SERWISY PARTNERSKIE rynekinfrastruktury.pl transport-publiczny.pl rynek-lotniczy.pl tor-konferencje.pl zdgtor.pl
CPK: Jest wykonawca tunelu KDP w Łodzi
Centralny Port Komunikacyjny 11 kwietnia 2025
Centralny Port Komunikacyjny rozstrzygnął przetarg na drążenie tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Spośród pięciu ofert w postępowaniu spółka wybrała tę najkorzystniejszą złożoną przez konsorcjum budowlane PORR. Inwestycja jest częścią kluczowej linii 85, czyli kolejowego „Y”, która do 2032 roku połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a w 2035 roku umożliwi uruchomienie najszybszych połączeń Kolei Dużych Prędkości również do Wrocławia i Poznania. Rozpoczęcie prac budowlanych jest możliwe jeszcze w tym roku.
Joński (Komisja Transportu PE): UE stawia ogromne pieniądze na kolej. Musimy to wykorzystać
Michał Kościelniak (Porr): Polski rynek poradzi sobie z budową KDP
Harmonogram inwestycji CPK i KDP potrzebny na wczoraj
Paweł Przyżycki, (Hitachi Rail GTS Polska): Mamy sprawdzone pociągi na duże prędkości
Elżbieta Pałys 09 kwietnia 2025
Hitachi dysponuje pociągami, które sprawdziły się już na kolejach dużych prędkości w Europie. Teraz mogą być zaoferowane polskim operatorom – wskazuje Paweł Przyżycki, prezes Hitachi Rail GTS Polska.
PKP Intercity: Nie planujemy powrotu pociągów Łódź – Lotnisko Chopina
Nowe samoloty dla LOT. 40 maszyn przed otwarciem CPK
Używany Regio-Shuttle RS1 już w barwach Praskiego Zintegrowanego Transportu
Fundamenty ŁDK, komora Retkinia i przetarg na tunel. Łódzki Zespół Parlamentarny wizytował inwestycje CPK
inf. pras. CPK 09 kwietnia 2025
Łódzkie inwestycje kolejowe CPK przebiegają zgodnie z harmonogramami – podkreśla inwestor. Kończy się wzmacnianie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury i budowa komory startowej Retkinia, a już w kwietniu zacznie powstawać komora odbiorcza przy stacji Łódź Fabryczna. W końcowej fazie jest też przetarg na wykonawcę tunelu dalekobieżnego pod centrum Łodzi. Na łódzkim odcinku linii KDP nr 85 trwa uszczegółowienie rozwiązań projektowych i pozyskiwanie decyzji administracyjnych.
Tunel KDP w Łodzi. Wykonawca w kwietniu, komora startowa przed wakacjami [zdjęcia]
Tunel KDP w Łodzi: CPK z wykonawcą ekspertyz technicznych budynków
CPK: Zabezpieczymy budynki nad łódzkim tunelem KDP
PKP Intercity: Pociągi do Amsterdamu? Odległa perspektywa
Roman Czubiński 09 kwietnia 2025
PKP Intercity nie uruchomią na razie pociągu Warszawa – Amsterdam, bo mają za mało taboru rozwijającego prędkość 250 km/h. Takiej właśnie prędkości oczekują zaś Koleje Niemieckie, z którymi współpraca jest warunkiem takiego przedsięwzięcia – mówił prezes przewoźnika Janusz Malinowski podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury.
Pociągiem PKP Intercity do Chorwacji za 200 zł już w lipcu?
Rok 2026. Autobusy zastąpią prawie wszystkie pociągi z Polski do Niemiec
Ukraińskie „stodoły” w Budapeszcie, TLK Wisłok w Rawie Ruskiej
Joanna Lech (CUPT): Są pieniądze na zakup taboru. Kolejne konkursy wkrótce
ep. 08 kwietnia 2025
Centrum Unijnych Projektów Transportowych ma do dyspozycji kilka instrumentów finansowych, w ramach których można uzyskać fundusze na zakup taboru kolejowego w ramach obecnej perspektywy finansowej. Pierwsze podmioty już uzyskały wsparcie, ale będą ogłaszane kolejne konkursy. O szczegółach mówi Joanna Lech, dyrektor CUPT.
CPK dofinansuje drogi wokół planowanego lotniska
Fundusze unijne zainaugurowane, choć bez pieniędzy
Słowacja tnie kolejowe połączenia. Powodem brak dotacji
Alstom zwiększa moce produkcyjne. Duże inwestycje we Francji
Roman Czubiński 08 kwietnia 2025
Przewidując wzrost popytu na pojazdy do obsługi linii dużych prędkości, Alstom zamierza poważnie rozbudować swoje zakłady. Koncern zamierza zainwestować w tym celu ok. 150 milionów euro. Głównym typem produkowanego w nowych obiektach taboru będzie Avelia Horizon (TGV M).
Alstom: 18 Avelii Horizon dla Maroka
OnTrain uzyskał finansowanie w wysokości 170 mln euro na zakup floty nowych lokomotyw elektrycznych
Alstom dostarczy CLIP Intermodal kolejnych 5 Traxxów Universal
Maciej Kliś (BGK): Czas na kolej. Tu są największe wyzwania i największe zapóźnienia
ep. 07 kwietnia 2025
Bank Gospodarstwa Krajowego od lat finansuje rozwój infrastruktury transportowej w Polsce, czego efekty bardzo dobrze widać na drogach. Teraz czas na kolej – wskazuje Maciej Kliś, wiceprezes Banku Gospodarstwa Krajowego. To w tym obszarze, jak zauważa, Polska ma obecnie największe zapóźnienia, a co za tym idzie, najwięcej wyzwań. Docelowo chodzi o to, by sieć transportowa rozwijała się kompleksowo i wzajemnie się uzupełniała – zaznacza.
Finansowanie i przetargi kluczem do wyjścia z dołka branży budowlanej na kolei
Finansowanie i przetargi kluczem do wyjścia z dołka branży budowlanej na kolei
Prefinansowanie inwestycji kolejowych z KPO wstrzymane z braku pieniędzy?
Malinowski (PKP Intercity): Przetarg na pociągi dużych prędkości na przełomie roku
Elżbieta Pałys 04 kwietnia 2025
Obecnie PKP Intercity prowadzi największy w swojej historii przetarg na pociągi o prędkości 200 km/h. Po zakończeniu tego postępowania planuje ogłosić przetarg na pociągi dużych prędkości. – Zakładamy, że może to nastąpić na przełomie tego i 2026 roku – mówi Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
Rekordowa wakacyjna frekwencja w PKP Intercity
Malinowski: Na drogach ginie co roku miasto wielkości Jastarni
Malinowski: Rekordowe przewozy to wynik lepszej oferty dla pasażerów
Świerkot (Stadler): Polska KDP powinna być na 250 km/h
Łukasz Malinowski 04 kwietnia 2025
Stadler Polska przekonuje, że jeśli pociągi do obsługi kolei dużych prędkości mają powstawać w Polsce i z udziałem polskich producentów oraz poddostawców, to ich prędkość maksymalna nie może przekraczać 250 km/h. – W ciągu 4 lat jesteśmy w stanie skonstruować, zbudować i dopuścić taki pojazd w Siedlcach – mówi Arkadiusz Świerkot, członek zarządu polskiego oddziału Stadlera.
Stadler: Ponad 100 „szytych na miarę” pojazdów wąskotorowych we Włoszech
Szwajcaria: Najszybszy pojazd kolei zębatej na świecie
Stadler dostarcza Saphiry II Aargau Verkehr
Furgalski (ZDG TOR): Pool taborowy zachęci do uruchamiania połączeń przez marszałków
Elżbieta Pałys 03 kwietnia 2025
Próg wejścia na rynek przewozów kolejowych jest bardzo wysoki, wiąże się przede wszystkim z wydatkami na tabor – zauważa Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Dlatego, jego zdaniem, zapowiedziany przez CPK pool taborowy to dobry pomysł. Adrian Furgalski liczy, że możliwość skorzystania z pool-u zachęci do organizowania nowych połączeń do centralnego lotniska także samorządy województw.
Furgalski: Chińskie gacie nie mogą być podstawą cargo w CPK
Furgalski: Uruchomić KPO i finansowanie kolei
Furgalski: Trzeba zrobić wszystko, żeby Radom jak najkrócej przynosił straty
Joński (Komisja Transportu PE): UE stawia ogromne pieniądze na kolej. Musimy to wykorzystać
Daniel Siwak 03 kwietnia 2025
Koledzy z Hiszpanii czy Francji, gdy słyszą o KDP w Polsce, przecierają oczy ze zdumienia. W najbliższych latach zainwestujemy w kolej najwięcej w całej Europie – mówił w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" Dariusz Joński, europoseł i zastępca koordynatora Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego.
CPK: Jest wykonawca tunelu KDP w Łodzi
Michał Kościelniak (Porr): Polski rynek poradzi sobie z budową KDP
Harmonogram inwestycji CPK i KDP potrzebny na wczoraj
PKP Intercity. Pociągi KDP mają jeździć do Poznania, Wrocławia, Szczecina i Berlina
Jakub Rösler 02 kwietnia 2025
Nowe szybkie pociągi, które planuje kupić PKP Intercity mają kursować po Linii Y do Wrocławia i Poznania, a także do Berlina, Szczecina i Białegostoku. Przewoźnik chciałby uruchamiać po nowej linii dużych prędkości łącznie 25 par pociągów do Poznania oraz 24 pary do Wrocławia.
