Główne informacje o miesięczniku „Rynek Kolejowy”:
- średni nakład – 1300 egzemplarzy dystrybuowanych w 70% bezpośrednio do zainteresowanych osób i firm, - objętość – ok. 80 stron, - 6 wydań rocznie (RK1-2, RK3-4, RK5-6, RK7-8, RK9-10, RK11-12), - 6 stałych działów: biznes, raport, infrastruktura, KDP, pasażer, zintegrowany transport.Biznes
Track Tec: Technologiczne zapewnienie jakości podkładów kolejowych 16
Rozmowa z Piotrem Wrońskim, wiceprezesem Medcomu 19
Rozmowa z Maciejem Olkiem, dyrektorem budownictwa kolejowego w Budimeksie 24
Rozmowa z Dariuszem Grajdą, prezesem ZSPK 28
Rozmowa z Izabellą Wałkowską, prezesem Plastwil Holding Sp. z o.o. 30
CRRC ZELC przejmuje Vossloh. Chiński gigant wchodzi do Europy! 34
Międzynarodowe Targi Kolejowe Trako po raz 13. w Gdańsku 36
Za brak waloryzacji zapłacimy drożej niż za jej wprowadzenie 38
Raport
Sukcesy i porażki transformacji. 30 lat przemian polskiej kolei 40
Trzy dekady: kolej na 4 z dużym minusem 50
Reformy kolejnictwa polskiego podczas 30 lat transformacji 54
Czy w Polsce kolej może zastąpić loty krajowe? 68
Jakiego taboru potrzebuje polska kolej? 72
Polskie porty utrzymują się na fali wznoszącej. Rekordowe półrocze 76
Infrastruktura
Bezpieczeństwo na torach – historia pewnej fabryki oraz pewnego produktu 82
Dużą prędkością przez Śląsk 88
Mniej odnowionych linii z RPO w Polsce Wschodniej 94
Wydajność i bezpieczeństwo prac konserwacyjnych dzięki nowej serii żurawi kolejowych Palfinger 97
Centralny Port Komunikacyjny rozwija się kolejowo 102
Marokański gigant zdominował Morze Śródziemne. Terminal Tanger Med II otwarty 106
Pasażer
Rozmowa z Robertem Stępniem, prezesem zarządu Kolei Mazowieckich 110
Rozmowa z Grzegorzem Jastrzębowskim, dyrektorem Departamentu Infrastruktury UMWŁ 116
Rozmowa z Aleksandrem Drzewieckim, prezesem Kolei Śląskich 120
Kolej podmiejska. Niezbędna choć niedoceniana 122
Autobus za złotówkę 124
Zintegrowany Transport
Rozmowa z Maciejem Mysoną, senior Project managerem w Zespole Doradców Gospodarczych TOR 128
Tramwajowy przegląd roku. Dominacja Pesy nieco mniejsza? 132
Gocław wciąż potrzebuje metra – jako część całości 136
Sawa Logistic: obniżenie i kontrola kosztów transportu maszynistów 139
Program dworcowy za ok. 1,5 mld zł. 189 obiektów do przebudowy 140
Rozmowa z Alicją Strzemieczną, menedżerem ds. sprzedaży w Europie Środkowo-Wschodniej w firmie Advantech 144
Tabor i Technika
Tabor pasażerski – 2019 r. Najlepszy od 5 lat? 146
Elastyczne rozwiązanie dla kolejowego transportu towarowego Voith Cargoflex 153
Umowa na produkcję 12 Flirtów dla PKP Intercity podpisana 154
Współpraca spółki VLRD z polskimi przewoźnikami 156
SKF Insight Rail: nowa generacja rozwiązań z zakresu monitorowania stanu łożyskowania zestawów kołowych 157
Newag: sukcesy Dragona 2. „Nie mamy konkurencji” 158
103 mln zł na nowy tabor. DB Cargo Polska S.A. rozwija transport intermodalny w Polsce 160
Frauscher: innowacyjne rozwiązania do sprawnego zarządzania ruchem kolejowym 161
Wrocławie tramwaje obniżają poziom 162
Elester-PKP: konsekwencja i zaangażowanie 164
MRCE: lider kompleksowego leasingu lokomotyw 166
Prawo i polityka
Nie będzie opłat za zatrzymanie przy peronie? Jest wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE 168
Od karania do nowoczesnych wzorców postępowania – kultura bezpieczeństwa w praktyce 170
Niezależna certyfikacja ważna w powietrzu i na torach 174
Felieton
Ekolodzy za zmianą samolotu na pociąg 178
Historia
Linia Warszawa – Kraków: otwarcie z pompą 180
Formularz został wysłany.
