SERWISY PARTNERSKIE rynekinfrastruktury.pl transport-publiczny.pl rynek-lotniczy.pl tor-konferencje.pl zdgtor.pl
Rafał Leszczyński, KZN Bieżanów: Przetargi to za mało, kluczowe są umowy a przede wszystkim reforma finansowania kolei
ep. 03 grudnia 2024
Producenci kolejowi mają za sobą trudny rok – brakowało nowych robót, nie było więc także zamówień na produkcję. W ostatnim czasie postępowania przetargowe ruszyły. – Dobrze, że one są, ale dla nas najważniejsze są podpisane umowy – powiedział podczas Kongresu Kolejowego Rafał Leszczyński, prezes KZN Bieżanów zauważając, że okres od ogłoszenia przetargu do zawarcia kontraktu niekiedy trwa bardzo długo. Zdaniem przedstawiciela firm producenckich w IGTL, na kolei musi się skończyć okres „bohaterskiego radzenia sobie bez pieniędzy”. – Trzeba powiedzieć temu stop, basta – mówił Rafał Leszczyński apelując o traktowanie kolei na równi z drogami.
Prezes ZUE: W perspektywie długofalowej jestem optymistą
TMT – Inteligentne Rozwiązania w Zakresie Transportu Kolejowego
Suchoń (Polska2050): Kolej pasażerska w każdym 10-tysięcznym mieście
Roszczenia i gwarancje – co i dlaczego zmienić?
Roman Czubiński 02 grudnia 2024
Postawa inwestorów publicznych wobec roszczeń zgłaszanych przez wykonawców zmienia się na lepsze. Przemyślenia wymagają jeszcze kwestie gwarancji finansowych oraz na usuwanie usterek. Obniżenie związanych z nimi wymagań mogłoby wyjść na korzyść całemu rynkowi – uznali uczestnicy debaty podczas XIV Kongresu Kolejowego.
Ochrona rynku kolejowego: Zamawiający mogą wiele
Multiconsult: Administracja wciąż nie rozumie kolei
IGTL: Chcemy pewności, a nie „randki w ciemno”
Paweł Wac, Infra Silesia: W branży jest (na razie) ostrożny optymizm
Elżbieta Pałys 02 grudnia 2024
– Sytuacja na rynku jest dynamiczna – stwierdził Paweł Wac, prezes firmy Infra Silesia podczas Kongresu Kolejowego. Po długotrwałej przerwie w ogłaszaniu przetargów, nowe postępowania ruszają, a w kolejnych latach mogą być odczuwalne skutki wręcz spiętrzenia inwestycji. Optymizmem napawają zapowiedzi dotyczące prac nad utworzeniem stabilnego źródła finansowania inwestycji, czy polubownego rozwiązywania sporów na budowie.
Infra SILESIA: Chcemy być aktywnym uczestnikiem zielonej transformacji
Infra Silesia: Musimy płynnie przechodzić między perspektywami UE
Infra SILESIA: Dywersyfikujemy nasze działania i wchodzimy w OZE
Łukasz Boroń, Cargounit: Chcemy zwiększyć obecność na rynku pasażerskim
Elżbieta Pałys 29 listopada 2024
Największa firma wynajmująca tabor kolejowy w Polsce planuje zwiększenie swojego udziału w rynku przewozów pasażerskich. – Bacznie obserwujemy liberalizację rynku przewozów pasażerskich nie tylko w Polsce, ale także w krajach Europy Środkowo-Wschodniej i będziemy aktywnie uczestniczyć w postępowaniach, które będą się pojawiać – zapowiedział podczas Kongresu Kolejowego Łukasz Boroń, prezes Cargounit.
Polska w 100 minut. Ale do których miast?
Pasażerowie są w aglomeracjach. Trzeba to wykorzystać
Gawkowski: Kolej ma w rządzie przyjaciela
Ochrona rynku kolejowego: Zamawiający mogą wiele
Roman Czubiński 29 listopada 2024
Choć przepisy unijne zapewniają coraz więcej narzędzi pozwalających na ochronę rynku przed nierówną konkurencją ze strony firm spoza Wspólnoty, wiele kwestii pozostaje niejasnych. Szczególnie duża – większa niż władz państwowych – jest rola zamawiających. Muszą oni więc gruntownie przemyśleć swoją politykę w tym zakresie – mówił podczas Kongresu Kolejowego partner w kancelarii DZP Tomasz Michalczyk.
Roszczenia i gwarancje – co i dlaczego zmienić?
Multiconsult: Administracja wciąż nie rozumie kolei
IGTL: Chcemy pewności, a nie „randki w ciemno”
CONTRACK: Remont kluczowej infrastruktury tramwajowej nie musi oznaczać długotrwałych korków
Elżbieta Pałys 28 listopada 2024
– Po 40 latach mamy zupełnie nową technologię remontów skrzyżowań dróg, na których jest transport szynowy – mówił podczas Kongresu Kolejowego o technologii Grzegorz Leszczyński, prezes CONTRACK. – Prace remontowe w newralgicznym dla ruchu miejscu nie muszą trwać tygodniami czy miesiącami – przekonywał przedstawiciel firmy, porównując nową technologię do układania klocków Lego.
CONTRACK - nie tylko główne arterie miasta
Pętla Chebzie z prefabrykatami CONTRACK
CONTRACK, czyli czas to pieniądz
Polska w 100 minut. Ale do których miast?
Kasper Fiszer 28 listopada 2024
Zapowiadany program działań mający doprowadzić do znacznego skrócenia czasu przejazdu pomiędzy głównymi aglomeracjami powinien mocno poprawić sytuację wszystkich podróżnych. Nie wszędzie dojedziemy jednak w zakładane 100 minut, a zadaniem dla państwa i samorządów jest zwrócenie uwagi na potrzeby mieszkańców mniejszych miejscowości. Nie powinno się bowiem powielać błędów przeszłości, które zaskutkowały powstaniem zjawiska wykluczenia komunikacyjnego – to główne wnioski z poświęconej tej kwestii debaty tegorocznego Kongresu Kolejowego.
Łukasz Boroń, Cargounit: Chcemy zwiększyć obecność na rynku pasażerskim
Pasażerowie są w aglomeracjach. Trzeba to wykorzystać
Gawkowski: Kolej ma w rządzie przyjaciela
Multiconsult: Administracja wciąż nie rozumie kolei
Roman Czubiński 27 listopada 2024
Głównym problemem, z którym mierzymy się jako projektanci inwestycji kolejowych, jest mała liczba przetargów – mówiła podczas Kongresu Kolejowego 2024 dyrektorka pionu transportu i członkini zarządu Multiconsult Polska Renata Mordak. Inne bolączki to przewlekłe procedury administracyjne i ciągłe wprowadzanie zmian w dokumentacji. Pochwaliła natomiast CPK i PKP PLK za wprowadzanie nowych standardów i coraz lepszą współpracę.
Roszczenia i gwarancje – co i dlaczego zmienić?
Ochrona rynku kolejowego: Zamawiający mogą wiele
IGTL: Chcemy pewności, a nie „randki w ciemno”
Krzysztof Zdziarski (PESA): Rozwijamy się tak w kraju, jak i za granicą
Elżbieta Pałys 27 listopada 2024
Zlecenia na rynku zagranicznym są naturalną konsekwencją rozwoju na rynku krajowym – przekonuje Krzysztof Zdziarski, prezes firmy PESA Bydgoszcz. Jak powiedział podczas Kongresu Kolejowego, producent taboru kolejowego będzie się rozwijał realizując zamówienia na obu tych rynkach.
Pesy w Ghanie już z pasażerami. Kursują na trasie Tema-Mpakadan
Już 50 RegioFoxów z Pesy na lokalnych trasach w Czechach
Pesa: Budując pociągi KDP będziemy prawdziwym partnerem dla Talgo
IGTL: Chcemy pewności, a nie „randki w ciemno”
Roman Czubiński 27 listopada 2024
Planowanie inwestycji kolejowych nadal pozostawia wiele do życzenia. Branża potrzebuje pewności co do zamierzeń PKP PLK oraz CPK. Rozpoczęte prace nad reformą Funduszu Kolejowego powinny więc zostać doprowadzone do końca jak najszybciej – przekonywała podczas Kongresu Kolejowego prezes zarządu Izby Gospodarczej Transportu Lądowego Marita Szustak.
Roszczenia i gwarancje – co i dlaczego zmienić?
Ochrona rynku kolejowego: Zamawiający mogą wiele
Multiconsult: Administracja wciąż nie rozumie kolei
Stadler: Jesteśmy gotowi, by sprostać zapotrzebowaniu na tabor
Elżbieta Pałys 26 listopada 2024
Wraz z rosnącą liczbą pasażerów na kolei, będzie także rosło zapotrzebowanie na nowy tabor ze strony różnych przewoźników. Stadler Polska deklaruje gotowość, by odpowiedzieć na te potrzeby. – Z naszym portfelem produktowym jesteśmy w stanie sprostać większości wymagań – powiedział podczas Kongresu Kolejowego Radosław Banach, prezes firmy.
Kolejny szwajcarski kontrakt Stadlera. Ezety trafią do RBS
Teksas kupuje kolejne spalinowe Flirty od Stadlera
Stadler: Przez powodzie i nawałnice zysk będzie mniejszy
Janusz Malinowski, Intercity: Szykujemy się do otwarcia rynku kolejowego
Redakcja 25 listopada 2024
– Celem strategicznym PKP Intercity jest przygotowanie się do otwarcia rynku kolejowego - powiedział podczas Konkresu Kolejowego Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity. Jak poinformował, spółka szykuje atrakcyjną ofertę pod względem połączeń, ale także inwestuje w nowy tabor.