PKP Intercity: 30 „siódemek” do naprawy P4. Będzie drugi przetarg
Nie jeden, lecz dwa nowe pociągi na Litwę
PKP Intercity rozważają pociąg Warszawa - Rijeka
Siemens Mobility: Jakość jest kluczowa dla pasażera
Łukasz Malinowski 02 kwietnia 2025
Siemens Mobility chce dostarczać składy dużych prędkości dla PKP Intercity i CPK oraz szybkie składy do połączeń regionalnych czy lotniskowych. Filozofią Siemensa jest koncentrowanie się na sprawdzonych rozwiązaniach, a nie na miejscu, w którym one powstają. Oferujemy sprawdzone technologie i gwarantujemy jakość, której potrzebuje polska kolej – mówi Tomasz Prejs, prezes zarządu polskiego oddziału koncernu.
Nie żyje szef działu infrastruktury kolejowej w Siemens Mobility
Oto Railchap, czyli kolejowy robot inspekcyjny
Siemens Mobility: Bardzo duży wzrost zamówień kolejowych
Michał Kościelniak (Porr): Polski rynek poradzi sobie z budową KDP
Elżbieta Pałys 02 kwietnia 2025
Potencjał rynku budowlanego w Polsce rósł systematycznie od czasu wejścia do Unii Europejskiej, a zrealizowane od 2004 roku inwestycje przełożyły się na rozwój wielu przedsiębiorstw – zauważa Michał Kościelniak, dyrektor Regionu Centralno-Wschodniego Porr. Wiele firm korzystało przy tym z transferu wiedzy z krajów, w których funkcjonowały ich firmy-matki. Dziś nie ma obaw o know-how potrzebne do budowy kolei dużych prędkości w Polsce. – Ono już jest na polskim rynku – wskazuje przedstawiciel wykonawcy dodając, że jeśli zajdzie taka potrzeba, firmy w łatwo dostępny sposób skorzystają z dodatkowego transferu wiedzy.
CPK: Jest wykonawca tunelu KDP w Łodzi
Joński (Komisja Transportu PE): UE stawia ogromne pieniądze na kolej. Musimy to wykorzystać
Harmonogram inwestycji CPK i KDP potrzebny na wczoraj
Jakie strategie taborowe przyjmą przewoźnicy i producenci?
Kasper Fiszer 01 kwietnia 2025
O możliwości wejścia na polski rynek kolejnych producentów taboru, ale także o szansach na eksport polskich produktów do nowych krajów i o konieczności znalezienia niszy przez mniejsze podmioty branży dyskutowano podczas Kongresu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi.
Pociągi Silesia i Chopin dojeżdżają tylko do granicy słowacko-węgierskiej
Węgrzy chcą kupić 48 pociągów za pieniądze unijne
Kolejny retro pociąg jeździ po Polsce
Grzegorz Kucia (FPS H.Cegielski): Będziemy rozwijać pojazdy typu EZT
ep. 01 kwietnia 2025
Choć obecnie FPS H. Cegielski realizuje duży kontrakt wagonowy, planuje także swój udział w realizacji zamówień na EZT. Do rozwoju w tym obszarze wykorzysta dotychczasowe doświadczenia, w tym uzyskane dzięki prototypom.
"Budowa KDP to dla Polski kolejny krok cywilizacyjny"
Malepszak (Ministerstwo Infrastruktury): Nowa wizja rozwoju kolei
Klimczak: Rozpoczynamy rozmowy na temat KDP Poznań – Berlin
FPS: Spodziewamy się kolejnych zamówień z rynku krajowego
Kasper Fiszer 01 kwietnia 2025
Poznański producent kojarzony głównie z wagonami pasażerskimi nie wyklucza możliwości eksportu swoich wyrobów. Przez najbliższe lata firma będzie jednak skupiona na realizacji kontraktu dla PKP Intercity. Być może potem moce przerobowe wyczerpią kolejne zlecenia od przewoźników krajowych.
PKP Intercity unieważniło przetarg na 18 lokomotyw
Lubuskie kupuje prototypowe pociągi FPS Plus. Przetarg rozstrzygnięty
Po czterech latach prób PKP Intercity zmodernizuje 40 wagonów
Hitachi: Unowocześniajmy tradycję podróżowania koleją
Kasper Fiszer 31 marca 2025
O rosnącym rynku europejskim, o spodziewanych zmianach demograficznych i ich wpływie na rozwiązania projektowe czy o możliwości współpracy z polskimi producentami mówił podczas Kongresu KDP Tomasz Pałaszewski z polskiej spółki koncernu Hitachi.
Hitachi stworzyło Shinkansena, teraz chce dostarczać pociągi CPK
Hitachi celuje w polski rynek taborowy
Wielka Brytania. Masowe odwołania pociągów przez pęknięcia w składach Hitachi
Fryczkowski (Alstom): Możemy dostarczyć każdy typ pojazdów dla KDP
Elżbieta Pałys 31 marca 2025
Po dziesięciu latach od wprowadzenia pociągów Pendolino Alstom może się poszczycić wyjątkowymi na polskim rynku doświadczeniami. Producent deklaruje, że jest w stanie dostarczyć każdy typ pociągów, które – według obecnej wiedzy – będą potrzebne dla kolei dużych prędkości. – Mamy je w naszym portfolio – mówi Artur Fryczkowski, wiceprezes zarządu Alstom Polska. Podkreśla jednak, że specyfikacja musi być tak przygotowana, by w zamówieniu na pojazdy dla KDP mogło wpłynąć jak najwięcej dobrych ofert.
Fryczkowski: Alstom liczy na zamówienia na jednostki wodorowe z Polski
Malinowski: PKP Intercity musi zwiększać podaż miejsc
Kasper Fiszer 30 marca 2025
Narodowy przewoźnik zapowiada, że w kolejnych latach będzie mógł przewieźć znacznie więcej pasażerów. Umożliwią to zaplanowane zakupy i modernizacje wagonów i jednostek elektrycznych czy spalinowych, które podniosą potencjał taborowy spółki. W razie potrzeby ta ma wykorzystywać prawo opcji uwzględnione w wybranych kontraktach.
PKP Intercity: 30 „siódemek” do naprawy P4. Będzie drugi przetarg
Nie jeden, lecz dwa nowe pociągi na Litwę
PKP Intercity rozważają pociąg Warszawa - Rijeka
Alstom: 18 Avelii Horizon dla Maroka
Roman Czubiński 28 marca 2025
Marokański państwowy przewoźnik kolejowy ONCF złożył w Alstomie zamówienie na 18 szybkich EZT Avelia Horizon. Wartość kontraktu to 781 mln euro. Pojazdy mają kursować na linii dużych prędkości łączącej miasta Tanger, Kénitra, Rabat, Kasablanka i Marrakesz.
Alstom zwiększa moce produkcyjne. Duże inwestycje we Francji
OnTrain uzyskał finansowanie w wysokości 170 mln euro na zakup floty nowych lokomotyw elektrycznych
Alstom dostarczy CLIP Intermodal kolejnych 5 Traxxów Universal
Michalik (Newag): Czekamy na szczegóły postępowań dotyczących pojazdów dla KDP
Elżbieta Pałys 28 marca 2025
Zawarte kilka lata temu porozumienie Newagu z Hundai Rotem pozostaje aktualne. Partnerzy czekają na ogłoszenie szczegółowych wymagań dla postepowań w sprawie pojazdów na potrzeby Kolei Dużych Prędkości. – Jeśli uznamy, że nasz udział w postępowaniu ma sens, przystąpimy do niego – mówił podczas Kongresu Kolei Dużych Prędkości Józef Michalik, wiceprezes Newagu.
PKP Intercity: Nie planujemy powrotu pociągów Łódź – Lotnisko Chopina
Nowe samoloty dla LOT. 40 maszyn przed otwarciem CPK
Używany Regio-Shuttle RS1 już w barwach Praskiego Zintegrowanego Transportu
Domański (PKO Leasing): Sprostamy oczekiwaniom dotyczącym finansowania biznesu kolejowego
Elżbieta Pałys 27 marca 2025
– Mamy katalog produktów i duże doświadczenie w finansowaniu segmentu kolejowego – mówi Szymon Domański, dyrektor Zespołu Klienta Strategicznego w PKO Leasing. Nie ma wątpliwości, że bank sprosta oczekiwaniom dotyczącym finansowania biznesu kolejowego, także proponując rozwiązania „szyte na miarę”.
PKO Leasing: Najważniejsza jest elastyczność
Rachwalski (CPK): Pool taborowy zagwarantuje odpowiednie wykorzystanie infrastruktury
Elżbieta Pałys 26 marca 2025
Centralny Port Komunikacyjny pracuje nad poolem taborowym, w ramach którego zakupi pociągi, a następnie będzie je udostępniać zainteresowanym przewoźnikom. Dla CPK to działanie o charakterze uzupełniającym – podkreśla członek zarządu tej spółki. – Skupiamy się głównie na infrastrukturze, jednakże pool ma zabezpieczyć odpowiednie jej wykorzystanie – powiedział podczas Kongresu Kolei Dużych Prędkości Piotr Rachwalski.
Jakie wyzwania stoją przed Piotrem Rachwalskim w PKM Świerklaniec?
Były prezes Kolei Dolnośląskich na ratunek słupskiemu PKS-owi
Rachwalski prezesem Aqua Zdrój. "Poszedłem tam gdzie docenili moje doświadczenie"
Paweł Choduń (Medcom): Pieniądze zainwestowane w KDP powinny zostać w Polsce
Redakcja 25 marca 2025
Każdy duży projekt infrastrukturalny może stać się kołem zamachowym gospodarki. Takim projektem jest też budowa Kolei Dużych Prędkości. Pieniądze przeznaczone na realizację tego przedsięwzięcia powinny trafić do wykonawców z Polski, dając im impuls do rozwoju – wskazywał Paweł Choduń, wiceprezes zarządu Medcom, podczas Kongresu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi.
