SERWISY PARTNERSKIE rynekinfrastruktury.pl transport-publiczny.pl rynek-lotniczy.pl tor-konferencje.pl zdgtor.pl
Wyszukiwarka
Co dalej ze spalonym 222M Kolei Mazowieckich?
Kasper Fiszer 20 marca 2025
Minął ponad rok od pożaru spalinowej jednostki typu 222M należącej do Kolei Mazowieckich. Przewoźnik wciąż liczy, że pojazd uda się naprawić. Oczekuje też na wypłatę odszkodowania od ubezpieczyciela.
Gdańsk: Spłonęła hala dawnych ZNTK. Zniszczone rowery Mevo
Kolejarz z PKP Cargo Tabor uratował ludzi z płonących wagonów [zdjęcia]
Gdańsk: Pożar w zajezdni Nowy Port. Spalone i nadpalone tramwaje, w tym Jazz
PKP Intercity z umową na nową lokomotywownię. Zbuduje ją Trakcja
Roman Czubiński 20 marca 2025
Konsorcjum Trakcji SA i DB Projekt podpisało umowę z PKP Intercity na budowę nowej hali lokomotywowni na Olszynce Grochowskiej w Warszawie. Budowie będą towarzyszyły duże zmiany w układzie torowym stacji. Warta przeszło 179 mln zł brutto inwestycja ma zakończyć się do grudnia roku 2027.
PKP Intercity kupi jednostki na co najmniej 300 km/h
Bilety PKP Intercity dostępne też na platformie INFOBUS
PKP Intercity wzmacniają pociągi do Berlina. W tle strajk na niemieckich lotniskach
Nieodpłatne przejazdy dla kibiców na mecze piłki nożnej Polska – Litwa i Polska – Malta
Koleje Mazowieckie 20 marca 2025
W związku z meczami reprezentacji Polski organizowanymi przez Polski Związek Piłki Nożnej (PZPN) na Stadionie PGE Narodowym, które odbędą się: 21 marca 2025 r. (mecz Polska – Litwa) oraz 24 marca 2025 r. (mecz Polska – Malta) osoby posiadające bilet na mecz, bilet-zaproszenie, akredytację PZPN oraz voucher (okazany na telefonie, jak i w formie drukowanej, którym będą się posługiwać kibice i goście), będą mogły skorzystać z bezpłatnych przejazdów pociągami uruchamianymi przez Koleje Mazowieckie oraz stołeczną komunikacją miejską (autobusy, tramwaje, metro, pociągi SKM) na obszarze 1. strefy biletowej.
Z Kolejami Mazowieckim bezpłatnie na mecz o Superpuchar UEFA
Częstochowa: Stadion wśród terenów PKP i miliony z Polskiego Ładu
Na mecz Polska – Islandia kibice pojadą bezpłatnie
Harmonogram inwestycji CPK i KDP potrzebny na wczoraj
Damian Kelman 20 marca 2025
Podczas Kongresu Kolei Dużych Prędkości na jednym z paneli poruszono kwestię gotowości polskiego przemysłu wytwórczego w związku z planowanymi inwestycjami. Wielu debatujących wskazywało na pilną konieczność poznania harmonogramu prac w celu zapewnienia odpowiedniej logistyki.
Krzysztof Niemiec (TracTec): KDP to szansa dla Polski i dla krajowych producentów
Rachwalski (CPK): KDP to nie będą „złote linie” tylko dla wielkich miast
CPK: Tak będzie wyglądała polska KDP (nowe wizualizacje)
Krzysztof Niemiec (TracTec): KDP to szansa dla Polski i dla krajowych producentów
Elżbieta Pałys 20 marca 2025
Do roku 2030 roku przewozy kolejami dużych prędkości w Europie mają wzrosnąć dwukrotnie – taki cel wyznacza Unia Europejska. Skoro taki jest unijny priorytet, najpewniej pójdą za nim europejskie fundusze – wskazuje Krzysztof Niemiec, wiceprezes zarządu TracTec. Koleje dużych prędkości to kosztowne inwestycje, więc możliwość ich sfinansowania przy udziale środków unijnych to szansa dla Polski. To także szansa dla krajowych producentów – doświadczenia z innych krajów pokazują bowiem, że realizacja podobnych inwestycji przełożyła się na wykreowanie silnych przedsiębiorstw – zauważa.