Laude zwiększa obecność na Słowacji i Węgrzech
Damian Kelman 04 lutego 2025
Większość transportu intermodalnego spółki Laude z Ukrainy odbywa się przez Polskę. Wpływ na to mają posiadane aktywa nad Wisłą, takie jak terminale i lokomotywy. Część ukraińskiego eksportu jest jednak również kierowane przez Słowację i Węgry. Laude Smart Intermodal zamierza zwiększać swoją przewozową obecność w tych krajach.
Laude: Brak woli politycznej, by rozwijać intermodal
Nowe przystanki osobowe w aglomeracji poznańskiej potrzebne na wczoraj
Mikołaj Kobryński 04 lutego 2025
Choć korzenie projektu Poznańskiej Kolei Metropolitalnej sięgają 2013 roku, do dziś w aglomeracji poznańskiej powstało zaledwie pięć nowych przystanków. Można zatem powiedzieć, że w ich układzie nie dokonano większych korekt, pomimo zmian w rozmieszczeniu ludności w ostatnich dekadach. Warto zatem podjąć dyskusję o pożądanej lokalizacji nowych przystanków.
Szybka Kolej Aglomeracyjna Lubuskiego Trójmiasta ruszy od 2027 roku
Czy do Polkowic wreszcie dotrą pociągi pasażerskie?
Sześć wariantów budowy trasy kolei aglomeracyjnej na północ Gdyni
PKP IC zawieszą weekendowe kursy Łódź – Kołobrzeg
Kasper Fiszer 04 lutego 2025
W marcu z rozkładu jazdy znikną dwa pociągi łączące Łódź z Kołobrzegiem przez Warszawę i Trójmiasto. Ma być to związane z pracami remontowymi na odcinku Lębork – Słupsk. Ograniczenie oferty będzie miało zatem charakter tymczasowy.
Laude zwiększa obecność na Słowacji i Węgrzech
Nowe przystanki osobowe w aglomeracji poznańskiej potrzebne na wczoraj
PKP IC zawieszą weekendowe kursy Łódź – Kołobrzeg
Podlaskie: Plaga ZKA na liniach spalinowych
Roman Czubiński 04 lutego 2025
Zastępcza komunikacja autobusowa stała się w ostatnim czasie codziennością na podlaskich liniach niezelektryfikowanych. Mimo zapewnień przewoźnika, że problem został rozwiązany, z powodu braku sprawnych spalinowych pojazdów szynowych pociągi nadal są zastępowane mniej wygodnymi i wolniejszymi autobusami. Doraźnym remedium ma być zastępczy skład z lokomotywy i wagonu piętrowego, a docelowym – planowane przez spółkę wielomiliardowe zakupy taboru w skali całego kraju.
W ciągu 5 lat Polregio wycofa 42% floty. Co z nowymi jednostkami?
Polregio: 100,8 mln pasażerów w 2024 r. To rekord!
Polregio ma trafić do Ministerstwa Infrastruktury
ŁKA wyśle 10 Impulsów na naprawy P4
Kasper Fiszer 04 lutego 2025
W 2025 r. Łódzka Kolej Aglomeracyjna będzie kontynuować proces napraw okresowych jednostek Impuls. W zeszłym roku zakończyły się takie przeglądy czterech pierwszych pojazdów tego typu. Tabor przewoźnika został zaś uzupełniony o autobusy służące do obsługi linii dowozowych.
ŁKA z kolejnymi pięcioma busami Mercedesa
ŁKA domawia kolejne busy. Będzie ich 27
Wykorzystanie kolei w aglomeracji łódzkiej
Wrócą połączenia Frecciarossa Paryż – Mediolan
Przemysław Farsewicz 04 lutego 2025
Już 1 kwietnia mają wrócić połączenia Kolei Włoskich między Paryżem a Mediolanem przez Turyn. Przez długi czas usługa nie była dostępna przez osuwiska na trasie. Włoski przewoźnik przy okazji zapowiada dalsze umacnianie swojej pozycji we Francji.
Więcej pociągów międzynarodowych do Włoch. Jest mnóstwo pasażerów
Rosną szansę na pociąg z Wenecji do Lublany
Włoski minister zatrzymał pociąg na stacji, której nie było w rozkładzie