Budimex: Odbudowaliśmy portfel w kolei. Wracamy do trendu wzrostowego w przychodach
Mirbud: Chcemy mieć 10 mld w portfelu zamówień do końca roku, z tego miliard w kolei
Blisko 18 mld zł – tyle zamówień ma Budimex
Adrian Furgalski: Czas powiedzieć „sprawdzam” deklaracjom o znaczeniu kolei
Redakcja 24 marca 2025
Musimy się uniezależnić od unijnych środków na kolej – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Za tym apelem nie stoi obawa, że środków unijnych zabraknie, bo te w następnej perspektywie na pewno będą. Chodzi o to, by kolej nie przechodziła przez „górki” i „dołki”, lecz mogła się rozwijać płynnie tak, jak ma to miejsce w przypadku dróg. – W tym roku trzeba powiedzieć „sprawdzam”. Albo mamy dla kolei mechanizm podobny do tego jakim dysponują drogowcy, albo deklaracje o ważności kolei pozostają tylko w sferze deklaracji – mówi Adrian Furgalski.
Politechnika Krakowska i TOR Akademia łączą siły
Jaka jest przyszłość polsko-ukraińskich relacji kolejowych?
Kolejowe maszyny torowe i pojazdy specjalne – nowy raport ZDG TOR
Zdziarski (Pesa): Szykujemy ofertę z myślą o kolejach dużych prędkości
Elżbieta Pałys 21 marca 2025
Producent taboru kolejowego z Bydgoszczy, wspólnie z Talgo, przygotowuje ofertę z myślą o kolejach dużych prędkości w Polsce. Zamierza także uczestniczyć w postępowaniach w ramach pool-u taborowego.
Silva LS ma nową lokomotywę. To Pesa Gama 111Ed30
Dart Pesy promuje polską prezydencję w Unii Europejskiej
PKP Intercity. Pierwsza dwutrakcyjna Gama z Pesy w budowie
Harmonogram inwestycji CPK i KDP potrzebny na wczoraj
Damian Kelman 20 marca 2025
Podczas Kongresu Kolei Dużych Prędkości na jednym z paneli poruszono kwestię gotowości polskiego przemysłu wytwórczego w związku z planowanymi inwestycjami. Wielu debatujących wskazywało na pilną konieczność poznania harmonogramu prac w celu zapewnienia odpowiedniej logistyki.
CPK: Jest wykonawca tunelu KDP w Łodzi
Joński (Komisja Transportu PE): UE stawia ogromne pieniądze na kolej. Musimy to wykorzystać
Michał Kościelniak (Porr): Polski rynek poradzi sobie z budową KDP
Krzysztof Niemiec (Track Tec): KDP to szansa dla Polski i dla krajowych producentów
Elżbieta Pałys 20 marca 2025
Do roku 2030 roku przewozy kolejami dużych prędkości w Europie mają wzrosnąć dwukrotnie – taki cel wyznacza Unia Europejska. Skoro taki jest unijny priorytet, najpewniej pójdą za nim europejskie fundusze – wskazuje Krzysztof Niemiec, wiceprezes zarządu Track Tec. Koleje dużych prędkości to kosztowne inwestycje, więc możliwość ich sfinansowania przy udziale środków unijnych to szansa dla Polski. To także szansa dla krajowych producentów – doświadczenia z innych krajów pokazują bowiem, że realizacja podobnych inwestycji przełożyła się na wykreowanie silnych przedsiębiorstw – zauważa.
CPK: Jest wykonawca tunelu KDP w Łodzi
Joński (Komisja Transportu PE): UE stawia ogromne pieniądze na kolej. Musimy to wykorzystać
Michał Kościelniak (Porr): Polski rynek poradzi sobie z budową KDP
Tabor, finansowanie, konkurencja – największe wyzwania IV Pakietu Kolejowego
Damian Kelman 19 marca 2025
Liberalizacja rynku kolejowego zbliża się wielkimi krokami, a pytanie o gotowość polskiego taboru nabiera coraz większego znaczenia. Czy polscy przewoźnicy zdążą z modernizacją przed otwarciem rynku na konkurencję? Podczas debaty na i Kongresie Kolei Dużych Prędkości eksperci z branży wskazali na kluczowe wyzwania – od finansowania inwestycji, przez unifikację taboru, po rosnące koszty energii.
Łotwa: Badanie rynku przed przetargiem na przewozy
SNCF podzieli się rynkiem na Lazurowym Wybrzeżu
IV pakiet kolejowy: SKM pierwszym przewoźnikiem z certyfikatem
Szustak: Polską KDP powinny zbudować polskie firmy
Roman Czubiński 18 marca 2025
Firmy budowlane z polskim kapitałem lub mające w Polsce od lat swoje oddziały mają wystarczający potencjał kadrowy i sprzętowy, by odegrać znaczną rolę w budowie kolei dużych prędkości. Konieczne w tym celu jest jednak zapewnienie finansowania elastycznego i niezależnego od cyklu budżetowego Unii Europejskiej – to wnioski z dyskusji przedstawicielki rynku wykonawców oraz reprezentanta Banku Gospodarstwa Krajowego na Kongresie Kolei Dużych Prędkości w Łodzi.
Tabor towarowy: Flota lokomotyw wymaga odmłodzenia
Malepszak: Polska KDP ma być miksem najlepszych wzorców europejskich
Ruszył I Kongres Kolei Dużych Prędkości
Stadler: 300 km/h dla polskiej KDP złym pomysłem. Malepszak odpowiada
Jakub Rösler 18 marca 2025
Kwestia prędkości, z jaką pojadą pociągi na polskiej KDP, wciąż wywołuje emocje. Z podwyższeniem jej do 320 km/h nie może pogodzić się Stadler, który obstaje przy prędkości maksymalnej 250 km/h. Jakie argumenty ma producent i jak odnosi się do tego Ministerstwo Infrastruktury?
CPK. Z Poznania do Warszawy w godzinę i 38 minut
CPK: Kolejny wniosek o decyzje środowiskową. Tym razem w Wielkopolsce
CMK kontra „YGREK”, czyli Godzilla kontra Hedora?
Tunel KDP w Łodzi. Wykonawca w kwietniu, komora startowa przed wakacjami [zdjęcia]
Daniel Siwak 18 marca 2025
Ważne informacje pojawiły się w czasie pierwszego Kongresu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Wiadomo już, kiedy zostanie ogłoszony wykonawca tunelu średnicowego KDP, który rozpocznie prace od komory startowej “Retkinia”. Obiekt ten wkrótce zostanie ukończony przez firmę Budimex.
Fundamenty ŁDK, komora Retkinia i przetarg na tunel. Łódzki Zespół Parlamentarny wizytował inwestycje CPK
Tunel KDP w Łodzi: CPK z wykonawcą ekspertyz technicznych budynków
CPK: Zabezpieczymy budynki nad łódzkim tunelem KDP
Malepszak: Polska KDP ma być miksem najlepszych wzorców europejskich
Roman Czubiński 18 marca 2025
Zwiększenie prędkości maksymalnej na linii „Y” z 250 do 350 km/h było konieczne, by przyciągnąć nowych pasażerów, dla których dzisiejsza oferta kolei konwencjonalnej jest zbyt mało atrakcyjna. Najmocniej poprawią się warunki podróżowania Warszawa – Wrocław, gdzie czas jazdy za 10 lat będzie krótszy o ponad połowę – powiedział podczas debaty otwarcia Kongresu Kolei Dużych Prędkości podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak. Jak dodał – międzynarodowe połączenia dużych prędkości, choć ważne, będą dopiero kolejnym etapem rozwoju siatki.
Tabor towarowy: Flota lokomotyw wymaga odmłodzenia
Szustak: Polską KDP powinny zbudować polskie firmy
Ruszył I Kongres Kolei Dużych Prędkości
PKP Intercity kupi jednostki na co najmniej 300 km/h
Jakub Rösler 17 marca 2025
W przyszłym roku PKP Intercity ogłosi przetarg na 26 z opcją na kolejne 20 pociągów dużej prędkości. Jednostki rozpędzą się do prędkości co najmniej 300 km/h i razem z Pendolino będą obsługiwały najwyższą kategorię połączeń przewoźnika.
PKP Intercity: 30 „siódemek” do naprawy P4. Będzie drugi przetarg
Nie jeden, lecz dwa nowe pociągi na Litwę
PKP Intercity rozważają pociąg Warszawa - Rijeka
Państwa bałtyckie o Rail Baltica: Przede wszystkim przewozy wojskowe i ruch pasażerski
Roman Czubiński 17 marca 2025
Dla państw bałtyckich Rail Baltica to nie tylko element poprawy bezpieczeństwa narodowego i pobudzania rozwoju gospodarczego. Jej budowa pozwala też nabyć doświadczenia w prowadzeniu inwestycji na niespotykaną do tej pory skalę – wynika z wypowiedzi panelistów podczas debaty otwarcia I Kongresu Kolei Dużych prędkości w Łodzi.
Rail Baltica: Ruszają negocjacje z dostawcami srk
Budimex zbuduje część linii Rail Baltica w Estonii
Estonia zakontraktowała połowę swojego odcinka Rail Baltiki
Tzitzikostas: Rozwój szybkich połączeń kolejowych priorytetem KE
Mikołaj Kobryński 17 marca 2025
Komisarz UE ds. zrównoważonego transportu i turystyki Apostolos Tzitzikostas podczas pierwszej edycji Kongresu Kolei Dużych Prędkości zapowiedział, że jeszcze w tym roku Komisja Europejska przedstawi koncepcję europejskiej sieci kolei dużych prędkości. Przedstawiciel KE podkreślił w tym kontekście znaczenie rozwoju szybkich połączeń kolejowych dla rozwoju gospodarczego wspólnoty.
Kolejny odcinek szybkiej kolei w Hiszpanii już otwarty
Rachwalski (CPK): KDP to nie będą „złote linie” tylko dla wielkich miast
Damian Kelman 17 marca 2025
Piotr Rachwalski ze spółki CPK, podczas wystąpienia otwierającego o nazwie "Kongres Kolei Dużych Prędkości – wykorzystać polski potencjał" w Łodzi, przedstawił najważniejsze założenia Centralnego Portu Komunikacyjnego związane z Koleją Dużych Prędkości. Jaki jest aktualny stan zaangażowania prac i co planuje spółka, by KDP mogła rozpocząć swoją pracę zgodnie z harmonogramem?