Harmonogram inwestycji CPK i KDP potrzebny na wczoraj
Rachwalski (CPK): KDP to nie będą „złote linie” tylko dla wielkich miast
CPK: Tak będzie wyglądała polska KDP (nowe wizualizacje)
Warszawa: Lokomotywownia na Odolanach w rejestrze zabytków [zdjęcia]
Mikołaj Kobryński 20 marca 2025
Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków wpisał wzniesioną w 1948 roku lokomotywownię na Odolanach w Warszawie do rejestru zabytków. Była to ostatnia parowozownia w stolicy i jednocześnie ostatnia zamknięta na terenie węzła warszawskiego. W kolejnych dekadach została ona zaadaptowana do obsługi taboru spalinowego i elektrycznego. Jej eksploatacja została zakończona w ubiegłym roku.
Regionalnym przez media: Wieści z bocznych torów i otoczenia kolei
Zarząd PKP Cargo odpowiada byłemu prezesowi Selidze
PKP Cargo 20 marca 2025
Zarząd Spółki co do zasady nie komentuje opinii, stanowisk, listów otwartych czy emocjonalnych wystąpień, które dotyczą jej przeszłości i obecnego procesu restrukturyzacji. Przyjęliśmy, że to nasze działania i podjęte decyzje będą najlepszym dowodem dla wszystkich interesariuszy na to, że Spółka jest w dobrych rękach, a podejmowane decyzje mają jeden cel – uratowanie i przywrócenie pozycji rynkowej PKP CARGO.
PKP Cargo podsumowują rok 2024
Powództwa przeciw PKP Cargo o przywrócenia do pracy oddalone w pierwszej instancji
PKP Cargo: Pierwsze wypłaty odroczonych należności pracowniczych
Przetarg na ekspertyzę w sprawie wdrażania GSM-R rozstrzygnięty
Mikołaj Kobryński 20 marca 2025
PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały ofertę konsorcjum Instytutu Badań Stosowanych Politechniki Warszawskiej i Kancelarii Hoogells Oleksiewicz w przetargu na wykonanie ekspertyzy dotyczącej prawidłowości realizacji wdrażania systemu łączności GSM-R, będącego komponentem systemu zarządzania ruchem kolejowym ERTMS.
Tak Norwegia wdraża ERTMS. Proces zaplanowany na dekady
UTK sprawdził, ile kosztuje montaż ETCS
PKP Intercity startuje w CEF. Chce dofinansować montaż ERTMS
Pendolino w Zgierzu. Powód? Wypadek na E 20
Roman Czubiński 20 marca 2025
W ostatni wtorek, 18 marca, prawdopodobnie po raz pierwszy w historii stacji Zgierz pojawił się na niej elektryczny zespół trakcyjny dużych prędkości. Wizyta ED250-007 nie miała jednak charakteru planowego, lecz wynikała z objazdu miejsca potrącenia osoby postronnej na szlaku Łowicz – Kutno.
Jest raport końcowy w sprawie zderzenia czołowego w Gdyni
UTK: Wypadki na kolei to nie tylko tragedia ludzi. To także olbrzymie koszty
Niepewna przyszłość Pumy. MPK Poznań jej nie chce
Jakub Rösler 20 marca 2025
Prototypowa Puma wciąż stoi odstawiona w jednej z hal FPS H. Cegielski. Na razie nie zapowiada się na to, aby tramwaj miał wrócić na torowiska, a raczej na pewno nie stanie się to w Poznaniu. MPK nie jest bowiem zainteresowane tym wagonem i to z kilku powodów.
Poznań przed decyzją. Nowe tramwaje 32- czy ponad 40-metrowe
MPK Poznań. Wiemy, kiedy na trasę wyjedzie pierwszy tramwaj z Bonn
MPK Poznań. Nowe Gammy z nowym czołem (zdjęcia)
Koleje Mazowieckie: Planujemy kupić 101 nowych pojazdów szynowych
Roman Czubiński 20 marca 2025
Mazowiecki przewoźnik regionalny nie traci żadnej okazji do zakupu nowoczesnych pojazdów szynowych – zapewnia w rozmowie z Rynkiem Kolejowym prezes Kolei Mazowieckich Robert Stępień. Elektryczne zespoły trakcyjne są kupowane z dofinansowaniem unijnym, zarówno ze środków ujętych w KPO, jak i z programu „Fundusze Europejskie dla Mazowsza na lata 2021-2027”. Zapotrzebowanie na pojazdy do obsługi linii niezelektryfikowanych jest tak duże, że na razie nie można określić terminu wycofania nawet najstarszych wagonów motorowych serii VT627.
