pewien okres w dziejach Polski. Uroczystość, w której udział wzięły nieprzebrane tłumy, była ostatnim pożegnaniem jednego z głównych twórców polskiej państwowości. Istotną rolę w pogrzebie marszałka odegrała kolej.
Łódź: Ostatni Moderus dotrze w listopadzie
Nowość Stadlera w USA - piętrowy pociąg bateryjny
Kolej pasażerska wciąż rośnie, ale o rekordy coraz trudniej
Koleją do niepodległości
Jak kolej Polskę budowała
Michał Grobelny 18 listopada 2018
Kolej nigdy nie była „tylko” środkiem transportu. Przez dziesięciolecia współtworzyła światowe i europejskie gospodarki, organizmy państwowe, była narzędziem cywilizacyjnym i symbolem postępu technicznego. Podobne było jej znaczenie dla historii naszego kraju – razem z nim podnosiła się z ruin, stanowiła kluczowy element ogromnych i ważnych projektów infrastrukturalnych, nośnik nowych technologii i myśli naukowej. Często symbolizowała samo państwo. Czy będzie tak i w nadchodzących dziesięcioleciach?
PKP SA przedstawiają uniwersalny biletomat. Bilety różnych przewoźników
PKP SA: Przekazujemy linie do Lwówka i Stronia w zarząd Dolnego Śląska
Gdańsk Główny. Dwie spółki podają dwa różne rozkłady jazdy
Koleją do niepodległości
Kolejowe „pancerne smoki”
Michał Grobelny 17 listopada 2018
Pociągi pancerne były potężną bronią stosowaną podczas I wojny światowej. Szczególnie chętnie tam, gdzie linia frontu była rozległa, a walki miały charakter manewrowy. Znaczną rolę odegrały one zatem podczas wojny polsko-ukraińskiej (1918-1919) i polsko-bolszewickiej (1919-1920). Były również wykorzystywane przez Polaków w powstaniu wielkopolskim i III powstaniu śląskim. W trakcie wojny obronnej 1939 r. uznawano je już za broń przestarzałą. Pomimo to pociągi pancerne Wojska Polskiego wzięły udział w walkach z najeźdźcą.
Mit Luxtorpedy
PKP sprzed stu lat
Koleją do niepodległości
PKP sprzed stu lat
Jakub Dybalski 14 listopada 2018
Bagażowy zanosił kufry do odpowiedniego wagonu, a pasażerowie zajmowali miejsca w wygodnych przedziałach. Ale tylko ci podróżujący pierwszą klasą. Ci z trzeciej komfort mieli mniejszy, ale pociąg był dla nich jedyną możliwością podróżowania. Jak się jeździło koleją przed wiekiem?
Mit Luxtorpedy
Kolejowe „pancerne smoki”