Czy piętrowe składy dla PKP Intercity „zbudują Niemcy”? MI odpowiada
Szczecin: PKP Intercity ma nowoczesną myjnię
Piętrowe ezety w PKP Intercity. W grze Alstom, Siemens i Stadler
Infra Silesia: Musimy płynnie przechodzić między perspektywami UE
Roman Czubiński 25 listopada 2024
Za około dwóch lat czeka nas kolejna odsłona problemu braku rentowności kontraktów. Związane z nimi spory trzeba rozstrzygać poprzez mediacje, dzięki którym obie strony ryzykują mniej. Aby uniknąć podobnych problemów na przyszłość, trzeba zreformować Fundusz Kolejowy – mówił w dyskusji podczas XIV Kongresu Kolejowego prezes zarządu Infra Silesia Paweł Wac.
Paweł Wac, Infra Silesia: W branży jest (na razie) ostrożny optymizm
Infra SILESIA: Chcemy być aktywnym uczestnikiem zielonej transformacji
Infra SILESIA: Dywersyfikujemy nasze działania i wchodzimy w OZE
Tomasz Zielenkiewicz, DZP: Przepisy pomogą, ale nie zmienią rzeczywistości
Redakcja 22 listopada 2024
IV Pakiet Kolejowy jest rewolucją jeśli w zakresie przepisów regulujących rynek kolejowy w Europie i w Polsce. Same przepisy jednak nie wystarczą, by zmienić rzeczywistość –powiedział podczas kongresu Kolejowego Tomasz Zielenkiewicz Senior Associate w kancelarii DZP.
Zlecający transport sprawdzi licencję przewoźnika. Będą zmiany w przepisach
Polski Fundusz Rozwoju nie będzie pod bezpośrednim zarządem premiera
Furgalski: Czy badano wpływ bezpłatnych autostrad na konkurencyjność?
Infra SILESIA: Dywersyfikujemy nasze działania i wchodzimy w OZE
Łukasz Malinowski 22 listopada 2024
– W Infra SILESIA byliśmy i jesteśmy dobrze zakontraktowani. W tym trudnym okresie dla naszej branży dywersyfikujemy nasze działania operacyjne, wkraczając w sektor odnawialnych źródeł energii, czy pozyskując klientów na budowę bocznic kolejowych – mówi Paweł Wac prezes zarządu Infra SILESIA w rozmowie z Rynkiem Kolejowym.
Paweł Wac, Infra Silesia: W branży jest (na razie) ostrożny optymizm
Infra SILESIA: Chcemy być aktywnym uczestnikiem zielonej transformacji
Infra Silesia: Musimy płynnie przechodzić między perspektywami UE
Sztuczna inteligencja na kolei. Czy jej rola bywa przeceniana?
Kasper Fiszer 21 listopada 2024
Z rozwiązań z obszaru AI korzystają już przedsiębiorstwa kolejowe, także te znane z polskiego rynku. Są one przydatne zwłaszcza w dziedzinie analizy danych. Czy jednak zdarza się, że efekty są nieco mniej spektakularne, niż można by sądzić po oficjalnych deklaracjach?
Wykorzystanie technologii AI w transporcie: od czego zacząć?
Straż Ochrony Kolei sięgnie po rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji
Chat boty w transporcie: jak wykorzystać sztuczną inteligencję na kolei
Krzysztof Niemiec (Track Tec): Inwestycje kolejowe muszą przyśpieszyć
Redakcja 21 listopada 2024
Każda zmiana polityczna niesie za sobą zmiany w różnych obszarach. Dotyczy to także realizacji inwestycji. Kluczowe jednak jest to, żeby te zmiany były wprowadzane sprawnie – mówił podczas tegorocznego Kongresu Kolejowego Krzysztof Niemiec, wiceprezes Track Tec.
Track Tec Construction z nagrodą „Budowa Roku 2023”
Track Tec: Zadbajmy o sprawną realizację inwestycji kolejowych
Track Tec z nagrodą „Inwestor bez granic”
Dekarbonizacja transportu kolejowego nieunikniona. Ale w jakim kształcie?
Mikołaj Kobryński 20 listopada 2024
Coraz większymi krokami nadchodzi sukcesywne wycofywanie z użytku pojazdów spalinowych na europejskiej sieci kolejowej. Choć już teraz w eksploatacji znajdują się zespoły trakcyjne zasilane bateriami litowo-jonowymi lub wodorowymi ogniwami paliwowymi, przy obecnym poziomie rozwoju technologii rozwiązania te charakteryzuje szereg mankamentów. Czy dekarbonizacja transportu kolejowego może być bardziej efektywna?
Alstom: 80% energii elektrycznej z fotowoltaiki
Renata Mordak (Multiconsult): Ostatni rok był trudny dla firm projektowych
Redakcja 20 listopada 2024
Ostatni rok nie był łatwy dla firm projektowych – powiedziała podczas tegorocznego Kongresu Kolejowego zorganizowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR Renata Mordak z firmy Multiconsult Polska. To przede wszystkim wynik braku przetargów zarówno na typowe projektowanie, jak i prace przedprojektowe.
Multiconsult: Wciąż doskwiera brak waloryzacji umów projektowych i inżynierskich
Multiconsult: Dobry projekt to sprawna i niekłopotliwa realizacja
Duża inwestycja PKP Intercity w Przemyślu. Multiconsult opracuje projekt za 5,5 mln zł
Komentarze
Czy branża SRK jest gotowa na nowe cyberprzepisy?
inf. pras. Kombud Group 19 listopada 2024
W projekcie ustawy implementującej dyrektywę NIS2 określono, że podmioty kluczowe oraz ważne będą miały 6 miesięcy na dostosowanie się do wymogów organizacyjnych oraz technicznych. Czy branża sterowania ruchem kolejowym jest wystarczająco przygotowana, aby w tak krótkim czasie dostosować się do nowych przepisów? Jakie zagrożenia a jakie szanse sektor widzi w związku z nowymi przepisami cyberbezpieczeństwa? Na to pytanie odpowiada członek zarządu Kombud Group SA Anna Szczygielska.
Kombud: Zakończona inwestycja w Radomiu, ambitne plany rozwoju
Artur Szumisz powołany na dyrektora operacyjnego (COO) Kombud Group SA
Polski napęd zwrotnicowy Kombudu z nagrodą im. prof. Czesława Jaworskiego
CPK i PKP PLK: Chcemy partnerstwa z wykonawcami
Roman Czubiński 18 listopada 2024
Dialog z branżą – obejmujący przedstawianie harmonogramu przyszłych przetargów, ale też nowe sposoby przygotowywania dokumentacji – będzie lepszy niż dotychczas. Ewentualne spory będą rozstrzygane raczej poprzez mediacje, niż na salach sądowych – zapowiedzieli na Kongresie Kolejowym przedstawiciele głównych zamawiających w branży infrastruktury kolejowej. PKP PLK zamierzają ponadto dzielić duże inwestycje finansowane ze środków UE na etapy, by dać szanse ubiegania się o kontrakty również mniejszym wykonawcom.
Apel o budowę dodatkowych torów między Będzinem a Dąbrową Górniczą
Olek (Budimex): Globalne spowolnienie budownictwa w Polsce
Łańcut z nowym wiaduktem kolejowym
Czy uratujemy kolejowe przewozy towarowe w Polsce?
Mikołaj Kobryński 15 listopada 2024
Udział transportu kolejowego w śródlądowych przewozach ładunków w Polsce wydaje się wciąż relatywnie wysoki w porównaniu z innymi państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Najbliższych kilkanaście lat przyniesie jednak radykalny spadek zapotrzebowania na przewozy węgla kamiennego. Czy sektor jest na to przygotowany?
LTG Cargo Polska przewozi samochody z Czech na Litwę
Transport kolejowy to korzystna alternatywa dla transportu morskiego i lotniczego.
Litwa. Jaka przyszłość terminalu w Kownie?
Malinowski: Piętrowe ezety powtórzą sukces Pendolino
Michał Szymajda 14 listopada 2024
PKP Intercity zweryfikowało prognozy dotyczące liczby pasażerów i ostro pnie się w górę. Mimo tego, że w spółce oficjalnie niemal nie przybyło taboru, to lepsze gospodarowanie zasobami pozwoliło wozić znacznie więcej pasażerów.
Czy piętrowe składy dla PKP Intercity „zbudują Niemcy”? MI odpowiada
Szczecin: PKP Intercity ma nowoczesną myjnię
Piętrowe ezety w PKP Intercity. W grze Alstom, Siemens i Stadler
Rok po wyborach: Co się udało, a co nie?
Roman Czubiński 14 listopada 2024
Sukcesy nowego rządu – odblokowanie funduszy unijnych, ogłoszenie nowych przetargów PKP PLK czy uporządkowanie kwestii nadzoru nad spółkami – nie oznaczają, że można osiąść na laurach. Najpilniejszym zadaniem jest reforma Funduszu Kolejowego. Potrzeba też poprawy dialogu z wykonawcami (również w zakresie kontraktów utrzymaniowych) i ochrony rynku przed nieuczciwą konkurencją spoza UE – uznali uczestnicy debaty otwarcia XIV Kongresu Kolejowego.
Roszczenia i gwarancje – co i dlaczego zmienić?
Ochrona rynku kolejowego: Zamawiający mogą wiele
Multiconsult: Administracja wciąż nie rozumie kolei
Pasażerowie są w aglomeracjach. Trzeba to wykorzystać
Michał Szymajda 14 listopada 2024
– Budowa systemu KDP w Polsce nie sprawi, że masowo przybędzie pasażerów. Potrzeba nam większego skupienia na ruchu w aglomeracjach – powiedział Arkadiusz Świerkot podczas debaty Kongresu Kolejowego
Łukasz Boroń, Cargounit: Chcemy zwiększyć obecność na rynku pasażerskim
Polska w 100 minut. Ale do których miast?