Kolej Mazowieckie: 6 spalinowych pociągów od Pesy, dofinansowanie 14 EZT Stadlera
Koleje Mazowieckie uruchomiły już 5 milionów pociągów
SN82 SKPL wracają do Kolei Mazowieckich
Amtrak: Prezes ustępuje po naciskach administracji Trumpa
Łukasz Malinowski 20 marca 2025
Biały Dom zmusił Stephena Gardnera, szefa Amtraka, do ustąpienia ze stanowiska prezesa po tym, jak prezydent Donald Trump zażądał zmian – podał Reuters. Szef amerykańskiego przewoźnika stwierdził, że ustępuje dla dobra spółki.
Amtrak: Rekorodowy rok, ponad 32,8 mln pasażerów!
Amtrak bliżej wymiany wagonów
Amtrak: 28,6 mln pasażerów. Gorzej niż przed pandemią
Kutno: Dalsze opóźnienie prac przy informacji pasażerskiej
Kasper Fiszer 20 marca 2025
Kończy się bardzo opóźniona modernizacja stacji Kutno prowadzona w ramach przebudowy magistrali E20. Roboty w zakresie urządzeń informacji pasażerskiej będą jednak sfinalizowane dopiero na koniec roku. Czekamy też na uruchomienie nowego lokalnego centrum sterowania.
Trwa rozliczanie opóźnionej modernizacji E20 pod Terespolem
Modernizacja E20: Koniec opóźnionych prac w Kutnie i Łowiczu
Modernizacja E20: Koniec sześcioletniej przebudowy stacji Terespol
Dariusz Seliga zabiera głos w sprawie PKP Cargo
Dariusz Seliga 19 marca 2025
Prezes PKP Cargo w latach 2022-2024 Dariusz Seliga w skierowanym do mediów liście otwartym przedstawił swoje stanowisko w sprawie obecnego kryzysu przewoźnika i jego przyczyn. W imię zasady obiektywizmu publikujemy glos byłego szefa spółki w całości, bez żadnych poprawek.
PKP Cargo: Nadal walczymy o zadośćuczynienie za „decyzję węglową”
Finanse PKP Cargo: Widoczna poprawa? W przyszłym roku
Znamy stratę PKP Cargo za półrocze 2024. "Odzyskanie płynności priorytetem"
Łódzkie ma plan na Trójmiasto. ŁKA pojedzie tam najnowszymi pociągami
Daniel Siwak 19 marca 2025
Władze województwa łódzkiego mają w planach kolejny kierunek, który byłby obsługiwany przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną. Połączenia realizowane nowo zakupionymi pociągami pojawią się jednak w rozkładzie jazdy nie wcześniej niż za cztery lata. – Chciałabym mieszkańcom województwa łódzkiego sprawić miły prezent, aby mogli połączyć Łódź z wodą – mówi Joanna Skrzydlewska, marszałek województwa łódzkiego.
ŁKA: 11 mln pasażerów na 10-lecie
ŁKA: Przetarg na 5-członowe EZT. Takich spółka jeszcze nie miała
ŁKA: Listopadowa korekta rozkładu jazdy pociągów
Spółka CPK z kolejnym dokapitalizowaniem
inf. pras. 19 marca 2025
1,9 mld zł to kwota, o jaką powiększony został kapitał zakładowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dokapitalizowanie spółki odpowiedzialnej za budowę Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości to uzupełnienie transzy z grudnia 2024 roku, kiedy to decyzją premiera Donalda Tuska przekazane zostały środki w wysokości 3,5 mld zł. Nowe fundusze posłużą realizacji bieżących zadań wynikających z planu inwestycyjnego w ramach Programu Wieloletniego CPK na lata 2024-2032.
Jaka będzie kolej na Podlasiu?