CPK: Jest wykonawca tunelu KDP w Łodzi
Joński (Komisja Transportu PE): UE stawia ogromne pieniądze na kolej. Musimy to wykorzystać
Michał Kościelniak (Porr): Polski rynek poradzi sobie z budową KDP
"Budowa KDP to dla Polski kolejny krok cywilizacyjny"
Jakub Rösler 17 marca 2025
Projekt CPK i budowa pierwszych odcinków linii dużych prędkości w Polsce to następny projekt cywilizacyjny dla naszego kraju. – Polacy chcą jeździć koleją, a w tym roku z pociągów skorzysta od 430 do 440 mln pasażerów – podkreśla minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Grzegorz Kucia (FPS H.Cegielski): Będziemy rozwijać pojazdy typu EZT
Malepszak (Ministerstwo Infrastruktury): Nowa wizja rozwoju kolei
Klimczak: Rozpoczynamy rozmowy na temat KDP Poznań – Berlin
Ruszył I Kongres Kolei Dużych Prędkości
Jakub Rösler 17 marca 2025
Infrastruktura, pojazdy czy systemy sterowania to tylko wybrane tematy, jakie będą poruszane na I Kongresie Kolei Dużych Prędkości, który właśnie rozpoczął się w Łodzi. Podczas otwarcia podkreślano politykę państwa stawiającą na kolej, zarówno konwencjonalną, jak i dużych prędkości, oraz konieczność skorzystania z doświadczeń polskich firm z branży przy budowie nowych odcinków, w tym w ramach CPK.
Tabor towarowy: Flota lokomotyw wymaga odmłodzenia
Szustak: Polską KDP powinny zbudować polskie firmy
Malepszak: Polska KDP ma być miksem najlepszych wzorców europejskich
Łódź gotowa na sterowanie Kolejami Dużych Prędkości
Redakcja/inf. pras. 17 marca 2025
Zaledwie 150 km od Łodzi powstają tysiące komputerowych sterowników i systemów, które już teraz pozwalają kontrolować pociągi poruszające się z prędkością do 500 km/h. Tak, to nie pomyłka – już teraz mamy polską technologię w postaci eurobalis, które w mgnieniu oka komunikują się z pociągiem w sekundę pokonującym 140 metrów. Trzy projekty dla Kolei Dużych Prędkości, technologia ETCS poziomu 2 oraz trzy setki skomputeryzowanych stacji – to wiano, z którym Kombud Group staje do wyścigu o KDP w Polsce
Kombud. Przy uszkodzeniu infrastruktury krytycznej liczy się szybka naprawa
Hitachi stworzyło Shinkansena, teraz chce dostarczać pociągi CPK
Łukasz Malinowski 14 marca 2025
Grupa Hitachi zrealizowała niejedną inwestycję przy udziale japońskich instytucji finansowych. – To nasz ogromny atut, zarówno w odniesieniu do projektu poolu taborowego CPK, jak i do innych przewoźników lub organizatorów transportu, którzy z różnych powodów mają kłopoty ze sfinansowaniem zakupu taboru – mówi Paweł Przyżycki, prezes zarządu Hitachi Rail GTS Polska.
Hitachi: Unowocześniajmy tradycję podróżowania koleją
Hitachi celuje w polski rynek taborowy
Wielka Brytania. Masowe odwołania pociągów przez pęknięcia w składach Hitachi
Stadler dostarczy pociągi dużych prędkości dla WESTbahn [wizualizacje]
Mikołaj Kobryński 13 marca 2025
Szwajcarski potentat na rynku taboru szynowego zdobył drugi kontrakt na dostawę niskopodłogowych elektrycznych zespołów trakcyjnych dużych prędkości SMILE. Trzy jednostki, które mają zostać dostarczone już w przyszłym roku, zamówił austriacki przewoźnik dalekobieżny WESTbahn. Będą one obsługiwały relację Wiedeń – Graz – Klagenfurt – Villach.
Województwo lubelskie na zakupach. Cztery EZT na horyzoncie
Szwecja: CAF dostarczył pierwszą jednostkę Civity Nordic dla Transitio
Za rok zobaczymy pierwsze pociągi Pesy Bydgoszcz na 200 km/h! [nowe wizualizacje]
Alstom i SNCF pokazują wnętrze TGV M [zdjęcia]
Roman Czubiński 12 marca 2025
Wiemy już, jak będzie wyglądała przestrzeń pasażerska najnowszego EZT dużych prędkości produkcji Alstomu. Uwagę zwracają m. in. szersze niż dotychczas siedzenia z dłuższymi o 5 cm siedziskami oraz większym zakresem regulacji, bogato wyposażona przestrzeń dla osób na wózkach inwalidzkich oraz specjalne miejsca dla rodzin z małymi dziećmi. Wiele elementów wnętrza jest modularnych, co ma ułatwiać konfigurację wnętrza w zależności od potrzeb przewoźnika oraz jej ewentualne późniejsze zmiany. Pociągi w przyszłym roku mają zacząć obsługiwać połączenia TGV InOui.
PKP Intercity: Nie planujemy powrotu pociągów Łódź – Lotnisko Chopina
Nowe samoloty dla LOT. 40 maszyn przed otwarciem CPK
Używany Regio-Shuttle RS1 już w barwach Praskiego Zintegrowanego Transportu
Pool taborowy CPK na 50-60 jednostek
Jakub Rösler 11 marca 2025
CPK zapowiada, że pool taborowy powinien liczyć 50-60 jednostek kilku typów, natomiast postępowania na ich zakup muszą ruszyć w ciągu 2 najbliższych lat. Pociągi będą obsługiwane w jednej, głównej bazie w rejonie Warszawy, Łodzi lub lotniska. Obsługę “Linii Y” mógłby też wspomóc ewentualny tabor używany.
Koniec sporu PKP PLK i CPK o Jastrzębie-Zdrój
CPK. Tak dojedziesz pociągiem na lotnisko. Ujawniamy szczegóły!
CPK bez mazowieckich pociągów regionalnych
Tunel KDP w Łodzi: CPK z wykonawcą ekspertyz technicznych budynków
Daniel Siwak 10 marca 2025
Ważna informacja dotycząca budowy Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Państwowa spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała firmę, która wykonana ekspertyz budynków znajdujących się na trasie przebiegu tunelu dla szybkich pociągów.
Fundamenty ŁDK, komora Retkinia i przetarg na tunel. Łódzki Zespół Parlamentarny wizytował inwestycje CPK
Tunel KDP w Łodzi. Wykonawca w kwietniu, komora startowa przed wakacjami [zdjęcia]
CPK: Zabezpieczymy budynki nad łódzkim tunelem KDP
ICE pojedzie z Berlina do Amsterdamu. Talgo z opóźnieniem
Przemysław Jezierski 09 marca 2025
Niemiecki operator połączeń dalekobieżnych DB Fernverkehr AG potwierdził, że planowany na drugą połowę 2025 r. debiut pociągów nowej generacji ICE L, produkowanych przez hiszpański koncern Talgo opóźni się. To już kolejne opóźnienie w dostawach i certyfikacji zestawów ICE L dla Deutsche Bahn.
ICE połączy Berlin z Paryżem
Specjalne malowanie pociągów z okazji 30-lecia ICE [zdjęcia]
Trzydziestolecie szybkiej kolei ICE w Niemczech
CPK: Tak będzie wyglądała polska KDP (nowe wizualizacje)
Centralny Port Komunikacyjny 07 marca 2025
Prace nad dokumentacją projektową dla odcinka linii kolejowej Warszawa – CPK – Łódź są już bardzo zawansowane. Inwestor ujawnił wizualizacje kluczowych elementów planowanej infrastruktury, takich jak wiadukty, budynki obsługi tunelu czy baza utrzymania oraz przebieg linii kolejowej w terenie. Wszystkie obiekty zostały zaprojektowane w taki sposób, aby harmonijnie wpisać się w otaczający krajobraz.
CPK: Jest wykonawca tunelu KDP w Łodzi
Joński (Komisja Transportu PE): UE stawia ogromne pieniądze na kolej. Musimy to wykorzystać
Michał Kościelniak (Porr): Polski rynek poradzi sobie z budową KDP
CPK. Tak dojedziesz pociągiem na lotnisko. Ujawniamy szczegóły!
Jakub Rösler 05 marca 2025
Szybkie pociągi z Warszawy do Poznania/Wrocławia co pół godziny w szczycie, uzupełniające je ekspresy regionalne, np. z Kalisza do Poznania, oraz ekspresy lotniskowe do CPK co 15 minut, z wydłużeniem do Łodzi. To część pomysłów na obsługę pasażerską pierwszej polskiej trasy KDP – linii "Y”. Co jeszcze planuje CPK: czy na nowej linii pojadą też pociągi służby publicznej?
Koniec sporu PKP PLK i CPK o Jastrzębie-Zdrój
Pool taborowy CPK na 50-60 jednostek
CPK bez mazowieckich pociągów regionalnych
Koleje Węgierskie modernizują flotę i odwiedzą Polskę
Jacek Płaza 05 marca 2025
Plany odnowienia taboru przez Koleje Węgierskie obejmują zakup używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych od szwajcarskich przewoźników. W polu zainteresowań węgierskiego przewoźnika są m.in. Kissy i Flirty od Stadlera, Twindexx od Alstomu czy Desiro od Siemensa. Przedstawiciel Kolei Węgierskich pojawi się 17 marca w Łodzi na Europejskim Forum Taborowym.
Wicedyrektor DG MOVE przyjeżdża do Polski. Opowie o środkach europejskich na KDP
Koleje Czarnogórskie kupią w Polsce EZT-y?