Gawkowski: Kolej ma w rządzie przyjaciela
Poznaliśmy laureatów Zielonych Nagród Kolejowych
Roman Czubiński 14 listopada 2024
Redakcja „Rynku Kolejowego” i Forum Kolejowe Railway Business Forum już po raz czwarty wręczyły Zielone Nagrody Kolejowe. Statuetki otrzymują osoby i przedsiębiorstwa związane z sektorem transportu szynowego za działania nadające mu jeszcze bardziej ekologiczny charakter.
Poznaliśmy laureatów Zielonych Nagród Kolejowych
Zielone Nagrody Kolejowe rozdane!
Klimczak: Kolej jest dla rządu równie ważna jak drogi
Michał Szymajda 14 listopada 2024
- Kolej będzie dla państwa polskiego równie ważna jak system dróg. 17 miliardów złotych w przetargach PKP PLK to jaskrawy tego dowód - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Klimczak o PKP Cargo: Od ordynatora Wojewódki słyszę, że pacjent będzie żył
Minister Klimczak: Najpierw proste ulgi, potem jeden bilet na transport publiczny
Klimczak: Polska sieć KDP musi być włączona do europejskiego systemu
Zakopane Dworcem Roku 2024
Jakub Rösler 14 listopada 2024
Dworzec kolejowy w Zakopanem został wybrany Dworcem Roku 2024 w konkursie organizowanym przez fundację “Pro Kolej”. Z kolei dworzec w Dąbrowie Górniczej zdobył nagrodę publiczności.
Ostanie dni głosowania na Dworzec Roku. Który wygra?
Rozpoczęło się głosowanie na Dworzec Roku 2024
Finansowanie i przetargi kluczem do wyjścia z dołka branży budowlanej na kolei
Rafał Dybiński 14 listopada 2024
Przedstawiciele branży budowlanej, podczas debaty otwierającej Kongres Kolejowy 2024, byli zgodni co do oceny swojej działalności w ostatnich miesiącach. Brakowało finansowania i przetargów. Najbliższe miesiące nie napawają też optymizmem. Padły jednak pomysły, jak radzić sobie z problemami, żeby nastały lepsze dni.
Finansowanie i przetargi kluczem do wyjścia z dołka branży budowlanej na kolei
Prefinansowanie inwestycji kolejowych z KPO wstrzymane z braku pieniędzy?
Dlaczego rząd ratuje tylko firmy budujące drogi?
Gawkowski: Kolej ma w rządzie przyjaciela
Jakub Rösler 14 listopada 2024
Rozpoczął się XIV Kongres Kolejowy. W przemówieniu otwierającym wicepremier Krzysztof Gawkowski przypomniał o dużych środkach na cyfryzację kolei, które będą dostępne dla całej branży. Wicepremier przekazał także, że Polska jest głównym celem cyberataków Rosji i Białorusi w Unii Europejskiej, a ich liczba wyniesie w tym roku około 100 tysięcy.
Łukasz Boroń, Cargounit: Chcemy zwiększyć obecność na rynku pasażerskim
Polska w 100 minut. Ale do których miast?
Pasażerowie są w aglomeracjach. Trzeba to wykorzystać
PKP Intercity zwiększy zysk i rentowność
Roman Czubiński 14 listopada 2024
Państwowy dalekobieżny przewoźnik kolejowy planuje znacząco zwiększyć przychody i rentowność. Tegoroczny zysk ma być dwukrotnie większy od tego z 2023 r. – informuje „Puls Biznesu”. Przewoźnik nie wyklucza nawet kwoty przekraczającej 200 mln zł.
Czy piętrowe składy dla PKP Intercity „zbudują Niemcy”? MI odpowiada
Szczecin: PKP Intercity ma nowoczesną myjnię
Piętrowe ezety w PKP Intercity. W grze Alstom, Siemens i Stadler
Wyborski: PKP PLK zacznie zlecać prace utrzymaniowe
Łukasz Malinowski 13 listopada 2024
Prezes PKP PLK zapowiada, że już na przełomie tego i następnego roku zarządca infrastruktury zacznie zlecać prace utrzymaniowe na rynku. Takiego rozwiązania od lat domagała się branża budowlana.
Powstała polska technologia oczyszczania gleby z kreozotu
PKP PLK: Kiedy glifosat zniknie z utrzymania linii?
Postępują prace na linii 211 z Chojnic do Kościerzyny
Czy infrastruktura szynowa może być ekologiczna?
KZN Bieżanów/Contrack 13 listopada 2024
Redukcja emisji CO2 jest coraz częściej dyskutowanym tematem w kontekście technologii wykorzystywanych przy budowie infrastruktury. Inwestycje w publiczny transport szynowy mogą przyczynić się do zmniejszenia emisji jako element ograniczający wykorzystanie najbardziej zanieczyszczającego środka transportu – samochodów. Inwestycje te wiążą się jednak z pracami budowlanymi – a z nimi często kroczy okresowy zwiększony wpływ na środowisko.
Czy piętrowe składy dla PKP Intercity „zbudują Niemcy”? MI odpowiada
Rafał Leszczyński, KZN Bieżanów: Przetargi to za mało, kluczowe są umowy a przede wszystkim reforma finansowania kolei
PKP PLK remontuje linię do Trakiszek. Kiedy modernizacja?
Pesa, Newag, Stadler, FPS, czyli miliardy na tabor kolejowy w Polsce
Michał Grobelny 12 listopada 2024
Krajowy rynek taborowy bije kolejne rekordy pod względem wielkości zamówień. W pierwszych siedmiu miesiącach 2024 roku wartość wszystkich kontraktów na dostawy nowego kolejowego taboru pasażerskiego wyniosła ponad 11,7 mld zł. To absolutny rekord. Łączna wartość kontraktów podpisanych w tym roku kilkakrotnie przewyższa te z lat poprzednich. Największa w tym zasługa PKP Intercity oraz Kolei Mazowieckich.
Czesi kupują kolejne używane SZT z Niemiec. Tym razem Desiro Classic
KPO odjeżdża Polregio. Jaki plan na zakup nowych pociągów?
Jakub Rösler 12 listopada 2024
Polregio wciąż nie podpisało umów na zakup nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z dofinansowaniem z KPO. Wiceprezes przewoźnika, Wojciech Dinges przyznaje, że wykorzystanie ponad 730 mln złotych z Krajowego Planu Odbudowy bardzo się oddala. Sprawdzamy, jaki plan na wyjście z tej sytuacji ma przewoźnik.
Polregio nie kupi żadnego pociągu z KPO!
Polregio podpisało umowę na Podlasiu
Polregio o Lubuskiem: Jest lepiej, ale ciągle dużo do zrobienia
Kolej Plus już 3 mld złotych droższa, a to nie koniec. Co dalej?
Jakub Rösler 12 listopada 2024
Ministerstwo Infrastruktury wraz z PKP PLK kończą przegląd i optymalizację projektów z programu Kolej Plus. Już na etapie dokumentacyjnym koszty realizacji całego programu wzrosły o 3 mld złotych, dlatego trwają przymiarki nad zmianą zakresu niektórych projektów oraz zaniechaniem następnych zadań w jego ramach i zastąpieniu drogich pociągów tańszymi autobusami. Jednocześnie Ministerstwo zapowiada dalsze prace rewitalizacyjne w ramach bieżących działań, niewchodzących w zakres Kolei Plus.
Budowa nowych linii do Bogumiłowa i Wielunia ruszy w 2027 r.
Jest umowa na projekt rewitalizacji linii z Bielska-Białej do Skoczowa
Długotrwałe uzgodnienia ws. Kolej Plus do Końskich
PKP Intercity: do połowy listopada 68 mln pasażerów
PKP Intercity, oprac. DS 12 listopada 2024
Polacy w Narodowe Święto Niepodległości korzystali z podróży po kraju. W ramach dłuższego weekendu wyruszyli turystycznie do innych miast lub na spotkania z rodziną. W tym czasie PKP Intercity przewiozło 913 tys. osób. To niewiele mniej niż wcześniej, gdy wyjeżdżaliśmy na groby bliskich. Padł też ogólny rekord przewiezionych pasażerów.
Czy piętrowe składy dla PKP Intercity „zbudują Niemcy”? MI odpowiada
Szczecin: PKP Intercity ma nowoczesną myjnię
Piętrowe ezety w PKP Intercity. W grze Alstom, Siemens i Stadler
Rekordowe zainteresowanie XIV Kongresem Kolejowym!
Redakcja 11 listopada 2024
Tegoroczny Kongres Kolejowy cieszy się największym zainteresowaniem od czasu powstania wydarzenia. Na miejscu będzie można spotkać wicepremiera Gawkowskiego, wiceministra infrastruktury, Piotra Malepszaka, członków Sejmu i Senatu, kilkudziesięciu prezesów najważniejszych podmiotów w branży kolejowej i wielu, wielu innych uczestników rynku kolejowego.
Łukasz Boroń, Cargounit: Chcemy zwiększyć obecność na rynku pasażerskim
Polska w 100 minut. Ale do których miast?
Pasażerowie są w aglomeracjach. Trzeba to wykorzystać
Pusto jak na dworcu kolejowym
Daniel Siwak 11 listopada 2024
Co łączy dworce Łódź Fabryczna i Gdańsk Główny? Pomimo tego, że znajdują się w centrach miast, tuż po otwarciu lokale na wynajem świeciły pustkami. I może nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że ten pierwszy działa od 2016 roku, ten drugi od roku 2023. Przyglądamy się procesowi komercjalizacji polskich dworców kolejowych.