Cargo w CPK będzie rosło, ale wolniej niż zakładała wcześniej IATA
Działania CPK w 2025 roku. Projekty, pozwolenia i przetargi
TINES Rail z nagrodą w konkursie Diamenty Infrastruktury i Budownictwa
TINES Rail 19 marca 2025
Z radością ogłaszamy, że TINES Rail zdobył nagrodę „Lider Technologii – Materiały Budowlane” podczas gali konkursowej w ramach XVI edycji konferencji „Infrastruktura Polska i Budownictwo”.
KZN Bieżanów z Diamentem Polskiej Infrastruktury
ZSSK idą na duże zakupy taborowe
Mikołaj Kobryński 19 marca 2025
Państwowe koleje słowackie ZSSK ogłosiły dwa przetargi na dostawę nowych zespołów trakcyjnych. Pierwszy przetarg dotyczy zakupu 8 jednostek elektrycznych o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 200 km/h, zaś drugi obejmuje dostawę 16 jednostek bateryjnych. W obydwu przetargach przewidziano prawo opcji, zakładające możliwość zwiększenia zamówienia odpowiednio do 15 oraz 36 sztuk.
Elfy.eu już wkrótce zadebiutują w Pradze
Stadler dostarczy pociągi dużych prędkości dla WESTbahn [wizualizacje]
PKP Intercity przymierza się do zakupu 35 wagonów sypialnych
Przetarg na przewozy do Ciechocinka. Kilka miesięcy na przygotowanie
Roman Czubiński 19 marca 2025
Kujawsko-pomorski Urząd Marszałkowski ogłosił przetarg na przewozy pasażerskie między Ciechocinkiem a Toruniem (z możliwością wydłużenia relacji do Bydgoszczy). Oferty można składać do 23 kwietnia. Na odcinek Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek (linia 245) regularne pociągi osobowe powrócą po 14 latach przerwy.
Ciechocinek znów na szlaku kolejowym. Skorzystają mieszkańcy i pacjenci
Pociągi do Ciechocinka wrócą później niż zapowiadano?
Stadler w 2024 roku. 500 dostarczonych pojazdów, problemy operacyjne przez powodzie
Mikołaj Kobryński 19 marca 2025
Czołowy producent taboru szynowego w Europie przedstawił wyniki finansowe i produkcyjne za ubiegły rok obrotowy. Choć udało się dostarczyć ok. 500 pojazdów, finanse Stadlera znalazły się pod presją z uwagi na powodzie, które uszkodziły niektóre zakłady produkcyjne, co przełożyło się na duże opóźnienia w dostawach.
Problematyczna seria ICE 3M na sprzedaż
Pesa, Newag, Stadler, FPS, czyli miliardy na tabor kolejowy w Polsce
Czesi kupują kolejne używane SZT z Niemiec. Tym razem Desiro Classic
Są pieniądze na bezpieczeństwo na kolei, ale czy na wszystko?
Kasper Fiszer 19 marca 2025
O możliwościach finansowania inwestycji podnoszących poziom bezpieczeństwa, o problemach z wdrażaniem sprzęgu cyfrowego w przewozach towarowych i o aspektach prawnych zmian technologicznych rozmawiano podczas tegorocznego Forum Bezpieczeństwa Kolejowego.
Doradca MON: Kolej „była, jest i będzie kluczowa” dla wojska
Właśnie ruszyło Forum Bezpieczeństwa Kolejowego
Wyborski, Góra, Bukowiec, Malepszak, Malinowski pojawią się na Forum Bezpieczeństwa Kolejowego
Podlaskie: Nawet co czwarty pociąg spalinowy nie wyjeżdża w trasę
Kasper Fiszer 19 marca 2025
Samorząd województwa podlaskiego potwierdza, że na trasy niezelektryfikowane wciąż nie wyjeżdża spora część planowych pociągów pasażerskich. W zamian za nie przewoźnik uruchamia autobusową komunikację zastępczą, co wiąże się z naliczaniem mu kar umownych. Sytuację taborową tylko częściowo poprawiło sprowadzenie jednego składu wagonowego.
Podlaskie: Urząd Marszałkowski nie chce zrywać z Polregio
Podlasie ponownie ogłosi taki sam przetarg na przewozy. Oferty będą inne?