Jaki tabor dla KDP w Polsce? Będą rozmowy CPK i PKP IC z Alstomem, Medcomem, Pesą, Stadlerem i Siemensem
Kombud Group ze strategicznym porozumieniem z południowo-koreańskim STraffic
Kombud Group 05 marca 2025
Rail-Mil Computers, spółka Kombud Group oraz południowo-koreański STraffic podpisały porozumienie o strategicznej współpracy w obszarze systemów sterowania dla kolei oraz metra. Umowa obejmuje między innymi rynek Korei Południowej, która posiada ponad 4 tys. km linii kolejowych, w tym 625 km linii dużych prędkości. System Kolei Metropolitalnej w Seulu (수도권 전철) obejmuje ponad 1300 km linii.
CPK: Jest wykonawca tunelu KDP w Łodzi
Joński (Komisja Transportu PE): UE stawia ogromne pieniądze na kolej. Musimy to wykorzystać
Michał Kościelniak (Porr): Polski rynek poradzi sobie z budową KDP
Finlandia: Było Allegro, będzie Pendolino Plus
Roman Czubiński 05 marca 2025
Zbliża się koniec okresu przymusowej bezczynności szybkich EZT, które obsługiwały dawniej pociągi Helsinki – Sankt Petersburg. Po przeglądach i oklejeniu w nowe barwy Koleje Fińskie przywrócą je do eksploatacji, ale już na trasach krajowych. Przy okazji przewoźnik wzbogaci swoją ofertę o nową, luksusową kategorię pociągów.
Finlandia: Allegro wrócą na tory. Do Rosji nie pojadą
Koleje Fińskie rozpoczęły eksploatację lokomotyw spalinowych Stadlera
Dwuosobowe łóżka jak w hotelu. Škoda pokazała wizualizacje wagonów dla Finów
CPK podsumowuje drugie spotkanie Forum Dialogu Technicznego
inf. pras. CPK 04 marca 2025
Ponad 200 przedstawicieli kolejowych wykonawców, producentów oraz firm świadczących usługi projektowe i nadzoru inżynierskiego uczestniczyło w pierwszym spotkaniu plenarnym w ramach Forum Dialogu Technicznego CPK. W rozmowach z branżą kolejową udział wzięli m. in. przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury: pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek i wiceminister Piotr Malepszak oraz spółki CPK: prezes dr Filip Czernicki i członek zarządu ds. inwestycji kolejowych Piotr Rachwalski.
CPK: Jest wykonawca tunelu KDP w Łodzi
Joński (Komisja Transportu PE): UE stawia ogromne pieniądze na kolej. Musimy to wykorzystać
Michał Kościelniak (Porr): Polski rynek poradzi sobie z budową KDP
Koleje Czarnogórskie kupią w Polsce EZT-y?
Jacek Płaza 26 lutego 2025
Koleje Czarnogórskie podpisały w czerwcu zeszłego roku umowę z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju na pożyczkę 30 mln euro na zakup trzech nowoczesnych 4-wagonowych EZT-ów. Dragana Lukšić, dyrektor wykonawcza przewoźnika, spotka się na Europejskim Forum Taborowym w ramach Kongresu Kolei Dużych Prędkości [17 marca w Łodzi] z przedstawicielami polskich producentów technologii do taboru kolejowego. Lukšić przybliży plany nabycia EZT-ów przez przewoźnika z Podgoricy.
Wicedyrektor DG MOVE przyjeżdża do Polski. Opowie o środkach europejskich na KDP
Koleje Węgierskie modernizują flotę i odwiedzą Polskę
Jaki tabor dla KDP w Polsce? Będą rozmowy CPK i PKP IC z Alstomem, Medcomem, Pesą, Stadlerem i Siemensem
Jaki tabor dla KDP w Polsce? Będą rozmowy CPK i PKP IC z Alstomem, Medcomem, Pesą, Stadlerem i Siemensem
Redakcja 25 lutego 2025
Prezes PKP Intercity Janusz Malinowski i wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak spotkają się z czołowymi przedstawicielami producentów taboru kolejowego, w tym m.in. Pesy Bydgoszcz. W dyskusji weźmie udział też Piotr Rachwalski z zarządu CPK. Spółka może stworzyć pool taborowy.
Wicedyrektor DG MOVE przyjeżdża do Polski. Opowie o środkach europejskich na KDP
Koleje Węgierskie modernizują flotę i odwiedzą Polskę
Koleje Czarnogórskie kupią w Polsce EZT-y?
Goście z Litwy, Łotwy i Estonii wystąpią na Kongresie Kolei Dużych Prędkości!
Redakcja 24 lutego 2025
Organizatorzy pierwszego w Polsce Kongresu KDP potwierdzili udział w nim kolejnych zagranicznych gości, w tym m.in. Vytisa Žalimasa, dyrektora generalnego w Kolejach Litewskich (LTG Link), Kristīny Malnačy, wiceminister transportu Łotwy, Marko Kivili, prezesa zarządu Rail Baltiki oraz Jana Sechtera, szefa sekcji transportu w Czeskiej Izbie Handlowej, a do niedawna wiceministra transportu w Czechach. Trwają rozmowy z przedstawicielami kilku narodowych przewoźników w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Wicedyrektor DG MOVE przyjeżdża do Polski. Opowie o środkach europejskich na KDP
Koleje Węgierskie modernizują flotę i odwiedzą Polskę
Koleje Czarnogórskie kupią w Polsce EZT-y?
Klimczak: „Y” dotrze do Berlina i Pragi
Roman Czubiński 16 lutego 2025
Poznańska odnoga linii dużych prędkości „Y” ma zostać przedłużona do Berlina, a wrocławska – do Pragi. Trwają rozmowy na ten temat z Niemcami i Czechami – poinformował minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
CPK: Jest wykonawca tunelu KDP w Łodzi
Joński (Komisja Transportu PE): UE stawia ogromne pieniądze na kolej. Musimy to wykorzystać
Michał Kościelniak (Porr): Polski rynek poradzi sobie z budową KDP
TEN-T: Więcej zagrożeń to większe potrzeby inwestycyjne
Roman Czubiński 14 lutego 2025
Komisja Europejska powinna przeznaczyć więcej pieniędzy na dofinansowanie inwestycji w sieć bazową TEN-T – zgodzili się uczestnicy debaty podczas konferencji poświęconej rozwojowi sieci. Ministrowie infrastruktury państw członkowskich uznali, że trzeba w większym niż dotychczas stopniu brać pod uwagę potrzeby związane z mobilnością wojskową.
Rail2Sea: Nowy korytarz kolejowy między portami trzech mórz
Ministrowie transportu Europy: rola unijnych korytarzy coraz większa
MI: Korytarz Berlin – Szczecin będzie mógł pozyskać środki z CEF
Polska odpuszcza walkę o Talgo
Jakub Rösler 13 lutego 2025
Jak donosi Reuters, Polska zrezygnowała z zakupu Talgo i nie złoży swojej oferty. Wszystko z powodu sprzeciwu hiszpańskiego rządu i to mimo tego, że polska oferta miała przebić dotychczasową propozycję ze strony hiszpańskiego konsorcjum.
Konsorcjum z Pesą chce kupić Talgo
Nowe informacje o przejęciu Talgo przez PFR
Reuters: Societe Generale pomoże PFR sfinansować zakup Talgo?
CPK wybiera doradcę tworzenia poolu taborowego
Centralny Port Komunikacyjny 13 lutego 2025
Spółka taborowa Centralnego Portu Komunikacyjnego sfinansuje zakup pociągów, a następnie będzie je wynajmować w formie wieloletnich umów do obsługi linii Kolei Dużych Prędkości. Analogiczne rozwiązania sprawdzają się m.in. w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Skandynawii i krajach Beneluksu. Spółka CPK podpisała umowę na biznesplan tzw. poolu taborowego.
Tabor pasażerski w 2023 roku. Pojazdy dwunapędowe często wykorzystywane
Nowa era projektów taborowych
Zintegrowane rozwiązanie informatyczne do zarządzania infrastrukturą i taborem kolejowym
CPK: Średnie miasta też skorzystają na KDP
Roman Czubiński 12 lutego 2025
Miasta położone na trasie kolei dużych prędkości zyskają dzięki niej znacznie lepszą ofertę transportową, nawet jeśli – jak w przypadku Kalisza – część pociągów będzie omijała je obwodnicami – przekonuje zarząd Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak informują, CPK jest bliski porozumienia z PKP PLK w sprawie uzgodnienia zakresu inwestycji na ciągu do Jastrzębia Zdroju, które przez długi czas było kwestią sporną między obydwoma inwestorami.
CPK: Jest wykonawca tunelu KDP w Łodzi
Joński (Komisja Transportu PE): UE stawia ogromne pieniądze na kolej. Musimy to wykorzystać
Michał Kościelniak (Porr): Polski rynek poradzi sobie z budową KDP
Łódź Retkinia: Rozbiórki przystanku jednak nie będzie
Roman Czubiński 11 lutego 2025
Wbrew planom poprzedniego zarządu CPK budowa tunelu KDP pod centrum Łodzi nie doprowadzi do czasowej choćby likwidacji przystanku Łódź Retkinia. Na oddalenie takiej groźby pozwoliła optymalizacja projektu – poinformował wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Łódzkie: Jest druga umowa na przystanek kolejowy Izabelów
Jest umowa na przystanek kolejowy Radom Wschodni
Zabierzów Rząska: Czemu wiaty są krótsze po modernizacji przystanku?
Polski Fundusz Rozwoju przedstawi ofertę na przejęcie Talgo
Mikołaj Kobryński 10 lutego 2025
Jak poinformował Reuters, PFR Fundusz Inwestycyjny FIZ AN, zarządzany przez Polski Fundusz Rozwoju, złoży ofertę na zakup 40% udziałów w Talgo, co zgodnie z przepisami obowiązującymi w Hiszpanii spowoduje konieczność ogłoszenia wezwania na 100% akcji. Może to oznaczać, że szanse polskiej państwowej spółki na przejęcie hiszpańskiego producenta znów wzrosły.