CMK: W planach dworzec Opoczno Południe, koszt ponad 7,5 mln zł
Inauguracja VII edycji konkursu „Dworzec Roku”
Architektoniczne perełki PKP. Które dworce kolejowe w Polsce są uznawane za najpiękniejsze?
Wyborski (PKP PLK): Bliski koniec prac nad aktualizacją KPK. Wykonawcy poznają plany
Łukasz Malinowski 10 listopada 2024
– Pracujemy obecnie nad aktualizacją KPK i chcemy ten proces zakończyć do końca roku. Wiemy, że są to informacje niezwykle istotne dla wykonawców, więc jak tylko zakończymy nasze prace, podzielimy się ich wynikami z rynkiem – mówi Piotr Wyborski, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe. PLK zapowiada także koniec przeglądu programu Kolej Plus oraz dalsze konsekwentne egzekwowanie realizacji prac.
PLK prowadzi dialog z branżą. Forum Inwestycyjne wznawia działalność
Na stacji Ożarów Mazowiecki PLK rozpoczynają przebudowę
Łódź Kaliska – pierwszy nowy peron i wiadukt wschodni w budowie [zdjęcia]
PKP Cargo zwolniło 3665 pracowników. Koniec zwolnień grupowych
PKP Cargo, oprac. DS 07 listopada 2024
31 października tego roku spółka PKP Cargo w restrukturyzacji zakończyła trwający od połowy 2024 roku proces zwolnień grupowych, w wyniku którego zatrudnienie zmniejszyło się o liczbę 3665 pracowników. Z tej grupy 2515 osobom wypowiedziano umowy o pracę, natomiast z innych przyczyn z firmy odeszło 1150 pracowników. Na dzień 4 listopada 2024 roku PKP Cargo w restrukturyzacji zatrudnia nieco ponad 10 tys. pracowników.
PKP Cargo: Blisko 800 mln zł straty netto
PKP Cargo: Ochronimy 10 tysięcy potrzebnych miejsc pracy
PKP Cargo: Wojewódka chce pozostać prezesem
Malepszak: Program przystankowy wart kontynuacji
Jakub Rösler 05 listopada 2024
Ministerstwo Infrastruktury widzi konieczność kontynuacji programu przystankowego, który zdaniem wiceministra Piotra Malepszaka okazał się “świetnym pomysłem”. Musi się to jednak wydarzyć po wyciągnięciu wniosków z dotychczasowych działań oraz poprawie błędów, takich jak przeskalowane inwestycje peronowe, braki analiz przed realizacją danej inwestycji czy budowa peronów z wielotygodniowym zamknięciem ruchu pociągów.
Wielkopolska: PLK z umową na nowe perony dla kilku pasażerów
Stępień (Koleje Mazowieckie): 70 mln pasażerów za siedem lat
Łukasz Malinowski 01 listopada 2024
– Zgodnie ze strategią spółka szacuje przewieźć w 2031 roku ponad 70 mln podróżnych. Jednak będzie to uzależnione przede wszystkim od aktualnej sytuacji na rynku pasażerskich przewoźników kolejowych – mówi Robert Stępień, prezes Kolei Mazowieckich. Rozmawiamy także o planowanych inwestycjach taborowych oraz zapleczach, pożegnaniu EN57 oraz konsultacjach Horyzontalnego Rozkładu Jazdy.
Flirty królują na Mazowszu. "Niedługo pożegnamy EN57"
Wiadomo, kto naprawi Flirta3 uszkodzonego pod Skierniewicami
Koleje Mazowieckie na razie z dieslem. Pociągi bateryjne? "W przyszłości"
Prezes PLK SA o projektach finansowanych z KPO
Łukasz Malinowski 31 października 2024
PLK SA pracuje nad wnioskami o dofinansowanie z KPO nowych projektów. Sprawy formalne, związane ze starą listą nie zostały jeszcze zakończone, ale zarządca już kończy przygotowania do ogłoszenia przetargów na projekty o nowym zakresie.
PKP PLK pokazuje nagranie z Nowej Suchej i podsumowuje straty
Poznań. Przejazd na Starołęckiej do przebudowy dzięki kolejarzom?
PLK SA zwiększą bezpieczeństwo na ponad 40 przejazdach kolejowo-drogowych
Kubicki: Przed nami 12 lat cyfrowej transformacji PKP PLK
Łukasz Malinowski, wsp. Roman Czubiński 30 października 2024
– Myślimy już w PKP PLK o systemie FRMCS – najpierw jednak musimy porozumieć się z wykonawcą łączności GSM-R, by dokończyć tę inwestycję – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym członek zarządu i dyrektor ds. transformacji cyfrowej w PKP PLK Piotr Kubicki.
PKP PLK pokazuje nagranie z Nowej Suchej i podsumowuje straty
Poznań. Przejazd na Starołęckiej do przebudowy dzięki kolejarzom?
PLK SA zwiększą bezpieczeństwo na ponad 40 przejazdach kolejowo-drogowych
Sześć miesięcy nowego zarządu PKP Cargo w restrukturyzacji
inf. pras. PKP Cargo, oprac. ms. 28 października 2024
26 kwietnia 2024 roku Monika Starecka, Paweł Miłek oraz dr Marcin Wojewódka zostali jednogłośnie oddelegowani z Rady Nadzorczej do pełnienia obowiązków w zarządzie PKP Cargo (obecnie w restrukturyzacji).
PKP Cargo: Blisko 800 mln zł straty netto
PKP Cargo: Ochronimy 10 tysięcy potrzebnych miejsc pracy
PKP Cargo: Wojewódka chce pozostać prezesem
Malepszak odpowiada Wilkowi: Nie iluzje a liczby, czyli o kolei do CPK
Łukasz Malinowski 23 października 2024
Czy z Krakowa i Katowic musimy dojeżdżać bezpośrednio na nowe lotnisko? Może ważniejsza jest szybka podróż między Warszawą i starą stolicą? Piotr Malepszak zapewnia, że Ministerstwo Infrastruktury przy realizacji inwestycji będzie opierało się na faktach i liczbach, a nie iluzjach jak robić to miał poprzedni zarząd CPK.
CPK. Sześć peronów w projekcie budowlanym. Ile powstanie?
CPK. Będą badania gruntu pod przyszłym dworcem i lotniskiem
CPK: Kolejne zgłoszenia do Programu Dobrowolnych Nabyć
Ostanie dni głosowania na Dworzec Roku. Który wygra?
Fundacja ProKolej 23 października 2024
Trwa ostatni etap tegorocznego konkursu Dworzec Roku organizowanego przez Fundację „Pro Kolej”. Internauci głosują na jeden z siedmiu dworców, które zostały zakwalifikowane przez organizatorów do finału: Dąbrowa Górnicza, Goleniów, Konin, Siedlce, Wadowice, Włocławek i Zakopane. Ten, który zdobędzie najwięcej głosów, otrzyma nagrodę publiczności. Są wśród nich zarówno odrestaurowane obiekty pochodzące jeszcze z XIX wieku jak i wybudowane od nowa, na miejscu wyburzonych starych zabudowań, pozbawionych większej wartości. Wszystkie te dworce łączy to, że oddane zostały do użytku w ostatnim roku. Ich modernizacja jest efektem realizowanego przez PKP S.A. Programu Inwestycji Dworcowych, który ma docelowo objąć 200 lokalizacji w całym kraju.
Zakopane Dworcem Roku 2024
Rozpoczęło się głosowanie na Dworzec Roku 2024
Alstom: Widzimy ogromny potencjał polskiego rynku kolejowego
Łukasz Malinowski 22 października 2024
– Jeśli chodzi o KDP to jesteśmy pionierem rozwiązań w tym zakresie i od 40 lat dostarczamy takie składy. W Polsce Pendolino kursuje już od 10 lat, a teraz będziemy mogli zaoferować nasze najnowsze rozwiązania dla dużych prędkości – mówi Beata Rusinowicz, prezeska Alstom Polska.
Pierwsza rumuńska Coradia Stream już na linii
Alstom rozbudowuje fabrykę w Chorzowie dla kontraktu z Niemcami
Pierwsza Coradia Max z Chorzowa wyjechała na testy do Niemiec
Malinowski: Konkurencja pomoże PKP IC przewieźć pasażerów w szczytach przewozowych
Kasper Fiszer 21 października 2024
Popyt na przewozy dalekobieżne w okresie długich weekendów czy świąt rośnie nawet dwukrotnie. PKP Intercity ma więc problem z przewiezieniem wszystkich zainteresowanych podróżą w newralgiczne dni. Konkurencyjni przewoźnicy mogą zatem wręcz pomóc państwowemu operatorowi w sprostaniu rosnącemu zapotrzebowaniu – twierdzi prezes Janusz Malinowski.
Czy piętrowe składy dla PKP Intercity „zbudują Niemcy”? MI odpowiada
Szczecin: PKP Intercity ma nowoczesną myjnię
Piętrowe ezety w PKP Intercity. W grze Alstom, Siemens i Stadler
Pesa: Budując pociągi KDP będziemy prawdziwym partnerem dla Talgo
Jakub Rösler 20 października 2024
Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy mówi nam, że Pesa będzie realnym partnerem Talgo w budowie pociągów KDP dla Polski i Trójmorza, a jeśli współpraca się powiedzie, to firmy nie wykluczają wspólnych działań przy innych zamówieniach. Prezes zdradza nam także, jak może wyglądać wspólny pociąg KDP oferowany przez Pesę i Talgo, a także to, że potencjalny serwis pociągów konsorcjum mógłby odbywać się w Mińsku Mazowieckim, a więc blisko „Linii Y”.