Podlaskie: Kolej wraca do Siemianówki. Dwie pary połączeń dziennie
Helsinki z pierwszym tramwajem do obsługi Mostów Królewskich
Przemysław Farsewicz 19 marca 2025
Škoda Transtech dostarczyła do Helsinek pierwszy tramwaj ForCity Smart Artic X54 z wykorzystanej cztery lata temu przez miasto opcji na 23 pojazdy. Wozy będą obsługiwać nową trasę tramwajową Kruunusillat, czyli tak zwanych Mostów Królewskich – zespołu trzech przepraw tramwajowo-pieszo-rowerowych w kierunku wyspy Laajasalo.
Co dalej ze spalonym 222M Kolei Mazowieckich?
PKP Intercity z umową na nową lokomotywownię. Zbuduje ją Trakcja
Nieodpłatne przejazdy dla kibiców na mecze piłki nożnej Polska – Litwa i Polska – Malta
Tabor, finansowanie, konkurencja – największe wyzwania IV Pakietu Kolejowego
Damian Kelman 19 marca 2025
Liberalizacja rynku kolejowego zbliża się wielkimi krokami, a pytanie o gotowość polskiego taboru nabiera coraz większego znaczenia. Czy polscy przewoźnicy zdążą z modernizacją przed otwarciem rynku na konkurencję? Podczas debaty na i Kongresie Kolei Dużych Prędkości eksperci z branży wskazali na kluczowe wyzwania – od finansowania inwestycji, przez unifikację taboru, po rosnące koszty energii.
Łotwa: Badanie rynku przed przetargiem na przewozy
SNCF podzieli się rynkiem na Lazurowym Wybrzeżu
IV pakiet kolejowy: SKM pierwszym przewoźnikiem z certyfikatem
Wielkopolskie: Kolejny miesiąc komunikacji zastępczej do Krotoszyna
Kasper Fiszer 19 marca 2025
Po czterech miesiącach od wznowienia ruchu kolejowego pomiędzy Jarocinem a Krotoszynem na pasażerów będą czekać kolejne utrudnienia. Tym razem będą one związane z robotami torowymi w Krotoszynie i budową nowego przystanku w Wolenicach. Zastąpi on istniejący obiekt położony dalej od centrum miejscowości.
Pociągi wracają na trasę Jarocin – Krotoszyn. Część prac przełożona
Remont peronów w Krotoszynie ze znacznym opóźnieniem
Będą prace na linii 281 w Wielkopolsce
Szustak: Polską KDP powinny zbudować polskie firmy
Roman Czubiński 18 marca 2025
Firmy budowlane z polskim kapitałem lub mające w Polsce od lat swoje oddziały mają wystarczający potencjał kadrowy i sprzętowy, by odegrać znaczną rolę w budowie kolei dużych prędkości. Konieczne w tym celu jest jednak zapewnienie finansowania elastycznego i niezależnego od cyklu budżetowego Unii Europejskiej – to wnioski z dyskusji przedstawicielki rynku wykonawców oraz reprezentanta Banku Gospodarstwa Krajowego na Kongresie Kolei Dużych Prędkości w Łodzi.
Malepszak: Polska KDP ma być miksem najlepszych wzorców europejskich
Ruszył I Kongres Kolei Dużych Prędkości
Problematyczna seria ICE 3M na sprzedaż
Mikołaj Kobryński 18 marca 2025
Deutsche Bahn wystawiły na sprzedaż wszystkie pojazdy serii 406, znane jako ICE 3M. To elektryczne zespoły trakcyjne dużych prędkości z rodziny ICE 3, stanowiące wielosystemowy wariant serii 403. Obsługiwały one połączenia międzynarodowe między Niemcami a Belgią i Niderlandami, a także Francją, jednak ich eksploatacja wiązała się z szeregiem problemów technicznych.
Stadler w 2024 roku. 500 dostarczonych pojazdów, problemy operacyjne przez powodzie
Pesa, Newag, Stadler, FPS, czyli miliardy na tabor kolejowy w Polsce
Czesi kupują kolejne używane SZT z Niemiec. Tym razem Desiro Classic
Stadler: 300 km/h dla polskiej KDP złym pomysłem. Malepszak odpowiada
Jakub Rösler 18 marca 2025
Kwestia prędkości, z jaką pojadą pociągi na polskiej KDP, wciąż wywołuje emocje. Z podwyższeniem jej do 320 km/h nie może pogodzić się Stadler, który obstaje przy prędkości maksymalnej 250 km/h. Jakie argumenty ma producent i jak odnosi się do tego Ministerstwo Infrastruktury?
