Główne informacje o miesięczniku „Rynek Kolejowy”:
- średni nakład – 1300 egzemplarzy dystrybuowanych w 70% bezpośrednio do zainteresowanych osób i firm, - objętość – ok. 80 stron, - 6 wydań rocznie (RK1-2, RK3-4, RK5-6, RK7-8, RK9-10, RK11-12), - 6 stałych działów: biznes, raport, infrastruktura, KDP, pasażer, zintegrowany transport.Biznes
Flesz
Wiadomości str 4
Ireneusz Merchel: cel na bieżący rok – umowy warte 13 mld zł str 8
Furgalski: Z koleją ugrzęźliśmy w XIX wieku, drogi pędzą w XXI str 14
Automatyzacja procesu sprzedaży biletu to przyszłość na kolei str 18
CONTRACK, czyli czas to pieniądz str 22
Newag znów produkuje mnóstwo zespołów trakcyjnych i lokomotyw str 26
Zdziarski: jest duże zainteresowanie naszą lokomotywą wodorową str 28
Stadler: Wodór wymaga prądu z OZE. Lepiej kupować pojazdy bateryjne str 30
ZUE. Udana dywersyfikacja i nowe rynki str 36
Koparka dwudrogowa ATLAS 1604 ZW High Reach z platformą roboczą – innowacyjne rozwiązanie w branży torowej str 39
Systemy ostrzegania przed kolizją w pojazdach tramwajowych str 40
Feroco po latach wygrało sprawę z PKP PLK str 42
Trako tekst (brak) str 44
Raport
Polska i Ukraina. Wyzwania transportowe str 46
Infrastruktura
Co wiadomo o projekcie KPK do 2030 roku? Str 50
Kolej Plus to naprawdę duży plus str 56
Ponad miliard złotych na Kolej Plus na Mazowszu str 60
Złotoryja, Lubsko i Międzychód, czyli Kolej Plus w Lubuskiem i Dolnośląskiem str 64
Lubelskie. Kolej Plus – projektowanie zacznie się w tym roku str 68
Pionierskie rozwiązania na przyszłość str 70
Ćwierć wieku z prędkością 160 km/h str 74
CPK ma pomysł na intermodal str 80
Nowe europejskie tunele kolejowe. Co zmienią? Str 84
Most sycylijski. Czy tym razem się uda? Str 90
Pasażer
Reaktywacje: udane lub bardzo udane str 92
Coraz więcej pasażerów na nowych liniach ŁKA str 96
Koleje Śląskie sp. z o.o. – największy pasażerski przewoźnik kolejowy w konurbacji górnośląskiej str 98
Bliżej pasażera, dalej od starych schematów str 100
Zintegrowany Transport
Jak zaprojektować miasto dla ludzi? Oto podręcznik przygotowany przez ZDG TOR! str 105
Lignowski: Mamy więcej pasażerów, będą nowe pociągi str 108
Najbardziej punktualna kolej. Dwie dekady samodzielnej wukadki str 114
Tramwajowe inwestycje finiszują. Dalszy ciąg niepewny str 120
Tabor i Technika
Raport rynkowy. Zakupy taboru w 2023 r. str 126
Czy kolej ma czym wozić pasażerów str 134
Prawo i polityka
20 lat Urzędu Transportu Kolejowego: jasne cele na przyszłość str 138
Zmiany w Funduszu Kolejowym pilnie potrzebne str 142
Lanie wody do dziurawego wiadra, czyli co nie działa w PKS Plus str 146
Prof. Drapała: Lepsza obsługa prawna to mniej sporów sądowych str 150
ZNPK: Sprzęg cyfrowy to zbyt droga rewolucja str 153
Felieton
Wtargnąłem na plac budowy str 157
Historia
Nastawnie bramowe na ziemiach polskich str 158
Stacja Muzeum po raz kolejny digitalizuje dokumentację techniczną. Ruszył projekt „KOLEJny etap ratunkowej digitalizacji dokumentacji technicznej – parowozu Ty23” str 161
Prapoczątki sygnalizacji kolejowej str 162
Formularz został wysłany.