Krzysztof Zdziarski (PESA): Rozwijamy się tak w kraju, jak i za granicą
Pesy w Ghanie już z pasażerami. Kursują na trasie Tema-Mpakadan
Już 50 RegioFoxów z Pesy na lokalnych trasach w Czechach
Beroud (PKP SA): Wrócimy do komercjalizacji gruntów w metropoliach
Łukasz Malinowski 20 października 2024
– Na jesieni zostanie zakończona weryfikacja Programu Inwestycji Dworcowych, jednak na szczegółowy harmonogram przetargów trzeba będzie poczekać dłużej. Więcej czasu potrzeba też na ostateczne uregulowanie kwestii gruntów pod infrastrukturą PKP PLK – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym prezes PKP SA Alan Beroud. Jak przekonuje, współpraca z PKP PLK wkroczyła na nowe tory – i nie ma potrzeby jej formalizowania.
Jaka przyszłość kolejowych przejść granicznych na Wschodzie?
Dworzec Gałkówek otwarty po modernizacji
Dworzec w Raciborzu otwarty dla podróżnych
PKP Intercity ogłasza przetarg na piętrowe ezety!
Jakub Rösler 15 października 2024
PKP Intercity właśnie ogłosiło przetarg na dostawy 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z usługą ich utrzymania. Postępowanie zawiera w sobie również prawo opcji dotyczące zamówienia kolejnych, maksymalnie 30 “piętrusów”. Przewoźnik może więc kupić nawet 72 pojazdy tego typu.
Czy piętrowe składy dla PKP Intercity „zbudują Niemcy”? MI odpowiada
Szczecin: PKP Intercity ma nowoczesną myjnię
Piętrowe ezety w PKP Intercity. W grze Alstom, Siemens i Stadler
Rozpoczęło się głosowanie na Dworzec Roku 2024
Fundacja ProKolej 14 października 2024
Z początkiem października rozpoczął się najważniejszy i najbardziej emocjonujący etap konkursu „Dworzec Roku 2024”. O nagrodę publiczności starają się siedem stacji: Dąbrowa Górnicza, Goleniów, Konin, Siedlce, Wadowice, Włocławek i Zakopane. Zakwalifikowane do finału obiekty rywalizują o „nagrodę główną” i równolegle „nagrodę publiczności”. A ogłoszenie wyników konkursu zaplanowano na 14 listopada podczas Kongresu Kolejowego w Warszawie.
Zakopane Dworcem Roku 2024
Ostanie dni głosowania na Dworzec Roku. Który wygra?
DB Cargo Polska: Są powody do optymizmu
Roman Czubiński 28 grudnia 2023
Po przejściowym kryzysie w kolejowych przewozach intermodalnych czeka nas powrót do dobrych wyników. Warto więc zawczasu inwestować w tabor trakcyjny i wagonowy. Odblokowanie funduszy unijnych na inwestycje Krajowego Planu Odbudowy może przyspieszyć ten proces, trzeba jednak pilnować, by zostały one właściwie wykorzystane – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym prezes DB Cargo Polska Marek Staszek.
Trójmiejskie porty mają się świetnie. I raczej będzie jeszcze lepiej
DB Cargo Polska: Bezpieczeństwo wymaga zmian systemowych
DB Cargo Polska: Kolej jest droga, bo powolna
Rzecznik praw pasażera kolei: Potrzeba głębszej integracji z komunikacją autobusową
Kasper Fiszer 28 listopada 2023
Aby transport zbiorowy był atrakcyjny dla pasażerów, musi być zintegrowany – przekonywała podczas Kongresu Kolejowego rzecznik praw pasażera kolei w UTK. Przywoływała ona rozwiązania, które w oczach podróżnych mogą być zbyt skomplikowane, i wskazywała na konieczność wdrażania jednolitych taryf na szczeblu regionalnym. Ma być to droga do synergii komunikacji kolejowej i innych rodzajów transportu.
Łukasz Boroń, Cargounit: Chcemy zwiększyć obecność na rynku pasażerskim
Polska w 100 minut. Ale do których miast?
Pasażerowie są w aglomeracjach. Trzeba to wykorzystać
MI: Nowy KPK to systemowe rozwiązanie finansowania inwestycji
Kasper Fiszer 27 listopada 2023
Jak przekonuje Ministerstwo Infrastruktury, przyjęty nowy Krajowy Program Kolejowy przynosi ważne zmiany nie tylko w zakresie listy podejmowanych inwestycji, ale i sposobu ich finansowania. Ustawowe umocowanie programu ma zapewnić środki niezbędne do rozwoju transportu szynowego. W niesprzyjających okolicznościach może to jednak stanowić istotną trudność dla ministra finansów.
Krajowy Program Kolejowy niewykonany. PLK wydały o 12,5 mld zł mniej, niż planowano
Uchwalono nowy (stary) Krajowy Program Kolejowy
Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów
Infra SILESIA: Skoncentrujmy się na rozwiązaniach
Roman Czubiński 27 listopada 2023
Zadaniem dla nowego rządu – oprócz maksymalnego ułatwienia realizacji zadań ujętych w Krajowym Planie Odbudowy – będzie systemowe rozwiązanie problemu „dołków” i „górek” inwestycyjnych. Można to osiągnąć poprzez nadanie Funduszowi Kolejowemu uprawnień, jakie ma od dawna Fundusz Drogowy – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym Paweł Wac, prezes zarządu Infra SILESIA.
Paweł Wac, Infra Silesia: W branży jest (na razie) ostrożny optymizm
Infra SILESIA: Chcemy być aktywnym uczestnikiem zielonej transformacji
Infra Silesia: Musimy płynnie przechodzić między perspektywami UE
PKO BP: Tabor można odnawiać za pieniądze z kredytów komercyjnych
Roman Czubiński 26 listopada 2023
Przewoźnicy i samorządowcy powinni pamiętać o możliwości skorzystania z kredytów bankowych na odnowę taboru. Dobrze przygotowany wniosek może pozwolić na sfinansowanie inwestycji z pominięciem ograniczeń związanych np. z funduszami UE – mówił podczas Kongresu Kolejowego dyrektor Departamentu Klienta Strategicznego – Przemysł Ciężki i Wydobywczy w PKO BP Artur Kucia.
Branża chce równego traktowania dróg i kolei
Finanse na kolei: Nierówne traktowanie, problemy z waloryzacją i drogie ubezpieczenia
Kasper Fiszer 24 listopada 2023
Odbywającą się w ramach Kongresu Kolejowego dyskusję o finansowaniu inwestycji kolejowych zdominował temat waloryzacji kontraktów, która wciąż stanowi wyzwanie zarówno dla wykonawców, jak i zamawiających. Paneliści zwracali także uwagę na drogie ubezpieczenia kontraktów czy na różnice w finansowaniu zadań kolejowych i drogowych.
MI i PKP PLK podsumowują 8 lat
Track Tec złotym partnerem Kongresu Kolejowego
Ostatnie darmowe wejściówki na Kongres Kolejowy
KDP czy kolej w regionach – jaki priorytet dla Polski?
Roman Czubiński 24 listopada 2023
Kwestia inwestowania w kolej dużych prędkości była jednym z tematów debaty strategicznej Kongresu Kolejowego. Przedstawiciele producentów taboru wyrazili odmienne opinie: szef oddziału Alstomu zachęcał do priorytetowego potraktowania budowy sieci szybkich połączeń, podczas gdy prezes Stadler Polska proponował koncentrację raczej na modernizacji istniejących linii oraz na ofercie regionalnej.
Czy KDP Warszawa – Łódź w 2028 roku była realna? Kontekst energetyczny
“Linia Y”. Pociągi z Poznania do Warszawy w miksie. Szybsze i wolniejsze
Tunel KDP w Łodzi. Rusza kluczowy przetarg w ramach CPK
Polska wielu kolejowych prędkości. Problemy pasażerów w regionach są różne
Kasper Fiszer 23 listopada 2023
Jakie są najważniejsze problemy pasażerów kolei regionalnej w Polsce? Jak znaczące jest zjawisko wykluczenia transportowego i jak można mu przeciwdziałać? Czy sytuację na rynku uzdrowią przetargi na przewozy? Wokół tych kwestii toczyła się debata poświęcona kolei pasażerskiej zorganizowana podczas tegorocznego Kongresu Kolejowego.
Łukasz Boroń, Cargounit: Chcemy zwiększyć obecność na rynku pasażerskim
Polska w 100 minut. Ale do których miast?
Pasażerowie są w aglomeracjach. Trzeba to wykorzystać
Pesa: Więcej realizmu kosztowego, mniej rozdrobnienia
Roman Czubiński 20 listopada 2023
Zamawiający tabor powinni bardziej, niż do tej pory, brać pod uwagę wzrost kosztów i urealnić kosztorysy. Jednocześnie trzeba przestawić się na zamawianie większych, niż dotąd, i bardziej ujednoliconych serii taboru – powiedział podczas Kongresu Kolejowego wiceprezes zarządu Pesy ds. sprzedaży Maciej Maciejewski. Producent przetrwał dwa ostatnie lata dzięki kontraktom eksportowym, zmaga się jednak z zakłóceniami łańcuchów dostaw i brakami kadrowymi.
Krzysztof Zdziarski (PESA): Rozwijamy się tak w kraju, jak i za granicą
Pesy w Ghanie już z pasażerami. Kursują na trasie Tema-Mpakadan
Już 50 RegioFoxów z Pesy na lokalnych trasach w Czechach
MI i PKP PLK podsumowują 8 lat
Roman Czubiński 20 listopada 2023
Proporcja między sukcesami a porażkami w modernizacji kolei w ostatnich dwóch kadencjach Sejmu była tematem gorącej dyskusji podczas Kongresu Kolejowego. Odchodząca ekipa tłumaczyła niepowodzenia zaniedbaniami poprzedników oraz innymi czynnikami niezależnymi od siebie. Inni uczestnicy debaty zwracali uwagę na niewspółmierne do kosztów efekty zrealizowanych inwestycji oraz na konieczność poważnych zmian organizacyjnych.