Spółka zależna Maersk przejmuje linię kolejową wzdłuż Kanału Panamskiego
Gra o Talgo. Polska oferta ma pod górkę?
DSV przejmuje DB Schenker
CPK: Linia „Y” przyspieszy pociągi Warszawa – Wrocław jeszcze przed ukończeniem
Roman Czubiński 10 lutego 2025
Nowe linie tworzące „komponent kolejowy” Centralnego Portu Komunikacyjnego mają być budowane w sposób, który pozwoli jak najszybciej wykorzystać ich poszczególne fragmenty do przyspieszenia podróży między miastami Polski. Dotyczy to zarówno linii kolei dużych prędkości Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław, jak i CMK Północ do Trójmiasta przez Płock – zapowiada spółka CPK.
Koniec sporu PKP PLK i CPK o Jastrzębie-Zdrój
Pool taborowy CPK na 50-60 jednostek
CPK. Tak dojedziesz pociągiem na lotnisko. Ujawniamy szczegóły!
Gra o Talgo. Polska oferta ma pod górkę?
Mikołaj Kobryński 07 lutego 2025
Rywalizacja o przejęcie Talgo, hiszpańskiego producenta taboru kolejowego, staje się coraz bardziej zacięta. Ofertę opiewającą na kwotę 177 mln euro, dotyczącą jednak zakupu niespełna 30% udziałów, złożyło konsorcjum, w skład którego wszedł hiszpański producent stali Sidenor, rząd baskijski oraz spółki BBK i Vital, co zwiększyło wycenę giełdową producenta.
Spółka zależna Maersk przejmuje linię kolejową wzdłuż Kanału Panamskiego
Polski Fundusz Rozwoju przedstawi ofertę na przejęcie Talgo
DSV przejmuje DB Schenker
CPK: Jest wniosek o decyzję środowiskową dla linii KDP Sieradz – Pleszew
Roman Czubiński 07 lutego 2025
Centralny Port Komunikacyjny złożył wniosek o decyzję środowiskową dla kolejnego odcinka linii dużych prędkości „Y”. Jeśli wszystko potoczy się zgodnie z planami spółki, budowę będzie można rozpocząć mniej więcej za trzy lata.
Koniec sporu PKP PLK i CPK o Jastrzębie-Zdrój
Pool taborowy CPK na 50-60 jednostek
CPK. Tak dojedziesz pociągiem na lotnisko. Ujawniamy szczegóły!
Konsorcjum z Pesą chce kupić Talgo
Jakub Rösler 05 lutego 2025
Hiszpańskie media donoszą, że Talgo ma zostać przejęte przez konsorcjum w skład, którego wchodzi Pesa, Sidenor oraz baskijski fundusz inwestycyjny. Polski producent miałby być w tym układzie mniejszościowym udziałowcem oraz "partnerem przemysłowym".
Polska odpuszcza walkę o Talgo
Nowe informacje o przejęciu Talgo przez PFR
Reuters: Societe Generale pomoże PFR sfinansować zakup Talgo?
PKP PLK: Na CMK nie będzie prędkości powyżej 250 km/h
Roman Czubiński 05 lutego 2025
Nie ma obecnie planów podniesienia prędkości maksymalnej na Centralnej Magistrali Kolejowej powyżej 250 km/h – stwierdza jednoznacznie zarządca infrastruktury. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak mówił o takiej możliwości pod koniec stycznia.
250 km/h „bez problemów technicznych”. Nocne testy z Pendolino na CMK
CMK: Co z przystankiem Biała Rawska? Nie wcześniej niż 2026 rok
Malepszak: Ponad 200 km/h na CMK najwcześniej w 2027 r.
Wraca koncepcja tunelu kolejowego Hiszpania – Maroko
Mikołaj Kobryński 03 lutego 2025
Temat budowy tunelu pod Cieśniną Gibraltarską, który miałby połączyć hiszpańską i marokańską sieć kolejową, przewija się w debacie publicznej od wielu dekad. Szanse na realizację inwestycji, dotychczas raczej znikome, w ostatnim czasie wzrosły. Zlecono bowiem opracowanie studium wykonalności dla przedsięwzięcia, którego wartość szacuje się dziś na 6 mld euro.
Druga tarcza TBM do budowy tunelu Męcina – Mordarka już w Polsce
Idzie inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie mają sporo wyzwań
Czy potencjał rynku odpowiada skali inwestycji?
Tomasz Szuba (TINES): Pewnym krokiem w nowy rok
Łukasz Malinowski 03 lutego 2025
– Doświadczenia, które zebraliśmy w Polsce i za granicą, na pewno stawiają nas w miejscu, w którym możemy powiedzieć: „tak, jesteśmy gotowi do tego, by uczestniczyć w KDP. Jesteśmy gotowi technologicznie, technicznie. Współpracujemy z polską nauką. Damy radę!”. – mówi Tomasz Szuba, prezes zarządu TINES Rail
TINES – 20 lat pasji, innowacji i wyjątkowych ludzi
Tines pomógł przywrócić kursy metra w Kijowie
Tines: Więcej tuneli kolejowych dzięki CPK
Sikorski: PFR i Pesa z konkurencyjną ofertą na zakup Talgo
Jakub Rösler 30 stycznia 2025
Minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski odniósł się do polskiej oferty na zakup Talgo – Liczę, że zostanie ona poważnie rozważona – przekazał po spotkaniu ze swoim hiszpańskim odpowiednikiem. Z kolei PFR niejako potwierdził zainteresowanie zakupem producenta i wskazuje na "komplementarne korzyści współpracy" Talgo i Pesy.
Silva LS ma nową lokomotywę. To Pesa Gama 111Ed30
Zdziarski (Pesa): Szykujemy ofertę z myślą o kolejach dużych prędkości
Dart Pesy promuje polską prezydencję w Unii Europejskiej
Nowe informacje o przejęciu Talgo przez PFR
Jakub Rösler 27 stycznia 2025
Jak podaje Business Insider, polska oferta kupna Talgo podoba się obecnym właścicielom producenta, choć przeszkodą w transakcji są plany hiszpańskiego rządu. Ten chciałby, aby Talgo pozostało hiszpańskie. Polski Fundusz Rozwoju jest gotowy na przejęcie całości akcji Talgo i nie chce przenosić firmy do Polski, pozostawiając produkcję na Półwyspie Iberyjskim.
Polska odpuszcza walkę o Talgo
Konsorcjum z Pesą chce kupić Talgo
Reuters: Societe Generale pomoże PFR sfinansować zakup Talgo?
Unijny komisarz ds. transportu na I Kongresie KDP w Polsce!
Redakcja 27 stycznia 2025
Przed nami pierwszy w Polsce Kongres Kolei Dużych Prędkości! Konferencja pod honorowym patronatem europosła Dariusza Jońskiego odbędzie się 17 marca 2025 r. w Łodzi. Udział potwierdzili już czołowi przedstawiciele branży, a także m.in. Europejski Komisarz ds. zrównoważonego transportu i turystyki, Apostolos Dzidzikostas.
Wicedyrektor DG MOVE przyjeżdża do Polski. Opowie o środkach europejskich na KDP
Koleje Węgierskie modernizują flotę i odwiedzą Polskę
Koleje Czarnogórskie kupią w Polsce EZT-y?
PKP Intercity chce kupić 46 szybkich pociągów
Jakub Rösler 24 stycznia 2025
PKP Intercity zapowiada, że przetarg na nowe szybkie pociągi ma objąć łącznie 46 pojazdów, do prędkości do 320 km/h. Przewoźnik podał również, że pierwszy dwutrakcyjny Impuls trafi do niego w grudniu 2026 roku.
PKP Intercity: 30 „siódemek” do naprawy P4. Będzie drugi przetarg
Nie jeden, lecz dwa nowe pociągi na Litwę
PKP Intercity rozważają pociąg Warszawa - Rijeka
Klimczak: Po CMK pojedziemy więcej niż 250 km/h. Aktualizacja
Jakub Rösler 23 stycznia 2025
Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak właśnie zapowiedział, że pociągi pojadą po CMK więcej niż 250 km/h po 2027 roku. Jednak jak wynika z naszych informacji, PKP PLK nie mają takich planów a wprowadzenie prędkości większej niż 250 km/h nie jest możliwe.
Kraków zyska lepsze połączenie z Centralną Magistralą Kolejową
Gładkie przejazdy po wyszlifowanych torach CMK pod prędkość 250 km/h
PKP PLK: Bez GSM-R nie będzie 250 km/h na CMK
Hiszpańskie media: Oficjalna oferta PFR za Talgo do końca stycznia
Jakub Rösler 16 stycznia 2025
Hiszpańskie media wskazują na chęci zakończenia sprzedaży Talgo do końca stycznia bieżącego roku. W grze pojawił się baskijski gigant stalowy - Sidenor, który oferuje jednak zbyt mało, dlatego właściciele Talgo liczą na kolejne oferty, m.in. od Polskiego Funduszu Rozwoju. Złożenie oficjalnej oferty przez PFR jest spodziewane przed końcem stycznia.
PFR: Wkrótce zaczniemy prefinansować inwestycje transportowe
Newag, Pesa i FPS razem? Newag rozpoczął rozmowy z PFR
Chiny: Prototyp najszybszego pociągu świata
Roman Czubiński 13 stycznia 2025
Jeszcze w tym roku ma rozpocząć się produkcja seryjna CR450 – nowego chińskiego EZT dużych prędkości. Prędkość, do której certyfikowano pojazd, wynosi 450 km/h, co czyni go najszybszym pod tym względem pojazdem szynowym świata.