Nowe przystanki osobowe w aglomeracji poznańskiej potrzebne na wczoraj
Mikołaj Kobryński 04 lutego 2025
Choć korzenie projektu Poznańskiej Kolei Metropolitalnej sięgają 2013 roku, do dziś w aglomeracji poznańskiej powstało zaledwie pięć nowych przystanków. Można zatem powiedzieć, że w ich układzie nie dokonano większych korekt, pomimo zmian w rozmieszczeniu ludności w ostatnich dekadach. Warto zatem podjąć dyskusję o pożądanej lokalizacji nowych przystanków.
Szybka Kolej Aglomeracyjna Lubuskiego Trójmiasta ruszy od 2027 roku
Czy do Polkowic wreszcie dotrą pociągi pasażerskie?
Sześć wariantów budowy trasy kolei aglomeracyjnej na północ Gdyni
PKP IC zawieszą weekendowe kursy Łódź – Kołobrzeg
Kasper Fiszer 04 lutego 2025
W marcu z rozkładu jazdy znikną dwa pociągi łączące Łódź z Kołobrzegiem przez Warszawę i Trójmiasto. Ma być to związane z pracami remontowymi na odcinku Lębork – Słupsk. Ograniczenie oferty będzie miało zatem charakter tymczasowy.
Nowe przystanki osobowe w aglomeracji poznańskiej potrzebne na wczoraj
PKP IC zawieszą weekendowe kursy Łódź – Kołobrzeg
Podlaskie: Plaga ZKA na liniach spalinowych
Podlaskie: Plaga ZKA na liniach spalinowych
Roman Czubiński 04 lutego 2025
Zastępcza komunikacja autobusowa stała się w ostatnim czasie codziennością na podlaskich liniach niezelektryfikowanych. Mimo zapewnień przewoźnika, że problem został rozwiązany, z powodu braku sprawnych spalinowych pojazdów szynowych pociągi nadal są zastępowane mniej wygodnymi i wolniejszymi autobusami. Doraźnym remedium ma być zastępczy skład z lokomotywy i wagonu piętrowego, a docelowym – planowane przez spółkę wielomiliardowe zakupy taboru w skali całego kraju.
W ciągu 5 lat Polregio wycofa 42% floty. Co z nowymi jednostkami?
Polregio: 100,8 mln pasażerów w 2024 r. To rekord!
Polregio ma trafić do Ministerstwa Infrastruktury
ŁKA wyśle 10 Impulsów na naprawy P4
Kasper Fiszer 04 lutego 2025
W 2025 r. Łódzka Kolej Aglomeracyjna będzie kontynuować proces napraw okresowych jednostek Impuls. W zeszłym roku zakończyły się takie przeglądy czterech pierwszych pojazdów tego typu. Tabor przewoźnika został zaś uzupełniony o autobusy służące do obsługi linii dowozowych.
ŁKA z kolejnymi pięcioma busami Mercedesa
ŁKA domawia kolejne busy. Będzie ich 27
Wykorzystanie kolei w aglomeracji łódzkiej
Wrócą połączenia Frecciarossa Paryż – Mediolan
Przemysław Farsewicz 04 lutego 2025
Już 1 kwietnia mają wrócić połączenia Kolei Włoskich między Paryżem a Mediolanem przez Turyn. Przez długi czas usługa nie była dostępna przez osuwiska na trasie. Włoski przewoźnik przy okazji zapowiada dalsze umacnianie swojej pozycji we Francji.
Więcej pociągów międzynarodowych do Włoch. Jest mnóstwo pasażerów
Rosną szansę na pociąg z Wenecji do Lublany
Włoski minister zatrzymał pociąg na stacji, której nie było w rozkładzie
Są oferty na przebudowę torowiska na Marszałkowskiej
inf. pras oprac. PP 04 lutego 2025
Otwarto oferty w przetargu na przebudowę odcinka trasy tramwajowej w ulicy Marszałkowskiej. We współpracy z Zarządem Dróg Miejskich, Tramwaje Warszawskie stworzą nowoczesne torowisko w zielonej zabudowie, z dodatkowymi przejściami dla pieszych i przejazdami. Zadanie jest częścią prezydenckiego projektu Nowego Centrum Warszawy.
Tramwaje Warszawskie. 130 mln złotych na tegoroczne remonty torów
Tramwaje Warszawskie kupują tramwaje. Do 160 nowych wozów
Tramwaje Warszawskie bez środków z KPO. “Nie czujemy się poszkodowani”