CPK. Z Poznania do Warszawy w godzinę i 38 minut
CPK: Kolejny wniosek o decyzje środowiskową. Tym razem w Wielkopolsce
CMK kontra „YGREK”, czyli Godzilla kontra Hedora?
Warszawa: 108 mln zł pod grunty na tramwaj na Gocław
Redakcja/inf. pras. 18 marca 2025
108 mln zł na nabycie gruntów pod budowę trasy tramwajowej na Gocław oraz kolejne 100 mln zł na modernizację infrastruktury tramwajowej – tyle dodatkowych środków miasto przeznaczy na transport szynowy. Radni przegłosowali autopoprawkę budżetową na wniosek prezydenta Rafała Trzaskowskiego w tej sprawie.
Warszawa: 108 mln złotych pod grunty na tramwaj na Gocław
Warszawa: Co z tramwajem na Gocław? Trzaskowski: „Priorytety są jasne”
Warszawa ma gotowy projekt tramwaju na Gocław
Tunel KDP w Łodzi. Wykonawca w kwietniu, komora startowa przed wakacjami [zdjęcia]
Daniel Siwak 18 marca 2025
Ważne informacje pojawiły się w czasie pierwszego Kongresu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Wiadomo już, kiedy zostanie ogłoszony wykonawca tunelu średnicowego KDP, który rozpocznie prace od komory startowej “Retkinia”. Obiekt ten wkrótce zostanie ukończony przez firmę Budimex.
Tunel KDP w Łodzi: CPK z wykonawcą ekspertyz technicznych budynków
CPK: Zabezpieczymy budynki nad łódzkim tunelem KDP
Łódzki tunel KDP: CPK przesuwa otwarcie ofert
PKP PLK modernizują stację Sokółka
inf. pras. PKP PLK 18 marca 2025
Na sokólskiej stacji zostaną zainstalowane nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Komputerowe systemy zapewnią większą kontrolę, poprawią bezpieczeństwo i usprawnią ruch składów, zwłaszcza towarowych. Zarządca infrastruktury ogłosił przetarg na prace, które będą finansowane z budżetu państwa.
Skanska zbuduje stację Limanowa w ramach projektu Podłęże - Piekiełko
PLK będzie współpracować z samorządem przy modernizacji stacji Niedźwiedź
Prace na stacji kolejowej Ełk zbliżają się do półmetka [zdjęcia]
Malepszak: Polska KDP ma być miksem najlepszych wzorców europejskich
Roman Czubiński 18 marca 2025
Zwiększenie prędkości maksymalnej na linii „Y” z 250 do 350 km/h było konieczne, by przyciągnąć nowych pasażerów, dla których dzisiejsza oferta kolei konwencjonalnej jest zbyt mało atrakcyjna. Najmocniej poprawią się warunki podróżowania Warszawa – Wrocław, gdzie czas jazdy za 10 lat będzie krótszy o ponad połowę – powiedział podczas debaty otwarcia Kongresu Kolei Dużych Prędkości podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak. Jak dodał – międzynarodowe połączenia dużych prędkości, choć ważne, będą dopiero kolejnym etapem rozwoju siatki.
Szustak: Polską KDP powinny zbudować polskie firmy
Ruszył I Kongres Kolei Dużych Prędkości
CPK. Z Poznania do Warszawy w godzinę i 38 minut
inf. pras. oprac. JR 18 marca 2025
Między Warszawą i Poznaniem pociągi osiągną prędkość do 320 km/h, co skróci czas jazdy między miastami do godziny i 38 minut. Wybrane składy pojadą obwodnicą Kalisza, zapewniając najszybsze połączenie, a inne zjadą do miasta, włączając je w sieć połączeń Kolei Dużych Prędkości (KDP). Takie rozwiązania stosuje się od lat na kolei w krajach Europy Zachodniej.
Stadler: 300 km/h dla polskiej KDP złym pomysłem. Malepszak odpowiada
CPK: Kolejny wniosek o decyzje środowiskową. Tym razem w Wielkopolsce
CMK kontra „YGREK”, czyli Godzilla kontra Hedora?