Błyska i miga. Cinova od CRRC na InnoTrans 2024 [zdjęcia]
Kanada: Chińskie wagony dowożą pasażerów do Montrealu
Zespół trakcyjny CRRC dla Serbii na testach w Czechach
CPK: KDP Warszawa – Łódź gotowe w 2030. Czy jednak w 2032 r.? Będzie 350 km/h! [AKTUALIZACJA]
Jakub Rösler 10 stycznia 2025
Jak deklaruje Zarząd CPK, odcinek “Linii Y” z Warszawy do Łodzi przez CPK ma być gotowy do 2030 roku. Informacje te prostuje jednak wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, mówiąc o dacie przypadającej na 2032 rok. CPK pracuje też nad docelową mapą kolejową kraju oraz poolem taborowym.
Koniec sporu PKP PLK i CPK o Jastrzębie-Zdrój
Pool taborowy CPK na 50-60 jednostek
CPK. Tak dojedziesz pociągiem na lotnisko. Ujawniamy szczegóły!
CPK pracuje nad poolem taborowym. Miliardy na nowe pociągi
Łukasz Malinowski, Jakub Rösler 08 stycznia 2025
CPK nadal pracuje nad koncepcją poolu taborowego. Obecnie spółka zakłada zakup różnych typów pociągów o prędkościach maksymalnych 200 km/h, 250 km/h oraz ponad 300 km/h. Pozyskane pociągi mają być udostępniane przewoźnikom w ramach długoletnich umów.
Szlezwik-Holsztyn: Miliony euro oszczędności dzięki poolowi taborowemu
Narodowy pool taborowy – czy warto?
Norweski państwowy pool taborowy kupi do 200 ezt
Czechy: Przetarg na projektowanie KDP z Ostrawy do Polski
Roman Czubiński 08 stycznia 2025
Trwa przetarg czeskiego zarządcy infrastruktury (Správa železnic) na zaprojektowanie linii dużych prędkości z Ostrawy do granicy z Polską, gdzie nowa linia ma połączyć się z trasą projektowaną na zlecenie CPK. Inwestycja ma kosztować do 247,4 mln koron (ok. 42,058 mln zł) – informuje portal zdopravy.cz.
CPK: Jest wykonawca tunelu KDP w Łodzi
Joński (Komisja Transportu PE): UE stawia ogromne pieniądze na kolej. Musimy to wykorzystać
Michał Kościelniak (Porr): Polski rynek poradzi sobie z budową KDP
Kolejowa linia Y czy połączenia subregionalne? Dylematy przy CPK
Damian Kelman 31 grudnia 2024
W przyszłym roku polski rząd planuje przeznaczyć około 120 miliardów złotych na inwestycje. Pieniądze te mają pochodzić z KPO oraz polityki spójności. Cały czas toczą się natomiast dyskusje o zasady funkcjonowania CPK. Minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz uważa, że współmiernie państwo powinno inwestować w połączenia między metropoliami, jak również pomiędzy lokalnymi ośrodkami a wielkimi miastami.
Spółka CPK z kolejnym dokapitalizowaniem
Jaka będzie kolej na Podlasiu?
Cargo w CPK będzie rosło, ale wolniej niż zakładała wcześniej IATA
PKP Intercity. Kiedy przetarg na następcę Pendolino?
Łukasz Malinowski 25 grudnia 2024
PKP Intercity planuje postępowanie przetargowe na zakup nowych składów przystosowanych do prędkości 250 km/h lub większej. Rozpocznie się ono dopiero po wybraniu dostawcy piętrusów, czyli zapewne w trzecim kwartale 2025 r.
PKP Intercity: 30 „siódemek” do naprawy P4. Będzie drugi przetarg
Nie jeden, lecz dwa nowe pociągi na Litwę
PKP Intercity rozważają pociąg Warszawa - Rijeka
Tunel KDP w Łodzi: PORR najtańszy. Turcy i Chińczycy też chcą budować
inf pras./red. 20 grudnia 2024
W sumie pięć ofert wpłynęło na budowę tunelu dalekobieżnego na linii kolejowej nr 85 w Łodzi. Teraz rozpocznie się proces sprawdzania i weryfikacji ofert, którego długość będzie zależna od jakości złożonych dokumentów. Jest to największy jak dotąd opublikowany przez CPK przetarg na roboty budowlane, w ramach którego powstanie najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w II połowie 2025 roku.
Koniec sporu PKP PLK i CPK o Jastrzębie-Zdrój
Pool taborowy CPK na 50-60 jednostek
CPK. Tak dojedziesz pociągiem na lotnisko. Ujawniamy szczegóły!
CPK. Gdzie znajdzie się dworzec i stacja w Kaliszu?
Centralny Port Komunikacyjny 19 grudnia 2024
Wspólne warsztaty Kalisza oraz CPK wykazały, że najbardziej optymalnym rozwiązaniem będzie relokacja dworca kolejowego i lepsza integracja z komunikacją autobusową oraz indywidualną. Co jeszcze zaplanowano?
CPK: Jest wykonawca tunelu KDP w Łodzi
Joński (Komisja Transportu PE): UE stawia ogromne pieniądze na kolej. Musimy to wykorzystać
Michał Kościelniak (Porr): Polski rynek poradzi sobie z budową KDP
CPK: Kolejny wniosek o decyzje środowiskową. Tym razem w Wielkopolsce
Roman Czubiński 13 grudnia 2024
Do RDOŚ w Poznaniu trafił wniosek spółki CPK o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka Pleszew – Poznań. To pierwszy taki wniosek CPK dotyczący linii kolejowej o prędkości 350 km/h. Wkrótce ma zostać złożony kolejny dokument dla odcinka Sieradz – Pleszew.
Stadler: 300 km/h dla polskiej KDP złym pomysłem. Malepszak odpowiada
CPK. Z Poznania do Warszawy w godzinę i 38 minut
CMK kontra „YGREK”, czyli Godzilla kontra Hedora?
CPK: Zabezpieczymy budynki nad łódzkim tunelem KDP
Roman Czubiński 13 grudnia 2024
Aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia budynków na powierzchni podczas budowy tunelu KDP pod centrum Łodzi, CPK zamierza przeprowadzić dodatkowe ekspertyzy techniczne. Spółka przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na ich wykonanie. Spodziewany termin jego ogłoszenia to pierwszy kwartał przyszłego roku.
Fundamenty ŁDK, komora Retkinia i przetarg na tunel. Łódzki Zespół Parlamentarny wizytował inwestycje CPK
Tunel KDP w Łodzi. Wykonawca w kwietniu, komora startowa przed wakacjami [zdjęcia]
Tunel KDP w Łodzi: CPK z wykonawcą ekspertyz technicznych budynków
Rozkładowe pociągi wagonowe na 200 km/h od 15 grudnia
Przemysław Jezierski 12 grudnia 2024
Warszawa - Bielsko-Biała, Bielsko-Biała - Gdynia i Gdynia - Warszawa - to trasy, które będzie można pokonać składem wagonowym PKP Intercity jadącym rozkładowo z prędkością 200 km/h. Parametr ten nie zawsze przełoży się jednak na czas przejazdu porównywalny z pociągami EIC Premium.
Pendolino ma 10 lat! Jak minęła dekada służby w PKP Intercity?
PKP Intercity podsumowują 10 lat Pendolino
Pendolino pojedzie do Poznania i Szczecina [aktualizacja]
Talgo będzie polskie? „BI”: Jest oferta PFR
Roman Czubiński 09 grudnia 2024
Polski Fundusz Rozwoju złożył akcjonariuszom Talgo ofertę wykupu akcji. Kwota proponowanej transakcji ma być zbliżona do zablokowanej wcześniej oferty Ganz Mavag i wynosić ok. 600 milionów euro – informuje „Business Insider”. Obaj zainteresowani na razie nie odnieśli się do tej informacji.
Polska odpuszcza walkę o Talgo
Konsorcjum z Pesą chce kupić Talgo
Nowe informacje o przejęciu Talgo przez PFR
CPK: Dwugłos w sprawie podniesienia prędkości na KDP
Roman Czubiński 09 grudnia 2024
Nie 250, lecz 350 km/h ma wynosić maksymalna prędkość eksploatacyjna na linii KDP Warszawa – CPK – Łódź. Część ekspertów obawia się, że w przypadku początkowego odcinka koszty takiej zmiany będą nieproporcjonalnie duże do niewielkich korzyści. CPK broni tej decyzji, twierdząc, że pozwoli ona zwiększyć atrakcyjność nowej infrastruktury i bardziej efektywnie ją wykorzystać.
Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć na linii Warszawa – Łódź
Malepszak: CEF głównym unijnym źródłem finansowania CPK
CPK: Cała linia KDP Łódź – Warszawa ma już decyzje środowiskowe [AKTUALIZACJA]
Zintegrowana Sieć Kolejowa. Nowe podejście do planowania rozwoju kolei w Polsce
Centralny Port Komunikacyjny 04 grudnia 2024
Centralny Port Komunikacyjny wraz z partnerami – PKP Polskimi Liniami Kolejowymi oraz Instytutem Rozwoju Miast i Regionów – rozpoczęli prace nad Zintegrowaną Siecią Kolejową (ZSK) pod patronatem Ministerstwa Infrastruktury. Efektem tych działań będzie rozporządzenie Rady Ministrów o długoterminowym planie rozwoju sieci kolejowej w Polsce. Podczas spotkania w siedzibie resortu infrastruktury reprezentanci marszałków województw zapoznali się m.in. z planem konsultacji dotyczącym ZSK.