Finanse na kolei: Nierówne traktowanie, problemy z waloryzacją i drogie ubezpieczenia
Track Tec złotym partnerem Kongresu Kolejowego
Ostatnie darmowe wejściówki na Kongres Kolejowy
DB Cargo Polska: Kolej jest droga, bo powolna
Roman Czubiński 17 listopada 2023
- Nie zwiększymy udziału kolei w przewozach towarów, jeśli nie przyspieszymy znacząco pociągów – przekonywał podczas Kongresu Kolejowego prezes zarządu DB Cargo Polska dr Marek Staszek. Średnia prędkość handlowa 23 km/h oznacza mało wydajne wykorzystanie taboru i czasu pracy kadry, podnosząc w efekcie cenę usługi. Remedium może stanowić przesunięcie części ruchu pasażerskiego na nowo wybudowane linie KDP.
Trójmiejskie porty mają się świetnie. I raczej będzie jeszcze lepiej
DB Cargo Polska: Bezpieczeństwo wymaga zmian systemowych
DB Cargo Polska: Są powody do optymizmu
Gawkowski: Koniec luki inwestycyjnej? „Pieniądze z KPO jeszcze w tym roku”
Roman Czubiński 15 listopada 2023
Jeszcze w tym roku polscy inwestorzy będą mogli otrzymać pierwsze środki unijnego Funduszu Odbudowy – ujawnił podczas Kongresu Kolejowego poseł Lewicy Krzysztof Gawkowski. Pozwoli to wyjść z dwuletniego dołka inwestycyjnego, uniezależnić się od prefinansowania z pieniędzy krajowych i pozwoli rozpocząć duże inwestycje w infrastrukturę i zakupy taboru. Ważną deklaracją jest też możliwość wydłużenia okresu kontraktowania inwestycji oraz ich rozliczania.
Na środki z KPO na tramwaje jeszcze poczekamy
Wielkopolska także nie kupi nowego taboru z KPO!
KPO także na nowe i obecne trasy tramwajowe
Dworce doliny Popradu zwycięzcami konkursu Dworzec Roku 2023
Rynek Kolejowy 15 listopada 2023
Zakończeniem szóstej już edycji Konkursu „Dworzec Roku” była gala przyznania nagród, odbywająca sie tradycyjnie podczas Kongresu Kolejowego w Warszawie. W trwającym od czerwca konkursie, zgłoszono do wyróżnienia 104 dworce ze wszystkich 16 województw. Po wnikliwej selekcji, do audytów zakwalifikowano 24 obiekty.
Ostanie dni głosowania w konkursie dworcowym
Półmetek głosowania w konkursie „Dworzec Roku 2023”. Dworce Doliny Popradu w finale
Ruszył III etap konkursu Dworzec Roku 2023
Track Tec złotym partnerem Kongresu Kolejowego
Redakcja 13 listopada 2023
Track Tec został pierwszym złotym partnerem Kongresu Kolejowego. Tym samym dołączył do grona ponad 50 patronów i partnerów wydarzenia. Organizatorzy wyprzedali już 93% miejsc. Polski producent m.in. podkładów kolejowych i rozjazdów był już złotym partnerem w ubiegłorocznej edycji.
Finanse na kolei: Nierówne traktowanie, problemy z waloryzacją i drogie ubezpieczenia
MI i PKP PLK podsumowują 8 lat
Ostatnie darmowe wejściówki na Kongres Kolejowy
Ostatnie darmowe wejściówki na Kongres Kolejowy
Redakcja 09 listopada 2023
Już 85% miejsc na Kongres Kolejowy zostało zarezerwowanych przez słuchaczy. Wydarzenie odbędzie się 15 listopada 2023 r. w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Organizatorzy liczą nawet na 1000 uczestników.
Finanse na kolei: Nierówne traktowanie, problemy z waloryzacją i drogie ubezpieczenia
MI i PKP PLK podsumowują 8 lat
Track Tec złotym partnerem Kongresu Kolejowego
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych o ochronie polskiego rynku inwestycji
Redakcja 02 listopada 2023
Dostęp państw spoza UE i NATO do projektowania i budowy infrastruktury krytycznej w Polsce niesie pewne zagrożenia. Czy powinniśmy mocniej chronić rynek inwestycji? Czego polski przemysł i myśl inżynierska może się nauczyć z doświadczeń innych europejskich krajów? Sensowność certyfikacji wykonawców w świetle zaproponowanego projektu ustawy wydaje się dziś bardziej na czasie, niż kiedykolwiek indziej.
Finanse na kolei: Nierówne traktowanie, problemy z waloryzacją i drogie ubezpieczenia
MI i PKP PLK podsumowują 8 lat
Track Tec złotym partnerem Kongresu Kolejowego
CPK, Stadler i Koleje Mazowieckie kolejnymi partnerami Kongresu Kolejowego
Redakcja 20 października 2023
Centralny Port Komunikacyjny kolejnym partnerem Kongresu Kolejowego. To kolejny istotny podmiot w branży, który weźmie udział w debatach wydarzenia. Ostatnio do tego grona dołączyły m.in. Stadler i Koleje Mazowieckie.
Finanse na kolei: Nierówne traktowanie, problemy z waloryzacją i drogie ubezpieczenia
MI i PKP PLK podsumowują 8 lat
Track Tec złotym partnerem Kongresu Kolejowego
Posłowie nowej koalicji wystąpią na Kongresie Kolejowym obok ministrów infrastruktury!
Redakcja 19 października 2023
Posłowie Koalicji Obywatelskiej, Trzeciej Drogi i Nowej Lewicy wezmą udział w aż 4 debatach Kongresu Kolejowego. Będą mieli w nich okazję wymienić się poglądami z ministrami infrastruktury. Do wydarzenia dołącza coraz więcej uczestników.
Finanse na kolei: Nierówne traktowanie, problemy z waloryzacją i drogie ubezpieczenia
MI i PKP PLK podsumowują 8 lat
Track Tec złotym partnerem Kongresu Kolejowego
DB Cargo, Budimex, KUKE, Alstom srebrnymi partnerami Kongresu Kolejowego
Redakcja 05 października 2023
Najważniejsi uczestnicy branży kolejowej dołączają do partnerów Kongresu Kolejowego. Grono srebrnych partnerów powiększyło się niedawno o DB Cargo, Alstom, KUKE i Budimex.
Finanse na kolei: Nierówne traktowanie, problemy z waloryzacją i drogie ubezpieczenia
MI i PKP PLK podsumowują 8 lat
Track Tec złotym partnerem Kongresu Kolejowego
Rejestracja na Kongres Kolejowy już otwarta!
Redakcja 26 września 2023
Nawet 1000 uczestników spodziewają się organizatorzy XIII Kongresu Kolejowego, który odbędzie się 15 listopada 2023 r. w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne branży transportu szynowego. Rejestracja została otwarta i można dokonywać zapisów!
Finanse na kolei: Nierówne traktowanie, problemy z waloryzacją i drogie ubezpieczenia
MI i PKP PLK podsumowują 8 lat
Track Tec złotym partnerem Kongresu Kolejowego
ERFA: Jak przejąć ruch towarowy z dróg?
Roman Czubiński 25 listopada 2022
Kolej musi przejąć inicjatywę w pozyskiwaniu klientów, oferując im bardziej atrakcyjne warunki przewozu ładunków. Nie uda się osiągnąć tego bez dalszej liberalizacji, ułatwiającej wchodzenie na rynek nowych podmiotów i ich działalność – mówił podczas Kongresu Kolejowego sekretarz generalny ERFA Conor Feighan. Podkreślił też znaczenie poprawy jakości infrastruktury oraz usprawnienia przewozów międzynarodowych.
Przewozy towarowe: Potrzeba więcej jednolitości w Europie
PKP SA: 30 wniosków o waloryzację umów dworcowych
Kongres Kolejowy: Wykonawcy pod ścianą, PLK uspokaja
Przewozy towarowe: Potrzeba więcej jednolitości w Europie
Roman Czubiński 24 listopada 2022
Jednolity Europejski Obszar Kolejowy to odległa wizja. Jego utworzenie wymaga jeszcze wielu zmian technicznych oraz organizacyjnych. Zarządcy infrastruktury w poszczególnych krajach muszą w tym celu ujednolicić procedury i systemy sygnalizacji, lepiej współpracować przy układaniu rozkładów jazdy oraz koordynować między sobą prace torowe – to wnioski z dyskusji podczas tegorocznego Kongresu Kolejowego.
ERFA: Jak przejąć ruch towarowy z dróg?
PKP SA: 30 wniosków o waloryzację umów dworcowych
Kongres Kolejowy: Wykonawcy pod ścianą, PLK uspokaja
PKP SA: 30 wniosków o waloryzację umów dworcowych
Roman Czubiński 17 listopada 2022
30 wykonawców Programu Inwestycji Dworcowych w obliczu wzrostu cen i braku materiałów złożyło wnioski o waloryzację kontraktów. PKP SA podjęły już pierwsze decyzje w tej sprawie – powiedział podczas Kongresu Kolejowego prezes zarządu spółki Krzysztof Mamiński. Jak dodał, udało się uniknąć dużych poślizgów.
ERFA: Jak przejąć ruch towarowy z dróg?