KPO: 6 EZT dla Małopolski. Jest szansa na 14
Roman Czubiński 18 marca 2025
Park taborowy województwa małopolskiego wzbogaci się dzięki środkom unijnym ujętym w Krajowym Planie Odbudowy o co najmniej sześć pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych – wynika z odpowiedzi, jakie uzyskaliśmy na pytania zadane Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Małopolskiego. Samorząd nie dostrzega zagrożeń dla dostawy nowego taboru w wymaganym przez Komisję Europejską terminie, czyli w ciągu 17 miesięcy.
POLREGIO bez środków z KPO. Zyska Mazowsze i Pomorze Zachodnie?
KPO: Dofinansowanie nie dla Polregio. Zyskają inni przewoźnicy
PKP PLK: Ruszyły przetargi na inwestycje z KPO. To linie 132 i 355
Torowisko krośniewickiej wąskotorówki w Topoli Królewskiej nie jest zagrożone
Kasper Fiszer 18 marca 2025
Planowane przez GDDKiA prace drogowe w Topoli Królewskiej nie zagrożą ciągłości toru Krośniewickiej Kolei Dojazdowej. Korzysta ona z wiaduktu drogowo-wąskotorowego wybudowanego ok. 20 lat temu. Od tamtego czasu trasa nie była nigdy wykorzystywana w regularnym ruchu pasażerskim czy towarowym.
Łódzkie: Samorządy rozważają reaktywację krośniewickiej wąskotorówki
Łęczyca przejmie tor wąskotorówki. Drezyny czy rowery?
Co dalej z krośniewicką wąskotorówką?
Roman Smółka odwołany z zarządu Polregio
Damian Kelman 17 marca 2025
Zmiana w zarządzie Polregio. Roman Smółka, decyzją Rady Nadzorczej, został odwołany z funkcji wiceprezesa.
Polregio szuka za granicą używanych SZT i EZT
Podlaskie: Jest skład zastępczy, ale taboru spalinowego wciąż za mało
Podlaskie: Gama PKP Intercity z Bohunem Polregio. „To jednorazowe”
Nocny Baltic Express z wagonem sypialnym! [zdjęcia]
Mikołaj Kobryński 17 marca 2025
Już od 14 kwietnia do nocnego pociągu Baltic Express dołączony zostanie wagon sypialny. Nowa usługa w uruchomionym pod koniec ubiegłego roku bezpośrednim połączeniu z Trójmiasta do stolicy Czech przez Poznań i Wrocław ma charakter pilotażowy. PKP Intercity i České dráhy do końca tegorocznych wakacji mają obserwować zainteresowanie pasażerów.
ZSSK zakupi nawet 24 wagony sypialne
Nightjetem z Berlina do Paryża i Brukseli z ÖBB
Mocne nocne. Jaka sieć połączeń nocny dla Polski? (mapy)
PKP Intercity kupi jednostki na co najmniej 300 km/h
Jakub Rösler 17 marca 2025
W przyszłym roku PKP Intercity ogłosi przetarg na 26 z opcją na kolejne 20 pociągów dużej prędkości. Jednostki rozpędzą się do prędkości co najmniej 300 km/h i razem z Pendolino będą obsługiwały najwyższą kategorię połączeń przewoźnika.
PKP Intercity z umową na nową lokomotywownię. Zbuduje ją Trakcja
Bilety PKP Intercity dostępne też na platformie INFOBUS
PKP Intercity wzmacniają pociągi do Berlina. W tle strajk na niemieckich lotniskach
Państwa bałtyckie o Rail Baltica: Przede wszystkim przewozy wojskowe i ruch pasażerski
Roman Czubiński 17 marca 2025
Dla państw bałtyckich Rail Baltica to nie tylko element poprawy bezpieczeństwa narodowego i pobudzania rozwoju gospodarczego. Jej budowa pozwala też nabyć doświadczenia w prowadzeniu inwestycji na niespotykaną do tej pory skalę – wynika z wypowiedzi panelistów podczas debaty otwarcia I Kongresu Kolei Dużych prędkości w Łodzi.