Pakt Kolejowy dla Łódzkiego podpisany. W planach prace w kierunku Kutna i Bełchatowa
Oferty na rewitalizację fragmentu Nadodrzanki. Jest drogo
Rewitalizacja linii kolejowej nr 8 w Małopolsce. Są oferty
Krzysztof Zdziarski (PESA): Rozwijamy się tak w kraju, jak i za granicą
Elżbieta Pałys 27 listopada 2024
Zlecenia na rynku zagranicznym są naturalną konsekwencją rozwoju na rynku krajowym – przekonuje Krzysztof Zdziarski, prezes firmy PESA Bydgoszcz. Jak powiedział podczas Kongresu Kolejowego, producent taboru kolejowego będzie się rozwijał realizując zamówienia na obu tych rynkach.
Silva LS ma nową lokomotywę. To Pesa Gama 111Ed30
Zdziarski (Pesa): Szykujemy ofertę z myślą o kolejach dużych prędkości
Dart Pesy promuje polską prezydencję w Unii Europejskiej
Łódzki tunel KDP: CPK przesuwa otwarcie ofert
Roman Czubiński 27 listopada 2024
20 grudnia – to najnowszy termin, w jakim CPK zapowiada otwarcie ofert w przetargu na drążenie łódzkiego tunelu kolei dużych prędkości. Spółka tłumaczy tę zmianę bardzo dużym zainteresowaniem potencjalnych wykonawców. Decyzja ma nie wpłynąć na harmonogram inwestycji.
Fundamenty ŁDK, komora Retkinia i przetarg na tunel. Łódzki Zespół Parlamentarny wizytował inwestycje CPK
Tunel KDP w Łodzi. Wykonawca w kwietniu, komora startowa przed wakacjami [zdjęcia]
Tunel KDP w Łodzi: CPK z wykonawcą ekspertyz technicznych budynków
Lasek: Realizujemy CPK jako opłacalny biznesowo projekt
Redakcja 22 listopada 2024
Wiceminister infrastruktury Maciej Lasek przedstawił w środę na sejmowym posiedzeniu informację bieżącą w sprawie stanu realizacji programu CPK. O jej przedstawienie wnosił klub parlamentarny Koalicja Obywatelska – Platforma Obywatelska, a także Nowoczesna, Inicjatywa Polska i Zieloni.
Lasek: LOT blisko decyzji flotowej
Lasek (CPK): Nowa polityka rozwoju lotnictwa będzie bardziej wszechstronna
Lasek o CPK: Roztropnie i efektywnie wydawać pieniądze
Polsko-czeskie rozmowy kolejowe
Ministerstwo Infrastruktury 15 listopada 2024
Planowanie i realizacja inwestycji w transgraniczną infrastrukturę transportową na szlakach łączących Polskę i Czechy to główny temat rozmowy wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka z ambasadorem Republiki Czeskiej w Polsce Břetislavem Dančakiem.
Malepszak o KDP w Polsce. Pociągi pojadą szybciej niż w Niemczech
Minister Malepszak ma pomysł na kolejowy ratunek dla Lubuskiego
Malepszak: Cztery perony z dużym zapasem wystarczą stacji CPK
Hitachi celuje w polski rynek taborowy
Łukasz Malinowski 14 listopada 2024
W najbliższym czasie zamierzamy zaoferować nasz tabor polskim przewoźnikom – deklaruje Hitachi Rail. Choć firma jest najbardziej znana z produkcji taboru dużych prędkości, nie jest jeszcze jasne, czy właśnie od nich rozpocznie składanie ofert w naszym kraju. Na razie Hitachi bada potrzeby i perspektywy polskiego rynku.
Hitachi: Unowocześniajmy tradycję podróżowania koleją
Hitachi stworzyło Shinkansena, teraz chce dostarczać pociągi CPK
Wielka Brytania. Masowe odwołania pociągów przez pęknięcia w składach Hitachi
KDP Łódź - Warszawa. CPK potrzebuje 150 działek, rusza wykup gruntów
inf. pras. CPK, oprac. DS 10 listopada 2024
Na obszarze, na którym powstanie linia Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź, trwają przygotowania do zakupu nieruchomości w ramach Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć (KPDN). Ruszyły rozmowy z mieszkańcami, a zawieranie aktów notarialnych rozpocznie się jeszcze w tym roku.
Znów odsuwa się otwarcie ofert na tunel KDP w Łodzi
CPK w 2035 r. to realny plan a nie bajka
Projekt KDP na Węgry wynikiem porozumienia Orbana z Morawieckim
ICE połączy Berlin z Paryżem
P.B. Jezierski 26 października 2024
Wchodzący w życie w połowie grudnia 2024 nowy roczny rozkład jazdy pociągów przyniesie istotne rozszerzenie siatki międzynarodowych połączeń, pociągami dużych prędkości niemieckiej sieci Intercity-Express (ICE). Uruchomiony zostanie bezpośredni pociąg ICE, łączący Berlin i Paryż. To pierwsze od dekad, bezpośrednie dzienne połączenie, umożliwi podróż z Berlina do Paryża i z powrotem w rekordowo krótkim czasie. Niemieckie pociągi ICE dotrą również bezpośrednio z Monachium do Amsterdamu. Z największego miasta Bawarii do stolicy Niderlandów będzie można dojechać również w rekordowo krótkim czasie.
ICE pojedzie z Berlina do Amsterdamu. Talgo z opóźnieniem
Specjalne malowanie pociągów z okazji 30-lecia ICE [zdjęcia]
Trzydziestolecie szybkiej kolei ICE w Niemczech
Pasażerowie oceniali pociągi Hitachi-Alstom. Pojadą po HS2 w Anglii
Alstom, oprac. ms. 25 października 2024
Dwadzieścia grup użytkowników wzięło udział w testach w ramach programu projektowania nowych pociągów dużych prędkości dla nowej linii HS2. Użytkownicy przekazali swoje opinie na temat miejsc siedzących, sposobu wsiadania i wnętrz wagonów. Wprowadzenie do ruchu nowego taboru na (HS2) i dalej na północ na istniejący odcinek linii West Coast Main Line ma zapewnić „skokową zmianę w doświadczeniu pasażerów”.
Siemens Mobility z kontraktami dla brytyjskiej szybkiej kolei
Wielka Brytania ścina projekt HS2. Bez połączenia z Manchesterem
HS2. W Londynie budują tunel do budowy tuneli
PKP Intercity: Przetarg na szybkie pociągi będzie później
Jakub Rösler 23 października 2024
PKP Intercity na razie odsuwa w czasie ogłoszenie przetargu na kolejne szybkie elektryczne zespoły trakcyjne, które pierwotnie miały wspomóc połączenia realizowane jednostkami Pendolino. Przewoźnik analizuje, z jaką prędkością miałyby poruszać się nowe pociągi, a w grze jest również zakup taboru rozpędzającego się do co najmniej 300 km/h.
PKP Intercity: 30 „siódemek” do naprawy P4. Będzie drugi przetarg
Nie jeden, lecz dwa nowe pociągi na Litwę
PKP Intercity rozważają pociąg Warszawa - Rijeka
Malepszak odpowiada Wilkowi: Nie iluzje a liczby, czyli o kolei do CPK
Łukasz Malinowski 23 października 2024
Czy z Krakowa i Katowic musimy dojeżdżać bezpośrednio na nowe lotnisko? Może ważniejsza jest szybka podróż między Warszawą i starą stolicą? Piotr Malepszak zapewnia, że Ministerstwo Infrastruktury przy realizacji inwestycji będzie opierało się na faktach i liczbach, a nie iluzjach jak robić to miał poprzedni zarząd CPK.
Koniec sporu PKP PLK i CPK o Jastrzębie-Zdrój
Pool taborowy CPK na 50-60 jednostek
CPK. Tak dojedziesz pociągiem na lotnisko. Ujawniamy szczegóły!
Alstom: Widzimy ogromny potencjał polskiego rynku kolejowego
Łukasz Malinowski 22 października 2024
– Jeśli chodzi o KDP to jesteśmy pionierem rozwiązań w tym zakresie i od 40 lat dostarczamy takie składy. W Polsce Pendolino kursuje już od 10 lat, a teraz będziemy mogli zaoferować nasze najnowsze rozwiązania dla dużych prędkości – mówi Beata Rusinowicz, prezeska Alstom Polska.
Alstom zwiększa moce produkcyjne. Duże inwestycje we Francji
Alstom: 18 Avelii Horizon dla Maroka
OnTrain uzyskał finansowanie w wysokości 170 mln euro na zakup floty nowych lokomotyw elektrycznych
Pesa: Budując pociągi KDP będziemy prawdziwym partnerem dla Talgo
Jakub Rösler 20 października 2024
Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy mówi nam, że Pesa będzie realnym partnerem Talgo w budowie pociągów KDP dla Polski i Trójmorza, a jeśli współpraca się powiedzie, to firmy nie wykluczają wspólnych działań przy innych zamówieniach. Prezes zdradza nam także, jak może wyglądać wspólny pociąg KDP oferowany przez Pesę i Talgo, a także to, że potencjalny serwis pociągów konsorcjum mógłby odbywać się w Mińsku Mazowieckim, a więc blisko „Linii Y”.
Silva LS ma nową lokomotywę. To Pesa Gama 111Ed30
Zdziarski (Pesa): Szykujemy ofertę z myślą o kolejach dużych prędkości
Dart Pesy promuje polską prezydencję w Unii Europejskiej
Malepszak o KDP w Polsce. Pociągi pojadą szybciej niż w Niemczech
Kasper Fiszer 18 października 2024
Najszybsze połączenia na odcinkach z największą liczbą podróżnych i nieco wolniejsze pociągi obsługujące mniejsze miejscowości – tak wyglądać ma polski system kolei dużych prędkości. Model ten ma być zastosowany już w przypadku pierwszej linii tzw. "Y". Część kursów ma zatrzymywać się np. w Sieradzu czy Kaliszu, a część – jak najszybciej docierać do stacji docelowych.
Polsko-czeskie rozmowy kolejowe
Minister Malepszak ma pomysł na kolejowy ratunek dla Lubuskiego
Malepszak: Cztery perony z dużym zapasem wystarczą stacji CPK