Przewozy towarowe: Potrzeba więcej jednolitości w Europie
Kongres Kolejowy: Wykonawcy pod ścianą, PLK uspokaja
Kongres Kolejowy: Wykonawcy pod ścianą, PLK uspokaja
Roman Czubiński 17 listopada 2022
Kryzys wywołany brakiem dużych kontraktów kolejowych pogłębia się. Wykonawcy i producenci urządzeń zwalniają pracowników, a w przyszłym roku mogą wręcz zacząć upadać – alarmowali przedstawiciele wykonawców podczas debaty otwarcia Kongresu Kolejowego. Jako receptę proponowali odblokowanie przeznaczonych dla Polski funduszy unijnych, a do tego czasu – wprowadzenie prefinansowania ze środków krajowych w oparciu o BGK i Polski Ład.
ERFA: Jak przejąć ruch towarowy z dróg?
Przewozy towarowe: Potrzeba więcej jednolitości w Europie
PKP SA: 30 wniosków o waloryzację umów dworcowych
Adamczyk: Europejski tor w Ukrainie to konieczność
Jakub Madrjas 17 listopada 2022
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk otworzył dziś w Warszawie XII Kongres Kolejowy. Podkreślił, że zmiany na kolei to zasługa osób pracujących w branży. Za jedno z kluczowych wyzwań minister uznaje rozwój połączeń z Ukrainą.
Łukasz Boroń, Cargounit: Chcemy zwiększyć obecność na rynku pasażerskim
Polska w 100 minut. Ale do których miast?
Pasażerowie są w aglomeracjach. Trzeba to wykorzystać
Minister Ołeksandr Kubrakow otworzy Kongres Kolejowy
Jakub Madrjas 08 listopada 2022
Udział w XII Kongresie Kolejowym potwierdził Ołeksander Kubrakow. Minister Infrastruktury Ukrainy wygłosi przemówienie otwierające Kongres o 9:30, łącząc się online z Kijowa.
Łukasz Boroń, Cargounit: Chcemy zwiększyć obecność na rynku pasażerskim
Polska w 100 minut. Ale do których miast?
Pasażerowie są w aglomeracjach. Trzeba to wykorzystać
Przyszłość kolei pasażerskiej zależy od zagospodarowania mniejszych miejscowości
Kasper Fiszer 04 grudnia 2021
Ostatnie lata przyniosły sporo zmian w zakresie koei pasażerskiej. Nie zawsze dotyczyły one jednak także infrastruktury punktowej w mniejszych miejscowościach. Tymczasem na tamtejszych dworcach brakuje placówek handlowych, a przed budynkami stacyjnymi – dogodnych miejsc parkingowych – to ważny wniosek z debaty dotyczącej przyszłości transportu zbiorowego, jaka odbyła się podczas tegorocznego Kongresu Kolejowego.
Łukasz Boroń, Cargounit: Chcemy zwiększyć obecność na rynku pasażerskim
Polska w 100 minut. Ale do których miast?
Pasażerowie są w aglomeracjach. Trzeba to wykorzystać
ŁKA blisko skorzystania z opcji na dwie kolejne hybrydy Newagu
Kasper Fiszer 03 grudnia 2021
Samorządowy przewoźnik kolejowy chce pozyskać kolejne jednostki spalinowo-elektryczne, a w przyszłości – zamawiać następne pociągi, które pojadą m.in. na trasie łódzkiego tunelu średnicowego. Niezależnie od tego tworzona ma być flota autobusowa w barwach ŁKA. Kolej nie dojedzie wszędzie – tłumaczy prezes przedsiębiorstwa Janusz Malinowski.
Łukasz Boroń, Cargounit: Chcemy zwiększyć obecność na rynku pasażerskim
Polska w 100 minut. Ale do których miast?
Pasażerowie są w aglomeracjach. Trzeba to wykorzystać
PKP PLK: Budowy z nowej perspektywy UE ruszą w 2024 r. „To najbliższy możliwy termin”
Kasper Fiszer 03 grudnia 2021
Choć zarządca infrastruktury musiał opóźnić swoje plany przetargowe w związku z niewypłaceniem Polsce środków z Krajowego Planu Odbudowy, PKP PLK wciąż zakładają, że realizacja budów przewidzianych w nowej perspektywie finansowej UE rozpocznie się w 2024 r. Spółka liczy, że pieniądze zostaną niebawem odblokowane, a jeśli tak się stanie, w przyszłym roku mają zostać ogłoszone postępowania o łącznej wartości 22 mld zł. Być może część z nich zostanie rozstrzygnięta z wykorzystaniem mechanizmu aukcji.
Łukasz Boroń, Cargounit: Chcemy zwiększyć obecność na rynku pasażerskim
Polska w 100 minut. Ale do których miast?
Pasażerowie są w aglomeracjach. Trzeba to wykorzystać
Pekao SA: Sektor finansowy wierzy w kolej
Roman Czubiński 26 listopada 2021
Rozwój kolei można finansować nie tylko ze środków publicznych. Oferta finansowa zarówno dla państwowych, jak i samorządowych podmiotów kolejowych jest bogatsza, niż była, i wciąż się poszerza – stwierdził podczas XI Kongresu Kolejowego wiceprezes Banku Pekao SA Jerzy Kwieciński. Jak dodał, rynki finansowe podchodzą do perspektyw rozwoju przewozów pasażerskich i towarowych bardzo optymistycznie.
Czy piętrowe składy dla PKP Intercity „zbudują Niemcy”? MI odpowiada
Rafał Leszczyński, KZN Bieżanów: Przetargi to za mało, kluczowe są umowy a przede wszystkim reforma finansowania kolei
PKP PLK remontuje linię do Trakiszek. Kiedy modernizacja?
Kongres Kolejowy: Nadchodzą chude lata dla infrastruktury?
Roman Czubiński 26 listopada 2021
Mimo wysiłku, włożonego w przygotowanie do nowej unijnej perspektywy budżetowej, prawdopodobnie kolejna luka inwestycyjna w najbliższych latach stanie się faktem – uznali uczestnicy debaty otarcia XI Kongresu Kolejowego. Wciąż brakuje finansowania dla planowanych inwestycji, nierówne pozostają też warunki konkurencji międzygałęziowej, w której transport drogowy wciąż korzysta z przywilejów. Dobrą wiadomością jest za to stopniowe odbijanie statystyk przewozowych po ubiegłorocznym załamaniu.
XI Kongres Kolejowy już niebawem!
O wyzwaniach dla branży kolejowej już w listopadzie w Warszawie!
Bezpośredni pociąg Warszawa - Paryż! Już za dwa lata
Jakub Madrjas 25 listopada 2021
PKP Intercity współpracuje z zagranicznymi spółkami kolejowymi w kierunku rozwoju połączeń międzynarodowych. Już za dwa lata może ruszyć bezpośredni pociąg z Warszawy do Paryża.
Prace na przejściu granicznym w Krościenku wciąż nie ruszyły
MI: Popyt na połączenia z Ukrainą rośnie
Rządowy zespół ds. migracji zajmie się ruchem na Białoruś
Wrocław i Oświęcim – kolejowe dworce 2021 roku
inf. pras 25 listopada 2021
Podczas Kongresu Kolejowego przedstawiciele Fundacji Grupy PKP i Fundacji ProKolej ogłosili laureatów IV edycji konkursu „Dworzec Roku”. Głosami ekspertów i internautów zwycięzcami zostały obiekty we Wrocławiu i Oświęcimiu.
Fundacja ProKolej ogłasza VII. edycję konkursu „Dworzec Roku"
Zagłosuj w VI edycji konkursu „Dworzec Roku”
Kto po Cieszynie i Kątach Wrocławskich? Rusza konkurs na Dworzec Roku
Koleje Małopolskie dołączają do Programu Zielona Kolej
inf. pras 24 listopada 2021
Już niedługo pasażerowie Kolei Małopolskich będą jeździć pociągami napędzanymi przez zieloną energię. Podczas XI Kongresu Kolejowego w Warszawie samorządowy przewoźnik podpisał w tej sprawie list intencyjny z PKP Energetyka, która koordynuje realizację sektorowego Programu Zielona Kolej. Tym samym Koleje Małopolskie zadeklarowały chęć zakupu energii trakcyjnej wytwarzanej w elektrowniach słonecznych i wiatrowych.
SKM Warszawa dołącza do programu Zielona Kolej
Kolejna nagroda za program Zielona Kolej
Łódzka Kolej Aglomeracyjna wjeżdża w 2022 rok na zielonej energii
Raport RBF: Budownictwo infrastrukturalne w Polsce już do pobrania
simetra 24 listopada 2021
Railway Business Forum zaprezentowało raport „Budownictwo Infrastrukturalne w Polsce do 2030 Roku. Plany Inwestycyjne i Potencjał Branży Wykonawczej”. – Najważniejszy postulat to stabilność i przewidywalność rynku – powiedział podczas prezentacji opracowania prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski. Jak podkreślił, realne jest zagrożenie powtórką sytuacji z lat 2012 i 2018.
Nowi członkowie RBF i nowe zadania związku
Spotkanie branży z rządem i spółkami PKP. Zmiany w Funduszu Kolejowym?
RBF: Ustawa o czasie pracy kolejną kłodą rzuconą polskiej kolei
XI Kongres Kolejowy otwarty!
Jakub Madrjas 24 listopada 2021
W Warszawie otwarty został XI Kongres Kolejowy. To od lat największe biznesowe spotkanie dedykowane branży kolejowej w Polsce.
Łukasz Boroń, Cargounit: Chcemy zwiększyć obecność na rynku pasażerskim
Polska w 100 minut. Ale do których miast?
Pasażerowie są w aglomeracjach. Trzeba to wykorzystać
Kongres Kolejowy
Gontarz: Inwestycje w ekologiczność kolei nie są wizerunkowe. Dzięki nim oszczędzamy
Rafał Dybiński 30 listopada 2020
- Dostrzegamy trend i ekologiczność kolei na trwale zadomowiła się w świadomości Polaków - zaznaczył Tomasz Gontarz, członek zarządu, PKP Intercity SA w debacie "Kolej a klimat - kierunki rozwoju sektora", która odbyła się w drugim dniu Kongresu Kolejowego 2020.