Budimex zbuduje część linii Rail Baltica w Estonii
Estonia zakontraktowała połowę swojego odcinka Rail Baltiki
Estonia: Rusza budowa Rail Baltiki pod Parnawą
Tzitzikostas: Rozwój szybkich połączeń kolejowych priorytetem KE
Mikołaj Kobryński 17 marca 2025
Komisarz UE ds. zrównoważonego transportu i turystyki Apostolos Tzitzikostas podczas pierwszej edycji Kongresu Kolei Dużych Prędkości zapowiedział, że jeszcze w tym roku Komisja Europejska przedstawi koncepcję europejskiej sieci kolei dużych prędkości. Przedstawiciel KE podkreślił w tym kontekście znaczenie rozwoju szybkich połączeń kolejowych dla rozwoju gospodarczego wspólnoty.
Kolejny odcinek szybkiej kolei w Hiszpanii już otwarty
Laude: Intermodal kontra tiry
Damian Kelman 17 marca 2025
Transport intermodalny w Polsce i Europie mierzy się z silną konkurencją przewozów drogowych. Choć sektor rozwija się wolniej, Marcin Witczak z Laude Smart Intermodal wskazuje, że przyszłość logistyki należy do rozwiązań intermodalnych.
Freightliner Group uruchamia regularne połączenie intermodalne Rzepin – Rotterdam
Nowe suwnice dla Baltic Hub dotarły do Gdańska [zdjęcia]
Kolejowy intermodal znów na minusie
Rachwalski (CPK): KDP to nie będą „złote linie” tylko dla wielkich miast
Damian Kelman 17 marca 2025
Piotr Rachwalski ze spółki CPK, podczas wystąpienia otwierającego o nazwie "Kongres Kolei Dużych Prędkości – wykorzystać polski potencjał" w Łodzi, przedstawił najważniejsze założenia Centralnego Portu Komunikacyjnego związane z Koleją Dużych Prędkości. Jaki jest aktualny stan zaangażowania prac i co planuje spółka, by KDP mogła rozpocząć swoją pracę zgodnie z harmonogramem?
Harmonogram inwestycji CPK i KDP potrzebny na wczoraj
Krzysztof Niemiec (TracTec): KDP to szansa dla Polski i dla krajowych producentów
CPK: Tak będzie wyglądała polska KDP (nowe wizualizacje)
"Budowa KDP to dla Polski kolejny krok cywilizacyjny"
Jakub Rösler 17 marca 2025
Projekt CPK i budowa pierwszych odcinków linii dużych prędkości w Polsce to następny projekt cywilizacyjny dla naszego kraju. – Polacy chcą jeździć koleją, a w tym roku z pociągów skorzysta od 430 do 440 mln pasażerów – podkreśla minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Malepszak (Ministerstwo Infrastruktury): Nowa wizja rozwoju kolei
Klimczak: Rozpoczynamy rozmowy na temat KDP Poznań – Berlin
Jaki tabor dla polskiej KDP? Producenci podzieleni
Ruszył I Kongres Kolei Dużych Prędkości
Jakub Rösler 17 marca 2025
Infrastruktura, pojazdy czy systemy sterowania to tylko wybrane tematy, jakie będą poruszane na I Kongresie Kolei Dużych Prędkości, który właśnie rozpoczął się w Łodzi. Podczas otwarcia podkreślano politykę państwa stawiającą na kolej, zarówno konwencjonalną, jak i dużych prędkości, oraz konieczność skorzystania z doświadczeń polskich firm z branży przy budowie nowych odcinków, w tym w ramach CPK.
Szustak: Polską KDP powinny zbudować polskie firmy
Malepszak: Polska KDP ma być miksem najlepszych wzorców europejskich
Łódź gotowa na sterowanie Kolejami Dużych Prędkości
Redakcja/inf. pras. 17 marca 2025
Zaledwie 150 km od Łodzi powstają tysiące komputerowych sterowników i systemów, które już teraz pozwalają kontrolować pociągi poruszające się z prędkością do 500 km/h. Tak, to nie pomyłka – już teraz mamy polską technologię w postaci eurobalis, które w mgnieniu oka komunikują się z pociągiem w sekundę pokonującym 140 metrów. Trzy projekty dla Kolei Dużych Prędkości, technologia ETCS poziomu 2 oraz trzy setki skomputeryzowanych stacji – to wiano, z którym Kombud Group staje do wyścigu o KDP w Polsce
Kombud. Przy uszkodzeniu infrastruktury krytycznej liczy się szybka naprawa