Czy piętrowe składy dla PKP Intercity „zbudują Niemcy”? MI odpowiada
Szczecin: PKP Intercity ma nowoczesną myjnię
Piętrowe ezety w PKP Intercity. W grze Alstom, Siemens i Stadler
Sobczak: Produkcja energii z odnawialnych źródeł jest ograniczona, barierą są pieniądze
Rafał Dybiński 27 listopada 2020
PKP PLK będzie dążyć do maksymalnego wykorzystania źródeł energii odnawialnej i wspiera program "Zielonej Kolei". - Jest poparcie dla takich projektów - zapewnił słuchaczy Robert Sobczak, członek zarządu PKP PLK, podczas debaty "kolej a klimat - kierunki rozwoju sektora" w drugim dniu Kongresu Kolejowego 2020.
PKP PLK pokazuje nagranie z Nowej Suchej i podsumowuje straty
Poznań. Przejazd na Starołęckiej do przebudowy dzięki kolejarzom?
PLK SA zwiększą bezpieczeństwo na ponad 40 przejazdach kolejowo-drogowych
Ustawa o czasie pracy maszynistów. Gorąca dyskusja podczas Kongresu Kolejowego
Michał Szymajda 26 listopada 2020
Ostatnią z dyskusji podczas Kongresu Kolejowego zdominował temat ustawy o czasie pracy maszynistów, która opracowywana jest w ministerstwie infrastruktury. Projektu ustawy bronił Leszek Miętek, prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych, choć i on ma do niej pewne uwagi. Po drugiej stronie barykady stoją szefowie organizacji zrzeszających niezależnych operatorów.
Byli inżynierowie SpaceX z projektem pojazdu... z samych wózków
Rosja: Bezzałogowa „Jaskółka” na jazdach próbnych w Szczerbince
Francja chce uruchomić bezzałogowe pociągi
Kongres Kolejowy
Kongres Kolejowy: Jak przejść przez pandemię i dalej rozwijać kolej?
Roman Czubiński 25 listopada 2020
Wyzwania związane z pandemią nie mogą odciągać uwagi od inwestycji w tabor i infrastrukturę transportu zbiorowego oraz od tworzenia korzystnych dla niego warunków prawnych. Rządzący powinni wprowadzać zmiany prawne w bardziej przemyślany i przejrzysty sposób oraz z większym wyprzedzeniem, niż czynili to do tej pory – to wnioski z pierwszej debaty Kongresu Kolejowego 2020.
Jak kolej wykorzysta Krajowy Plan Odbudowy?
Porty czy Jedwabny Szlak? Co będzie motorem rozwoju dla kolei towarowej?
Jawny plan przetargów ukróci wojnę cenową wykonawców?
Jak kolej wykorzysta Krajowy Plan Odbudowy?
Jakub Madrjas 24 listopada 2020
Jednym z tematów debaty “Kiedy pasażerowie wrócą na kolej?” w ramach Kongresu Kolejowego było wykorzystanie Krajowego Planu Odbudowy na kolei. Program przygotowywany jest w ramach Europejskiego Instrumentu Odbudowy, a Polska może liczyć na ok. 57 mld euro grantów i pożyczek.
Kongres Kolejowy: Jak przejść przez pandemię i dalej rozwijać kolej?
Porty czy Jedwabny Szlak? Co będzie motorem rozwoju dla kolei towarowej?
Jawny plan przetargów ukróci wojnę cenową wykonawców?
Kiedy doczekamy się europejskich ram prawnych dla pociągów autonomicznych?
Michał Szymajda 23 listopada 2020
Jakie są szanse na szersze wprowadzenie do ruchu pociągów autonomicznych? Kiedy zostaną wprowadzone normy prawne na poziomie Unii Europejskiej, które ułatwią produkcję, sprzedaż i ruch pojazdów bez maszynisty? O tym rozmawiali między innymi uczestnicy X Kongresu Kolejowego.
Czy piętrowe składy dla PKP Intercity „zbudują Niemcy”? MI odpowiada
Rafał Leszczyński, KZN Bieżanów: Przetargi to za mało, kluczowe są umowy a przede wszystkim reforma finansowania kolei
PKP PLK remontuje linię do Trakiszek. Kiedy modernizacja?
PKP IC: Pandemia minie, trend wzrostowy pozostanie
Roman Czubiński 23 listopada 2020
Sytuacja epidemiczna pokrzyżowała nasze plany na bieżący rok, jednak na dłuższą metę liczba naszych pasażerów będzie nadal rosła. Z tego powodu będziemy nadal realizować zaplanowane inwestycje – powiedział podczas Kongresu Kolejowego prezes zarządu PKP IC Marek Chraniuk. Podkreślił ponadto zaangażowanie spółki w dotychczasowy przebieg walki z pandemią COVID-19.
Lokomotywa Newag Griffin 200 przyjechała do Czech na testy
PKP Intercity: 68 mln pasażerów rocznie. To rekord
Afera w „Rejewskim”: PKP IC cofa karę, ale nie przeprasza
PKP SA: Musimy utrzymać programy inwestycyjne
Roman Czubiński 22 listopada 2020
Komisja Europejska powinna w związku z pandemią rozważyć przesunięcie o rok terminu rozliczenia inwestycji dofinansowywanych z funduszy unijnych – stwierdził podczas Kongresu Kolejowego członek zarządu PKP SA Andrzej Olszewski. Jak dodał, pełna poprawa sytuacji będzie mogła nastąpić dopiero po zakończeniu epidemii. PKP SA stara się tymczasem dbać o bezpieczeństwo pasażerów na dworcach i kontynuować rozpoczęte inwestycje.
PKP SA z nową dyrektorką biura komunikacji
Słupsk: Trwają prace przy budowie nowego dworca
PKP LHS i CS Natura Tour: Prezesi odwołani
Porty czy Jedwabny Szlak? Co będzie motorem rozwoju dla kolei towarowej?
Michał Szymajda 20 listopada 2020
Udział przewozu węgla w całości pracy przewozowej kolei towarowej w Polsce będzie malał. Gdzie należy szukać szans na wzrost znaczenia ruchu cargo? Co jest przeszkodą dla wzrostu intermodalu? Na te pytania wspólnie odpowiadali uczestnicy debaty „Przyszłość kolei w kontekście zachodzących zmian“ podczas X Kongresu Kolejowego.
Kongres Kolejowy: Jak przejść przez pandemię i dalej rozwijać kolej?
Jak kolej wykorzysta Krajowy Plan Odbudowy?
Jawny plan przetargów ukróci wojnę cenową wykonawców?
Jawny plan przetargów ukróci wojnę cenową wykonawców?
Kasper Fiszer 20 listopada 2020
Rynek wykonawców potrzebuje większej pewności co do skali zamówień ogłaszanych w kolejnych miesiącach – zgodzili się paneliści Kongresu Kolejowego. Wyjściem naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorstw ma być publikacja tzw. listy przetargów. Znacząco różniły się natomiast oceny dotyczące skutków wprowadzenia systemu aukcji elektronicznych.
Kongres Kolejowy: Jak przejść przez pandemię i dalej rozwijać kolej?
Jak kolej wykorzysta Krajowy Plan Odbudowy?
Porty czy Jedwabny Szlak? Co będzie motorem rozwoju dla kolei towarowej?
Gdyby pasażerowie zarażali, chorowaliby konduktorzy
Jakub Madrjas 20 listopada 2020
Uczestnicy Kongresu Kolejowego jednym głosem podkreślają, że transport publiczny jest bezpieczny w czasach pandemii. Kolejnym dowodem jest to, że drużyny konduktorskie – “na logikę” najbardziej narażone na transmisję koronawirusa – nie chorują częściej niż inni pracownicy. W ŁKA nie było ani jednego przypadku choroby COVID-19 u konduktora, a absencje nie odbiegają od normy.
Kongres Kolejowy: Jak przejść przez pandemię i dalej rozwijać kolej?
Jak kolej wykorzysta Krajowy Plan Odbudowy?
Porty czy Jedwabny Szlak? Co będzie motorem rozwoju dla kolei towarowej?
Hołda: Zielona Kolej to długoterminowa, ale opłacalna inwestycja
Rafał Dybiński 20 listopada 2020
– Program „Zielona Kolej" jest ogromną szansą, aby uzupełnić skok cywilizacyjny, który dzieje się na naszych oczach w obszarze energetyki i transportu – podkreślił Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka w debacie "Kolej a klimat – kierunki rozwoju sektora", która odbyła się w drugim dniu Kongresu Kolejowego 2020.
Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę
100% akcji PKP Energetyki w rękach państwowej spółki PGE
PKP Energetyka z nagrodą za dbanie o zrównoważony rozwój
Listopadowy numer Miesięcznika „Rynek Kolejowy" już dostępny. Pobierz bezpłatnie!
Jakub Madrjas 20 listopada 2020
„Rynek Kolejowy” 11/2020 jest już dostępny online! Pobierz bezpłatnie!Raport w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego” został poświęcony intermodalowi na Nowym Jedwabnym Szlaku. Warte uwagi są zwłaszcza materiał o tym, jak dalej rozwijać przewozy intermodalne, opisujący tłok na Jedwabnym Szlaku, czy ten wskazujący kierunki rozwoju przewozów intermodalnych.
Nowy Rynek Kolejowy już na InnoTrans 2024 i w Empikach
Nowy numer Miesięcznika "Rynek Kolejowy" już w Empikach!
Nowy Miesięcznik "RK" już w Empikach!